Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1556
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1554

Følg bodybuilding.dk på

Mælk vs Soyamælk

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Yo!

Som jeg kan se er der ved at brede sig en populær tendens til at man skal drikke soyamælk over almindelig mælk. Jeg har lagt mærke til at medierne har rumsteret med det de sidste par måneder.

Hvad er det som "de" påstår er farlig ved mælken? Har personligt svært ved at æde den ide. Som jeg ved indeholder mælk ikke noget som er skadeligt.

Kan kun se at det skulle være farligt hvis man drak 4-5 liter om dagen over en længere periode eller at man var allergiker.

Er der nogle super geeks som kan give mig noget ammunition til fremtidige diskutioner? :)
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Der er ikke noget galt med mælk. I moderate mængder er det sundt og godt. I store mængder er det ikke. Jeg mindes jeg havde en diskution om selvsamme emne for et stykke tid siden, måske du kan grave den frem? Tror måske det var med helioz.

Soyamælk er noget hippiepis.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (4)

Biggalow skrev:Hvad er det som "de" påstår er farlig ved mælken? Har personligt svært ved at æde den ide. Som jeg ved indeholder mælk ikke noget som er skadeligt.

Kan kun se at det skulle være farligt hvis man drak 4-5 liter om dagen over en længere periode eller at man var allergiker.

Deres argument er at man kan udvikle laktoseintollerance af det sukker der er i mælken (laktose), men som smeden er inde på så skal man op i en del liter dagligt eller være meget uheldig før det indtræffer. Mælk er en god kilde til især kalk, så det skal helt sikkert ikke væk fra kostplanen :)
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 250.00

Galleri: Vis galleri (3)

Hvor mange liter snakker vi ca før det kan skade mere end det gavner?

Kostplan: Ingen kostplan

Smeden: Ja jeg havde kikket lidt inden jeg skrev og jeg læste også den post som du snakkede om. Den var rigtig god.

viewtopic.php?t=16387&highlight=soya+m%E6lk

Edit: Fik mit svar.
Brugeravatar

Friche skrev:
Biggalow skrev:Hvad er det som "de" påstår er farlig ved mælken? Har personligt svært ved at æde den ide. Som jeg ved indeholder mælk ikke noget som er skadeligt.

Deres argument er at man kan udvikle laktoseintollerance af det sukker der er i mælken (laktose), men som smeden er inde på så skal man op i en del liter dagligt eller være meget uheldig før det indtræffer. Mælk er en god kilde til især kalk, så det skal helt sikkert ikke væk fra kostplanen :)

Ahh så det er det de går og flæber om. Er spændt på at se hvor lang tid den dille holder. :roll:
Brugeravatar

Man bliver IKKE laktoseintolerant af at indtage for megt laktose.

Normalt vil udtrykningen af laktasegenet dale i og med at man holder op med at drikke mælk fra sin mor. Det er tidsafhængigt. Heldigvis for os mennesker har mange af os en mutation, der gør at udtrykningen ikke daler, og derfor kan vi blive ved med at drikke mælk.
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Der er også mange flere grunde end i nævner, dog ikke alle som er fuldstændigt dokumenteret. jeg siger lige to af dem jeg synes er vigtige:

Optagelsen af antioxidanter daler. Hvis mælk var en god kilde til kalk, hvorfor er DK, så et af de mest ramte af knogleskørhed, selvom vi drikker allermest mælk i verden.

Kostplan: Ingen kostplan

Hvilke antioxidanter tænker du på?

Der er mange faktorer når det kommer til risikoen for knogleskørhed. Danskere drikker, ryger og bevæger sig alt for lidt og dertil kommer at solen ikke skinner det helt store (hvad der betyder noget for mængden af vitamin).
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Der er mange faktorer når det kommer til risikoen for knogleskørhed. Danskere drikker, ryger og bevæger sig alt for lidt og dertil kommer at solen ikke skinner det helt store (hvad der betyder noget for mængden af vitamin).

+ indtaget af fisk er for lavt
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: København

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 38 gæster