Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 942
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 940

Følg bodybuilding.dk på

Mange øvelser - hvorfor ikke?

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hey.
Er Rookie og har undret mig over hvorfor må man ikke lave mange (ex. 10) øvelser pr træning. Ser ofte i inlæg med træningsprogrammer hvor det bliver påpeget at for mange øvelser er skidt?!
Er det pga af evt skader på led eller hvordan... ?
Mene hvis man ex kører FB program og træner 5x8 med mange øvelser er det vel ikke værer end 10x8 med færer øvelser, eller er jeg helt forkert på den?
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Sønderjylland

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Det der er essensen i det folk siger: Lav øvelser der træner flere forskellige muskler. Eks Dødløft træner ryggen, biceps. Dips træner både triceps og bryst.

Mange øvelser er komplekse og giver et bedre fundament. Og hvis du kører et FB er det lige før det ikke er nødvendigt at isolere biceps i curls fx.
Der er heller ingen grund til at ramme samme muskel flere gange. medmindre musklens opbygning gør det nødvendigt.

Skulder fx "skal" du ikke, men det ses som en fordel både at træne eks skulderpress og lateral raises.

Geografisk sted: Aalborg

Et problem ved mange øvelser er at det tit giver lange træningspas. Efter træner i mere end 45 min begynder kortisol niveauet i kroppen at stige. Kortisol er et muskelnedbrydende hormon = ikke så fedt. Man kan ved hjælp af god peri workout nutrition forsinke og hæmme kortisolen og således tillade at træne længere.
Andre ulemper ved mange øvelser er skiftende fokus, jeg har det i hvertfald sådan at jeg først får mest ud af en øvelse efter et par sæt, jeg skal lige "ind" i bevægelsen.
Derudover så føler jeg sjældent at jeg har energi til 10 forskellige øvelser.
Brugeravatar

Geografisk sted: Østerbro

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 145.00
- Dødløft: 180.00

CHL skrev:Et problem ved mange øvelser er at det tit giver lange træningspas. Efter træner i mere end 45 min begynder kortisol niveauet i kroppen at stige. Kortisol er et muskelnedbrydende hormon = ikke så fedt. .
gud er den myte ikke død endnu... Jesus
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Når man lige er begyndt med vægttræning, så er det vigtigt at ligge et solidt styrke og massefundament, inden man går i gang med mere avancerede programmer. Til dette formål er det bedst at lave programmer som er centreret omkring basisøvelserne, og som fokuserer på tung træning og relativt lave reps.
Taget fra Bill Starrs fundament program.

artikler/bodybuilding/the-basics-of-hypertrophy-training.html
Prøv at læs lidt om programstruktur der.

artikler/styrketraening/vejen-til-stoerre-styrke.html
Nok ikke lige helt det du skal bruge, men læs den alligevel.

Generelt bare læs en hel masse artikler, så får du svaret.

Efter min mening får man mere ud af 6 sæt bænkpres end 3 sæt bænkpres og 3 sæt flies på lang sigt, kort sigt og alle slags sigte :)

Damsgaard.
Set the record straight.
Brugeravatar

Geografisk sted: AK Nordland

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 220.00

Dingo skrev:
CHL skrev:Et problem ved mange øvelser er at det tit giver lange træningspas. Efter træner i mere end 45 min begynder kortisol niveauet i kroppen at stige. Kortisol er et muskelnedbrydende hormon = ikke så fedt. .
gud er den myte ikke død endnu... Jesus

Skulle lige til at skrive det haha :D det er ikke mange øvelser man når at træne, hvis man holder bare 2-3 min mellem hvert sæt af de store øvelser. altså på 45 min

Geografisk sted: Aalborg

gud er den myte ikke død endnu

jeg var ikke klar over det var en myte, har du nogen undersøgelser der påviser dette?

Jeg vil selvfølgelig ikke give forkerte råd, så til topicstarter skal du måske lige tage mit indlæg med et gran salt.

Jeg faldt over dette fra Christian Thibaudeau: http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/the_thib_system_8212_type_of_contraction_and_exercise_duration

et er ikke mange øvelser man når at træne, hvis man holder bare 2-3 min mellem hvert sæt af de store øvelser. altså på 45 min

hvis man sørger for ordentlig peri workout nutrition ville man jo, hvis vi nu leger at jeg har ret, have et længere vindue, som jeg også påpeger i mit første indlæg.
Brugeravatar

Styrkeliste

CHL skrev:

jeg var ikke klar over det var en myte, har du nogen undersøgelser der påviser dette?

Jeg vil selvfølgelig ikke give forkerte råd, så til topicstarter skal du måske lige tage mit indlæg med et gran salt.

Jeg faldt over dette fra Christian Thibaudeau: http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/the_thib_system_8212_type_of_contraction_and_exercise_duration

et er ikke mange øvelser man når at træne, hvis man holder bare 2-3 min mellem hvert sæt af de store øvelser. altså på 45 min

hvis man sørger for ordentlig peri workout nutrition ville man jo, hvis vi nu leger at jeg har ret, have et længere vindue, som jeg også påpeger i mit første indlæg.

De undersøgelser der er lavet med de famøse 60 minutters grænse er på cardio træning af høj intensitet og kan ingenlunde bare lige overføres på styrketræning hvor der er en masse pauser, både de "rigtige" pauser og så de småpauser der er når man skifter øvelse osv.
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Tak for svarene... har gennemgået de fleste artikler på denne side og en del andrer steder... nogen gange bliver man sgu mere og mere rundtosset jo mere man læser :?
Men kan godt se at hvis man kører FB så må man gå lidt på kompromit... hvis man vil "alle" muskler igennem så skal man vel ud i noget split program ik?
Og så vidt jeg kan læse mig til og som Dingo og markn siger, så holder det vidst ikke helt med de 45 min som træning max må tage.
Så konklusionen af det hele må vel være - når man kun har mulighed for at træne ca 3 gange om ugen - basic øvelser og lad være med at gøre det mere indviklet end det er nødvendigt :D
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland

CHL skrev:

artikler/bodybuilding/10-bodybuilding-fitness-myter.html
Påstand nr. 6 :wink:
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: Århus

jubas05 skrev:Tak for svarene... har gennemgået de fleste artikler på denne side og en del andrer steder... nogen gange bliver man sgu mere og mere rundtosset jo mere man læser :?
Men kan godt se at hvis man kører FB så må man gå lidt på kompromit... hvis man vil "alle" muskler igennem så skal man vel ud i noget split program ik?
Og så vidt jeg kan læse mig til og som Dingo og markn siger, så holder det vidst ikke helt med de 45 min som træning max må tage.
Så konklusionen af det hele må vel være - når man kun har mulighed for at træne ca 3 gange om ugen - basic øvelser og lad være med at gøre det mere indviklet end det er nødvendigt :D

Lige præcis, dog kan du sagtens komme hele kroppen igennem i et fullbody med de rette øvelser.
Der er mange der tror man skal lave 117 øvelser til en muskelgruppe, når det i virkeligheden er fint med 1.
Set the record straight.
Brugeravatar

Geografisk sted: AK Nordland

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 220.00

cool beans. Jeg vil flytte den over i bunken af andre myter. Det er altid rart at blive klogere
Brugeravatar

Styrkeliste

Tilbage til Begynder forum

Brugere online