Jeg har trænet i en 4 år (8 år hvis vi tager alle pauserne med af den ene eller den anden grund) og som så mange andre begyndte jeg på et typisk bodybuilder-split, hvor man kun rammer musklerne en gang i ugen og med så mange isolationer øvelser som muligt, da det jo var det de store bodybuilder gjorde og anbefaldede en.
Som i nok kan gætte jer til, har det betydet at hvilken min form eller styrke er noget jeg kan prale af på nuværende tidspunkt, så derfor er jeg gået i tænkeboks for hvordan jeg kan ændre det.
Nu har jeg fulgt med herinde i en årrække og hvad der altid bliver anbefalet nybegynder er, at starte med at få opbygget en grundstyrke ved at få styr på sin kost og følge en grundprogram som fokuserer på basisøvelser. Og det har jeg tænkt på, at det må være der jeg skal tilbage til, ikke også?
Derfor har jeg tit lidt på de forskellige grundprogrammer som tit bliver anbefalet og overvejer at begynde op på det gode gamle Back to Basis fra Bodylab og bruge det til at opbygge en ordentlig grundstyrke, men kan det bruges til det? Jeg har før i kortere perioder kørt StrongLifts 5x5, Bill Star 5x5 som jeg også ved tit bliver anbefalet, men går ekstrem hurtigt træt i det, hvor jeg tænker at det her ville være mere mig og gør jeg kommer mere afsted til hver træning.
Og hvad med kosten? Umiddelbart anbefaler man jo at ligge sig 500 kcal i overskud for at opbygge masse, men da jeg har lidt ekstra (5-7 kg) på maven, er det så klogeste at cutte de kilo af? Synes jeg har læst at jo lavere din fedtprocent er, jo bedre bygger du masse på samt jo længere kan dit bulk så vare. Eller skal jeg sige skidt og bare begynde at ligge i overskud?
Lige til sidst, hvornår vil i ikke betegne en som nybegynder mere? Jeg synes at have læst herinde, at man som rettesnor kan sige, at man ikke er begynder mere når man kan: bænke sin egen vægt, squatte 1,5x sin egen vægt og dødløfte 2 x sin egen vægt. Kan man stille det sådan op?
Håber at nogle af i kloge hoveder der kan og vil hjælpe mig