Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 693
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 690

Følg bodybuilding.dk på

Manglede resultater

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej BB.dk :)

Jeg har trænet i en 4 år (8 år hvis vi tager alle pauserne med af den ene eller den anden grund) og som så mange andre begyndte jeg på et typisk bodybuilder-split, hvor man kun rammer musklerne en gang i ugen og med så mange isolationer øvelser som muligt, da det jo var det de store bodybuilder gjorde og anbefaldede en.

Som i nok kan gætte jer til, har det betydet at hvilken min form eller styrke er noget jeg kan prale af på nuværende tidspunkt, så derfor er jeg gået i tænkeboks for hvordan jeg kan ændre det.

Nu har jeg fulgt med herinde i en årrække og hvad der altid bliver anbefalet nybegynder er, at starte med at få opbygget en grundstyrke ved at få styr på sin kost og følge en grundprogram som fokuserer på basisøvelser. Og det har jeg tænkt på, at det må være der jeg skal tilbage til, ikke også?

Derfor har jeg tit lidt på de forskellige grundprogrammer som tit bliver anbefalet og overvejer at begynde op på det gode gamle Back to Basis fra Bodylab og bruge det til at opbygge en ordentlig grundstyrke, men kan det bruges til det? Jeg har før i kortere perioder kørt StrongLifts 5x5, Bill Star 5x5 som jeg også ved tit bliver anbefalet, men går ekstrem hurtigt træt i det, hvor jeg tænker at det her ville være mere mig og gør jeg kommer mere afsted til hver træning.

Og hvad med kosten? Umiddelbart anbefaler man jo at ligge sig 500 kcal i overskud for at opbygge masse, men da jeg har lidt ekstra (5-7 kg) på maven, er det så klogeste at cutte de kilo af? Synes jeg har læst at jo lavere din fedtprocent er, jo bedre bygger du masse på samt jo længere kan dit bulk så vare. Eller skal jeg sige skidt og bare begynde at ligge i overskud?

Lige til sidst, hvornår vil i ikke betegne en som nybegynder mere? Jeg synes at have læst herinde, at man som rettesnor kan sige, at man ikke er begynder mere når man kan: bænke sin egen vægt, squatte 1,5x sin egen vægt og dødløfte 2 x sin egen vægt. Kan man stille det sådan op?

Håber at nogle af i kloge hoveder der kan og vil hjælpe mig :)

Reputation point: 5

Geografisk sted: Aars

Træner her: DIT Studie
Myheart

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 115.00
- Dødløft: 140.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Du er ikke længere nybegynder, når lineær progression holder op med at virke! Så længe du konsekvent kan ligge vægt på stangen dag for dag, uge for uge... så er du fortsat i begynder fasen. Dine Noob gains er ikke fuldt udnyttet endnu.
Brugeravatar

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Nu ved jeg ikke præcis, hvordan dit program ser ud - udover det høje split, du nævner - men et sted hvor mange går galt er ganske enkelt maden - for lidt mad og mad af for dårlig kvalitet. Har selv brugt meget energi for at optimere mine egne programmer gennem tiden og mindre på at spise nok og rigtigt plus suppleret op med en masse alkohol. Jeg respondere bare generelt ikke voldsomt på hypertrofi, og er efter 7 års træning stadig en lille gut (dog er styrken steget lineært generelt). Hvis du er overvægtig, så prøv at addressere dette og få styr på kosten - evt. Kør et cut først.
Brugeravatar

Reputation point: 105

Træner her: VK49

Styrkeliste
- Bænkpres: 25.00
- Squat: 50.00
- Dødløft: 75.00

Opal skrev:Du er ikke længere nybegynder, når lineær progression holder op med at virke! Så længe du konsekvent kan ligge vægt på stangen dag for dag, uge for uge... så er du fortsat i begynder fasen. Dine Noob gains er ikke fuldt udnyttet endnu.

Okay, så er det bare med at komme igang med få nogle kilo på stangen :)

Myheart

Styrkeliste

A.Steensig skrev:Jeg har trænet i en 4 år (8 år hvis vi tager alle pauserne med af den ene eller den anden grund)...

Hvad der er interessant i denne sammenhæng er hvor længe du har trænet i streg. Hvis du træner et halvt år og holder et halvt års pause vil du muskelmæssigt være tilbage ved udgangspunktet. Forstår jeg det du skriver rigtigt hvis jeg omformulere det til: "Jeg har inden for de sidste 8 år trænet ca. 4 år"? Den oplysning er uinteressant. Hvor længe har du trænet i streg? Det er afgørende for hvilke resultater du burde kunne forvente.
Brugeravatar

Reputation point: 85

alllstar skrev:Nu ved jeg ikke præcis, hvordan dit program ser ud - udover det høje split, du nævner - men et sted hvor mange går galt er ganske enkelt maden - for lidt mad og mad af for dårlig kvalitet. Har selv brugt meget energi for at optimere mine egne programmer gennem tiden og mindre på at spise nok og rigtigt plus suppleret op med en masse alkohol. Jeg respondere bare generelt ikke voldsomt på hypertrofi, og er efter 7 års træning stadig en lille gut (dog er styrken steget lineært generelt). Hvis du er overvægtig, så prøv at addressere dette og få styr på kosten - evt. Kør et cut først.

Splittet hed som regel 4 eller 5-split med en masse sæt og gentagelser fra 15-30 med udmattelsesteknikker osv.

Maden har jeg tidligere faktisk haft rigtigt godt styr med et cheatmeal om ugen og kom også op på 84 kg. Men kan helt sikkert nikke genkendende til at man hele tiden prøver at optimere sine egne programmer når man bare burde følge et de kloge hoveder har lavet.

Men tænker også jeg starter med et lille cut for at komme længere ned i fedtprocent da jeg så kan tillade mig at køre et bulk længere tid.

Myheart

Styrkeliste

Udgaard skrev:
A.Steensig skrev:Jeg har trænet i en 4 år (8 år hvis vi tager alle pauserne med af den ene eller den anden grund)...

Hvad der er interessant i denne sammenhæng er hvor længe du har trænet i streg. Hvis du træner et halvt år og holder et halvt års pause vil du muskelmæssigt være tilbage ved udgangspunktet. Forstår jeg det du skriver rigtigt hvis jeg omformulere det til: "Jeg har inden for de sidste 8 år trænet ca. 4 år"? Den oplysning er uinteressant. Hvor længe har du trænet i streg? Det er afgørende for hvilke resultater du burde kunne forvente.

Ja det forstår det helt rigtig. Jeg har vel trænet de sidste 1,5 år ud i streg, kom med enkelte pauser på 1 uge eller lignede hvis jeg har været på ferie f. eks

Myheart

Styrkeliste

A.Steensig skrev:Ja det forstår det helt rigtig. Jeg har vel trænet de sidste 1,5 år ud i streg, kom med enkelte pauser på 1 uge eller lignede hvis jeg har været på ferie f. eks

Hvor mange kg har du taget på i den periode?
Brugeravatar

Udgaard skrev:

Arh, muscle memory vil med stor sandsynlighed spille ind.. Bare fordi at man ikke træner i et halvt års tid, så starter man ikke komplet forfra.

Reputation point: 0

Mrezz skrev:
Udgaard skrev:

Arh, muscle memory vil med stor sandsynlighed spille ind.. Bare fordi at man ikke træner i et halvt års tid, så starter man ikke komplet forfra.

Muscle memory potentialet opnået ved et halv års træning er nok noget begrændset og vil alt andet lige blive overskygget af begynder gains når han starter igen. (Bemærk jeg skrev et halvt år)

Min pointe er at han ikke har trænet i 4 år i streg og han derfor ikke kan forvente 4 års resultater. Han har nulstillet sin muskel masse opbygning flere gange undervejs.
Brugeravatar

Udgaard skrev:
Mrezz skrev:
Udgaard skrev:

Muscle memory potentialet opnået ved et halv års træning er nok noget begrændset og vil alt andet lige blive overskygget af begynder gains når han starter igen. (Bemærk jeg skrev et halvt år)

Min pointe er at han ikke har trænet i 4 år i streg og han derfor ikke kan forvente 4 års resultater. Han har nulstillet sin muskel masse opbygning flere gange undervejs.

Tjaeh måske.. Jeg startede selv med at træne for små 5 år siden. Undervejs har jeg maksimalt haft trænet sammenhængende i et halvt år af gangen.. Sammenlagt har jeg nok trænet 2 år ud af de 5. Jeg er lige begyndt igen og har trænet i ca. 1,5 måned efter en meget lang pause på 1-2 år. Sammenligner jeg den form jeg har "opnået" nu ifht. da jeg startede, er jeg miles foran dengang.. Jeg var et tyndt siv uden skyggen af muskler.. I skrivende stund vejer jeg 87 kg, med abs på vej frem.
Du har ret i at han ikke kan forvente 4 års resultater, men jeg er bestemt ikke enig i, at man nødvendigvis har nulstillet sin muskel masse opbygning bare fordi man holder et halvt års pause. Det kræver selvfølgelig, at der er noget styrke og form at vinde tilbage. Kroppen er smartere end man lige tror. Topicstarter har desværre nok ikke så meget at hente via. muscle memory, kender selvfølgelig ikke hans tidligere form. Min kommentar opstod som følge af dit statement der lød: "Hvis du træner et halvt år og holder et halvt års pause vil du muskelmæssigt være tilbage ved udgangspunktet"

Reputation point: 0

Udgaard skrev:
A.Steensig skrev:Ja det forstår det helt rigtig. Jeg har vel trænet de sidste 1,5 år ud i streg, kom med enkelte pauser på 1 uge eller lignede hvis jeg har været på ferie f. eks

En 8 kg

Myheart

Styrkeliste

A.Steensig skrev:
Udgaard skrev:

En 8 kg

Det er lidt over 400 gram pr måned. Du spiser for lidt. Forklaringen skal nok findes i at du er bange for at tage ekstra fedt på da du skriver at du allerede har noget siddende.

Du skriver også,

Jeg har før i kortere perioder kørt StrongLifts 5x5, Bill Star 5x5 som jeg også ved tit bliver anbefalet, men går ekstrem hurtigt træt i det, hvor jeg tænker at det her ville være mere mig og gør jeg kommer mere afsted til hver træning

Min abefaling vil være:

1/ Find ud af om du vil bulke eller cutte. Kan du leve med at der for at få mere muskelmasse også kommer mere fedt på kroppen? Hvis ikke så cut nogle kg af og mindsk din fedt procent før du bulker. Pt. spiser du for lidt og gør nærmest hverken det ene eller det andet. Vælg.

2/ Find et program med et lavere split hvor du stadig kan bibeholde motivationen. Vær ikke bange for at shop lidt rundt, men giv omvendt programmerne en chance.
Brugeravatar

Udgaard...

Er 400 gram om mdr for lidt?

Reputation point: 10

VFPN skrev:Udgaard...

Er 400 gram om mdr for lidt?

Ja det synes jeg. Lad mig lave et regnestykke for dig. (jeg er godt klar over at fedt og protein ikke har samme specifikke energi men det ændre næppe ved min pointe)

Et kg fedt ca. 7000 kcal/kg.

400 g lig 0.4 kg x 7000 kcal/kg - 2800 kcal.

2800 kcal / 30 dage - 93 kcal/dag

Hvordan vil du køre en fornuftig kostplan med et overskud på omkring 100 kcal om dagen?

Edit: Ikke energitæthed der er [kcal / L] men specifik energi [kcal / kg]. Klaphat.
Sidst rettet af Udgaard 8. maj 2016, 20:32, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Giver mening...
Men så længe vægten er steget med 8 kg? Er vel ikke dårligt? Han gainer vel ikke kun fedt?

Reputation point: 10

VFPN skrev:Men så længe vægten er steget med 8 kg? Er vel ikke dårligt?

Han er ikke selv tilfreds. Min pointe er at det ikke primært er pga hans program. Han har ikke taget mere på fordi han har spist for lidt (se mit punkt 1 ovenfor). Han har nok nærmere kørt en ekstrem lean bulk. Så der er nok ikke kommet meget ekstre fedt på. Men på den måde går det bare MEGET LANGSOMT.

Han gainer vel ikke kun fedt?

Jeg kan ikke vide hvad han har taget på. Men mit gæt er at det mest er muskler med det lave kalorieoverskud som jeg beskrev. Men det er et kvalificeret gæt. Jeg regnede med fedt da jeg ikke ved hvad den specifikke energi [kcal / kg] på protein er.

Edit: Ikke energitæthed der er [kcal / L] men specifik energi [kcal / kg]. Klaphat.
Brugeravatar

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster