Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 969
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 966

Følg bodybuilding.dk på

Masse under bulk - Styrke under cut

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Har et spørgsmål jeg har gået og grublet lidt over :)

Jeg har læst flere gange at det som udgangspunkt ikke er muligt at få mere muskelmasse mens man cutter, men er det muligt at øge sin muskelstyrke mens man cutter?

- i tilfælde af ja: Ville det så ikke, rent teoretisk, være smartest at træne for øget muskelmasse mens man bulker og så træne for øget styrke i den periode man cutter?

- i tilfælde af nej: Så er min tråd vel mere eller mindre ligegyldig :)

Håber i kan hjælpe :)

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Ja, man kan godt opbygge styrke mens man cutter, da styrke i høj grad bygger på neurale tilpasninger (tilpasninger i nervesystemet). Men det er ikke smart at træne for styrke mens man cutter, hvis målet er at bevare så meget masse som muligt. Den træning som er bedst til at stimulere hypertrofi, er også langt den bedste til at bevare massen.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Jo, du har ret, man kan kun øge sin muskelmasse når man er i kalorieoverskud - med mindre man aldrig rigtig har trænet før - for så kan man nogen gange smide fedt og gaine muskelmasse.

Du kan sagtens øge din styrke under cut ved at træne efter neurale tilpasninger. Selvfølgelig ville styrkefremgangen værst størst under bulk, da det fysiologisk tværsnittet forøges og derved forøges styrkepotentialet. Det skal selvfølgelig også trænes efter neuraletilpasniger under bulk, hvis styrke er målet :wink:

Under cut bør du træne som du plejer og med en høj volume for at beholde muskelmassen.
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Logbog: Vis logbog

Okay, tak for svarene :)

Helt konkret er det fordi jeg netop er begyndt på programmet "Stærkere i bænkpres på 7 uger". Men som i sikkert ved er det mere et styrke program end et "masse-program" så det var egentlig bare om jeg skulle koncentrere mig om at få mere masse på kroppen her til vinter og så først begynde på bænkpres programmet engang i foråret når cut-sæsonen begynder :)

Men som jeg forstår det er det ikke nogen god idé da jeg sikkert ville miste masse i den tid hvis jeg koncentrerede mig 100% om styrken :)

Reputation point: 0

Men som jeg forstår det er det ikke nogen god idé da jeg sikkert ville miste masse i den tid hvis jeg koncentrerede mig 100% om styrken Smil

Ja, samtidig med at styrke-udbyttet ikke vil være optimalt. At man kan opbygge styrke under cut, betyder jo ikke nødvendigvis at der er ligeså godt under cut, som under bulk. Det siger næsten sig selv. Specielt når man tænker på at styrke-programmer under de rette kost-omstændigheder også kan give anledning til forøget muskelmasse.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online