Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1179
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1176

Følg bodybuilding.dk på

Mave træning

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej! ved godt dette emne sikkert har været debatteret 100 gange før men håber alligvel i vil hjælpe og komme med nogle gode svar! :)

Nogle der har en god måde at træning maven på her tænker jeg antal sæt/gentagelser osv. Skal man stoppe når det begynder at gøre ondt eller blive ved indtil man ikke kan mere? er det ebdst med mange sæt og få gentagelser eller få sæt med mange gentagelse osv :)

På forhånd tak :)
den kloge nare den mindre kloge

Reputation point: 0

Geografisk sted: Årslev

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

du køre normale mavebøjninger bare med en håndvægt på det øverste af brystet, og tager omkring 4-12 gentagelser 3 gange hvis du kan tage flere lægger du mere vægt på..

og når du er blevet virkelig hardcore så prøver du dragon flags....... :8

Geografisk sted: Vestbjerg

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
- Squat: 85.00
- Dødløft: 122.00

Kostplan: Vis kostplan

Hej Morten.

Mavemusklen skal trænes ligesom alle andre muskler, altså med belastning og så 8 - 12 gentagelser. Det skal gøre ondt på samme måde som når du træner din biceps.

Nu ved jeg ikke hvor erfaren du er, men mavetræning er meget svært at lave korrekt, da mange kommer til at bruge deres hoftebøjere i stedet for maven.

Hvis jeg skulle anbefale dig en øvelse, skulle det være den her:
http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/CBLyingCrunchStabilityBall.html
Og vær meget opmærksom på IKKE at fiksere dine fødder, og koncentrer dig om at gå fra svej i ryggen (og dermed helt udstrakte mavemuskler) og så til helt krummet ryg/lænd (dermed helt sammentrukne mavemuskler). Det hjælper mig at tænke på at min næse skal så tæt på min navle som muligt :wink:

Hvis du har mulighed for at tænke på mere, så tænk på vejrtrækningen også, sådan at du har pustet alt luft når du har helt krummet ryg.

God fornøjelse, og husk at lave øvelsen rigtigt!! :D

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00

Logbog: Vis logbog

maxb skrev:Hej Morten.

Mavemusklen skal trænes ligesom alle andre muskler, altså med belastning og så 8 - 12 gentagelser. Det skal gøre ondt på samme måde som når du træner din biceps.
Kan det nu også passe ?
Biceps må gerne være stor med godt peak...
osv.
Det skal maven vel ikke nødvendigvis :o :o

Spørgsmålet er om der ikke er noget fornuftigt i de
gamle råd om at træne mave og læg med flere reps og oftere.
Mavemusklerne er med til at stabilisere, og er vel mere eller mindre spændt,
når vi sidder, står eller går.
Læggen er også i brug meget længere tid af gangen osv...
Jeg har derfor tænkt på om der skal en del mere træning til læg og mave,
for at give dem en mærkbar forskel ud over deres daglige aktivitet.
Biceps er ikke på samme måde stabiliserende og derfor ikke spændt naturligt
så lang tid af gangen. :)
Henning
Det bedste jeg oplever, er når folk har succes.
...så jeg deltager selv med glæde i den oplevelse :)
Brugeravatar

Reputation point: 15

Geografisk sted: Ugelbølle

Styrkeliste
- Bænkpres: 65.00
- Squat: 65.00
- Dødløft: 85.00

Galleri: Vis galleri (25)

henning skrev:

Kan det nu også passe ?
osv.

Henning

Det har jeg også hørt fra andre steder, og så lyder det i det hele taget ret fornuftigt. Det kunne dog være rart at få det bekræftiget.
Jeg kan nævne eksempelvis at jeg har en kammerat der spiller håndbold på professionelt plan, som har et fremragende vaskebræt. Han fortalte mig han har lavet mavebøjninger næsten hver dag siden 8. klasse.
Go figure =)
Reality is an illusion caused by the lack of drugs.

Geografisk sted: Kokkedal

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00

henning skrev:

Kan det nu også passe ?
osv.

Henning

Vil lige blande mig :D

Jeg kan godt forstå at du tro der skal flere reps, til at træne maven og læggen. Men det betyder jo ikke så meget at de to muskler er spændt i længere tid af gangen? Det ændre jo ikke på måden muskler vokser optimalt. Nemlig ved at træne dem tungt. Og med allerhøjest 15 reps. De vokser jo ikke at du går en lang tur. Hvis de gør, så er det i hvert fald minimalt!
Brugeravatar

Geografisk sted: Sydney, Australien

lassah skrev:Jeg kan godt forstå at du tro der skal flere reps, til at træne maven og læggen. Men det betyder jo ikke så meget at de to muskler er spændt i længere tid af gangen? Det ændre jo ikke på måden muskler vokser optimalt. Nemlig ved at træne dem tungt. Og med allerhøjest 15 reps. De vokser jo ikke at du går en lang tur. Hvis de gør, så er det i hvert fald minimalt!
Når man går en lang tur, eller løber, får læggene flere tusinde reps uden pause.
Ja, derfor skal de måske have få og tunge reps, for at tilføje en ekstra uvant belastning :o
Jeg har lagt mærke til at mange store mennesker, også fede,
der ikke træner andet end gåture, har nogle store lægge. :)
Derfor troede jeg at det skyldes træningen med at bære deres vægt.
Henning
Det bedste jeg oplever, er når folk har succes.
...så jeg deltager selv med glæde i den oplevelse :)
Brugeravatar

Reputation point: 15

Geografisk sted: Ugelbølle

Styrkeliste
- Bænkpres: 65.00
- Squat: 65.00
- Dødløft: 85.00

Galleri: Vis galleri (25)

henning skrev:
lassah skrev:Jeg kan godt forstå at du tro der skal flere reps, til at træne maven og læggen. Men det betyder jo ikke så meget at de to muskler er spændt i længere tid af gangen? Det ændre jo ikke på måden muskler vokser optimalt. Nemlig ved at træne dem tungt. Og med allerhøjest 15 reps. De vokser jo ikke at du går en lang tur. Hvis de gør, så er det i hvert fald minimalt!
Når man går en lang tur, eller løber, får læggene flere tusinde reps uden pause.
Ja, derfor skal de måske have få og tunge reps, for at tilføje en ekstra uvant belastning :o
Henning

Mavetræning og lægtræning er to områder, som bare er svært at blive klog på!

Hvad angår fede menneskers store lægge, så kan det vel i bund og grund også skyldes deres overvægt? Men ja, en stigende vægt må vel på en eller anden måde give progression - jeg ved det er langt ude, og vægten er nok også så lav at den ikke har det store hypertrofipotentiale! Derudover er en gåtur vel også blot ren udholdenhed, og af den grund heller ikke særlig hypertrofi skabende...
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2007

Geografisk sted: Ringkøbing

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 205.00

Galleri: Vis galleri (19)

Dette emne bliver vist ved med at blive misforstået ... læs denne artikel på (link slettet) af Jørgen Storm, der er en mand som har forstand på det:
http://www.(link slettet).dk/vis_artikel.php?id=137

Og billeder der passer til artiklen kan ses her:
http://www.(link slettet).dk/vis_artikel.php?id=138

Det er noget sludder at du skal tæve dine mave muskler og læg muskler for at træne dem nok. Der er ingen forskel hvordan de forskellige muskler på kroppen reagerer på belastning, så hvis du vil bygge stærke og store mavemuskler op, skal du træne med 3-4 sæt á 6-12 RM.

Jeg kan klart anbefale at køre Dragon Flags når du er stærk nok i lænd og mave til at kunne køre denne øvelse. Den er meget krævende for kerne muskulaturen.

Din mave kommer ikke til at virke "fed" hvis dine mavemuskler bliver store, det er kun underhuds fedtlaget som gør dette.

Og det allervigtigste for at få et vaskebræt er din kost.... lav fedt procent betyder mere markering af musklerne. [/url]
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia

Træner her: Topform Motionscenter - Fredericia

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 170.00

Kroppen vokser vel ikke KUN i respons på 3 sæt á 8 reps. Vikingerne i gamle dage arbejdede sikkert 8 timer om dagen med at flytte masser af tunge ting. Det var en del mere end 8 reps. Og efter hvad vi ved, var de jo store brød. :wink: Og som det kan ses vokser læggene jo også på fede mennesker, der ikke træner. Det kan jo også blot være, at der var flere mesomorfer med supergener dengang i vikingetiden. #-o
Brugeravatar

Okay.. først vil jeg gerne lige sige tusind tak for de mange, seriøse og gode svar jeg har fået.
Men hvis jeg skal lave en hurtig konklusion ville det være:
Almindelige mave bøjninger med vægt på
få rep.

ALtså meget vægt og ikek ret mange rep.
vil lige sige at jeg er markeret i forvejen men kunne bare godt tænke mig at de blev "større" synes nemlig kun den effekt jeg får er at de bliver markeret.
:)
den kloge nare den mindre kloge

Geografisk sted: Årslev

Jep. Mange kg, få reps. :) Husk nu også at træn resten af kroppen. Det vil klart gøre at din mave vokser hurtigere, samtidig med det både er meget sundere og meget pænere. :wink:
Brugeravatar

henning skrev:
Henning

Fede menneskers overarme er ofte også ret store... Men når de taber sig bliver de små! Det samme gør sig jo gældene for ben, og lægge!!
Det er jo heller ikke deres enorme mavemuskler der gør maven stor.. Fedt fylder jo!!
Du går i skole og får 6 for din stil.. jeg går i byen og får sex for mit smil !

Geografisk sted: Farum

Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00
- Squat: 92.00
- Dødløft: 118.00

Misterhamper skrev:Vikingerne i gamle dage arbejdede sikkert 8 timer om dagen med at flytte masser af tunge ting. Det var en del mere end 8 reps. Og efter hvad vi ved, var de jo store brød. :wink:

De allerfleste "vikinger" var landbrugere eller fiskere. Der har næppe været ret mange store brød dengang alene p.g.a. kosten - men der har sikkert været en hel del af den type man kalder "senestærk".

Enkelte var fastansatte krigere, og enhver krigerkultur har efterladt sig skrøner om dens helte. Deraf formentlig det faktum at mange i dag har det indtryk at alle skandinaviske mænd i 900-tallet var to meter høje og havde hår mellem fortænderne.

*UnderConstruction* skrev:
henning skrev:
Henning

Fede menneskers overarme er ofte også ret store... Men når de taber sig bliver de små! Det samme gør sig jo gældene for ben, og lægge!!
Det er jo heller ikke deres enorme mavemuskler der gør maven stor.. Fedt fylder jo!!

Nu har jeg selv været meget større end jeg er i dag og mine lægmuskler var dengang ganske store. Dog ikke markeret. Tænkte også at det som resten af min krop måtte skyldes fedt, men da jeg tabte mig blev de ikke rigtig mindre, dog meget markeret. I dag er de den del på min krop der virker bedst udviklet, har af en eller anden mærkelig grund, næsten, ingen fedt på mine ben og læg, men på resten af kroppen en ret høj fedtprocent. Mine lægmuskler er meget markeret i modsætning til hele kroppen.

elevatoren smider nogle billeder ind af det senere
Brugeravatar

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online