Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 923
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 920

Følg bodybuilding.dk på

Mere masse - spise mere - opbygning

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej allesammen. Jeg har lidt få spørgsmål jeg håber i evt. Kunne hjælpe mig med. :)
Til at starte med vil jeg lige forklarer at jeg er rimelig spinkel anlagt og det er det jeg i sidste ende håber på at kunne gøre noget ved.
Jeg træner ikke rigtigt, eller jeg tager nogle arm- og mavebøjninger osv. For ligesom at holde kroppen lidt igang og få opbygget bare en smule styrke til at kunne flytte på ting og sådan. Jeg ønsker egentlig bare at være større rent muskelmæssigt, men samtidigt skal den smule "markeringen" jeg har tildels pga. Spinkelheden, men bare sådan små øvelser som ovennævnte fået af det, det skal så også følge med i størrelsen. Mit spørgsmål er så bare om der er noget bestemt man bør spise for at hjælpe på vej? Eller skal jeg bare ned i centeret så hurtigt jeg kan eller en blanding? :)
Hvis det kommer dertil hvor jeg skal spise mere er der så nogen måde at hjælpe på vej på? Min mæthedsfornemmelse kommer rimelig hurtigt så jeg spiser ikke så meget, jeg ønsker selv at ændre det, det skyldes så hverken sygdom eller noget, sådan har det bare altid været.
Til sidst vil jeg bare lige høre hvad en nybegynder bør fokusere på hvis de satser på mere masse omkring arme og mave ( specielt musklerne i siden af maven, det er som om jeg mangler dem)

Håber i vil hjælpe :)

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

newbies-helpfile-edit-2-t39845.html

Mad: spis mere men sundt! Du kan med fordel drikke kalorier, gør det nemmere at tage på.. Her bruger mange sødmælk eller weightgainer protein pulver..

Træning: mange herinde er enig med mig når jeg siger du skal have en grundstyrke! Altid godt.. Så kig på træningsporgrammer som (stronglift og starting strenght) du kan Google dem..

Held og lykke :-) giv ikke op, ting tager tid..

Reputation point: 50

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Newbie-filen som Nieb har linket dig til, er et rigtig godt sted at starte - her er stort set alt den information du har brug for, for at komme i gang. Læs den hele, og vær sikker på at du forstår den. Jeg vil gerne fastslå nogle forsimplede pointer for dig, som svar på nogen af dine spørgsmål/konstateringer:

1) Du skal have et program der træner alle muskler i gruppen. Det er muligt at du helst bare vil have store arme og mavemuskler, men dine muskler bliver nødt til at følges ad. Dette både af æstetiske (det ser dumt ud, med skipper-skræk arme på en kosteskaftskrop) og af sundhedsmæssige årsager (hvis du curler 50kg uden rygmuskler, så kan du se frem til en skade eller to). Der er træningsprogrammer i newbie-filen, så vidt jeg husker, men ellers så vil Starting Strength eller Back to Basics være stedet at starte. Google dem. Du bliver nødt til at få din træning struktureret.

2) Der er madvarer der er 'sundere' end andre, men i sidste ende handler det om at du får nok protein, fedt og kulhydrater ifht. dine mål, at du får nok fibre, og at du ikke får for mange af dine kalorier fra sukker og processerede madvarer. Det lyder kompliceret? Det kan det også godt være. Heldigvis forholder det sig sådan, at hvis du er meget spinkel og lige er begyndt at træne, så vil du vokse på stort set hvad som helst, så det du skal fokusere på er blot at du spiser rigeligt med kød/mælk/æg/ost, grøntsager og rugbrød/pasta/ris/kartofler/havregryn. Glem ikke at spise lidt sundt fedt, som avocado/fed fisk/nødder osv.

3) Din appetit vil vokse i takt med at du spiser mere. Det er simpelthen en tilvænningsprocess. Det kræver dog, som ordet indikerer, tilvænning. Du må derfor bare gradvist begynde at spise lidt mere til hvert måltid. Plejer du at spise 2 rugbrødsmadder til frokost, så prøv med 3. Drik et glas mælk til, hvis du er til det. Tag en ekstra gang til aftensmaden. Fyld havregrynsskålen lidt mere op.

4) Mht. dit sidste spørgsmål, om hvad du bør fokusere på, så fokuser på hele kroppen. Dine obliques (som mavemusklerne i siden hedder) kan trænes direkte - og det kan være en fin idé, især hvis du ikke har meget styrke her. Søg evt. på øvelser til obliques på youtube eller google og få inspiration. Bemærk dog, igen, at det skal være en del af et rigtigt træningsprogram, for ellers vil din fremgang både på maven og arme være minimal - og den vil være ikke-eksisterende for resten af kroppen.

Held og lykke med det hele :)
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 222

Jeg har fundet dette skema, der stod at det ville kunne bruges af nybegynder generelt :)
Vedhæftede filer
image.jpg

seiko11 skrev:Jeg har fundet dette skema, der stod at det ville kunne bruges af nybegynder generelt :)

Kan det også og har nogle fine øvelser med.. Dog er det bare nogle øvelser uden nogen form for hvordan du skal progress med vægten..
En ide, kig på starting strenght eller stronglift.. Det samme som du har fundet der.. Bare med lidt mere hjerne bag :)

Mht til din mæthedsfornemmelse så spis dig mere end mæt flere gange om dagen - på lang sigt vil din mave kunne klarer større mængder mad og det vil være nemmere at indtage større mængder mad.

Derudover er det nemmere at drikke sig til kalorier. Suppler fx din øget mængde mad med 2 eller 1 liter Arla cultura 50% ekstra protein mælk om dagen. Der gemmer sig omkring 53 g protein og 440 kcal i sådan en liter - det er godt at supplere maden med, hvis du kan ikke kan spise nok.
Prof. Bach. Fysioterapi stud.

Reputation point: 15

Geografisk sted: Aarhus

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 165.00

Valeurvaleur skrev:Newbie-filen som Nieb har linket dig til, er et rigtig godt sted at starte - her er stort set alt den information du har brug for, for at komme i gang. Læs den hele, og vær sikker på at du forstår den. Jeg vil gerne fastslå nogle forsimplede pointer for dig, som svar på nogen af dine spørgsmål/konstateringer:

1) Du skal have et program der træner alle muskler i gruppen. Det er muligt at du helst bare vil have store arme og mavemuskler, men dine muskler bliver nødt til at følges ad. Dette både af æstetiske (det ser dumt ud, med skipper-skræk arme på en kosteskaftskrop) og af sundhedsmæssige årsager (hvis du curler 50kg uden rygmuskler, så kan du se frem til en skade eller to). Der er træningsprogrammer i newbie-filen, så vidt jeg husker, men ellers så vil Starting Strength eller Back to Basics være stedet at starte. Google dem. Du bliver nødt til at få din træning struktureret.

2) Der er madvarer der er 'sundere' end andre, men i sidste ende handler det om at du får nok protein, fedt og kulhydrater ifht. dine mål, at du får nok fibre, og at du ikke får for mange af dine kalorier fra sukker og processerede madvarer. Det lyder kompliceret? Det kan det også godt være. Heldigvis forholder det sig sådan, at hvis du er meget spinkel og lige er begyndt at træne, så vil du vokse på stort set hvad som helst, så det du skal fokusere på er blot at du spiser rigeligt med kød/mælk/æg/ost, grøntsager og rugbrød/pasta/ris/kartofler/havregryn. Glem ikke at spise lidt sundt fedt, som avocado/fed fisk/nødder osv.

3) Din appetit vil vokse i takt med at du spiser mere. Det er simpelthen en tilvænningsprocess. Det kræver dog, som ordet indikerer, tilvænning. Du må derfor bare gradvist begynde at spise lidt mere til hvert måltid. Plejer du at spise 2 rugbrødsmadder til frokost, så prøv med 3. Drik et glas mælk til, hvis du er til det. Tag en ekstra gang til aftensmaden. Fyld havregrynsskålen lidt mere op.

4) Mht. dit sidste spørgsmål, om hvad du bør fokusere på, så fokuser på hele kroppen. Dine obliques (som mavemusklerne i siden hedder) kan trænes direkte - og det kan være en fin idé, især hvis du ikke har meget styrke her. Søg evt. på øvelser til obliques på youtube eller google og få inspiration. Bemærk dog, igen, at det skal være en del af et rigtigt træningsprogram, for ellers vil din fremgang både på maven og arme være minimal - og den vil være ikke-eksisterende for resten af kroppen.

Held og lykke med det hele :)
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (29.34 KiB) Vist 545 gange

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

Nieb skrev:
seiko11 skrev:Jeg har fundet dette skema, der stod at det ville kunne bruges af nybegynder generelt :)

Kan det også og har nogle fine øvelser med.. Dog er det bare nogle øvelser uden nogen form for hvordan du skal progress med vægten..
En ide, kig på starting strenght eller stronglift.. Det samme som du har fundet der.. Bare med lidt mere hjerne bag :)

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener med starting strenght eller stronglift. :)
Er der et træningsprogram i vil anbefale Til nybegyndere? Evt. Link eller billede :)

seiko11 skrev:
Nieb skrev:

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener med starting strenght eller stronglift. :)
Er der et træningsprogram i vil anbefale Til nybegyndere? Evt. Link eller billede :)

Google ven
Brugeravatar

Reputation point: 903

Geografisk sted: Atlas

Tilbage til Fitness & bodybuilding