Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 812
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 810

Følg bodybuilding.dk på

Mine trænings pas

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Jeg har trænet i ca. 4 måneder nu. Jeg må indrømme at jeg ikke 100% ved om det er rigtigt det jeg laver, men jeg udføre mine trænings pas som jeg har læst og fået af vide. :whistle:

Jeg køre mit 2-splits program sådan her...
Mandag: Dag 1
Tirsdag: Dag 2
Onsdag: Fri
Torsdag: Dag 1
Fredag: Dag 2
Lørdag: Fri
Søndag: Fri

Opvarming: Spurt i ca. 1 min på løbebåndet. (Bliver godt varm af det. Får bevæget hele kroppen)
Så køre jeg de øvelser jeg skal.
Mandag og torsdag køre jeg spinning i 15 min som cardio.

Hvad er jeres meninge om mine trænings pas? :)

Her er mit træningsprogram, som er under en smule ombygning. Kommenter gerne på indlægget... :D
post1750578.html#p1750578
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Hej 'Lyak'

Fedt at du har givet dig i kast med styrketræning.

Indtil videre har du trænet regelmæssigt i 4 måneder? - Det er sgu ikke så dårligt. Mange nybegyndere falder desværre ofte fra igen og får ikke rigtig passet deres træning...

Du kan fint køre et 2-split program på de respektive dage, som du har stillet det op:

Mht. din opvarmning, så er et minuts spurt på løbebåndet slet ikke godt nok. Du bør i stedet løbe (eller lavet andet konditionstræning) i 10 minutter og dette skal foregå ved middel belastning/tempo.

Det kan sagtens være at du begynder at svede og at din krop føles varm efter blot et par minutter, men det er altså ikke nok kun at varme op i så lidt tid. For at kroppen ordentlig kan blive varm og gøres klar til noget efterfølgende hårdt arbejde, ja - så må du altså "ofre" 10 minutter. Disse 10 minutter er til gengæld godt givet ud, da de vil være gavnlige i den efterfølgende styrketræning.

Så siger du, at "Mandag og torsdag køre jeg spinning i 15 min som cardio.". Dette er da bedre end ingenting og det afhænger også af din kondition, men umiddelbart lyder det af meget lidt. Jeg vil i stedet foreslå 30-45 minutters konditionstræning alt efter hvad du kan holde til.

Og skal det være helt perfekt, så ville jeg i stedet træne konditionstræning på de dage, hvor du ikke styrketræner. Men dette kræver at du skal træne mange dage, så du kan også sagtens holde fast i dit nuværende system.

Mht. om du skal træne styrketræning eller konditionstræning som det første på de respektive dage, så afhænger dette af hvad du helst vil "blive god til"? Det lyder på dig som om at styrketræningen er vigtigst og derfor vil jeg slutte af med konditionstræningen, men det kan jo også være at du allerede gør dette?

Dit træningsprogram vil jeg også gerne kommentere på, men nu synes jeg at denne besked er blevet rigelig lang, så lad os lige starte med dette.

Jeg håber at du kan bruge det :)
Brugeravatar

ili skrev:Hej 'Lyak'

Fedt at du har givet dig i kast med styrketræning.

Indtil videre har du trænet regelmæssigt i 4 måneder? - Det er sgu ikke så dårligt. Mange nybegyndere falder desværre ofte fra igen og får ikke rigtig passet deres træning...

Du kan fint køre et 2-split program på de respektive dage, som du har stillet det op:

Mht. din opvarmning, så er et minuts spurt på løbebåndet slet ikke godt nok. Du bør i stedet løbe (eller lavet andet konditionstræning) i 10 minutter og dette skal foregå ved middel belastning/tempo.

Det kan sagtens være at du begynder at svede og at din krop føles varm efter blot et par minutter, men det er altså ikke nok kun at varme op i så lidt tid. For at kroppen ordentlig kan blive varm og gøres klar til noget efterfølgende hårdt arbejde, ja - så må du altså "ofre" 10 minutter. Disse 10 minutter er til gengæld godt givet ud, da de vil være gavnlige i den efterfølgende styrketræning.

Så siger du, at "Mandag og torsdag køre jeg spinning i 15 min som cardio.". Dette er da bedre end ingenting og det afhænger også af din kondition, men umiddelbart lyder det af meget lidt. Jeg vil i stedet foreslå 30-45 minutters konditionstræning alt efter hvad du kan holde til.

Og skal det være helt perfekt, så ville jeg i stedet træne konditionstræning på de dage, hvor du ikke styrketræner. Men dette kræver at du skal træne mange dage, så du kan også sagtens holde fast i dit nuværende system.

Mht. om du skal træne styrketræning eller konditionstræning som det første på de respektive dage, så afhænger dette af hvad du helst vil "blive god til"? Det lyder på dig som om at styrketræningen er vigtigst og derfor vil jeg slutte af med konditionstræningen, men det kan jo også være at du allerede gør dette?

Dit træningsprogram vil jeg også gerne kommentere på, men nu synes jeg at denne besked er blevet rigelig lang, så lad os lige starte med dette.

Jeg håber at du kan bruge det :)

man behøver slet ikke at lave cardio til opvarmning.

Reputation point: 15

Geografisk sted: Kbh

Styrkeliste
- Bænkpres: 151.00
- Squat: 220.00
- Dødløft: 300.00

Logbog: Vis logbog

philip15 skrev:man behøver slet ikke at lave cardio til opvarmning.

Det er jeg enig i.

Men blot fordi at man ikke behøver, så er det bestemt ikke det samme som, at det er smart at udelade.

Og nu vi er ved opvarmning, så mener jeg også at man, udover cirka 10 minutters cardio, med fordel kan tilføje flere områder. Dette kan eksempelvis være nogle armsving eller at lave 'Planken' i en kort periode (dine muskler skal jo ikke udmattes på dette tidspunkt).

Slutteligt skal der naturligvis altid gøres brug af et opvarmningssæt.
Brugeravatar

ili skrev:
philip15 skrev:man behøver slet ikke at lave cardio til opvarmning.

Det er jeg enig i.

Men blot fordi at man ikke behøver, så er det bestemt ikke det samme som, at det er smart at udelade.

Og nu vi er ved opvarmning, så mener jeg også at man, udover cirka 10 minutters cardio, med fordel kan tilføje flere områder. Dette kan eksempelvis være nogle armsving eller at lave 'Planken' i en kort periode (dine muskler skal jo ikke udmattes på dette tidspunkt).

Slutteligt skal der naturligvis altid gøres brug af et opvarmningssæt.

Dynamisk udstrækning og foam rolling slår cardio til hver en tid! Så det kan godt være smart at undlade.

Du snakker også om at han burde lave mere cardio, det kommer da helt an på hvor meget han vil forbrænde. Jeg kan dog give dig ret i at 15 min næsten bliver ligegyldigt, med så lidt du forbrænder.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 180.00

Kostplan: Vis kostplan

Dynamisk udstrækning og foam rolling slår cardio til hver en tid! Så det kan godt være smart at undlade.

this :)

Styrkeliste

Andreas KS skrev:

Du snakker også om at han burde lave mere cardio, det kommer da helt an på hvor meget han vil forbrænde. Jeg kan dog give dig ret i at 15 min næsten bliver ligegyldigt, med så lidt du forbrænder.

Jeg er, som du sikkert kan gætte, bestemt ikke enig.

Det er ikke fordi at det ikke er gode alternativer du nævner, men jeg mener ikke at det kan opveje en "rigtig opvarmning", hvor du får ordentlig gang i kroppens kredsløb. Jeg mener altid at man bør undgå at udsætte kroppen for meget tunge belastninger i forhold til dens evner, uden at man forinden har gjort den klar i form af en god opvarmning.

Dette er min holdning, som du og mange andre er uenige i og lad den så bare ligge dér. Nu skal denne debat ikke handle om opvarmning, men i stedet om trådstarters ønske om feedback på sin træning og dertilhørende spørgsmål.

Mht. de 15 minutters cardio, så er det klart at det kommer an på hvor meget der ønskes at forbrænde. De fleste nybegyndere ønsker dog først og fremmest at forbrænde "en god mængde" og at komme i en fin form, og derfor tillod jeg mig at antage, at dette også er tilfældet i følgende scenarie :)
Brugeravatar

: kør Agile 8 som opvarmning for underkroppen og noget tilsvarende dynamisk arbejde for overkroppen og arbejd dig op til dine workset i øvelserne (læs= opvarmnings sæt)
suppler med noget HIIT værende sig tabata eller bakke sprinter eller prowler sprints you name it 2 gange om ugen. Det er nok.
Du bør finde et andet program ind det du har...
Sidst rettet af Peter SH 12. nov 2013, 22:39, rettet i alt 1 gang.

Reputation point: 20

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 240.00

ili skrev:
Andreas KS skrev:

Det er ikke fordi at det ikke er gode alternativer du nævner, men jeg mener ikke at det kan opveje en "rigtig opvarmning", hvor du får ordentlig gang i kroppens kredsløb. Jeg mener altid at man bør undgå at udsætte kroppen for meget tunge belastninger i forhold til dens evner, uden at man forinden har gjort den klar i form af en god opvarmning.

Dette er min holdning, som du og mange andre er uenige i og lad den så bare ligge dér. Nu skal denne debat ikke handle om opvarmning, men i stedet om trådstarters ønske om feedback på sin træning og dertilhørende spørgsmål.

Mht. de 15 minutters cardio, så er det klart at det kommer an på hvor meget der ønskes at forbrænde. De fleste nybegyndere ønsker dog først og fremmest at forbrænde "en god mængde" og at komme i en fin form, og derfor tillod jeg mig at antage, at dette også er tilfældet i følgende scenarie :)

Man kan sagtens blive varm af dynamisk udstrækning.
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Reputation point: 1330

Geografisk sted: Mother Russia

Jmt skrev:
ili skrev:
Andreas KS skrev:

+1

Styrkeliste

Jmt skrev:

Uden tvivl.

Jeg siger bare at generel fysisk opvarmning er at foretrække og det kan vi så ikke blive enige om.

Til gengæld kan vi forhåbentlig blive enige om at, et minuts sprint ikke er dækkende for en solid opvarmning og at trådstarter derfor bør gøre noget ved det:

a) Generel opvarmning
b) Dynamisk udstrækning
c) Generel opvarmning + Dynamisk udstrækning
- Alle valg skal naturligvis kombineres med opvarmningsæt, hvergang en "ny" muskelgruppe introduceres.
Brugeravatar

ili skrev:
Jmt skrev:

Uden tvivl.

Jeg siger bare at generel fysisk opvarmning er at foretrække og det kan vi så ikke blive enige om.

Til gengæld kan vi forhåbentlig blive enige om at, et minuts sprint ikke er dækkende for en solid opvarmning og at trådstarter derfor bør gøre noget ved det:

a) Generel opvarmning
b) Dynamisk udstrækning
- Alle valg skal naturligvis kombineres med opvarmningsæt, hvergang en "ny" muskelgruppe introduceres.

lad os nu sige at lyak trænede/træner styrkeløft, så gir det i min verden absolut ingen mening at løbe 15 min på løbe bånd.
ja du bliver varm, men du mister os en masse energi du kunne ha brugt på at løfte vægte og evt lave cardio i slutningen af din træning.

Styrkeliste

philip15 skrev:lad os nu sige at lyak trænede/træner styrkeløft, så gir det i min verden absolut ingen mening at løbe 15 min på løbe bånd.

Jeg mener også, hvilket allerede er nævnt tidligere i tråden, at 10 minutter er at foretrække og dette skal foregå ved forholdsvis lav intensitet - så det er relativt lidt energi der bliver forbrændt.

philip15 skrev:ja du bliver varm, men du mister os en masse energi du kunne ha brugt på at løfte vægte

Det er korrekt at du mister energi ved at varme op, men dette kan ikke modsvare at droppe en effektfuld opvarmning.

En god opvarmning har blandt andet følgende positive påvirkninger:

- Øget kropstemperatur
    - Øget blodcirkulation
    - Øget koordination
    - Optimering af nervesystemet
    - Forebyggelse skadespotentialet.
Men hvad er så en god opvarmning?

Ja, det har vi jo efterhånden haft en god diskussion om og dette kan trådstarter så selv evt. vælge ud fra :)

Det kan i hvert fald anbefales at ændre "Spurt i ca. 1 min på løbebåndet".

philip15 skrev:og evt lave cardio i slutningen af din træning.

Hvis man laver cardio efter styrketræning, så må det være fordi at man prioriterer denne del sekundært og i stedet har hovedfokuset på styrketræning. Derfor mener jeg, at man bør bruge alt den nødvendige energi for at få et så godt styrketræningpas som overhovedet muligt og derefter kan man så brænde den resterende del energi af ved cardio-træning. Prioriterer man cardio fremfor styrketræning, så vender man selvfølgelig bare rækkefølgen om.
Brugeravatar

ili skrev:
Jmt skrev:

Uden tvivl.

a) Generel opvarmning
b) Dynamisk udstrækning

Det ville som udgangspunkt være en rigtig god idé at argumentere lidt for dine synspunkter ud over at sige "kroppen bliver varm" og "jeg synes", det ikke sagligt og bliver heller ikke taget voldsomt seriøst. Når det så er sagt så er denne tråd fyldt med udsagn der ikke følges op med argumenter eller belæg.
Brugeravatar

Reputation point: 180

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Videbæk Styrkesport
SPH GYM

Gormez skrev:Det ville som udgangspunkt være en rigtig god idé at argumentere lidt for dine synspunkter ud over at sige "kroppen bliver varm" og "jeg synes", det ikke sagligt og bliver heller ikke taget voldsomt seriøst. Når det så er sagt så er denne tråd fyldt med udsagn der ikke følges op med argumenter eller belæg.

Hej 'Gormez'

Jeg er enig i det som du skriver. Troværdigheden kommer på prøve, når påstandene skrives ud fra jeg mener. Det vil altid være en fordel at gøre brug af kilder, som underbygger ens udsagn.

Dog vil jeg samtidig sige, at hvis alle ens holdninger konstant skulle henvise til videnskabelige referencer, så ville det kræve langt mere arbejde for hver skribent og formentlig også sætte en dæmper på aktiviteten her i forummet.

Men hvad er det præcis du vil have belæg for?

- At opvarmning er klogt, bør vist være en relativ fastslået opfattelse i branchen.
- Hvad der er bedst af henholdsvis dynamisk udstrækning vs. cardio?

Der findes jo alverdens hjemmesider som påstår det ene og det andet. Jeg kender desværre ikke til undersøgelser, som har undersøgt dynamisk udstrækning vs. cardio i forhold til opvarmning ved styrketræning. Jeg kunne naturligvis undersøge, om der er foretaget sådanne testforsøg, men dette har jeg ikke i sinde at ville bruge min tid på (igen, kilder er godt, men det kræver tid/arbejde).

I og med at jeg intet fornuftigt belæg har for mine udtalelser, så kan man vælge at mene, at jeg ikke bør udtale mig om debattens indhold. Jeg har dog hele tiden forsøgt at udtrykke mig via jeg synes, som dækker over egne personlige præferencer. Hvis trådstarter ikke synes det er godt nok, så kan vedkommende fint ignorere mine forbedringsforslag. Jeg forsøger at hjælpe en søgende person og dette gør jeg ved at give et, ifølge mig, udmærket bud.

Nåh, men lige præcis i henhold til dette her eksakte indlæg, så har jeg lavet en hurtig søgning på google:

Opvarmning er godt:
"A perfect warm-up virtually ensures a perfect workout, but a poor one will almost certainly ruin what COULD have been a great training experience. Ever wake up dreading the idea of going to the gym, but after getting there, you end up having a great workout? You can thank your warm-up for that.
Think of a warm-up as a transition between a low level of activity and a high level of activity.
"
- http://www.t-nation.com/free_online_art ... tage_event

Man kan med fordel lave moderat cardio i 10 minutter:
"Prior to a workout, your muscles are cold. If you have not been doing any physical activity before you begin lifting weights, it can be extremely harmful to your muscles, joints, and tendons. Your goal is to get your body temperature up which will warm and loosen your muscles. Doing a small amount of cardio before your weight training workout has many benefits. Don't go overboard though, since all you want to do is break a slight sweat which can be achieved in about 10 minutes of light exercise."
- http://www.shapefit.com/exercise/bodybu ... rm-up.html

... Er det så to gode kilder? Det ved jeg såmænd ikke om det er og man kan garanteret hurtigt finde andre hjemmesider, som kan modbevise disse påstand.
Brugeravatar

Nu har jeg læst en masse om det i har fortalt om.
Jeg er kommet frem til dette.

Opvarmning: Burpees, dynamisk udstrækning og opvarmnings sæt (før hver nye muskel der skal i gang)
Workout: Der køre jeg mit 2-splits program, som jeg lige skal have lavet om :D
Cardio: Laver jeg tabata eller HIIT...
Tabata Cardio:
20 sek løb med 13,6 km/t og 10 sek. pause x 8

HIIT Cardio:
Jog 5 min opvarmning
HIIT: 12 x 30 sek. sprint, 1 min gang/jog mellem hver sprint
Cool down: jog 5 min

Ser det fornuftigt nok ud eller har jeg ramt helt ved siden af? :shock:
Sidst rettet af Lyak 13. nov 2013, 14:53, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Reminder!
Det er kun opvarmnings sæt, jeg køre før hver nye muskel der skal i gang.
Brugeravatar

Jeg udfordrer dig hovedsageligt fordi der i forvejen er mange som har travlt med at rådgive om det ene og det andet uden at have den fjerneste idé om hvorvidt det faktisk er en god ide og hvorfor - og når man så vælger at rådgive lidt utraditionelt og måske en anelse konservativt, så mener jeg kun at det styrker rådet og at man som minimum må vide hvorfor at lige præcis det man nu engang rådgiver om skulle være fordelagtigt.

Derudover må du forvente at der bliver stillet spørgsmålstegn ved en anbefaling på 10min cardio som opvarmning nu hvor dynamisk mobilitet og SMR er blevet de mest udbredte former for fysisk forberedelse til vægttræning - hvorfor det er en god idag at have en håndfuld fornuftige argumenter i baghånden.
Brugeravatar

SPH GYM

Reputation point: 100

Gormez skrev:Jeg udfordrer dig hovedsageligt fordi der i forvejen er mange som har travlt med at rådgive om det ene og det andet uden at have den fjerneste idé om hvorvidt det faktisk er en god ide og hvorfor - og når man så vælger at rådgive lidt utraditionelt og måske en anelse konservativt, så mener jeg kun at det styrker rådet og at man som minimum må vide hvorfor at lige præcis det man nu engang rådgiver om skulle være fordelagtigt.

Derudover må du forvente at der bliver stillet spørgsmålstegn ved en anbefaling på 10min cardio som opvarmning nu hvor dynamisk mobilitet og SMR er blevet de mest udbredte former for fysisk forberedelse til vægttræning - hvorfor det er en god idag at have en håndfuld fornuftige argumenter i baghånden.

Og det er også helt fint at du udfordrer mig, man skal ikke tage fejl af en god debat, hvor der samtidig er mulighed for at få et indblik i andres holdninger. Jeg har eksempelvis fået en bedre indsigt i dynamisk udstrækning, som jeg i relation til denne tråd, har læst lidt op på. Jeg vidste da godt en del om emnet i forvejen, men i og med at jeg ikke selv regelmæssigt gør brug af det, så har min viden ikke været specielt dybdegående på dette område.

Jeg har ikke noget imod at erkende, at jeg ikke er ekspert indenfor opvarmning. Derfor kan der muligvis også godt være bedre alternativer end det som jeg har nævnt? Dette ændrer dog ikke på, at jeg stadig fint synes at 1 minuts sprint kan og skal udskiftes med 10 minutters cardio ved lavt/moderat tempo.

At nogle så mener at dynamisk udstrækning er et bedre valg, ja - det er jo helt fair :)

De gange jeg på egen krop har forsøgt mig med dynamisk udstrækning, der har det ikke føltes lige så godt. Så jeg er ikke, og har aldrig været, imod dynamisk udstrækning, baseret på egne oplevelser kan jeg bare bedre anbefale cardio som opvarmning.

'Lyak' har valgt nedstående, hvilket jeg synes ser fint ud - det er en god ændring i forhold til et minuts sprint.
Lyak skrev:Opvarmning: Burpees, dynamisk udstrækning og opvarmnings sæt (før hver nye muskel der skal i gang)
Brugeravatar

ili skrev:
Gormez skrev:Jeg udfordrer dig hovedsageligt fordi der i forvejen er mange som har travlt med at rådgive om det ene og det andet uden at have den fjerneste idé om hvorvidt det faktisk er en god ide og hvorfor - og når man så vælger at rådgive lidt utraditionelt og måske en anelse konservativt, så mener jeg kun at det styrker rådet og at man som minimum må vide hvorfor at lige præcis det man nu engang rådgiver om skulle være fordelagtigt.

Og det er også helt fint at du udfordrer mig, man skal ikke tage fejl af en god debat, hvor der samtidig er mulighed for at få et indblik i andres holdninger. Jeg har eksempelvis fået en bedre indsigt i dynamisk udstrækning, som jeg i relation til denne tråd, har læst lidt op på. Jeg vidste da godt en del om emnet i forvejen, men i og med at jeg ikke selv regelmæssigt gør brug af det, så har min viden ikke været specielt dybdegående på dette område.

Jeg har ikke noget imod at erkende, at jeg ikke er ekspert indenfor opvarmning. Derfor kan der muligvis også godt være bedre alternativer end det som jeg har nævnt? Dette ændrer dog ikke på, at jeg stadig fint synes at 1 minuts sprint kan og skal udskiftes med 10 minutters cardio ved lavt/moderat tempo.

At nogle så mener at dynamisk udstrækning er et bedre valg, ja - det er jo helt fair :)

De gange jeg på egen krop har forsøgt mig med dynamisk udstrækning, der har det ikke føltes lige så godt. Så jeg er ikke, og har aldrig været, imod dynamisk udstrækning, baseret på egne oplevelser kan jeg bare bedre anbefale cardio som opvarmning.

'Lyak' har valgt nedstående, hvilket jeg synes ser fint ud - det er en god ændring i forhold til et minuts sprint.
Lyak skrev:Opvarmning: Burpees, dynamisk udstrækning og opvarmnings sæt (før hver nye muskel der skal i gang)

Jeg har heller ikke forholdt mig til TS valg af opvarmningsprocedure - udelukkende den form du har valgt at anvende i debatten, jeg er helt enig i at 1minuts sprint ikke alene er utilstrækkeligt, det grænser også til decideret tumpet at anvende maksimal udfoldelse som opvarmningsredskab.

Men om ikke andet er jeg glad for det fik dig til at søge mere viden - altid et produktivt udfald af en debat ;)
Brugeravatar

SPH GYM

Tusind tak for alle de svar!
Jeg var oppe i dag og træne. Jeg varmede op, kørte mit workout og så HIIT.
Det der HIIT... må ærligt indrømme at jeg svedte virkelig meget og min puls kom rimelig højt op - og der gik forholdsvis kort tid før jeg var død :thumpup:

Tusind tak for det, så blev man lige en del klogere omkring sin træning.
Brugeravatar

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster