Gormez skrev:Det ville som udgangspunkt være en rigtig god idé at argumentere lidt for dine synspunkter ud over at sige "kroppen bliver varm" og "jeg synes", det ikke sagligt og bliver heller ikke taget voldsomt seriøst. Når det så er sagt så er denne tråd fyldt med udsagn der ikke følges op med argumenter eller belæg.
Hej 'Gormez'
Jeg er enig i det som du skriver. Troværdigheden kommer på prøve, når påstandene skrives ud fra
jeg mener. Det vil altid være en fordel at gøre brug af kilder, som underbygger ens udsagn.
Dog vil jeg samtidig sige, at hvis alle ens holdninger konstant skulle henvise til videnskabelige referencer, så ville det kræve langt mere arbejde for hver skribent og formentlig også sætte en dæmper på aktiviteten her i forummet.
Men hvad er det præcis du vil have belæg for?
- At opvarmning er klogt, bør vist være en relativ fastslået opfattelse i branchen.
- Hvad der er bedst af henholdsvis dynamisk udstrækning vs. cardio?
Der findes jo alverdens hjemmesider som påstår det ene og det andet. Jeg kender desværre ikke til undersøgelser, som har undersøgt dynamisk udstrækning vs. cardio i forhold til opvarmning ved styrketræning. Jeg kunne naturligvis undersøge, om der er foretaget sådanne testforsøg, men dette har jeg ikke i sinde at ville bruge min tid på (igen, kilder er godt, men det kræver tid/arbejde).
I og med at jeg intet fornuftigt belæg har for mine udtalelser, så kan man vælge at mene, at jeg ikke bør udtale mig om debattens indhold. Jeg har dog hele tiden forsøgt at udtrykke mig via
jeg synes, som dækker over egne personlige præferencer. Hvis trådstarter ikke synes det er godt nok, så kan vedkommende fint ignorere mine forbedringsforslag. Jeg forsøger at hjælpe en søgende person og dette gør jeg ved at give et,
ifølge mig, udmærket bud.
Nåh, men lige præcis i henhold til dette her eksakte indlæg, så har jeg lavet en hurtig søgning på google:
Opvarmning er godt:"A perfect warm-up virtually ensures a perfect workout, but a poor one will almost certainly ruin what COULD have been a great training experience. Ever wake up dreading the idea of going to the gym, but after getting there, you end up having a great workout? You can thank your warm-up for that.
Think of a warm-up as a transition between a low level of activity and a high level of activity."
-
http://www.t-nation.com/free_online_art ... tage_eventMan kan med fordel lave moderat cardio i 10 minutter:"Prior to a workout, your muscles are cold. If you have not been doing any physical activity before you begin lifting weights, it can be extremely harmful to your muscles, joints, and tendons. Your goal is to get your body temperature up which will warm and loosen your muscles. Doing a small amount of cardio before your weight training workout has many benefits. Don't go overboard though, since all you want to do is break a slight sweat which can be achieved in about 10 minutes of light exercise."-
http://www.shapefit.com/exercise/bodybu ... rm-up.html... Er det så to gode kilder? Det ved jeg såmænd ikke om det er og man kan garanteret hurtigt finde andre hjemmesider, som kan modbevise disse påstand.