Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1217
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1214

Følg bodybuilding.dk på

Når kroppen gainer..

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Har søgt lidt rundt på google, men det har ikke bragt noget svar.

Når man cutter/ligger i underskud samtidig med at man træner, vil kroppen vælge først at smide fedt fremfor muskelmasse, da fedtet er mest unødvendigt, som jeg har forstået det. Der var en bruger fra BB.dk der skrev noget i stil med "use it or lose it", som egentlig er meget god sætning her.

Men, når man så bulker, virker dette så på samme måde? Hvis man ligger i 500 kalorier overskud og træner samtidig, vil kroppen så priotere at opbygge muskler først, fremfor fedt? Og nu bliver det lidt broscience, så hold fast. Hvis dette er sagen, at kroppen først vil bygge muskler op.. Kan man så ikke med et lavere overskud, såsom 200-300 kcal, forstørre vægtforøgningen af muskler vs vægtforøgningen af fedt?

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Hvis du ligger på omkring 200 kcal overskud, mener jeg det kaldes lean bulking, og det er minimalt hvor meget fedt du tager på, men jeg tror grunden til det fleste bulker på 500+ og så cutter bagefter, er at det er simpelthen hurtigere at opnå resultater på den måde.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 150.00

Kostplan: Ingen kostplan

pære12 skrev:Hvis du ligger på omkring 200 kcal overskud, mener jeg det kaldes lean bulking, og det er minimalt hvor meget fedt du tager på, men jeg tror grunden til det fleste bulker på 500+ og så cutter bagefter, er at det er simpelthen hurtigere at opnå resultater på den måde.

Ved godt at man kalder det for "lean bulk" :). Som du selv skriver, er det "minimalt, hvor meget fedt du tager på", men spørgsmålet er om propotionen af fedt/muskler er den samme, som med et overskud på 500 kcal.

Desuden synes jeg altid man hører om 500 kcal overskud. Er der egentlig nogen, der har kilder på evt. undersøgelser med dette? Af ren nysgerrighed. Søger stadig svar på topic.

Tror det er rimelig fifty fifty, men det kommer an på flere faktorer. Læs artiklen om "Bulking" under artikler.
Brugeravatar

Unraveling skrev:Tror det er rimelig fifty fifty, men det kommer an på flere faktorer. Læs artiklen om "Bulking" under artikler.

Hvad er 50/50? Fordelingen af fedt vs. muskler? Synes ikke at bulking artiklen svarer helt på dette. Jo, den siger at man tager mere "clean" på, hvis man er i lavere underskud. Siger den så man tager mere muskelmasse end fedt på? Vil det så sige, at svaret på mit spørgsmål er, at kroppen faktisk vil først opbygge muskler, derefter fedt?

pære12 skrev:Hvis du ligger på omkring 200 kcal overskud, mener jeg det kaldes lean bulking, og det er minimalt hvor meget fedt du tager på, men jeg tror grunden til det fleste bulker på 500+ og så cutter bagefter, er at det er simpelthen hurtigere at opnå resultater på den måde.

Det er individuelt hvor meget man kan bulke med; om det er 500 eller 200 afhænger alt sammen af flere faktorer, så som, stofskifte, kostplan og daglig kropsydelse. Jeg mener ikke at man generelt kan sige at 200 kcal bulk er lean bulk. Men jeg vil give dig ret i af det da helt klart går hurtigere med flere kalorier.
Jeg har "lean bulket" i noget tid nu, med ganske gode resultater, og jeg ligge f.eks. 400 kcal i overskud. Min fedtprocent er kun steget med 1. :D
Welcome my son, welcome to the machine.
Brugeravatar

Reputation point: 45

Geografisk sted: Tiergarten

Styrkeliste
- Squat: 35.00

Initial skrev:
Unraveling skrev:Tror det er rimelig fifty fifty, men det kommer an på flere faktorer. Læs artiklen om "Bulking" under artikler.

Vil det så sige, at svaret på mit spørgsmål er, at kroppen faktisk vil først opbygge muskler, derefter fedt?

Det vil den gøre samtidig!

Styrkeliste
- Bænkpres: 27.50
- Squat: 40.00
- Dødløft: 235.00

Logbog: Ingen logbog

Tak for svarende. Er der så nogen der ved, hvorvidt et lavere overskud af kcal, såsom 200-300, vil forøge propotionen af muskler sammenlignet med fedt, vs. et indtag af de klassiske 500 kcal? Egentlig kan man jo bare bruge et 250 kcal overskud vs 500 kcal overskud, som eksempel. 500 kcal overskud pr. dag er cirka 500 gram vægtøgning om ugen. Efter 2 uger med 250 kcal overskud, vil du så have opnået samme vægtforøgning på 500 gram. Vil man have gainet mere muskler iforhold til fedt, med den ene, eller er det fuldstændigt ligemeget, da propotionen ikke ændre sig?

Initial skrev:Tak for svarende. Er der så nogen der ved, hvorvidt et lavere overskud af kcal, såsom 200-300, vil forøge propotionen af muskler sammenlignet med fedt, vs. et indtag af de klassiske 500 kcal?

ja

Styrkeliste
- Bænkpres: 27.50
- Squat: 40.00
- Dødløft: 235.00

Initial skrev:Tak for svarende. Er der så nogen der ved, hvorvidt et lavere overskud af kcal, såsom 200-300, vil forøge propotionen af muskler sammenlignet med fedt, vs. et indtag af de klassiske 500 kcal? Egentlig kan man jo bare bruge et 250 kcal overskud vs 500 kcal overskud, som eksempel. 500 kcal overskud pr. dag er cirka 500 gram vægtøgning om ugen. Efter 2 uger med 250 kcal overskud, vil du så have opnået samme vægtforøgning på 500 gram. Vil man have gainet mere muskler iforhold til fedt, med den ene, eller er det fuldstændigt ligemeget, da propotionen ikke ændre sig?

Lad vær med at hænge dig i at det skal være de der 500 kcal!
Prøv dig frem. Det kan være lige fra -+100 til -+900 kcal for at "gaine" for hver individ. At sige at 500 er en standard er at sige at alle mennesker er ens, hvilket de jo ikke er... :)
Welcome my son, welcome to the machine.
Brugeravatar

Reputation point: 45

Geografisk sted: Tiergarten

Styrkeliste
- Squat: 35.00

Funken skrev:
Initial skrev:Tak for svarende. Er der så nogen der ved, hvorvidt et lavere overskud af kcal, såsom 200-300, vil forøge propotionen af muskler sammenlignet med fedt, vs. et indtag af de klassiske 500 kcal? Egentlig kan man jo bare bruge et 250 kcal overskud vs 500 kcal overskud, som eksempel. 500 kcal overskud pr. dag er cirka 500 gram vægtøgning om ugen. Efter 2 uger med 250 kcal overskud, vil du så have opnået samme vægtforøgning på 500 gram. Vil man have gainet mere muskler iforhold til fedt, med den ene, eller er det fuldstændigt ligemeget, da propotionen ikke ændre sig?

Lad vær med at hænge dig i at det skal være de der 500 kcal!
Prøv dig frem. Det kan være lige fra -+100 til -+900 kcal for at "gaine" for hver individ. At sige at 500 er en standard er at sige at alle mennesker er ens, hvilket de jo ikke er... :)

Har ikke sagt det er en standard, men det er typisk det alle bringer op, når man snakket om at bulke. Jeg ved vædde med, at hvis en person går ind og skriver om hjælp til, hvordan han kan gaine muskelmasse, så vil der være mange der skriver at han skal finde sit ligevægtsindtag og ligge 500 kcal derover. Det er bare blevet den klassike anbefaling til bulk, dog ved jeg ikke hvorfor. Omkring det, mener jeg dog at have læst en tråd herinde, hvor en bruger hævdede, at det var videnskabeligt bevist at over 500 kcal stortset var spild af tid/kcal. Dog ville det være sjovt at se nogle kilder, da der generalt aldrig er nogle at hente på BB.dk, synes jeg.

Personligt vil jeg også selv køre 200-300 kcal i overskud, da jeg er lidt træt af det der bulk/cut ræs, og håber på noget mere clean gain og en OK form hele året :)

Altså som nævnt så kan man ikke sætte alle over ens kam, der er forskel på trænings niveau, ens fysiske arbejde, psyken, stress, ens forbrænding, hvor meget man knepper og så videre.

Det man kan gøre er at bruge en kcal tæller program indsæt sit data og så prøve at ramme de klassiske 500 kcal over ligevægtsindtag , som nævnt kan det være du gainer med 100 kcal over den beregning men der er mange faktorer der spiller ind så det er individuelt at prøve sig frem med de gense retningsguider men der findes ikke en tabel der rammer os allesammen men gode retningsguider.
Mr BB Statue siger, træn hårdt spis fornuftigt og sov godt.
Brugeravatar

Geografisk sted: DK

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 160.00

Kostplan: Ingen kostplan

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online