Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 842
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 840

Følg bodybuilding.dk på

Nogle begynder spørgsmål

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej, har lige nogle spørgsmål, ville være fint hvis der er nogle der så flinke at besvare dem:

Er lige begyndt i et center for en uge siden, har ikke trænet før. Er 21 år, 172 cm og vejer ca. 60 kg. Jeg bruger et program der minder MEGET om SS, ser sådan her ud:

A: Squat 3x5 DB Press 3x5, DL 1x5, chin ups 3x5, hanging leg raise 5x5
B: Squat 3x5, DB Bench 3x5, BB Row 3x5, dips 3x5, hanging leg raise 5x5

Nu spørger jeg måske lidt dumt, men er dette tilstrækkeligt hvis jeg ikke vil være alt for stor? Vil gerne have en respektabel muskelmasse, uden alt for store arme og lats, sådan så det ser så atletik og naturligt ud som muligt. Noget i stil med Tom Daley (Kan ikke linke), måske med knap så lav fedt%. Så altså ikke super stor.

Et andet spørgsmål:

Prøver på at fixe min holdning, og har fundet nogle øvelser der kaldes "YWTL" som skulle hjælpe på "rounded shoulders". Samtidig laver jeg også RC øvelser med 1 kgs håndvægte (Innies og outies som Scooby kalder dem). Men er YWTL-øvelserne ikke også for RC? Fordi så overbelaster jeg vel mine RC's?

Tak!!!

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Jeg bruger et program der minder MEGET om SS, ser sådan her ud:

Du kommer sandsynligvis til at få et problem ved at bruge håndvægte.. i fremtiden (da det bliver svært at stige med 2,5kg i hver hånd). Lige nu er det en god idé, da en evt. svag side let kan opdages og fikses.
At køre lave gentagelser er ikke, i min mening, en god idé. Hurtig google giver denne kilder http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/161688, som for disse forsøgspersoner var 50+% af muskelfibrene i maven type 1 dvs. flere gentagelser giver bedre resultater. Noget a la 10-15.

Nu spørger jeg måske lidt dumt, men er dette tilstrækkeligt hvis jeg ikke vil være alt for stor? Vil gerne have en respektabel muskelmasse, uden alt for store arme og lats, sådan så det ser så atletik og naturligt ud som muligt.

Du har lavet den første fejl indenfor styrketræning/bodybuilding: Den urealistiske, fornærmende tanke om, at du
1) nogensinde kan blive "for stor" uden et par gram steroider.
2) kommer til at blive stor ved et tilfælde, uden flere års hård træning og dedikation
https://sites.google.com/site/strengthfaqs/toobig
Det giver inden mening, og med denne indstilling til træning skal du aldrig frygte resultater. For de kommer ikke, når du tænker sådan.

Prøver på at fixe min holdning, og har fundet nogle øvelser der kaldes "YWTL" som skulle hjælpe på "rounded shoulders".

Det svarer vel til external/interval rotation efter hvad jeg kan google mig frem til. Hvis du er utilfreds med quasimodo-looket, kan det også have noget at gøre med en svag bagside. Du kan evt. tilføje db row til din A dag og lat pulldowns til B dag eller face pulls.
Samtidig laver jeg også RC øvelser med 1 kgs håndvægte (Innies og outies som Scooby kalder dem). Men er YWTL-øvelserne ikke også for RC? Fordi så overbelaster jeg vel mine RC's?

Igen, det dersens "ywtl" ligner mest af alt external/internal rotation og så 2 statistiske udstrækninger. Kan ikke personligt se en grund til at lave flere øvelser, som rammer på den samme måde. Men nu er jeg jo ikke en fysioterapeut, så dit sidste spørgsmål er der nok en ekspert, der må svare på
Brugeravatar

Reputation point: 259

Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 155.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Ok så, jamen tak for hurtigt svar!

Jeg har hørt at høje reps skulle give størrehypertrofy men mindre styrke. Men hvis jeg nu bare kører lave reps i nogle måneder i caloric surplus så bliver jeg vel meget stærkere samtidig med at jeg når mit mål (som jo ikke er SÅ langt væk...) Eller hvad?

Nå ja, lige et sidste spørgsmål: Har en række øvelser, 10-12 stykker, beregnet til at forbeder min holdning... såsom fx Glute Bridges, Planks, Reverse Crunches og leg raises, scaupla push ups... det er bare 2-3 sets af 10 på hver, ingen vægt. Kan jeg lave dem hver anden dag eller er det bare bedst at lave dem de dage jeg træner?

Tak

Kelto10 skrev:Ok så, jamen tak for hurtigt svar!

Jeg har hørt at høje reps skulle give størrehypertrofy men mindre styrke. Men hvis jeg nu bare kører lave reps i nogle måneder i caloric surplus så bliver jeg vel meget stærkere samtidig med at jeg når mit mål (som jo ikke er SÅ langt væk...) Eller hvad?

Din tilgang er alt for teoretisk og du kaster om dig med udtryk og begreber.

Du vejer sølle 60 kg, så spis noget mad og kør et simpelt program.

Der kommer ikke til at ske det, at du en dag pludselig er blevet for stor. Du tror dit mål er tæt på, men tillad mig at være ham idioten der piller motivationen fra dig - der er meget meget lang vej endnu.

Reputation point: 15

Geografisk sted: København

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 230.00

Most everyone's mad here.
Brugeravatar

Reputation point: 192

Ok, tak alle :)

Der er jeg enig. Lave reps sætter fokus på styrke, så ja, jeg synes du skal fokusere på det lige nu mens du er i et kalorieoverskud for at maksimere dine gainzzzz. Du kan evt. indsætte nogle øvelser med højere gentagelser, men sådan som dit program er lige nu, synes jeg du skal være nænsom.
Brugeravatar

Styrkeliste

Borumpas skrev:

Der er jeg enig. Lave reps sætter fokus på styrke, så ja, jeg synes du skal fokusere på det lige nu mens du er i et kalorieoverskud for at maksimere dine gainzzzz. Du kan evt. indsætte nogle øvelser med højere gentagelser, men sådan som dit program er lige nu, synes jeg du skal være nænsom.

Ok, hvis jeg så lige må spørge et lidt dumt spørgsmål: Jeg vil helst slet ikke træne Lats, da jeg synes det ser uæstetisk og unaturligt ud (no offence :p). Men dem rammer jeg vel med Barbell rows, eller hvad? Og ja, ved godt jeg ikke bliver stor på en måned, men vel bare gerne undgå at træne lats overhovedet, hvis det kan lade sig gøre. Skal jeg så skifte BB rows ud med en anden, køre lavere vægt eller hvad siger du? :))

tak

Træn dine latz alligevel.
Brugeravatar

Benjamin Reilly skrev:Træn dine latz alligevel.

Hvorfor? hehe

Kelto10 skrev:
Benjamin Reilly skrev:Træn dine latz alligevel.

Hvorfor? hehe

1. Du kommer til at ligne en idiot uden lats.

2. Hvis du laver en masse presseøvelser uden at lave en masse trækkeøvelser får du dårlig kropsholdning, fremskudte skuldre og ender med at blive skadet.
Brugeravatar

Reputation point: 20

Som Wannabe BB skriver så vil det øge risikoen for skader.
Brugeravatar

Benjamin Reilly skrev:Som Wannabe BB skriver så vil det øge risikoen for skader.

Men jeg kan vel godt minimere risikoen for skader ved at træne resten af ryggen, og bare undgå lats så meget som muligt? Eller hvad?

Kelto10 skrev:
Benjamin Reilly skrev:Som Wannabe BB skriver så vil det øge risikoen for skader.

Men jeg kan vel godt minimere risikoen for skader ved at træne resten af ryggen, og bare undgå lats så meget som muligt? Eller hvad?

Nu fylder lattisimus altså ganske meget af ryggen. Med dit nuværende niveau er det ikke tankerne værd.
Brugeravatar

Benjamin Reilly skrev:
Kelto10 skrev:

Nu fylder lattisimus altså ganske meget af ryggen. Med dit nuværende niveau er det ikke tankerne værd.

man kan da ikke fuldkommen udelukke latisimusen ved alle row bevægelser er den jo involverede.
Brugeravatar

Reputation point: 25

Mindpump skrev:
Benjamin Reilly skrev:
Kelto10 skrev:

man kan da ikke fuldkommen udelukke latisimusen ved alle row bevægelser er den jo involverede.

Netop. Forøvrigt, Kelto10, hvis du har flere spørgsmål i samme kategori så smid dem nu. Jeg skriver et længere indlæg med forklaringer i heri tråden i aften hvis du har flere.
Sidst rettet af Benjamin Reilly 7. dec 2013, 15:37, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Kelto10 skrev:
Borumpas skrev:

Ok, hvis jeg så lige må spørge et lidt dumt spørgsmål: Jeg vil helst slet ikke træne Lats, da jeg synes det ser uæstetisk og unaturligt ud (no offence :p). Men dem rammer jeg vel med Barbell rows, eller hvad? Og ja, ved godt jeg ikke bliver stor på en måned, men vel bare gerne undgå at træne lats overhovedet, hvis det kan lade sig gøre. Skal jeg så skifte BB rows ud med en anden, køre lavere vægt eller hvad siger du? :))

Hvis du gerne vil have en imponerende v-taper, som imo er æstetisk, skal du træne lats. Lats får dig til at se større ud.
Men når du nu ikke er interesseret i det, ville jeg stadig anbefale dig at træne dem - du må i så fald bare fokusere på de meget lave gentagelser, 1-5, for stadigvæk at styrke dine vinger. Det er vigtigt at have en stærk ryg, især når du allerede har et holdningsproblem
pis, det er allerede blevet sagt. Butt fuck it.
Brugeravatar

Styrkeliste

Benjamin Reilly skrev:
Mindpump skrev:
Benjamin Reilly skrev:
Kelto10 skrev:

Netop. Forøvrigt, Kelto10, hvis du har flere spørgsmål i samme kategori så smid dem nu. Jeg skriver et længere indlæg med forklaringer i heri tråden i aften hvis du har flere.

HEj, tak for alle svarene, jeg var lige optaget så nåede ikke at skrive mere.

Nej altså, ikke som sådan, det er meget simpelt: Vil bare gerne ligne ham her i videoen ca 18 sek. inde: http://www.youtube.com/watch?v=L47_Efa1umI som du kan se er hans lats ikke specielt store. Tvivler bare på om jeg kan opnå samme look med det program som jeg kører? Synes allerede jeg har lidt "store" lats fra naturens siden, og vil helst ikke vokse yderligere på det punkt.

Undskyld alle spørgsmålene, var bare gerne have styr på det hele inden jeg går rigtigt igang. :D

Hvis du har nogle forslag til forandringer i mit program tager jeg glædeligt imod dem.

PS: Som jeg skrev tidligere laver jeg en del holdningsøvelser, såsom Glute Bridges, Planks, reverse crunches og scapula push ups. Kan jeg godt lave dem hver anden dag, eller skal jeg bare lave dem når jeg løfter?
Sidst rettet af Kelto10 7. dec 2013, 17:07, rettet i alt 1 gang.

Hvis du vil have hans krop skal du kun træne bryst og mave, evt. investere lidt i noget spraytan. Eller gøre som ham og svøm en del.
Det er ikke en videre imponerende krop, og jeg vil personligt selv mene, at have ham som "mål" er at sætte grænsen alt for lavt.

Så hvis du vil ligne ham, er dit program helt forkert.
Gå til svømning i stedet.

shit, det tog ham FIRE ÅR at se sådan ud? ](*,)
Brugeravatar

Styrkeliste

Borumpas skrev:Hvis du vil have hans krop skal du kun træne bryst og mave, evt. investere lidt i noget spraytan. Eller gøre som ham og svøm en del.
Det er ikke en videre imponerende krop, og jeg vil personligt selv mene, at have ham som "mål" er at sætte grænsen alt for lavt.

Er det rigtigt? Altså, jeg ved i hvert fald at han squatter og laver weighted push ups. Har fået at vide at jeg kan opnå det resultat hvis jeg kører programmet der i måske 6 måneder, og så cutter ned og ikke bulker mere.

Eller er det umuligt? Blvier jeg simpelthen for "stor" af mit program?

Kelto10 skrev:
Borumpas skrev:Hvis du vil have hans krop skal du kun træne bryst og mave, evt. investere lidt i noget spraytan. Eller gøre som ham og svøm en del.

Er det rigtigt? Altså, jeg ved i hvert fald at han squatter og laver weighted push ups. Har fået at vide at jeg kan opnå det resultat hvis jeg kører programmet der i måske 6 måneder, og så cutter ned og ikke bulker mere.

Jeg vil personligt sige, at hvis din hensigt er at ligne den dreng, så skal du ikke kører dette program. jeg synes ikke han ser særligt stor ud, og jeg skal ikke kunne kommentere på, hvad han laver ud over at svømme.
Brugeravatar

Styrkeliste

Borumpas skrev:
Kelto10 skrev:

Jeg vil personligt sige, at hvis din hensigt er at ligne den dreng, så skal du ikke kører dette program. jeg synes ikke han ser særligt stor ud, og jeg skal ikke kunne kommentere på, hvad han laver ud over at svømme.

Okay, men jeg forstår ikke helt hvorfor. Er det fordi jeg bliver for stor på nogle områder?

Prøver på at fixe min holdning, og har fundet nogle øvelser der kaldes "YWTL" som skulle hjælpe på "rounded shoulders".

Det svarer vel til external/interval rotation efter hvad jeg kan google mig frem til. Hvis du er utilfreds med quasimodo-looket, kan det også have noget at gøre med en svag bagside. Du kan evt. tilføje db row til din A dag og lat pulldowns til B dag eller face pulls.
Samtidig laver jeg også RC øvelser med 1 kgs håndvægte (Innies og outies som Scooby kalder dem). Men er YWTL-øvelserne ikke også for RC? Fordi så overbelaster jeg vel mine RC's?

Igen, det dersens "ywtl" ligner mest af alt external/internal rotation og så 2 statistiske udstrækninger. Kan ikke personligt se en grund til at lave flere øvelser, som rammer på den samme måde. Men nu er jeg jo ikke en fysioterapeut, så dit sidste spørgsmål er der nok en ekspert, der må svare på

Jeg er heller ikke fysioterapeut, men fysioterapeutstuderende. Og hvis du gerne vil af med de protraherede skuldre (jeg går ud fra det er det du mener), så er udspænding af pectoralerne (primært pectoralis minor) vigtigt. Det skal, som nævnt ovenfor, højst sandsynligt suppleres med øvelser der holder på skulderbladene (fine øvelser ovenfor). Det er lidt forenklet sådan, at det et balancen mellem forsidens og bagsidens styrke der afgør hvordan dine skuldre er positioneret - samt evt. stramhed i muskulaturen (derfor udspænding).

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Dødløft: 150.00

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster