Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 811
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 808

Følg bodybuilding.dk på

Nybegynder med en håndfuld spørgsmål

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hey drenge! lige lidt forhistorie:

Da jeg var yngre var jeg i ganske god form og havde et godt stofskifte, så tænkte ikke så meget over tingene. Jo ældre jeg blev jo dovnere blev jeg og mit stofskifte ændrede sig drastisk. Jeg er nu sidst i tyverne og har altid udskudt fitness da jeg hader at være den mindste i centeret. Anyway, midt i Maj tog jeg mig sammen og er nu kommet i fitness world 3 gange ugentligt siden. Selvom jeg godt kan se lidt resultater allerede på især skuldre og arme så har jeg stadig en håndfuld spørgsmål

Det skal siges at jeg er bekendt med cutte, bulke etc. og det er mig bekendt at for at tabe sig skal indtage færre kalorier end man får brændt af

1) Jeg er 183cm høj og vejer 88-89kg. Når man kigger på mig kan man ikke se at dette er min vægt da jeg ser forholdsvis slank ud påklædt. Mit problem er at alt mit fedt sidder på maven, det ikke blæver men mere "hårdt fedt" hvis det giver mening? Min egentlige plan var styrketræning 3 gange om ugen og cardio og mave 2 gange om ugen. Problemet er at jeg meget hurtigt gik død i cardio da det simpelthen er "kedeligt" jeg er klar over at størstedelen af et vægttab sker gennem kost. Jeg spiser ganske sundt, mit problem er drikkevarene. I guess det egentlige spørgsmål er, hvor vigtigt er cardio for flad mave/sixpack. Er det supernødvendigt eller kan det klares gennem kost og maveøvelser?

2) Mit standard skulder/arme program ser således ud(beklager at nogle af dem ikke er rigtige navne):

Biceps curls med håndvægte
Hammer curls med håndvægte
bend over lateral raise med håndvægte
military press
Triceps pushdowns
cable crossover
bænkpres(smith maskine)
Shoulder press(maskine)
Chest press(maskine)
Seated rows(maskine)

Alle køres 4set/8reps engang imellem lidt mere, triceps pushdown ofte 4x10

Hvordan ser dette ud? Og hvad kan i anbefale

3) Jeg har minus balance. Hvis man læste ovenfor kan man se at jeg bruger smit maskinen til bænk. Simpelthen fordi jeg har minus balance. Dette gælder både bænk samt hvis jeg ligger ned og presser håndvægte op. Er disse friøvelser hamrende vigtige og i så fald hvordan fikser jeg balancen? Jeg har hørt nogle sige smith maskine er lort, er dette rigtigt?

4) Jeg kan simpelthen ikke lave dips, og kun enkelte pullups. Er dette fordi jeg bare er svag? Eller har det noget at gøre med at det er svært at hive sig selv op når man vejer sidst i firserne?

5) Nogen der har erfaring med håndled? I starten forsøgte jeg mig med både armbøjninger og barbell curls, problemet er at - især ved barbell curls- at der skyder en vanvittig smerte gennem mit venstre håndled(især ved set 4) så jeg har måttet opgive den del. Nogen der ved hvad dette kan være? Den er der også ved standard curls, bare ikke i så høj grad at det bliver umuligt.

6) Jeg har seriøst pigehåndled, er det bare ærgeligt eller kan de gøres tykkere? Det kan de vel ikke da håndled vel bare er knogle og hud/fedt?

Beklager mængden af spørgsmål! Håber nogen vil tage sig tid og svare på dem. På forhånd tak!

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

1) Synlige abbs er nok lettest via lav fedtprocent. Så hvis du gerne vil have dem synlige, og i dit tilfælde, så ville det være at tabe sig.

2) Kan anbefale et fullbody program, du skal vel træne andet end overkrop?

3) Balancen kommer jo mere du laver det. Glem at smide mange vægte på, og så få teknik og balance på plads før du bekymre dig om kiks og hjul på siderne.

4) Handler om styrke. Jeg vejer selv 100kg, er lavere end dig, og jeg kan godt begge dele.

5) Det handler nok mest om teknik.

6) Spise mere :)
If the bar aint bending, you are just pretending!

http://www.bodybuilding.dk/you-got-to-pump-it-up-t61404-120.html#p1603747 - Min log!

Reputation point: 25

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Ultimate Gym
SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 127.50
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Tak for dine svar :) har du et link eller egen plan over full body program? :) Er forvirret over dit svar 5..det hænger ikke sammen med spørgsmål 5 men nvm :D

koifishdk skrev:Hey drenge! lige lidt forhistorie:

Da jeg var yngre var jeg i ganske god form og havde et godt stofskifte, så tænkte ikke så meget over tingene. Jo ældre jeg blev jo dovnere blev jeg og mit stofskifte ændrede sig drastisk. Jeg er nu sidst i tyverne og har altid udskudt fitness da jeg hader at være den mindste i centeret. Anyway, midt i Maj tog jeg mig sammen og er nu kommet i fitness world 3 gange ugentligt siden. Selvom jeg godt kan se lidt resultater allerede på især skuldre og arme så har jeg stadig en håndfuld spørgsmål

Det skal siges at jeg er bekendt med cutte, bulke etc. og det er mig bekendt at for at tabe sig skal indtage færre kalorier end man får brændt af

1) Jeg er 183cm høj og vejer 88-89kg. Når man kigger på mig kan man ikke se at dette er min vægt da jeg ser forholdsvis slank ud påklædt. Mit problem er at alt mit fedt sidder på maven, det ikke blæver men mere "hårdt fedt" hvis det giver mening? Min egentlige plan var styrketræning 3 gange om ugen og cardio og mave 2 gange om ugen. Problemet er at jeg meget hurtigt gik død i cardio da det simpelthen er "kedeligt" jeg er klar over at størstedelen af et vægttab sker gennem kost. Jeg spiser ganske sundt, mit problem er drikkevarene. I guess det egentlige spørgsmål er, hvor vigtigt er cardio for flad mave/sixpack. Er det supernødvendigt eller kan det klares gennem kost og maveøvelser?

2) Mit standard skulder/arme program ser således ud(beklager at nogle af dem ikke er rigtige navne):

Biceps curls med håndvægte
Hammer curls med håndvægte
bend over lateral raise med håndvægte
military press
Triceps pushdowns
cable crossover
bænkpres(smith maskine)
Shoulder press(maskine)
Chest press(maskine)
Seated rows(maskine)

Alle køres 4set/8reps engang imellem lidt mere, triceps pushdown ofte 4x10

Hvordan ser dette ud? Og hvad kan i anbefale

3) Jeg har minus balance. Hvis man læste ovenfor kan man se at jeg bruger smit maskinen til bænk. Simpelthen fordi jeg har minus balance. Dette gælder både bænk samt hvis jeg ligger ned og presser håndvægte op. Er disse friøvelser hamrende vigtige og i så fald hvordan fikser jeg balancen? Jeg har hørt nogle sige smith maskine er lort, er dette rigtigt?

4) Jeg kan simpelthen ikke lave dips, og kun enkelte pullups. Er dette fordi jeg bare er svag? Eller har det noget at gøre med at det er svært at hive sig selv op når man vejer sidst i firserne?

5) Nogen der har erfaring med håndled? I starten forsøgte jeg mig med både armbøjninger og barbell curls, problemet er at - især ved barbell curls- at der skyder en vanvittig smerte gennem mit venstre håndled(især ved set 4) så jeg har måttet opgive den del. Nogen der ved hvad dette kan være? Den er der også ved standard curls, bare ikke i så høj grad at det bliver umuligt.

6) Jeg har seriøst pigehåndled, er det bare ærgeligt eller kan de gøres tykkere? Det kan de vel ikke da håndled vel bare er knogle og hud/fedt?

Beklager mængden af spørgsmål! Håber nogen vil tage sig tid og svare på dem. På forhånd tak!

1) Du får ikke sixpack af cardio og maveøvelser. Sixpack får man ved at blive tyndere. Helt muskelløse personer kan opleve at have meget lav fedtprocent, uden mavemusklerne træder frem. Det er næppe et problem for dig, da en sådan atrofisk tilstand skyldes underernæring.

2) Det er jo klassiske øvelser. Jeg ville droppe maskinerne og give noget mere gas på frivægt. Egentlig ville jeg også gøre det langt mere minimalistisk al a Back to Basics eller Starting Strength, men du har i det mindste ikke 5 forskellige slags curls og intet andet.

3) Kort sagt: ja. Du skal droppe den smith. At du mangler koordinationsevne er kun naturligt. Efter få måneder vil en barbell eller dumbbells føles helt naturlig i hånden. Der er ganske få ting, man kan bruge en smith til. Calf raises fx. På enkelte smith-maskiner kan man også få vendt krogene om, og bruge den som en super yolk. Det vil FW nok ikke være med til, at du gør.

4) Ja. Ja, ja, ja. Selvfølgelig er det fordi, du ikke er ret stærk. Der er ingen naturlov, som siger, at 90 kg ikke kan presses eller trækkes, hvis de sidder fast på kroppen :)

5) Det ved jeg simpelthen ikke. Selv kan jeg ikke barbell-curle ret mange uger ad gangen, uden at få lidt knas med højre underarm. Jeg kan heller ikke overhead-presse ret meget/længe, uden at få problemer i venstre skulder.

6) Dine knogler får en højere densitet af styrketræning. Jeg tror ikke, de ligefrem bliver tykkere. Der går dog muskler helt fra underarmen og helt op i hånden, som ved håndledet dækkes af et fiberlag. Større underarme kan derfor give tykkere håndled - men du skal nok ikke regne med ret meget.
Brugeravatar

Reputation point: 200

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 200.00

For lige at vende tilbage til dips og pullups. Pullup delen er blevet KLART bedre, men de dips der...det hjælper slet ikke på det at jeg synes den position man er i når man laver et dip føles akavet :P

Skulder og armprogram??? Det der lyder seriøst som noget discopump! – ej… spøjs til siden.
For at svare lidt mere konkret:
1. Du har ikke brug for cardio for at tabe dig. Det hjælper… men er ikke strengt nødvendigt. – du skal bare være i et calorie underskud.

2. Kan du ikke lave pulups eller dips, så har du enten en alvorlig sygdom, - eller så er du for svag – endnu.! Alt kommer med tålmodighed.

3. I forhold til dit håndled – underarmstræning kan gøre underværker. Google it!
Helt generelt i forhold til din træning.. så kan jeg kun sige: ”SQUAT”! Og så squat noget mere… og lidt mere squat! Squat 3 gange om ugen hvis du kan…!
Kør noget simpelt 5x5 eller Starting Strength.

http://www.bodybuilding.com/fun/startin ... bible.html

Kør det i 3-4 mdr…. så skal du nok kunne lave nogle seriøse pulups og dips bagefter.
Brugeravatar

Reputation point: 5

I forhold til pull ups, så synes jeg du skal læse dette:

http://supertraining.dk/156-interview-om-pull-ups/ <-- kompetent herre som ved hvad han snakker om.
“I may look calm, but in my head I’ve killed you 3 times”

Reputation point: 80

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 210.00

Opal skrev:Skulder og armprogram??? Det der lyder seriøst som noget discopump! – ej… spøjs til siden.
For at svare lidt mere konkret:
1. Du har ikke brug for cardio for at tabe dig. Det hjælper… men er ikke strengt nødvendigt. – du skal bare være i et calorie underskud.

2. Kan du ikke lave pulups eller dips, så har du enten en alvorlig sygdom, - eller så er du for svag – endnu.! Alt kommer med tålmodighed.

3. I forhold til dit håndled – underarmstræning kan gøre underværker. Google it!
Helt generelt i forhold til din træning.. så kan jeg kun sige: ”SQUAT”! Og så squat noget mere… og lidt mere squat! Squat 3 gange om ugen hvis du kan…!
Kør noget simpelt 5x5 eller Starting Strength.

http://www.bodybuilding.com/fun/startin ... bible.html

Kør det i 3-4 mdr…. så skal du nok kunne lave nogle seriøse pulups og dips bagefter.

Hvis du ikke kan lave dips eller pullups har man en alvorlig sygdom? Hvad er det for en sygdom?

Får også selv ondt i håndleddet når jeg curler, men jeg er curlbrah så jeg fortsætter - no pain no gain.
Brugeravatar

Reputation point: 70

Træner her: Fresh fitness

^mon ikke der menes, at hvis man er fysisk ude af stand til det? Som i: "mangler en arm"? :lol:
For han fortsætter jo med "eller du er for svag"
Brugeravatar

Reputation point: 714

Træner her: Fitness One Kolding

awesome skrev:^mon ikke der menes, at hvis man er fysisk ude af stand til det? Som i: "mangler en arm"? :lol:

Jeg kan kun sige tak for oversættelsen.

Og lidt mere seriøst. Da jeg startede med at træne, da kunne jeg dårligt nok lave 1 dips... nu kører vi 5 set med 10 gentagelser... og ekstra 40 kg mellem benene.... men det har skulle taget tid at komme der op.

Man kan og må ikke se ned på folks styrke og vægt. De ting er blot kendsgerninger og vil altid kunne ændre sig.
Brugeravatar

Reputation point: 5

awesome skrev:^mon ikke der menes, at hvis man er fysisk ude af stand til det? Som i: "mangler en arm"? :lol:

no excuses :D
Brugeravatar

Reputation point: 70

Træner her: Fresh fitness

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster