Hejsa!
Jeg har efterhånden trænet i snart 2 år, dog ikke særlig seriøst, og det første år var også udelukkende med maskiner. Dog har jeg læst adskillige artikler her på siden, på bodylabs og slettet af admin. Umiddelbart har jeg dog primært taget udgangspunkt i http://www.bodybuilding.dk/viewtopic.php?f=56&t=39845 - som virker rigtigt god!
Stats om mig:
Alder: 17 år
Vægt: 92 Kilo
Fedtprocent: Høj, omkring 25-30% vil jeg tror, har prøvet at måle det med en tang fra bodylab.
Nå nok om mig, mit program ser således ud:
(Jeg tager som udgangspunkt 10*3)
Lower body:
-Quad: Benpres
-Hip: Dødløft
Upper body:
-Horisontale push: Bænkpres
-Horisontale pull: BB row
-Vertikale push: DB shoulder press
-Vertikale pull: Chinups
Isolation:
-DB curls
-DB flyes
-Weighted crunches
-Fransk pres
Det virker umiddelbart, som et fint program, rent muskelgruppe mæssigt i mit hoved.
Jeg har på sigt, tænkt mig at træne quads med squat fremfor benpres, dog skal jeg lige ha' teknikken rigtigt, dvs. jeg starter med at køre med lav vægt, før jeg føler mig stabil nok til højere vægte.
Jeg bænker iøvrigt 40 kilo + stang, hvis det har noget at sige, det er så 3*10. Jeg har slet ikke interesseret mig for RM og lignende, da det ikke vil være særlig effektivt med min styrke, vil jeg tror.
Spørgsmål:
Udover det har jeg primært valgt isolations øvelser, fordi jeg ikke føler mig særlig udmattet i de muskelgrupper. Men vil det måske være bedre at tage flere gentagelser i bænk så - for eksempel?
Eller hvad anbefaler i? - jeg ved ikke hvor hårdt, man skal presse sig selv, som relativt nybegynder, med FB program.
Jeg er iøvrigt lige begyndt at fokusere en del på vejrtrækning, når jeg træner - har det en stor betydning? - dvs. al stryketræning er jo som sagt anaerob forbrænding, og der blive ikke brugt nogen betydelig mængde ilt, hvis jeg har forstået det korrekt. Jeg har bare set adskillige videoer, hvor der bliver fokuseret meget på at trække vejret ind / ud under en vis fase. Er det vigtigt, eller kan man bare holde korte pause på 1 sekund, eller bare vurdere med sig selv, hvorvidt man kan holde spændet og samtidig trække vejret - dette er trods alt ikke særlig tungt jeg løfter, men jeg bliver f.eks. utrolig forpustet ved dødløft.
Sidste spørgsmål - jeg er begyndt med dødløft for en lille måned siden, jeg har set guide-videoen på blandt andet maxer.dk, som virker rigtigt kompetent. Jeg synes, jeg laver løftet relativt godt, dog føler jeg OVERHOVEDET ikke, at jeg har nogen styrke i den øvelse - jeg bliver udemattet bare ved 30 kilo på stangen, hvor jeg til sammenligning sagtens kan tage 130 kilo i benpres - er det normalt? - jeg føler umiddelbart det er ryggen, der ikke er stærk nok, men den har jeg heller ikke trænet specielt meget førhen.
Kom endelig med kritik til mit program og semi-begynder råd, hvis i føler der er noget som er super relevant for træning.
Og tusind tak for hvilke kompetente svar, der end må komme, som får betydning for min fremtidige BB
PS. Jeg er også godt med kostmæssigt, i kan evt. kigge på min kostplan - tager generelt som pre-workout en banan og post-workout en banan med 35gram bodylab proteinpulver.