Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 854
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 852

Følg bodybuilding.dk på

over- og underskud på samme uge?

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hey!

Jeg har læst fra mange, at det er svært både at cutte og øge muskelmassen på samme tid, så derfor vælger mange en periode med kalorieoverskud først og derefter en periode med cut.

I og med jeg er en pige og ikke ønsker at være bodybuilder, så synes jeg det at bulke bliver for meget. Omvendt vil jeg gerne omdanne/udskifte mere af mit fedt på kroppen til/med muskler, så jeg bliver mere lean/tonet. Måske det ikke vil ændre tallet på vægten, da muskler jo vejer mere end fedt, så jeg kan ikke nødvendigvis sige, jeg vil tabe mig, men jeg ønsker dog en lavere fedtprocent, som ville ændre mit udseende alligevel.

Jeg har beregnet mit ligevægtsindtag ud fra, at jeg har et stillesiddende arbejde, men træner moderat/hårdt 3-5 gange ugentligt, hvilket giver mig et ligevægtsindtag på 2104 kcal.

Mit spørgsmål er derfor, om jeg fx i gennemsnit kan ligge på fx 1800 kcal om dagen for at cutte så småt, men have dage hvor jeg får måske 2200 kcal (når jeg styrketræner), og mindre når jeg har hvile- eller cardiodage? Vil det i sidste ende medføre tab af fedt, men vedligeholdelse/øgning af muskelmasse? Eller kan man ikke snyde kroppen på denne måde ved at have mixed kalorieindtag fra dag til dag, der i ugentligt gennemsnit ligger 300 kcal under mit ligevægtsindtag?

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Fra dag til dag tror jeg ikke kroppen vil reagere eller ændre så meget. Du skal lige være klar over, at ligge i kcal overskud i en periode på et par måneder, gør dig bestemt ikke til en bodybuilder, det tager lang tid at komme i nærheden af dette.

Hvis du gerne vil tabe dig, men stadig gerne være lidt markeret og have noget masse, ville jeg sørge for at ramme 1½-2gram protein pr krops kilo, 1gram sundt fedt, og så resten i carbs, og så ligge omkring dit ligevægtsindtag. Prøv at gøre det i et par uger, og så vej dig igen, og se hvordan det skrider frem. Se hvad vægten siger, og se hvad dit spejlbillede siger, et par billeder kan være til god hjælp for at se om der er en ændring. Hvis du ikke selv kan se det, er der mange hungrende teenagere herinde som gerne skal hjælpe :)
If the bar aint bending, you are just pretending!

http://www.bodybuilding.dk/you-got-to-pump-it-up-t61404-120.html#p1603747 - Min log!

Reputation point: 25

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Ultimate Gym
SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 127.50
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Logbog: Vis logbog

Jeg har prøvet det i 6 mdr. Og det virker stor set ikke. Men sådan er det jo med alt i livet når man kun gøre det halv. Jeg kan bar ikke beslutte mig om jeg vil bulke eller cutte. Større muskler frister, men fedtet irritere så vildt meget. Så når man endlig tager sig sammen til definere sit mål, så må man også gå 100% ind for det. Held og lykke med dine planer og krop.

Styrkeliste
- Bænkpres: 137.00
- Squat: 117.50
- Dødløft: 117.50

Kostplan: Ingen kostplan

Jeg har også prøvet det i en kort periode.
Men så længe jeg ligger på ligevægtsindtaget over "en mindre tidsperiode", så synes ikke der sker noget.
Hvorfor prøver du ikke at leangaine? Så du f.eks. tager 1kg på hver måned i 3 måneder.
Så derefter cutter ca. 2kg pr. måned i 3 måneder. For så at gaine 3kg igen over 3mnd.
Så har du samme vægt som da du startede, men med en (forhåbentligt) bedre form.
Måske dette kunne være en løsning? :)
Hellere være anerkendt af få, end kendt af mange...
Brugeravatar

Reputation point: 105

Geografisk sted: Horsens, HSK

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 225.00

nomiki skrev:Hey!

Jeg har læst fra mange, at det er svært både at cutte og øge muskelmassen på samme tid, så derfor vælger mange en periode med kalorieoverskud først og derefter en periode med cut.

I og med jeg er en pige og ikke ønsker at være bodybuilder, så synes jeg det at bulke bliver for meget. Omvendt vil jeg gerne omdanne/udskifte mere af mit fedt på kroppen til/med muskler, så jeg bliver mere lean/tonet. Måske det ikke vil ændre tallet på vægten, da muskler jo vejer mere end fedt, så jeg kan ikke nødvendigvis sige, jeg vil tabe mig, men jeg ønsker dog en lavere fedtprocent, som ville ændre mit udseende alligevel.

Jeg har beregnet mit ligevægtsindtag ud fra, at jeg har et stillesiddende arbejde, men træner moderat/hårdt 3-5 gange ugentligt, hvilket giver mig et ligevægtsindtag på 2104 kcal.

Mit spørgsmål er derfor, om jeg fx i gennemsnit kan ligge på fx 1800 kcal om dagen for at cutte så småt, men have dage hvor jeg får måske 2200 kcal (når jeg styrketræner), og mindre når jeg har hvile- eller cardiodage? Vil det i sidste ende medføre tab af fedt, men vedligeholdelse/øgning af muskelmasse? Eller kan man ikke snyde kroppen på denne måde ved at have mixed kalorieindtag fra dag til dag, der i ugentligt gennemsnit ligger 300 kcal under mit ligevægtsindtag?

Det tror jeg sagtens du kan..
Mit eget eksempel viser at teorierne ikke altid holder..
Jeg er 47 år og trænede en del da jeg var i 20'erne og var tæt på at stille op, men gjorde det ikke
Efter en ulykke i militæret trænede jeg ikke i 12 år og startede igen i sep 2012
Jeg vejede 107 kg med en fedtprocent over de 25
Min træning bestod af 3 km svømning 2 timers hård vægttræning og tit en 10 km løbetur om aftenen
Min kost lå på ca 2200 kcal på træningsdage og 1800 kcal på den ene hviledag jeg holdte om ugen, mit ligevægtsindtag ligger på træningsdage på ca. 4000 kcal og på hviledage på ca. 2800.. det vil sige jeg ikke ville kunne bygge muskelmasse men kun tabe mig
Det skal lige nævnes at jeg vejer ALT min mad nøjagtig og føre nøje regnskab, så jeg ved hvad jeg indtager
De første 3 mdr tabte jeg mig 17 kg fra 107 kg til 90 kg med en fedtprocent på 15 (+ det muskelmasse jeg ikke ville kunne tage på)
Og så var det ligesom det gik i stå.. Jeg begyndte derfor at spise op til mit ligevægtsindtag 2 dage om ugen, men aldrig i overskud
De andre dage holdte jeg den forsat på 2200 kcal.. (tæt på det du efterspørger)
I dag vejer jeg 96 kg med en fedtprocent på 10 så der røg 6-8 kg muskler på af denne plan, og fedtprocenten faldt yderligere, mine arme er vokset fra 41 til 45 cm og jeg har fået rigtig stor masse i alle muskelgrupper.. og Alt dette uden at være i Kcal overskud en eneste dag de sidste halve år !!!
Jeg ved en del er Muskel memory og det har nok haft en del at sige.. meeeeeen
Så jeg mener sagtens du kan indføre den op og ned diæt du forslår.. om den lave Kcal indtag skal ligge på hviledage er jeg lidt usikker på fordi jeg syntes jeg får mest ud af spise mere på hviledagene og gerne efter en monster træningsdag.. og så holde den lidt mere stramt på selve træningsdagene..
Jeg respondere bedst på lavt kulhydrat 30% meget sundt fedt 35% og protein 35%.. jeg gør meget ud af at få et insulinpeak 3 gange om dagen.. og ikke ved de andre måldtider.. tager BCAA 3 gange om dagen og kun protienpulver lige efter træning
Masser af fisk,æg og grønsager og INGEN hvidt brød, pasta, eller raffineret sukker overhovedet.. men hver 4 uge æder jeg 4 burgere med remu og hele lortet på en gang.. ummmm og så har jeg ikke lyst til at buste en MC D mere.. før næste dag ;-)
Held og lykke med projektet.. men lyt ikke for meget til alle os Idioter herinde ;-) Men prøv tingene af på dig selv :hihi:

@thaden:
Jeg får faktisk allerede de rette mængder af protein, kulhydrat og fedt, men jeg har bare været vildt meget i tvivl om kalorierne, som jeg ikke ved hvor højt/lavt, jeg skal lægge. Men måske det er en god måde at prøve det, du siger :)

@Kenny Nickelman=GUNS:
Det lyder som en ok plan, men det er ikke noget, jeg ville kunne. Jeg ville være bange for ikke at kunne tabe det, jeg havde taget på, og desuden nærmer sommeren sig, så jeg vil helst ikke stige i vægt de næste tre måneder. Men tak alligevel :)

@Minimi:
Lyder til, du har ligget i et vildt kalorieunderskud! Hold da op. Men fedt, at det har virket for dig. Jeg tror generelt, du har ret i, hvad du (og andre) siger, at man skal prøve det selv :) Dog er det altid lækkert, hvis nogle har en facitliste, der passer på alle ;)

Hvis du er seriøs med din træning og det du spiser er sundt og nærende. så kan du nå rigtig langt, bare du har tålmodigheden til at vente på resultaterne og aldrig giver op.

men hvis du synes det går for langsomt og du vil have bedre resultater, så begynd at ændre små ting i din hverdag der kan give dig en sundere hverdag og bedre træning.

som f.eks.
gå tidligt i seng
drik færre genstande når du er til fest
udskift den mad du ved er usund til et bedre alternativ (fredagsslik -> skyr med frugt)
tag trapperne istedet for elevatoren
bliv bedre til at træne, øv dig på det du er dårlig til
se mindre fjernsyn, vær aktiv istedet
smil og grin mere

det kan ihvertfald ikke gøre nogen skade :)
If one is born a male, he will atleast once in his life dream of becoming the strongest man alive.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 155.00

Der er en ting der er overset:

Udfører du ikke samme aktivitet hver dag, har du ikke samme ligevægtsindtag hver dag.

Hvis dit ligevægtsindtag er 2100 når du ikke træner, ligger det måske på 2600 på træningsdage. Derfor er 2200 stadig kcal underskud.

Desuden: Du kommer ikke til at ligne en stor bodybuilder, lige meget hvad du gør. Det kan du ikke.
tjr skrev:Du vil gerne have større muskler. Det er flot og damerne kan li' det og du bliver mere brugbar som menneske og sværere at slå ihjel.

Geografisk sted: Roskilde

Styrkeliste
- Squat: 105.00
- Dødløft: 130.00

No, no, de 2100 kcal er mit ligevægtsindtag med træning 3-5 gange om ugen :-)
Men jeg ved ikke, om jeg skal regulere op og ned i takt med, om det er en trænings- eller hviledag? Jeg vil netop gerne prøve at få min krop til gennemsnitligt at ligge i underskud, men så for ikke at tabe muskelmasse og have energi nok til træningen kunne man spise mere på træningsdagene? Eller hvad? :-)

nomiki skrev:No, no, de 2100 kcal er mit ligevægtsindtag med træning 3-5 gange om ugen :-)
Men jeg ved ikke, om jeg skal regulere op og ned i takt med, om det er en trænings- eller hviledag? Jeg vil netop gerne prøve at få min krop til gennemsnitligt at ligge i underskud, men så for ikke at tabe muskelmasse og have energi nok til træningen kunne man spise mere på træningsdagene? Eller hvad? :-)

Drop tanken med det samme. Det kan teoretisk set lade sig gøre, men i praksis er det stort set en umulighed.

Hvis du kan følge en kostplan, så kan du også tabe dig. Derfor bør din aproach være denne:
Kenny Nickelman=GUNS skrev:Hvorfor prøver du ikke at leangaine? Så du f.eks. tager 1kg på hver måned i 3 måneder.
Så derefter cutter ca. 2kg pr. måned i 3 måneder. For så at gaine 3kg igen over 3mnd.
Så har du samme vægt som da du startede, men med en (forhåbentligt) bedre form.
Måske dette kunne være en løsning? :)

Det der er LANGT nemmere end det du forsøger at bevæge dig ind på pt.

Jo før du indser at du bliver nød til at tage på for at "tone" og derefter tabe dig igen, jo før vil du kunne komme i gang med at opnå de resultater du ønsker i stedet for at spilde tiden på at gøre det hele på én gang.
Desuden er der ikke nogen andre end dig selv der kan se om du vejer eks. vis 55 eller 57 kg, så stop med at være besat af et tal på en tåbelig badevægt.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Pind skrev:
nomiki skrev:No, no, de 2100 kcal er mit ligevægtsindtag med træning 3-5 gange om ugen :-)

Drop tanken med det samme. Det kan teoretisk set lade sig gøre, men i praksis er det stort set en umulighed.

Kan du forklare mig det her?

Hvis man forbrænder 2100 på ikke trænings-dage, og 2600 på trænings-dage - så mener du at man hver dag skal spise 1800 kcal, der de fleste dage vil være et 300 kcal underskud - men et 800 kcal underskud på træningsdage?

Hvorfor ikke øge indtaget - når ligevægtsindtaget stiger?

Og hvad skulle gøre dette umuligt? Enklest muligt, vil dette blot kræve at man drikker en shake med de ekstra forbrændte kalorier, på træningsdage.

Edit: Jeg har lige lagt mærke til at du muligvis snakker om opretters første ide, med over og underskud i samme uge - det er bare ikke det du har quotet.

Og til opretter: den måde dit ligevægts indtag er regnet ud, er uge for uge - ikke dag for dag. Derfor er dit ligevægtsindtag det samme hver dag - men det er det selvfølgelig ikke hvis du træner den ene, og ikke den anden.
tjr skrev:Du vil gerne have større muskler. Det er flot og damerne kan li' det og du bliver mere brugbar som menneske og sværere at slå ihjel.

Geografisk sted: Roskilde

Styrkeliste
- Squat: 105.00
- Dødløft: 130.00

Jeg-er-sulten skrev:
Pind skrev:

Kan du forklare mig det her?

Hvis man forbrænder 2100 på ikke trænings-dage, og 2600 på trænings-dage - så mener du at man hver dag skal spise 1800 kcal, der de fleste dage vil være et 300 kcal underskud - men et 800 kcal underskud på træningsdage?

Hvorfor ikke øge indtaget - når ligevægtsindtaget stiger?

Og hvad skulle gøre dette umuligt? Enklest muligt, vil dette blot kræve at man drikker en shake med de ekstra forbrændte kalorier, på træningsdage.

Edit: Jeg har lige lagt mærke til at du muligvis snakker om opretters første ide, med over og underskud i samme uge - det er bare ikke det du har quotet.

Korrekt. Det er idéen med over og underskud på samme tid jeg kommenterer på. Kan godt se det ikke lige er det jeg quoter til. Det er selvf. beklageligt.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00