Bruger login







Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Tilbudsguide, uge 41, 2019
Ost, æg og kaffe!

Ugen der gik, uge 39, 2019
Smartphone og progression!


Statistik

Vi har 56116 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er MichaelPat

Vores medlemmer har i alt skrevet 2030462 indlæg i 86995 emner

7 nye indlæg i dag


Online
I alt: 520
Medlemmer: 19
Skjulte: 1
Gæster: 500

Følg bodybuilding.dk på

Pollo- og Piscetar

Udskriv emne


Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud





Hej BB.dk,

Jeg har for en uge siden valgt at lægge min livsstil lidt om. Det betyder, at jeg fremover kun spiser "hvidt kød", i form af kylling, kalkun og diverse fisketyper.
Ydermere, har jeg valgt at sortere komælk fra min kost. Jeg spiser dog stadig syrnede mælkeprodukter i form af skyr og græsk yoghurt.

Hertil kommer mit spørgsmål: Er der visse nutrienter jeg skal være særligt opmærksom på ved manglen på rødt kød og mælk?

Kosten består primært af:
Fisk/kylling/kalkun
nødder
Mandel/havredrik
frugt og grønt (herunder. banan, æble, gulerod, broccoli, bønner, peberfrugt, bær, melon osv efter årstid)
fuldkorn, rugbrød, ris, pasta, havre, rug, spelt mm.
kikærter/humus
æg
avocado
Olivenolie
mm..
Sidst rettet af Lucas1994 21. jun 2019, 15:54, rettet i alt 1 gang.
 
Reputation point: 195
 
Indlæg: 1399
Tilmeldt: 2. jun 2013, 21:49
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Du går ikke glip af noget som helst kost messigt. Det du har der, er en fuld kost pyramide, med alle mineraler, vitaminer og makroer.
Brugeravatar
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 883
Tilmeldt: 3. sep 2013, 21:17
Geografisk sted: Aalborg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 235.00
- Dødløft: 280.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Du kan overveje om du får jern nok når rødt/okse-kød fravælges. Ellers er det jo fint varieret.
... My CNS is a neural net processor; a learning computer...

Billede

...there is a time in every one’s life when you must clench your teeth together and your fate only depends on your determination.
Brugeravatar

 
Reputation point: 325
 
Indlæg: 4105
Tilmeldt: 7. jan 2010, 17:41
Geografisk sted: Aarhus
 
Træner her: Ultimate Gym
Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Aarhus Athlet Klub
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



dwellengers skrev:Du kan overveje om du får jern nok når rødt/okse-kød fravælges. Ellers er det jo fint varieret.


Læser mig frem til, at jern (i hvert fald en bestemt type jern) bedst optages fra netop rødt kød.
Men kunne man være dækket ind, hvis nu man drak et halvt broccoli hovede hver dag i en shake?
 
Reputation point: 195
 
Indlæg: 1399
Tilmeldt: 2. jun 2013, 21:49
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Hvis du taster dine madvarer ind i

https://cronometer.com/

vil du få bedre fornemmelse om hvad du får fra de enkelte madvarer ift. at dække behov.

Bælgfrugter (linser, bønner, kikærter) er nok de bedste vegetabilske jernkilder. Vær opmærksom på C-vitamin er godt sammen med non-hæm-jern, fordi det mangedobler optagelsen af jernet.

Hæmjern fra animalier behøver ikke nødvendigvis at være en god ting for sundheden.

Du oplever nok ikke zinkmangel med de fisk du spiser - men jeg ville eftertjekke det. Rødt kød er god kilde til zink mens omvendt kun halvdelen af zink i korn optages. I praksis er der heller ingen forskel på lyst og mørkt brød, selvom meget mere zink i sidste, så er det nemlig sværere at optage. Ikke noget cronometer tager højde for, som blot viser hvad der er i maden.
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 966
Tilmeldt: 8. feb 2016, 14:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Franz Biberkopf skrev:Hvis du taster dine madvarer ind i

https://cronometer.com/

vil du få bedre fornemmelse om hvad du får fra de enkelte madvarer ift. at dække behov.

Bælgfrugter (linser, bønner, kikærter) er nok de bedste vegetabilske jernkilder. Vær opmærksom på C-vitamin er godt sammen med non-hæm-jern, fordi det mangedobler optagelsen af jernet.

Hæmjern fra animalier behøver ikke nødvendigvis at være en god ting for sundheden.

Du oplever nok ikke zinkmangel med de fisk du spiser - men jeg ville eftertjekke det. Rødt kød er god kilde til zink mens omvendt kun halvdelen af zink i korn optages. I praksis er der heller ingen forskel på lyst og mørkt brød, selvom meget mere zink i sidste, så er det nemlig sværere at optage. Ikke noget cronometer tager højde for, som blot viser hvad der er i maden.


Spiser fisk et sted mellem 3-5 gange om ugen :)
2-3 gange som aftensmad (oftest laks) og så dåsemakrel.
Rugbrød 100-200 gram dagligt
Brune ris/spelt 100-200 gram dagligt
Havre 50-80 gram
Så burde vel være dækket ind på Zink?
 
Reputation point: 195
 
Indlæg: 1399
Tilmeldt: 2. jun 2013, 21:49
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Franz Biberkopf skrev:Hvis du taster dine madvarer ind i

https://cronometer.com/

vil du få bedre fornemmelse om hvad du får fra de enkelte madvarer ift. at dække behov.

Bælgfrugter (linser, bønner, kikærter) er nok de bedste vegetabilske jernkilder. Vær opmærksom på C-vitamin er godt sammen med non-hæm-jern, fordi det mangedobler optagelsen af jernet.

Hæmjern fra animalier behøver ikke nødvendigvis at være en god ting for sundheden.

Du oplever nok ikke zinkmangel med de fisk du spiser - men jeg ville eftertjekke det. Rødt kød er god kilde til zink mens omvendt kun halvdelen af zink i korn optages. I praksis er der heller ingen forskel på lyst og mørkt brød, selvom meget mere zink i sidste, så er det nemlig sværere at optage. Ikke noget cronometer tager højde for, som blot viser hvad der er i maden.


Cronometers opgoerelse af vitaminer og mineraler er et godt supplement til kostplansfunktionen her paa siden . Tak for at goere opmaerksom paa det.
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 148
Tilmeldt: 5. jan 2012, 13:04
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Kost & kosttilskud




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster