Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1717
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1714

Følg bodybuilding.dk på

Preworkout og bcaa,kreatin og beta alanine?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej bbuilders!

Jeg har kørt med en shake som hedder bcaa, kreatin og beta alanine, som jeg begynder at drikke før og under træning og efter træningen en protein shake/bar.

Jeg har nu fået anskaffet mig noget preworkout, behøver jeg så tage bcaa og beta alanine mere?

Det er bodylabs preworkout "Preworkout med BCAA 2:1:1 ratio"

Mvh

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 120.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Tag kreatin efter træning. Derudover skal du være opmærksom på at koffein muligvis kan virke akut hæmmende på den præstationsfremmende effekten af kreatin.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator

Reputation point: 675

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00

Logbog: Vis logbog

Tak for svaret omkring det med kreatin og koffein.. det var interessant lige at læse lidt om.

Men ser man ikke mange steder at, bodybuilders/folk der træner kompinere, protein pulver, kreatin og preworkout? og stadig får flotte resultater ?

Styrkeliste

Jo. Men derfor har Nick stadigvæk ret.
Brugeravatar

Reputation point: 455

Kostplan: Ingen kostplan

Men for at komme tilbage til mit spørgsmål..

Nu har jeg fået mit preworkout, skal jeg så stadig tage min shake på bcaa og beta alanine før/under træning?
Jeg taget mit kreatin med mit protein efter træning.

Styrkeliste

Gå på nettet og læs hvad det er.

Hvad er bcaa og hvorfor tager man. Hvilken virkning har det på din krop? Læs mere end en artikel

Hvad er kreatin og hvorfor tager man det. Hvilken virkning har det på din krop. Læs og mere end en artikel.

Hvad er beta alanine og hvorfor tager man det. Hvilken virkning har det på din krop?

Hvad indeholder din pre workout. Indeholder den ovenstående og det daglige anbefalet. Hvis ja hvorfor så tilføje alt det andet. Hvis nej så tilføj det, hvis du mener det giver mening for dig at bruge det.

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 130.00

Nick9000 skrev:Tag kreatin efter træning. Derudover skal du være opmærksom på at koffein muligvis kan virke akut hæmmende på den præstationsfremmende effekten af kreatin.

Kreatin efter træning ? (Brosience?)
Så vidt jeg har læst mig til er det ligemeget hvornår det bliver taget?

Artikler der siger modsat ville jeg gerne læse :-) (mener det seriøst.)

Reputation point: 10

Så vidt jeg ved viser studier, at effekten af kreatinindtag er mere prominent, når man tager det tæt på sit træningspas i forhold til andre tidspunkter af dagen. Om hvorvidt man tager det før eller efter ser umiddelbart ud til at være uden betydning, hvilket jo egentligt også lyder meget plausibelt, når man kigger på evidensen af andre kosttilskud.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23919405
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24392772
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17095924
http://www.teknoscienze.com/articles/ag ... EajevldVJM
Brugeravatar

Reputation point: 60

Geografisk sted: København K

FHecht skrev:Så vidt jeg ved viser studier, at effekten af kreatinindtag er mere prominent, når man tager det tæt på sit træningspas i forhold til andre tidspunkter af dagen. Om hvorvidt man tager det før eller efter ser umiddelbart ud til at være uden betydning, hvilket jo egentligt også lyder meget plausibelt, når man kigger på evidensen af andre kosttilskud.

Interessant !
Jeg har altid taget min kreatin om morgenen .. I fasted tilstand.. (Køre IF)

Træner 3 gange om ugen (styrke), kan være jeg så skal til at tage det efter træning der..

Jeg takker

Mener Nedergaard har postet om det med kreatin-timing.
Brugeravatar

Reputation point: 455

FHecht skrev:Så vidt jeg ved viser studier, at effekten af kreatinindtag er mere prominent, når man tager det tæt på sit træningspas i forhold til andre tidspunkter af dagen. Om hvorvidt man tager det før eller efter ser umiddelbart ud til at være uden betydning, hvilket jo egentligt også lyder meget plausibelt, når man kigger på evidensen af andre kosttilskud.

2 ud af dine 4 kilder siger jo netop at det er mere effektiv post-wo, end pre-wo. Og 1 af kilderne kigger ikke på forskellen mellem pre og post, og siger dermed ikke noget om eventuelle forskelle, men blot at det virker bedst tæt på træning.

Studiet, der ikke finder nogen forskel, er udført på ældre, og er nok ikke helt repræsentativt for den gennemsnitlige trænende. Men det er lidt sjovt at de ikke finder nogen forskel, for generelt er ældre nogen af dem som man har lettere ved at finde en signifikant effekt af supp-timing i, pga. anabolic resistance.

Jeg har btw en artikel på vej på Bodylab om kreatin. Tror der er lidt ny info i den, også for de mere garvede (:
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk

Bodyman Bodylab

Brugeravatar
Administrator

Styrkeliste

Bemærk hvormeget kreatin der er i din preworkout. Omend du tager 5 gr. Dagligt og der kun er 2 gr. I din preworkout.. supplere med 3 yderligere i din post workout shake.
Det med koffein kan være hæmmende er meget individuelt, da rigtig mange preworkouts på markedet indeholder både kreatin samt koffein eller koffein lignende stof.
Du kan også være resistent overfor kreatinen. En såkaldt ”non-responder” De har nemlig fra naturens side en højere koncentration af kreatin i kroppen, og derfor ikke får det samme ud af kreatin.

De studier jeg har læst anbefaler indtagelsen så tæt på træningen som muligt.
Synes du lige skal læse om bcaa. Der er rigtig mange artikler. Du kan hurtigt danne dig et overblik og finde ud af rette timing oxo

Mange preworkouts indeholder 2 gr. Beta alanin. Anbefalet daglig dosis er 3-4 gr. Du kan selv supplere resten, ved rette timing. Fx. Efter en måltid.
Nu ved jeg ikke hvormeget bcaa der er i dit preworkout, men hvis du indtager doserne korrekt i henhold til dine behov, så behøver du ikke at indtage mere end det du får i dit preworkout. Men igen jeg ved ikke hvormange gr. Der er i bodylabs.
Personligt mener jeg ikke hverken bcaa'en eller beta alaninen har den store betydning for dine endelige resultater. Jo med mindre du er atlet og skal sætte prikken over i'et. Rigtig træning. Rigtig makroer og stabil kost. Proteinen samt kreatinen som er påvist solide. Resten kan diskuteres :-)

Reputation point: 50

Kan i mærke stor forskel med kreatin?

Jeg har taget det i 2 mdr cirka.. Dog om morgenen og ikke i forbindelse med træning..
Men har ikke rigtig kunne mærke nogen forskel.. Så havde faktisk tænkt jeg ville stoppe, indtil jeg så det her... Så nu har jeg rykket det til efter min træning på trænings dage..
Og tager det så sammen med frokost på ikke træningsdage (mit første måltid på dagen)

MickyCBB skrev:Bemærk hvormeget kreatin der er i din preworkout. Omend du tager 5 gr. Dagligt og der kun er 2 gr. I din preworkout.. supplere med 3 yderligere i din post workout shake.
Det med koffein kan være hæmmende er meget individuelt, da rigtig mange preworkouts på markedet indeholder både kreatin samt koffein eller koffein lignende stof.

Der er ikke tilsat kreatin i det produkt han bruger. I det hele taget er det idiotisk at pre-work out produkter indeholder kreatin, da:
- Kreatin virker bedst når man bruger det efter træning.
- Kreatin har ikke noget akut/opkvikkende effekt.
- Koffein måske hæmmer kreatins effekt. At der i så fald skulle være en individuel variation synes jeg lyder tvivlsomt. Er det noget du har en undersøgelse på?

Til topicstarter:
Mængden af leucin (fra BCAA) og beta alanin i dit pre-workout er for lav, så supplér med dette ved siden af. Det er dog tvivlsomt om BCAA har nogen virkning, og der findes bedre kosttilskud med lignende virkning (EAA og HMB). Derudover er det tåbeligt at bruge pre-workout før hver træning, da du opbygger tolerance mod koffein. Brug det på de dage hvor du er uoplagt.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk

Bodyman Bodylab

Brugeravatar
Administrator

Styrkeliste

VFPN

Jeg tager ikke kreatin mere. Jeg syntes slet ikke at det fungerede på mig. En loading fase på 20 gr. dagligt og maintenance på 5 gr. everyday. Kunne ikke mærke forskel. Der er mange som ikke bemærker forskellen, men så er der RIGTIG mange der gør. :)

Hej Nick9000

Nu er det slet ikke fordi jeg vil inde i en diskussion.
Jeg kan sige at langt hen ad vejen, så er jeg enig med dig omkring brugen af kreatiin. Eftersom et research sidste år påviste klart at brugen af kreatin efter træning virker bedst. Selve undersøgelsen blev publiceret gennem: Journal of the International Society of Sports Nutrition.

At det er idiotisk at pre-workouts indeholder det.. tja.. kreatin er forholdvis billigt og nu om dage propper producenterne deres produkter med al muligt som lyder godt i brugernes øre.

Grunden til at jeg mente at koffeinen på individuelt basis kan være hæmmende og lige efter lagde ud med de såkaldte "none responders", skyldtes at man i realiteten kan være i den såkaldte none responder kategori. Dermed kan den ikke eksisterende effekt skyldes af den grund og ikke grundet koffeinen.

Hvad angår studier, så synes jeg det er rigtig rigtig fint, at man basere sin viden på dem. Men også der skal nogle af studierne tages med et gran salt. Jeg kan fx. ikke bruge et studie til noget, når den har været baseret på top atleter eller mus og rotter :-)
Research der kan være tankevækkende, men ikke noget som sådan er brugbart for mig. Jeg er hverken en top atlet der løber langrendsski i over 40 km. 4-5 gange om ugen eller en sprinter der skal stille op til OL. Men derimod research der er baseret på hr. og fru who ever. Normale individer, dem tager eg med åbne arme til mig.

Men igen back til OP. hvad mangår hans spørgsmål er vi ret enige i de ting du siger til ham. OG ja jeg siger det højt oxo der er ikke rigtigt noget stærkt evidence på at BCAA har magiske evner. Men man kan altid HÅBE :-)

Super mange tak for jeres gode indlæg :) Det var noget, jeg kunne bruge til noget! har lavet et dokument med de forskellige tilskud. så jeg har en oversigt over hvad de gør hver især :)

Styrkeliste

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 38 gæster