Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69545 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1109
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1106

Følg bodybuilding.dk på

progression

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

ville lige høre om det kan gå an med og at bare køre samme antal rep igennem sin 8 ugers cyklus når målet er hypertrophy? feks. at køre 3x10 og så bare øger i vægt fra gang til gang? eller er det et must og falde i reps samtidig med at man ska stige i vægt?

Louis.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Vis galleri (6)
Kostplan: Ingen kostplan

Nej, det er ikke et must at falde i reps.
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Det er ikke et must. men ofte nødvendigt for at man kan stige i vægt hele tiden. Hvis man kan kører 8 uger hvor man stige i vægt uden at falde i reps, har man startet alt for let ud efter min mening. (eller også stiger man meget lidt på de 8 uger)

Geografisk sted: Frederikssund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 145.00

Galleri: Vis galleri (1)

Ja jeg syntes også at det er meget let de første uger, hvor man føler at man kan tage over 40 reps, hvis man måtte det. så det kunne godt ske frem over at man man bare skulle falde i reps men syntes bare det virker lidt bøvlet at strikke en cyklus sammen så :-k
Brugeravatar

Altså hvis du kan tage mere end 15 reps. Så skal der mere vægt på. Ellers får du ikke nok ud af det.
Det behøver ikke være besværligt. Du kan bare sige du starter på en vægt du kan tage en 12-15 gange, også stiger du enten hver træning, eller hver 2. (Eller en gang om ugen)

Uge 1. 80Kg @ 12 reps
Uge 2 85Kg @ 10 reps
Uge 3 90Kg @ 8 reps
Uge 4 95Kg @ 6 reps

Sådan der, noget i dens stil. Det kan godt være 5 kg er for meget. men du tilpasser det bare til den øvelse du tager, og hvordan din fremgang nu er.
mht. reps så tag så mange du kan, du skal ikke sigte efter at nå de 10 eller hvor mange det nu er. Kan du klare en eller 2 mere, så presser du også dem af.

Når jeg kører den form for progression stiger jeg i vægt en gang om ugen, og tager så bare så mange reps som jeg kan. Når jeg så er nede på en 3-6 stykker (alt efter øvelse) så skifter jeg den ud med en anden tilsvarende øvelse, og starter "let" ud igen og forfra.
Det er primært kun basisøvelserne som jeg stiger i. Stiger selvfølgelig også lidt i iso øvelserne, men det er jo de andre der er de vigtige. Og det er jo de færreste iso øvelser man kan stige i hver uge uden det hurtigt bliver for tungt :)

Håber du forstår hvad jeg mener, ellers spørger du bare :P :D

Styrkeliste

ja det er jo nok ikke så vanskeligt alligevel :) men den form for progression du beskriver, der presser man vel sig selv til nær failure hver gang. og sådan som jeg har forstået pointen med progression for hypertrophy er at man ikk presser sig selv til max hver gang, altså hvor det kun er hårdt de sidste par uger af sin cyklus, fordi man har øget efter hånden som ugerne gik. musklerne blir vel kondisioneret til den tunge vægt hvis man køre max hver gang selvom man falder i reps hvilket rasultere i at musklen ikk vokser da den er vant til den tunge vægt, men er det helt hen i vejrt? :-k
Brugeravatar

Du kan jo godt vælge en vægt du kan tage 15 reps med. Også sige du kun tager 12 måske.
og i de 4 første uger på den måde holder det lidt "let" også de sidste 4 uger kommer lidt tættere på max.
Presser ikke mig selv til faliure på den måde. Holder mig gerne 1-2 reps fra i de første 6 uger. Og de sidste 2 gør det ikke noget at du rammer failure og måske lidt excentrisk træning den sidste uge for virkelig at presse det sidste ud af musklen.

også en uges deload (og IKKE decon)

men alt i alt, så er det jo bare at tilpasse det så man føler man presser sig selv hårdt nok, og at man får noget ud af det. Det er en lidt løs måde at kører det på, men sådan kan nu godt lide det. mnogen vil hellere fælge et program hvor der er fast progression mht. reps, vægt og sæt, også fælge det slavisk.
men jo mere erfaring man får, jo bedre kan man tilpasse det til sin egens stil og temperament.

Styrkeliste

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 44 gæster