Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

lykkestrup skrev:Det typiske vil være at lægge en progression ind på en af de store hoved øvelser som bænk, squat, dl, og military, eller deres varianter.
Alt efter dit mål vil du vælge supplerende øvelser der opfylder dit mål.
Et eksempel kunne være:
Du træner for at blive større, men vil gerne afprøve progression. Du vælger en progressions form til din BB bænk, og i de resterende bryst øvelser kører du 8-12 gentagelser på dagsform.

Plitarko skrev:lykkestrup skrev:Det typiske vil være at lægge en progression ind på en af de store hoved øvelser som bænk, squat, dl, og military, eller deres varianter.
Et eksempel kunne være:
Du træner for at blive større, men vil gerne afprøve progression. Du vælger en progressions form til din BB bænk, og i de resterende bryst øvelser kører du 8-12 gentagelser på dagsform.
Hvis man træner for at blive større, skal du da have progression ind over?
- Tak for svaret
Vil gerne høre andre forslag, hvis der er andre
Selvfølgelig skal du stige i alle øvelser uanset dit mål. De første par uger du løfter en vægt X antal gange vil du opleve at du bliver stærkere - men efter et stykke tid vil du ikke opnå større styrke, eller større muskler - du vil bare blive bedre til at løfte den samme vægt.
Phindborg skrev:Plitarko skrev:lykkestrup skrev:Det typiske vil være at lægge en progression ind på en af de store hoved øvelser som bænk, squat, dl, og military, eller deres varianter.
Et eksempel kunne være:
Hvis man træner for at blive større, skal du da have progression ind over?
- Tak for svaret
Vil gerne høre andre forslag, hvis der er andre
Kan godt forstå du vil høre andre forslag :whistle: Selvfølgelig skal du stige i alle øvelser uanset dit mål. De første par uger du løfter en vægt X antal gange vil du opleve at du bliver stærkere - men efter et stykke tid vil du ikke opnå større styrke, eller større muskler - du vil bare blive bedre til at løfte den samme vægt.
Hvis dit mål er at blive stærkere i bænkpres så har du bænkpres som hovedøvelse og så 1-2 supplerende øvelser til fx triceps eller bagskulder. Du skal selvfølgelig også stige i dine supplerende øvelser, hvis du også vil stige i bænkpres.
Træner du kun af kosmetiske årsager skal du selvfølgelig også stige i dine isoleringsøvelser - ellers får du ikke større muskler.
Grunden til at man stiger med en fast progression (fx 2,5 kg om ugen) er at man tvinger musklerne til at løfte en vægt man ikke er vant til og som kroppen ikke er foreberedt på. Dermed er man sikker på at man får fremgang og man ikke sidder fast i de samme vægte. Løfter man kun på dagsformen kræver det alligevel en form for progression hvis man vil stige - progressionen er bare planlagt anderledes - men planlagt, det er den uanset hvad.

selvfølgelig lægger det implicit at han skal stige i vægt når det er muligt i hjælpe øvelserne

lykkestrup skrev:Det her er begynder forummet, dvs. højst sandsynlig lav trænings erfaring og viden. Igen, alle ved at man skal stige i kg. derfor når Plit spørg om man skal have progression går jeg ud fra han mener planlagt progression.
Nu da vi godtager at trådstarter er nybegynder er der ingen grund til at lave et fast excel ark med procentvis stigninger gang til gang.
Ja han kan med fordel smide det ind, men i og med at styrke/masse forøgelsen er relativ hurtig i starten vil det ikke give nogen mening at begrænse sig til faste procenter.
Det kan godt være han er over "begynder stadiet", jeg ville dog stadig vente med at smide fastlæg progression ind på mine hjælpe øvelser, men vælger en rep ranges på mellem 6-12 RM alt efter hvad vi beskæftiger os med af mål/tid/osv. hvor der bliver kørt 1 fra failure. Det skal sku nok stimulere rigeligt, og med en evt. fast progression i de store øvelser, kommer styrken og massen, og jo det kan være fint hensigtsmæssigt. Der er ingen grund til altid at gøre det mere kompliceret end som så, især ikke som nybegynder.
Hvis jeg har forstået dig ret, kører du selv med fastlagte progression på samtlige af dine øvelser, selv dine lateral raise og lignende?
Den med comfort zone står til egen regning, da det må være afhængig af den enkelte person ;)
Inden du får rodet dig ud i for mange forudindtagelser og fordomme må du lige gå tilbage og se hvad er det egentlig er OP spørger om.

Phindborg skrev:lykkestrup skrev:Det her er begynder forummet, dvs. højst sandsynlig lav trænings erfaring og viden. Igen, alle ved at man skal stige i kg. derfor når Plit spørg om man skal have progression går jeg ud fra han mener planlagt progression.
Nu da vi godtager at trådstarter er nybegynder er der ingen grund til at lave et fast excel ark med procentvis stigninger gang til gang.
Ja han kan med fordel smide det ind, men i og med at styrke/masse forøgelsen er relativ hurtig i starten vil det ikke give nogen mening at begrænse sig til faste procenter.
Det kan godt være han er over "begynder stadiet", jeg ville dog stadig vente med at smide fastlæg progression ind på mine hjælpe øvelser, men vælger en rep ranges på mellem 6-12 RM alt efter hvad vi beskæftiger os med af mål/tid/osv. hvor der bliver kørt 1 fra failure. Det skal sku nok stimulere rigeligt, og med en evt. fast progression i de store øvelser, kommer styrken og massen, og jo det kan være fint hensigtsmæssigt. Der er ingen grund til altid at gøre det mere kompliceret end som så, især ikke som nybegynder.
Hvis jeg har forstået dig ret, kører du selv med fastlagte progression på samtlige af dine øvelser, selv dine lateral raise og lignende?
Den med comfort zone står til egen regning, da det må være afhængig af den enkelte person ;)
Så du råder ham til progression... den må bare ikke være planlagt? Har jeg forstået dig ret? Så dit svar på hans spørgsmål er ja - man skal bare undgå planlægning fordi der er besværligt?Inden du får rodet dig ud i for mange forudindtagelser og fordomme må du lige gå tilbage og se hvad er det egentlig er OP spørger om
- og ja jeg bruger en form for %-vis progression på samtlige øvelser.

lykkestrup skrev:Phindborg skrev:lykkestrup skrev:Det her er begynder forummet, dvs. højst sandsynlig lav trænings erfaring og viden. Igen, alle ved at man skal stige i kg. derfor når Plit spørg om man skal have progression går jeg ud fra han mener planlagt progression.
Så du råder ham til progression... den må bare ikke være planlagt? Har jeg forstået dig ret? Så dit svar på hans spørgsmål er ja - man skal bare undgå planlægning fordi der er besværligt?Inden du får rodet dig ud i for mange forudindtagelser og fordomme må du lige gå tilbage og se hvad er det egentlig er OP spørger om
Du har intet forstået af hvad jeg siger. Jeg ved ikke om det fordi jeg formulere mig dårligt, eller du ikke læser mine indlæg ordentligt. Lig nu råder jeg ikke topic starter til noget, eftersom jeg skriver med dig.
Jeg prøver lige at skære det helt ud i pap. Jeg mener ikke der er nogen grund til at køre med fastlagt progression som nybegynder i samtlige øvelser. Ja han kan med fordel implementere fastlagt progression på de største øvelser, men på de mindre hjælpe øvelser/isolations øvelser ser jeg ingen grund til at en nybegynder kører efter faste %-vise stigninger,. Han kan med fordel bruge en rm rep ranges og køre dagsform. hvis du kører dem som RE eller SE, inden for en 6-12 rm skal du nok være garanteret fremskridt i kombination med en fast lagt progression i en af hovedøvelserne.
Der er et par grunde til jeg ikke vil bruge fast progression på samtlige øvelser til nybegyndere.
1. Det går relativt stærkt i starten med at stige i styrke, og det vil derfor være svært at sætte procentvis stigning på, da du evt. vil forhindre/forsinke fremgang hvis dine procenter ikke passer.
2. Der er ingen grund til at gøre det mere besværligt end højst nødvendigt, især hvis man ikke er på specielt højt trænings niveau.
Og nej man skal ikke undgå planlægning, du behøver dog ikke micro planlægge alting. Der er mange måder at gøre det på...

Phindborg skrev:lykkestrup skrev:Phindborg skrev:lykkestrup skrev:Det her er begynder forummet, dvs. højst sandsynlig lav trænings erfaring og viden. Igen, alle ved at man skal stige i kg. derfor når Plit spørg om man skal have progression går jeg ud fra han mener planlagt progression.
Du har intet forstået af hvad jeg siger. Jeg ved ikke om det fordi jeg formulere mig dårligt, eller du ikke læser mine indlæg ordentligt. Lig nu råder jeg ikke topic starter til noget, eftersom jeg skriver med dig.
Jeg prøver lige at skære det helt ud i pap. Jeg mener ikke der er nogen grund til at køre med fastlagt progression som nybegynder i samtlige øvelser. Ja han kan med fordel implementere fastlagt progression på de største øvelser, men på de mindre hjælpe øvelser/isolations øvelser ser jeg ingen grund til at en nybegynder kører efter faste %-vise stigninger,. Han kan med fordel bruge en rm rep ranges og køre dagsform. hvis du kører dem som RE eller SE, inden for en 6-12 rm skal du nok være garanteret fremskridt i kombination med en fast lagt progression i en af hovedøvelserne.
Der er et par grunde til jeg ikke vil bruge fast progression på samtlige øvelser til nybegyndere.
1. Det går relativt stærkt i starten med at stige i styrke, og det vil derfor være svært at sætte procentvis stigning på, da du evt. vil forhindre/forsinke fremgang hvis dine procenter ikke passer.
2. Der er ingen grund til at gøre det mere besværligt end højst nødvendigt, især hvis man ikke er på specielt højt trænings niveau.
Og nej man skal ikke undgå planlægning, du behøver dog ikke micro planlægge alting. Der er mange måder at gøre det på...
Så fald nu lige ned engang. Du skriver at OP ikke behøver progression i andet end bænkpres. Det er bare et dårligt råd helt grundlæggende - at du så efterfølgende trækker i land med en tese om at OP "selvfølgelig godt selv burde vide at han skal bruge progression, selvom han tager udgangspunkt i dagsformen" er jo bare lidt selvmodsigende - thats it.
OP Du kan læse lidt mere om det praktiske bag progressionscyklusser her: http://goo.gl/iBzbJ

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 16 gæster