Den gode Mogens Dam instruerede mig i denne supervigtige øvelse på en høj behandlerbænk, der nogenlunde svarer til den på billedet.
Nu har jeg udført den i flere måneder på en noget lavere bænk i mit motionscenter (derfor kortere ROM), med exceptionelt godt resultat, der kan overføres til mange andre øvelser.
1) Men er der væsentligt mere at hente specifikt for nedre trap hvis man kan øge ROM via højere bænk, så man bør hekse et alternativ sammen for at komme op i højden? Jeg har allerede prøvet køkkenbordet derhjemme og mit runde spisebord - men det gik af forskellige årsager ikke. Skal også siges at der er et enkelt plus med den lave bænk, nemlig at man kan køre begge sider samtidig.
Har alternativt prøvet prone incline trap raises for at øge ROM, men så går den pludselig mærkbart mere i forsiden af skulder som gør øvelsen markant dårligere.
2) Mikroloading - hvordan? Startede med 1 KG håndvægte for rigtig at mærke vægten i nedre trap. Springet til 2 KG gik også fint, men til 3 KG blev springet for stort. Så lider formen (som er altafgørende her!). Mikroloading forekommer mig essentielt, så hvordan gøres det i praksis. Har kun adgang til de sølvfarvede håndvægte. Alternativt må jeg ud og købe meget små vægtstænger/skiver - hvis de findes.
3) Cues til at udføre øvelsen? Især relevant når man forsøger at øge.
På forhånd tak.