Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 793
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 790

Følg bodybuilding.dk på

Protein

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hey BB!

Jeg har et spørgsmål angående optagelsen af protein. Sagen er den at en kollega som har været fitness instruktør og trænet i mange år, idag påstod at hvis man skulle optage bare den mindste smule protein fra kødet, er man nødt til at spise en tilsvarende mængde grøntsager, ellers ryger det hele bare lige direkte igennem systemet. begrundelsen for dette var at grøntsager indeholder aminosyrer som efter hans mening skulle spalte proteinerne og sørge for at det bliver optaget.
Jeg er bare rimlig sikker på at kød indeholder mindst lige så meget hvis ikke mere aminoisyere end grøntsager. Det mente han at var forkert og at det kun er grøntsager der indeholder det.

Kan godt være det er mig der er helt fra den men kan det virkelig passe at man skal spise grøntsager for at optage protein? Og er det korrekt antaget at kød også indeholder aminosyrer?

T

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Bull.. Shit..

Edit: Læste os lige resten, aminosyrer ar vidstnok spaltet protein.
Jeg bruger håndvægte, som hverken du eller jeg kan løfte.
Brugeravatar

Reputation point: 35

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 205.00

Logbog: Vis logbog

så har han misforstået noget... Protein er i kødet, og det er proteinet der bliver til aminosyrer. Så protein og aminosyrer er det samme... fordelen ved at spise grønsager til er at der er kulhydrater i og det øger insulin niveauet som så gør man bedre optager proteinet/aminosyrerne.

Du bør evt. læse de artikler der er herinde... de giver en masse basic viden

Lyngbeck: det er helt rigtigt
Sidst rettet af The stig 11. aug 2010, 19:38, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Træner her: S.A.T.S Søborg

Ja, proteiner er vist nok opbygget af aminosyrer, så når man indtager proteiner bliver de nedbrudt til aminosyrer. Så ikke noget med at der er nogle magiske aminosyrer i grønsager, synes altid det er fitness instuktører der kommer med forkert info :s

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 105.00
- Dødløft: 140.00

Kostplan: Ingen kostplan

ja man skal generelt passe på med at lytte til instruktører... hørte en engang sige at maven(sixpacken) var 6 forskellige muskler...
Brugeravatar

Træner her: S.A.T.S Søborg

Jeg har et spørgsmål angående optagelsen af protein. Sagen er den at en kollega som har været fitness instruktør og trænet i mange år, idag påstod at hvis man skulle optage bare den mindste smule protein fra kødet, er man nødt til at spise en tilsvarende mængde grøntsager, ellers ryger det hele bare lige direkte igennem systemet. begrundelsen for dette var at grøntsager indeholder aminosyrer som efter hans mening skulle spalte proteinerne og sørge for at det bliver optaget.

Ham instruktøren har fandme sovet i timen. Aminosyrer kan ikke spalte proteiner, det kan derimod visse enzymer som dannes af f.eks. mavesækkens celler.
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: København

Sig dette til din "instruktørven":
SHUT UUUP!

STOP IT!

THERE IS NO BATHROOM!

WRAAAAAAAAAAH!!

Brugeravatar

Geografisk sted: København Ø

Styrkeliste
- Bænkpres: 145.00
- Squat: 220.00
- Dødløft: 310.00

fucking metal.jpg
Han troede jo lige han var så klog?...
Brugeravatar

The stig skrev:ja man skal generelt passe på med at lytte til instruktører... hørte en engang sige at maven(sixpacken) var 6 forskellige muskler...

Lol. Den har jeg også hørt.
Brugeravatar

Geografisk sted: Assens, Fyn.

Træner her: Fitness World Assens

Styrkeliste
- Bænkpres: 102.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 160.00

Tak for jeres hurtige respons:-)

-Stig: Det var også hvad jeg selv mente. Har en smule basalviden om kost og syntes også det lød helt hen i vejret men igen så lød manden 200% sikker i sin sag, så selv om det lød dumt blev jeg en smule usikker, da det er noget tid siden jeg har siddet og læst.
Ha ha den med 6 pak var en af de bedre :lol:

Lol karim og hjarsoe :D

Haha, den historie har jeg ligefrem aldrig hørt! Vi tager den lige for Prins Knud, da der blev skrevet vist nok i flere af indlæggene - så er tvivlen i hvert fald væk :wink:

Proteiner er makromolekyler, som er sammensat af aminosyrer. Når man indtager fødevarer indeholdende protein, skal dette optages over tarmvæggen, for at kunne benyttes under proteinsyntesen. Protein kan ikke optages over tarmvæggen, da disse molekyler er for store til at kunne passere cellemembranen. Derimod kan proteinets mindste strukturelle enhed - aminosyrer - optages over cellemembranen. Proteinet - bestående af flere hundrede eller tusinde sammensatte aminosyrer - skal spaltes til at bestå af frie aminosyrer (*). Protein bliver ikke spaltet af aminosyrer fra grøntsager. Protein bliver spaltet af enzymer, som er molekyler, der kan bryde bindingerne mellem to aminosyrer i et protein. Disse enzymer bliver blandt andet udskilt fra celler i mavesækkens slimhinde og fra bugspytkirtlen.

(* både peptider, dipeptider og tripeptider optages over cellemembranen)

Næste gang du snakker med ham kan du jo prøve at spørge hvorfor folk som ikke spiser grøntsager overhovedet ikke kommer til at lide af mangel på dette livsvigtige næringsstof (underforstået de indtager protein i fornuftige mængder)? Ja, eller hvorfor folk som kører lav-kulhydrat diæter stadig formår at øge deres muskelmasse?

P.S. Grøntsager er rig på kulhydrat og kød er rig på protein :)
"Lad din medicin være din mad og din mad være din medicin"
(af Hippokrates; år 460 til 370 før Jesu Kristi fødsel)
Brugeravatar

Reputation point: 30

Geografisk sted: Aarhus Nord

Træner her: Ny Helse og Motion

Styrkeliste
- Bænkpres: 112.50
- Squat: 117.50
- Dødløft: 160.00

Galleri: Vis galleri (2)

Tilbage til Begynder forum