Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1151
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1148

Følg bodybuilding.dk på

Proteinpulver og maltodextriner

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Så vidt jeg har forstået skal man bruge kulhydraterne til at spalte proteinet ud til aminosyrer.

Derfor skal man også have 2g kulhydrater for hvert 1g protein man indtager.

Men hvis proteinet er spaltet - som fx i proteinpulver - er kulhydrater så bare overflødige, eller gør de stadig en forskel?
Det er kun dem, der ikke har råd til at stå i baren, der danser.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Viborg

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Proteiner bliver spaltet til aminosyrer, ligemeget om der er kulhydrater til stede eller ej! Det handler udelukkende om enzymer, hvorvidt proteiner og kulhydrater bliver spaltet; eksempelvis har mange mennesker ikke udviklet enzymet laktase, hvorfor de ikke kan spalte laktose, som findes i mælk! Grunden til at man skal indtage kulhydrater efter træning skyldes, at det medvirker til at hæve din blodsukkerkoncentration meget over kort tid, hvorfor du kan udnytte the window of opportunities langt bedre! Glukosen, spaltet kulhydrat, medvirker til frigivelsen af insulin, som fungerer som en slags nøgle, således at glukosen og aminosyrene kan optages over plamalemma. Desuden, så er dine glykogenlagre i musklerne og eventuelt også leveren tomme efter den fysiske aktivitet, hvorfor disse skal fyldes op!
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2007

Geografisk sted: Ringkøbing

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 205.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (19)
Kostplan: Vis kostplan

Tak for svaret, men... skal jeg så have maltodextrinerne efter træning under cut ? :lol: jeg er ikke helt på niveua til at forstå din post fuldt ud, men den hjalp alligevel en del. Ville gerne bare ligesom have det helt på plads, fordi jeg mener man skulle skære lidt ned på kulhydraterne under cut, som jeg lige er begyndt på, og derfor ikke ved noget om.
Brugeravatar

Wermuth skrev:Tak for svaret, men... skal jeg så have maltodextrinerne efter træning under cut ? :lol: jeg er ikke helt på niveua til at forstå din post fuldt ud, men den hjalp alligevel en del. Ville gerne bare ligesom have det helt på plads, fordi jeg mener man skulle skære lidt ned på kulhydraterne under cut, som jeg lige er begyndt på, og derfor ikke ved noget om.

Du kan sagtens skære ned på kulhydraterne under en diæt. Bare gør det på andre tidspunkter end lige efter træning. 30 gram protein og 60 gram kulhydrat lige efter træning - så er du godt kørende. Som J-S-O siger så er kulhydraterne vigtige fordi de er med til at tricke frigivelsen af insulin som "åbner" dine celler og gør dem "modtagelige" for proteinet der er med til at dine muskler kan vokse :mrgreen: Det er nogenlunde billedligt talt.
TIl daglig arbejder jeg med den Online spil branche. Har lavet alt alt for mange sider der fx minder om denne: Book of Ra .
Brugeravatar

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 200.00

Er det meget vigtigt med 1:2 forholdet?

Jeg startede med protein+banan og er så gået over til protein+druesukker. Bruger vel 30g protein og 40g druesukker, så det er ikke helt 60g, men på den anden side er der vel næppe heller særligt meget i en banan?
Brugeravatar

Træner her: Enjoy Fitness, Hørsholm

Styrkeliste
- Bænkpres: 84.00
- Squat: 127.50
- Dødløft: 165.00

Jeg startede med protein+banan og er så gået over til protein+druesukker. Bruger vel 30g protein og 40g druesukker, så det er ikke helt 60g, men på den anden side er der vel næppe heller særligt meget i en banan?

Fordelen ved at snuppe en banan eller to i stedet for druesukker er mikronæringsstofferne.

Der er ca. 5-6 gram glukose pr. 100g banan
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: København

dobbeltpost
Sidst rettet af JensL 21. feb 2008, 09:26, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: København

Jeg spiser gerne bananen på et andet tidspunkt.
Hovedårsagen til at jeg købte druesukker var at bananerne blev ret brune af at ligge i min taske en hel dag inden træningen.

Er det helt hen i vejret med 30g protein og 40g kulhydrat?
Ville 20g protein+40g kulhydrat være bedre (1:2)?
Brugeravatar

Træner her: Enjoy Fitness, Hørsholm

Styrkeliste
- Bænkpres: 84.00
- Squat: 127.50
- Dødløft: 165.00

Ghâshûl skrev:Ville 20g protein+40g kulhydrat være bedre (1:2)?

Jeg ville aldrig skære ned på mine proteiner, men det er måske bare mig. Det eneste du kan risikere, er, at du kun optager 1/3 af de proteiner som du ikke har kulhydrater nok til.
Brugeravatar

Wermuth skrev:Tak for svaret, men... skal jeg så have maltodextrinerne efter træning under cut ? :lol: jeg er ikke helt på niveua til at forstå din post fuldt ud, men den hjalp alligevel en del. Ville gerne bare ligesom have det helt på plads, fordi jeg mener man skulle skære lidt ned på kulhydraterne under cut, som jeg lige er begyndt på, og derfor ikke ved noget om.

Jeg prøvede ellers at forklare nogenlunde neutralt, men hvis dit spørgsmål ikke er besvaret endnu, så er du velkommen til at citere de ting du ikke forstår, og så vil jeg prøve at forklare dem på et lettere niveau :wink:
Brugeravatar

Styrkeliste

Wermuth skrev:

Jeg ville aldrig skære ned på mine proteiner, men det er måske bare mig. Det eneste du kan risikere, er, at du kun optager 1/3 af de proteiner som du ikke har kulhydrater nok til.

Proteinerne vil blive optaget ligemeget om forholdet er 1:2 eller 1:4! Der er selvfølgelig en øvre grænse, men det afhænger altså ikke af forholdet mellem kulhydrat og protein :wink:
Brugeravatar

Styrkeliste

J-S-O skrev:
Wermuth skrev:

Proteinerne vil blive optaget ligemeget om forholdet er 1:2 eller 1:4! Der er selvfølgelig en øvre grænse, men det afhænger altså ikke af forholdet mellem kulhydrat og protein :wink:

Virkelig? Jeg har altid gået i den tro, at der skulle 2g kulhydrater til at optage 1g protein. hvis der ikke er den nødvendige mængde kulhydrater, kan kroppen selv lave proteiner om til kulhydrater, hvilke resulterer i, at man kun optager 1/3 af de proteiner man indtager, hvis man ikke har kulhydrater nok.

Men det er helt forket? #-o
Brugeravatar

JensL skrev:

Fordelen ved at snuppe en banan eller to i stedet for druesukker er mikronæringsstofferne.

Der er ca. 5-6 gram glukose pr. 100g banan

Vil det sige, at det er bedst at snuppe 3 bananer og proteinshake lige efter træningen???

Det er det optimale?

Det vigtigste er, udover insulinspiket, der i sig selv er anabolt, at man får fyldt sine glykogendepoter op. Det er en hovedeprioritet i trætte muskler, og det er derfor man kan komme ud i at lave sine aminosyrer om til glukose. Jeg ved ikke helt i hvor vid udstrækning det sker - fænomenet hedder glukoneogenese og er en relativ energikrævende process, der kun sker når der reelt er en mangel på glukose.

Det er således ikke så meget optaget af tingene, men omfordelingen af dem bagefter, der påvirkes ved forholdet.

1:2 forholdet lyder fornuftigt. Jeg bruger nogenlunde det samme.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

Wermuth skrev:Virkelig? Jeg har altid gået i den tro, at der skulle 2g kulhydrater til at optage 1g protein. hvis der ikke er den nødvendige mængde kulhydrater, kan kroppen selv lave proteiner om til kulhydrater, hvilke resulterer i, at man kun optager 1/3 af de proteiner man indtager, hvis man ikke har kulhydrater nok.

Er der nogen der kan hjælpe mig her ? :)
Brugeravatar

Jeg har altid gået i den tro, at der skulle 2g kulhydrater til at optage 1g protein.

Hvor i alverden har du hørt det henne :?
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Wermuth skrev:
Wermuth skrev:Virkelig? Jeg har altid gået i den tro, at der skulle 2g kulhydrater til at optage 1g protein. hvis der ikke er den nødvendige mængde kulhydrater, kan kroppen selv lave proteiner om til kulhydrater, hvilke resulterer i, at man kun optager 1/3 af de proteiner man indtager, hvis man ikke har kulhydrater nok.

Er der nogen der kan hjælpe mig her ? :)

Aminosyrer, spaltet protein, kan omdannes til pyruvat, som er et produkt af glykolysen! Kulhydrater indgår i glykolysen, men spaltes til pyruvat, under frigivelse af energi, ATP! Der kan altså dannes pyruvat ud fra både kulhydrat og protein; hvis der er ilt til stede indgår pyruvat i Krebs cyklus, men under anaerobe forhold omdannes pyruvat til laktat. Kroppen absorperer altså både monosaccarider og aminosyrer over mave/tarm kanalen, men kan omdanne aminosyrer til pyruvat, hvis mængden af kulhydrat er for lille; dette finder sted i cellens intracellulære væske, cytoplasmaet.
Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg ved ikke helt i hvor vid udstrækning det sker - fænomenet hedder glukoneogenese og er en relativ energikrævende process, der kun sker når der reelt er en mangel på glukose.

Glukoneogenesen er processon, hvor laktat, fedtsyrer og aminosyrer omdannes til glukose, men hvornår træder denne i kræft med hensyn til aminosyrer? Jeg mener, det burde vel ikke være et problem at få tilført glukose til blodbanen via glukogenolyse eller tager jeg fejl? Jeg mener bare, at lagerne er så store, at man enten ikke har fået fyldt dem ordentligt op eller virkelig har lavet hårdt fysisk arbejde over længere tid før glukoneogenesen træder i kræft? Jeg tænker ikke på faste, men blot i forbindelse med træning...
Brugeravatar

Styrkeliste

Thomas Jagd skrev:
Jeg har altid gået i den tro, at der skulle 2g kulhydrater til at optage 1g protein.

Hvor i alverden har du hørt det henne :?

En kostvejleder i centeret :S Kan godt være han sagde man bare skulle spise 2g per gram protein, men det er måske stadig totalt forkert? xD

Mange tak for hjælpe J-S-O :)
Brugeravatar

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster