Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69650 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Hippokrates skrev:Ja, det er vigtigt at indtage protein og kulhydrat efter sin træning, men jeg ved faktisk ikke hvilken betydning det har at man afslutter ben lang tid før den sidste muskelgruppe. En vis betydning må det dog have, men for den almene motionist som ikke er konkurrence atlet tror jeg ikke man behøver bekymre sig hele natten.
Når man har trænet har man mere eller mindre tømt sine glykogenlagre i musklerne, og disse bør opbygges igen. Det er heldigvis så fordelagtigt at musklerne efter træning har optimale forhold for at oplagre disse glykogenlagre igen, da man har en forhøjet aktivitet af glykogensyntase, som er et enzym som danner glykogen udfra monosakkaridet glukose. Derudover at glukoseoptagelsen i muskelcellerne endvidere forhøjet efter træning, men hvornår skal man indtage sit kulhydrat og protein? Det bør - som du ved - indtages hurtigst muligt, da glykogenlagringshastigheden er fire gange højere i den første time fremfor to timer efter træning.
Nu smider jeg dog en bombe, og det er egentlig fordi jeg ikke helt er sikker på det. Kloge hoveder, kan I give lyd - og gerne med en forklaring, og ikke bare "sådan er det bare".
Man indtager efter sin træning ofte hurtig optageligt kulhydrat, og dette fremhæves ofte - jeg selv inklusiv gør dette. Men jeg har læst i en anerkendt bog at kulhydrattypen ikke har betydning for glykogenlagringshastigheden efter 20 timer, hvorfor valget mellem fruktose fra frugt eller ren glukose eller maltodextrin i realiteten er ligemeget, hvis man vel at mærke ikke træner to gange om dagen. Så hvorfor anbefales hurtig optageligt kulhydrat? Gøres dette af hensyn til aminosyreroptagelsen?

Yona skrev:For det første vil du kun tømme dine glykogen-depoter hvis du er på en streng lav-kulhydrat diæt og kører virkelig hård intensiv high-rep træning.
Ved normal styrketræning sker der ikke den store tømning af glykogen depoter.
Formålet med at få protein og kulhydrat meget hurtigt efter træning er for at forhindre protein-nedbrydning og stimulere til protein-syntese. Om dette bliver gjort direkte efter træning eller en time efter træning har egentlig kun nogen betydning hvis man træner på helt tom mave.
Ideen bag at få hurtigt optagelige kulhydrater efter træning er at de vil medføre en hurtigere stigning i insulin, og insulin forhinder protein-nedbrydning.Hippokrates skrev:Ja, det er vigtigt at indtage protein og kulhydrat efter sin træning, men jeg ved faktisk ikke hvilken betydning det har at man afslutter ben lang tid før den sidste muskelgruppe. En vis betydning må det dog have, men for den almene motionist som ikke er konkurrence atlet tror jeg ikke man behøver bekymre sig hele natten.
Når man har trænet har man mere eller mindre tømt sine glykogenlagre i musklerne, og disse bør opbygges igen. Det er heldigvis så fordelagtigt at musklerne efter træning har optimale forhold for at oplagre disse glykogenlagre igen, da man har en forhøjet aktivitet af glykogensyntase, som er et enzym som danner glykogen udfra monosakkaridet glukose. Derudover at glukoseoptagelsen i muskelcellerne endvidere forhøjet efter træning, men hvornår skal man indtage sit kulhydrat og protein? Det bør - som du ved - indtages hurtigst muligt, da glykogenlagringshastigheden er fire gange højere i den første time fremfor to timer efter træning.
Nu smider jeg dog en bombe, og det er egentlig fordi jeg ikke helt er sikker på det. Kloge hoveder, kan I give lyd - og gerne med en forklaring, og ikke bare "sådan er det bare".
Man indtager efter sin træning ofte hurtig optageligt kulhydrat, og dette fremhæves ofte - jeg selv inklusiv gør dette. Men jeg har læst i en anerkendt bog at kulhydrattypen ikke har betydning for glykogenlagringshastigheden efter 20 timer, hvorfor valget mellem fruktose fra frugt eller ren glukose eller maltodextrin i realiteten er ligemeget, hvis man vel at mærke ikke træner to gange om dagen. Så hvorfor anbefales hurtig optageligt kulhydrat? Gøres dette af hensyn til aminosyreroptagelsen?
Glykogen består af glukose-enheder. Hvis du skal fylde glykogen-depoter er det ikke helt ligemeget om du spiser fruktose, sukker eller maltodextrin/glukose. Da fruktose primært lagrer sig i leveren og faktisk ikke kan omdannes til glykogen.
Glykogen bliver dannet udfra Glukose 6-fosfate. Fructose kan i godt omdannes til Glukose-6-fosfate via enzymet phosphoglucose isomerase i glukoneogenesen. Men glykogen bliver ikke syntesiseret når glukoneogenesen er i gang, da glukoneogenesen er katabolsk og dannelsen af glykogen er anabolsk og vil kun ske når du får masser af glukose i hvile.
Det er korrekt nogle studier har vist at det egentlig er lige meget med kulhydrat kilden, og dette er nok fordi at de fleste kulhydratholdige fødevare indeholder en tilstrækkelig mængde glukose og der ikke skal specielt meget glukose til at fylde glykogen-lageren efter en normal træning, da en normal træning ikke tømmer dem specielt.
Endvidere vil en masse fruktose i leveren sandsynligvis også medfører at mere glukose bliver lagret som glukose.

Hippokrates skrev:Fruktose kan vel i princippet godt lagres som glykogen; det kræver dog at fruktose først omdannes til glukose, hvilket er en lidt længere enzymatisk proces. Tager jeg fejl?

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 50 gæster