Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1407
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1404

Følg bodybuilding.dk på

Rep-range ligegyldig

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Jeg er kommet til at tænke på det her fordi jeg er ret slap i chinups og derfor kører 6 sæt af 4 reps.
Jeg kører de kun 4 reps fordi det simpelthen er nær max af hvad jeg kan præstere, og de 6 sæt for at opnå en volumen på 24.
Har rep-range og sæt-antal noget at sige så længe man opretholder den samme volumen i sin øvelse?

Hvis man nu siger, at jeg gerne vil løfte TUNG bænkpres og samtidig have en volumen der siger 24 -
kan det så ikke give ligeså god hypertrofi at kører 6x4, i modsætning til fx 3x8 med lettere vægte?
Er der meget forskel på de 2 opsætninger?
1-5 reps nyder styrkeløfterne jo vidst godt af, men tilsyneladende er der også en del bb'ere der får gode masse gains inden for den rep-range..?

Og behøver man overhovedet ramme de samme reps i alle sæts? Er det ikke iorden at have en stor rep-range fra måske 4-8, og så smide så mange sæt ind det kræver at opnå den ønskede volumen?
Hvis man presser sig selv godt og laver 8 reps i første sæt, kan man jo ikke også lave 8 i næste. Så kan det være man laver 8,6,5,5.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Du kan sagtens fortsætte med at køre 6 gange 4 reps, og så kan du evt variere med træk til bryst hver anden gang hvis du vil have mere udmattelse.

Om du får mere hypertrofi af det ene eller det andet er lidt svært at svare på, men generelt er variation en udmærket ide. Men du kan sagtens få god hypertrofi ved at køre tungt i basisøvelserne og så lidt lettere i de små isolationsøvelser :) Dvs at du ikke behøver køre samme set/rep kombination i alle øvelser i de enkelte træningspas.

Den her: 8,6,5,5. kan du også sagtens bruge. Alternativt kan du tage lidt mindre på efter første sæt, men som sagt, der er mange måder at gøre det på og hvad der er bedst er meget svært at sige. Men generelt er det nogle fornuftige tanker du har gjort dig og nogle fine ideer du er kommet op med :)
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 250.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (3)
Kostplan: Vis kostplan

Friche skrev:Du kan sagtens fortsætte med at køre 6 gange 4 reps, og så kan du evt variere med træk til bryst hver anden gang hvis du vil have mere udmattelse.

Om du får mere hypertrofi af det ene eller det andet er lidt svært at svare på, men generelt er variation en udmærket ide. Men du kan sagtens få god hypertrofi ved at køre tungt i basisøvelserne og så lidt lettere i de små isolationsøvelser :) Dvs at du ikke behøver køre samme set/rep kombination i alle øvelser i de enkelte træningspas.

Den her: 8,6,5,5. kan du også sagtens bruge. Alternativt kan du tage lidt mindre på efter første sæt, men som sagt, der er mange måder at gøre det på og hvad der er bedst er meget svært at sige. Men generelt er det nogle fornuftige tanker du har gjort dig og nogle fine ideer du er kommet op med :)

Ville det være en slag progression i mine chins, hvis jeg næste træning tog 5x5 og næste igen 4x6, 3x8 osv? Når jeg så når til de 3x8 kunne jeg smide en 5kg skive om livet og starte med at køre 6x4 igen... En god idé?

Ja, det er en fin ide. Så længe det bliver en lille smule hårdere hele tiden, så er det bare med at give gas :)
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Friche skrev:Ja, det er en fin ide. Så længe det bliver en lille smule hårdere hele tiden, så er det bare med at give gas :)

Hvis du har tid, skriv endlig hvis der er andre måder at ligge progression ind på :)
Vil gerne vide meget mere om det emne, så hvis du måske bare har en artikel om emnet ville et link også være en stor hjælp. Jeg har læst artiklerne under artikelsektionen her på siden.

Lønborg skrev:
Friche skrev:Ja, det er en fin ide. Så længe det bliver en lille smule hårdere hele tiden, så er det bare med at give gas :)

Hvis du har tid, skriv endlig hvis der er andre måder at ligge progression ind på :)
Vil gerne vide meget mere om det emne, så hvis du måske bare har en artikel om emnet ville et link også være en stor hjælp. Jeg har læst artiklerne under artikelsektionen her på siden.

Jeg kan da godt lige nævne et par stykker man kan bruge til at variere med.

1) Sætte mere vægt på
2) Tage flere reps med samme vægt
3) Flere sæt end sidste
4) Samme sæt/reps, samme vægt, kortere pauser end sidst
5) Længere sæt, dvs man holder mere igen når man sænker vægten
6) Nogle dropset, supersæt osv i slutningen af træningspasset for at få lidt mere volumen.
7) Derudover kan man bruge elastikker, vægtudløsere osv til at varierer det med, hvis man har det til rådighed og har styr på det basale :)
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Rimelig dumt at satse på at nå et bestemt antal reps imo.
2x12 vil være MEGET lettere for ens krop end 8x3 fx, siger sig selv....
Nubretpumper
Brugeravatar

Misterhamper skrev:Rimelig dumt at satse på at nå et bestemt antal reps imo.
2x12 vil være MEGET lettere for ens krop end 8x3 fx, siger sig selv....

Det er fint nok at satse på at nå et vist antal reps, bare så man har noget at stile efter. Så kan man så tage +/- et par stykker hvis man har taget mere eller mindre vægt på i forhold til hvor stærk man er på dagen.

Desuden er det de færreste der kan holde til at løfte 8x3 særligt ofte i de store øvelser hvilket man også skal tage højde for når man lægger programmer :)
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste