Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1257
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1254

Følg bodybuilding.dk på

Restitionstid

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hey, jeg har trænet på et useriøst plan i 2 år. Har aldrig fulgt et rigtigt program, har bare fulgt det kammeraterne nu lavede, og senere hen de øvelser jeg nu selv kunne lide. Jeg led af en del overbelastningsskader under mit højskole ophold fra jan-sep -2008. (skulder, albuer og knæ) Trænede også hver dag, udover jeg spillede beachvolley, badminton, klatrede osv. Så det gav lidt sig selv at jeg fik alle de skader.
Jeg træner nu for at holde min krop i gang, da den er blevet rimelig inaktiv, fordi jeg pt. har 2 knæ med overbelastningsskader (springknæ), og så for at blive større. Det jeg helst vil opnå med at styrketræne er at undgå overbelastning skader, men mangel på viden på området så ved jeg ikke hvad øvelser og reps og antal set man skal tage for at optimere det. Jeg vil selvfølgelig også gerne blive stærkere og større, men det vigtigste er ikke at få overbelastningskader.
Af hvad jeg har fundet ud skal man passe på med at man ikke træner oftere en ens krop kan nå at restituere. Derfor vil jeg gerne have en metode til at finde min restitionstid. Jeg har også forstået det sådan der er forskellig restitionstid til forskellige muskelgrupper. fx må man træne maven oftere en man må træne foreksempel sin bryst muskel. Hænger det sådan sammen at man enten er hurtig eller langsom til at restituere alle musklerne eller kan det godt hænge sådan sammen at man har nogle ben der restituere hurtigt i forhold til gennemsnittet mens ens arme restituere langsommere?
Er der et max for hva man kan restituere altså for eksempel hvis man teoretisk har trænet alle kroppens muskler vil det så tage længere tid at restituere de forskellige muskler igen, fordi der er så meget der skal genopbygges. Eller er det en fast tid for hver muskel gruppe ligegyldigt hvor meget af kroppen man har trænet.

Okay sig til hvis i har spørgsmål til mine noget fattige forsøg på at formulere mig.

ps. forstår ikke rigtigt BB termerne så hvis i bruger nogle forkortelser så smid lige betydning i parentes bagefter tak =) (drop det, jeg har lige fundet BB ordbogen så bare fyld jeres svar med forkortelser i vildskab!)

Reputation point: 0

Geografisk sted: Aarhus/Aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 72.50
- Squat: 105.00
- Dødløft: 140.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Først om fremmest så er den med maven kontra brystet noget være fis, du kan lige så godt satse på det hele restituere lige så hurtigt. Hvis du fx. køre fullbody, så er der en dag imellem hver workout, og så kan musklerne nå at restituere. Det er også vigtigt at holde deload/dekon så kroppen for mulighed for at komme af med det træthed der er opbygget under programmet.

Syntes helt klart du skal læse nogle af vores artikler, der er alt hvad du skal bruge. Ellers bare følg med på siden så vil du hurtigt finde den rigtige vej. Og så er en logbog et must da det gør det nemmere for os at komme med input.

Geografisk sted: Hjørring

Træner her: Hjørring Helsestudie
Hobro Helse Sport
Sportshøjskolen

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 232.00
- Dødløft: 232.00

Kostplan: Ingen kostplan

En ting, der er vigtig at forstå er, at du kan akummulere træthed, som du kan superkompensere for på et senere tidspunkt. Du kan altså godt træne mere end du kan nå et resitiuere fra i f.eks. 4 uger, for derefter at tage en let uge, hvor kroppen superkompenserer. Det kaldes concentraded loading.

En anden ting, der er vigtig at forstå er, at du har noget, man kalder af work capacity, altså en grænse for hvor meget arbejde kroppen kan overkomme før det går den forkerte vej. Denne er i starten ikke specielt høj, men vil efterhånden blive bedre, som din erfaring stiger. Nogle vægtløftere træner flere gange om dagen hver dag uden at lide overlast.

Det vigtigste er, at du tager og deloader, altså kører let, hvis dine led bliver ømme, din psyke dårlig, eller andre tegn på overanstregelse, så kan du, over tid, træne dig op til at kunne klare en ganske imponerende arbejdsbyrde. :)
Brugeravatar

Reputation point: 300

Geografisk sted: Ebeltoft.

Træner her: Hulen

Styrkeliste
- Bænkpres: 220.00
- Squat: 315.00
- Dødløft: 325.00

Galleri: Vis galleri (1)

Tommelfingerregel siger vel 48 timers pause mellem træning af den samme muskel..
Friends dont let friends LIFT LIGHT
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 205.00

Galleri: Vis galleri (2)

Man kan ikke komme med noget fast bud på hvordan ens restitution ligger, der er mange faktore på hver enkelt dag som spiller ind, men desto større analysering af dit program du har og samtidigt en god erfaring og forståelse for hvad kroppen kan holde til, desto bedre er det at periodisere sig ud af det, eller på anden måde korrigere programmet ud fra ens individuelle restitutions tid..

Det nemmeste er at prøve sig lidt frem med faste programmer, altså tider, workload etc og så se hvordan kroppen klare det.. Ellers må du simpelthen tage pauser som du for behov for dem.. :hihi:
Danmarks Stærkeste Mand 2014 og 2015

Vil du være stærkere, så skriv en PM til mig, tilbyder personlig hjælp og træning :)

Facebook: Mikkel Leicht
IG: mikkelleicht
Brugeravatar
StrongMan

Reputation point: 45

Geografisk sted: Thisted

Styrkeliste
- Bænkpres: 260.00
- Squat: 330.00
- Dødløft: 400.00

Der er ikke noget der hedder overtræning, kun underrestituering. Hvis du begynder at få det dårligt, så check lige din søvn og kost den seneste uge før du ændrer din træning.
- logze

SandyFrink skrev:Rallen, jeg vil gerne gøre det her 100% klart: Du er idiot.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 87.50
- Squat: 45.00
- Dødløft: 55.00

Selleri skrev:Tommelfingerregel siger vel 48 timers pause mellem træning af den samme muskel..

Der er bare også cns at tage hensyn til, samt dine led. Man kan godt træne samme muskel to dage i træk uden at overbelaste noget, og du kan også holde den pause men alligevel overbelaste.. :)
Brugeravatar

Reputation point: 300

Geografisk sted: Ebeltoft.

Træner her: Hulen

Styrkeliste
- Bænkpres: 220.00
- Squat: 315.00
- Dødløft: 325.00

Galleri: Vis galleri (1)

Tilbage til Fitness & bodybuilding