Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 895
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 892

Følg bodybuilding.dk på

Resultaterne af mit program giver INGEN mening!

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hey people :)

Efter at have været nede at træne i dag og set resultatet af det er jeg simpelthen blevet så frustreret at jeg er nødt til at høre om nogen kan gennemskue hvad jeg gør galt. For lige at sætte jer ind i situationen:

Fakta:
Mit primære mål er at cutte ned til fedprocent på 10 inden juli. Planen er at cutte ½kg om ugen ved at tage 500kcal mindre end ligevægt om dagen. Jeg har hidtil udregnet mit ligevægtsindtag ud fra følgende formel:

RMR = 1.5 x (66 + (12.7 x height) + (6.27 x weight) – (6.8 x age))

(1.5 er "activity factor", for folk som træner/dyrker idræt mange gange om ugen. Height udtrykt i inches, weight i lbs, age i years)

Det giver i mit tilfælde (72inches, 181lbs, 21år) en RMR på 2959kcal/day.

Jeg har vedhæftet et screenshot af hvad jeg typisk spiser i løbet af en dag (det varierer ikke ret meget). Totale kalorieindtag er 2438kcal, dvs. 521kcal under hvad jeg har beregnet er mit ligevægtsindtag. Det varierer i øvrigt lidt hvorvidt jeg overhovedet spiser det sidste måltid, så af og til er tallet endda endnu lavere.

Mit program er et fullbody program som jeg træner 3 gange om ugen, uden undtagelser. Indeholder squat, dødløft, bænkpres, incline bænkpres, BOR, military, lat pulldown, flys, EZ curls. Derudover løber jeg 2-3 gange om ugen 6km (de dage jeg ikke træner).

Da mit mål som sagt er at cutte, måler jeg løbende min fedtprocent vha. sådan en speciel vægt der hvor jeg træner (sådan en af dem der regner BMI og fedtprocent ud).

Jeg skiftede for nylig fra ganske almindeligt program til HST-programmet fra Motion Online (2 uger med 2 x 15, 2 uger med 2 x 10, 4 uger med 2 x 5) og er lige nu i uge to. Det er i forbindelse med dette skift at et eller andet er gået helt galt, og jeg håber i kan hjælpe mig med at finde ud af hvad ud fra følgende beskrivelse hvad der er sket.

Situationen:
Før HST trænede jeg som sagt efter ovennævnte program, og spiste efter samme skema som jeg gør nu. Det gik fint, og jeg cuttede lige så stille ned fra en fedtprocent på omkring 20 til omkring 17. Jeg valgte så at gå igang med HST fordi det lød spændende, og holdt derfor en 10 dages dekonditioneringspause, hvor jeg dog løb lidt og forsigtigt cuttede videre mht. kost (I know, shame on me).

Efter min dekonditionering, da jeg var i centeret første gang, målte jeg min fedtprocent og var meget overrasket over at finde den på 15,5% - jeg havde cuttet et kilo over de 10 dage så det ud til. Positivt tænkte jeg. Men siden har jeg været nede at træne 3 gange, og målte min fedtprocent hver gang. Første gang var jeg steget til 15,9%. Anden gang 16,5%, og nu idag 17%. Jeg kører HST programmet, jeg spiser som jeg skal, jeg løber, men jeg tager på? Jeg fatter det simpelthen ikke!

Hvad fanden sker der? Nogen der kan hjælpe? :/

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Du skal jo huske at regne med at dit ligevægtsindtag bliver mindre jo mere du taber dig. Men mit råd er, skyd hul i alle de tal og spis ud fra resultaterne. Eftersom du tager på, spiser du for meget, så simpelt er det.
Where's the god damn protein!?
Brugeravatar

Logbog: Vis logbog

Vægten måler sikkert meget upræcist, så den kan du ikke regne med fra uge til uge. Altså du kan sagtens gå ned i fedt procent selvom vægten siger du er stiget. Så gå efter af ramme 500g om ugen og så ellers se resultaterne i spejlet.

Styrkeliste
- Bænkpres: 27.50
- Squat: 40.00
- Dødløft: 235.00

Kostplan: Vis kostplan

Du har ikke vedhæftet din plan.

Det du har regnet ud er ikke RMR. Du bruger resultatet rigtigt nok, så det er sådan set ligegyldigt men det er ikke RMR.

Tager du på i vægt? Ofte passer de der målere som hat og patter. Hvad siger spejlet og badevægten?
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

What, fik jeg ikke uploadet billedet?! Her er det anyway!

Tak for super hurtige svar, det var sq vildt.

Jeg havde det lidt på fornemmelsen med hensyn til vægten, men jeg ville gerne lige være sikker på at jeg ikke gør noget fundamentalt forkert. Tjah, vægten er gået fra 84kg til 82kg over den sidste måned, så det må jo siges at være udemærket da jeg (på trods af at jeg har læst et eller andet sted herinde at man ikke kan danne muskelmasse når man cutter?) så vidt jeg kan mærke og se har taget muskelmasse på samtidig. I spejlet går det godt :P

Det var også mest fordi at vægten sådan set målte omkring de 82 kg alle fire gange hvor den producerede fedtprocent-tal fra 15,5 til 17. Det tyder jo umiddelbart på at jeg går rundt og taber muskelmasse og tager fedt på, men okay, jeg kan godt se at det er helt hen i vejret at det skulle kunne lade sig gøre med det program jeg har (vedhæftet her, sorry).

Tak for svarene folkens :)

Lithium: fedt-tang? Kunne være nice med en mere pålidelig metode at måle det på, men jeg aner ikke hvad en fedt-tang er :)
Vedhæftede filer
6302-kost.JPG
6302-kost.JPG (110.1 KiB) Vist 58 gange
5817-hst2.xls
(79 KiB) Downloadet 56 gange

Smeden skrev:Det du har regnet ud er ikke RMR. Du bruger resultatet rigtigt nok, så det er sådan set ligegyldigt men det er ikke RMR.

Der er ingen tvivl om at jeg er the padawan her, så jeg vil ikke begynde en større diskussion :P Har formlen fra en e-book hvor der står at det er formlen til at udregne resting metabolic rate, men hvis det ikke er det jeg har regnet ud, hvad er det så...?

Azo skrev:Tjah, vægten er gået fra 84kg til 82kg over den sidste måned, så det må jo siges at være udemærket da jeg (på trods af at jeg har læst et eller andet sted herinde at man ikke kan danne muskelmasse når man cutter?) så vidt jeg kan mærke og se har taget muskelmasse på samtidig. I spejlet går det godt :P

Nu ved jeg ikke hvor længe du har trænet, men de første par måneder kan man faktisk godt tage lidt muskler på selvom man cutter, på grund af de såkaldte begyndergains.
Tror ikke du skal være bange for at du smider muskler og tager fedt på i stedet for. Som andre har sagt, så er de der fedtmålinger ikke altid til at regne med.
Brugeravatar

Morrison skrev:
Azo skrev:Tjah, vægten er gået fra 84kg til 82kg over den sidste måned, så det må jo siges at være udemærket da jeg (på trods af at jeg har læst et eller andet sted herinde at man ikke kan danne muskelmasse når man cutter?) så vidt jeg kan mærke og se har taget muskelmasse på samtidig. I spejlet går det godt :P

Nu ved jeg ikke hvor længe du har trænet, men de første par måneder kan man faktisk godt tage lidt muskler på selvom man cutter, på grund af de såkaldte begyndergains.
Tror ikke du skal være bange for at du smider muskler og tager fedt på i stedet for. Som andre har sagt, så er de der fedtmålinger ikke altid til at regne med.

Jeg kan sagtens forestille mig det er begyndergains så. Jeg har trænet i ca. 3 måneder nu, og det er vist nok noget med det første halve år man kan se sådanne? I øvrigt, nu vi snakker begyndergains, er det så en dårlig idé at køre HST så længe man stadig kan øge vha. naturlig progression?

Azo skrev: Jeg kan sagtens forestille mig det er begyndergains så. Jeg har trænet i ca. 3 måneder nu, og det er vist nok noget med det første halve år man kan se sådanne? I øvrigt, nu vi snakker begyndergains, er det så en dårlig idé at køre HST så længe man stadig kan øge vha. naturlig progression?

Nej, det er der slet ikke noget galt ved. I de første par måneder er det bare nemmere at tage muskler på, men man kan ligeså godt tage det seriøst fra dag 1.
Brugeravatar

Morrison skrev:Nej, det er der slet ikke noget galt ved. I de første par måneder er det bare nemmere at tage muskler på, men man kan ligeså godt tage det seriøst fra dag 1.

Phew, jeg kunne lige se jeg var gået igennem 15reps-helvede uden grund ;)

Azo skrev:
Smeden skrev:Det du har regnet ud er ikke RMR. Du bruger resultatet rigtigt nok, så det er sådan set ligegyldigt men det er ikke RMR.

Der er ingen tvivl om at jeg er the padawan her, så jeg vil ikke begynde en større diskussion :P Har formlen fra en e-book hvor der står at det er formlen til at udregne resting metabolic rate, men hvis det ikke er det jeg har regnet ud, hvad er det så...?

Jeg har ikke den præcise definiton af RMR, men det omhandler hvad din krop forbrænder selv, så vidt jeg ved, og ikke hvad du forbrænder gennem daglige aktiviteter. Smeden kan sikkert give et mere uddybende svar.
Mark Dugdale: "What's up with all these guys doing like 15 reps?"
Dorian Yates: "It's more like maintaining, I think.."
Brugeravatar

Geografisk sted: Norring

RMR er hvad du forbrænder når du slapper af.

Det du har regnet ud er RMR ganget med din aktivitet, og det giver dit samlede stofskifte. RMR har ikke nogen videre praktisk relevans, så det tal du har er rigtigt nok til formålet, men det var bare definationen, der var lidt forkert :)
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

umiddelbart er det bare din vægt som er forkert på den, forøvrigt så kan variationen være grundet ekstra væske grundet større energilagre og salte i kroppen når du var mere aktiv, dette kan forstyrre en fedtmåler da den benytter sig at det princip at den aflæser strøm som går gennem kroppen og så ud fra hvor meget strøm som kommer tilbage efter en tur gennem kroppen, så regner den hvor meget fedt og muskel der er, da strøm løber bedre gennem muskel end fedt..
Danmarks Stærkeste Mand 2014 og 2015

Vil du være stærkere, så skriv en PM til mig, tilbyder personlig hjælp og træning :)

Facebook: Mikkel Leicht
IG: mikkelleicht
Brugeravatar
StrongMan

Reputation point: 45

Geografisk sted: Thisted

Styrkeliste
- Bænkpres: 260.00
- Squat: 330.00
- Dødløft: 400.00