Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Fyrkat skrev:Jeg kunne forestille mig, at det er pga. af blodpropper
Blodpropper opstår tit når man har siddet ned i en længere periode, uden at rejse sig op, fordi at blodet størkner i benene.
En løsning på problemet kunne evt. være, at rejse sig op i et minuts tid, et par gange i timen.

Blodpropper opstår tit når man har siddet ned i en længere periode, uden at rejse sig op, fordi at blodet størkner i benene.
En løsning på problemet kunne evt. være, at rejse sig op i et minuts tid, et par gange i timen.

Mharritz skrev:tror desuden heller ikke der er helt hold i artiklen..
"dør indenfor 3 år" -lol

Stenalt skrev:Mharritz skrev:tror desuden heller ikke der er helt hold i artiklen..
"dør indenfor 3 år" -lol
Hvad gør at du tænker at dette ikke kan passe? Det er da ikke helt absurd at undersøge en kohorte og se hvor mange der dør inden for en tre-årig periode og sammenkoble dette med forskellige risikofaktorer?

Mharritz skrev:fordi der er mange andre ting der kan spille ind - medfødte sygdomme, trafikuheld, osv., man kan ikke generalisere på den måde, som gøres i artiklen, mener jeg ikke.

Stenalt skrev:Mharritz skrev:fordi der er mange andre ting der kan spille ind - medfødte sygdomme, trafikuheld, osv., man kan ikke generalisere på den måde, som gøres i artiklen, mener jeg ikke.
Det kan man nu godt. Kohorteundersøgelser har sine svagheder, men man søger netop at korrigere statistisk for diverse confoundere.

Mharritz skrev:måske, men netop denne ungersøgelse er jeg ret uenig der har sin evidens, men hver sin holdning

Stenalt skrev:Fyrkat skrev:Jeg kunne forestille mig, at det er pga. af blodpropper
Det er en meget simplificeret tankegang, der ret sikkert ikke holder.
Blandt andet forårsager venøse blodpropper sjældent død.
Herudover er det nok især de metaboliske forandringer der kommer i kølvandet på sedentær livsstil der er en stor synder.

Borumpas skrev:Men så er problemet jo ikke at sidde ned for længe... problemet er, at man ikke rejser sig op og laver noget aktivt.

Stenalt skrev:Borumpas skrev:Men så er problemet jo ikke at sidde ned for længe... problemet er, at man ikke rejser sig op og laver noget aktivt.
Det er jo to sider af samme sag.
På samme måde kan man sige at det ikke er et problem at spise usundt. Problemet er at man ikke spiser sundt. Det giver ringe mening.

ChristianR skrev:
Tjarr.. Studiet siger vel, at det netop ikke er manglen på motion, der er afgørende. Problemet i følge studiet er, at man sidder ned - Ikke at man ikke bevæger sig.

Stenalt skrev:Borumpas skrev:Men så er problemet jo ikke at sidde ned for længe... problemet er, at man ikke rejser sig op og laver noget aktivt.
Det er jo to sider af samme sag.

Borumpas skrev:Det er jeg ikke enig i.
Det ene er at sige, at selvom du løber et maraton i ugen og desuden spiser, træner og sover sundt, så kommer du stadig til at dø tidligt, trods alt det sunde, hvis du sidder ned i en time eller to.
Noget andet er at sige, at en uaktiv livsstil er sundhedsskadelig og at motion og mere aktivitet vil kunne sænke risikoen ved din livsstil.

Stenalt skrev:Borumpas skrev:Det er jeg ikke enig i.
Det ene er at sige, at selvom du løber et maraton i ugen og desuden spiser, træner og sover sundt, så kommer du stadig til at dø tidligt, trods alt det sunde, hvis du sidder ned i en time eller to.
Noget andet er at sige, at en uaktiv livsstil er sundhedsskadelig og at motion og mere aktivitet vil kunne sænke risikoen ved din livsstil.
Studiet siger ikke noget om marathons indflydelse på sundhed.
Jeg tror de "De tykkes befrielsesfront" er blevet meget glade for det "studie"

TrexMode skrev:Her er forresten en artikel der argumenterer for, at blot et minuts træning om dagen kan have stor indflydelse på helbredet hos ældre.
http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/10994205/One-minute-of-intense-exercise-a-week-to-improve-health-for-elderly.html
Surprise surprise, træning virker, også selvom man sidder ned det meste af dagen

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 114 gæster