Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69648 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1442
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1440

Følg bodybuilding.dk på

Salat og holdbarhed

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Jeg kan godt lide at have en lækker salat + kød med som frokost på arbejde og i skolen, mit spørgsmål lyder derfor, hvor lang tid sådan noget holder sig ordentligt friskt? Er det okay at lave den aftenen inden og putte i beholder + køleskab?
Mener jeg har læst, at bl.a. æblers næringsværdi nedsættes drastisk få timer efter udskæring?!
Geisha is... Japanese girl!
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Det skal du ikke bekymre dig om :)

Ja, der er et et fald i næringsindhold over tid, især påvirket af iltpåvirkning, lys og varme, men i de omstændigheder du beskriver vil jeg vurdere at det er ligegyldigt. Og hvad ville du gøre hvis det endelig var et problem?
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

Macdoody skrev:Jeg kan godt lide at have en lækker salat + kød med som frokost på arbejde og i skolen, mit spørgsmål lyder derfor, hvor lang tid sådan noget holder sig ordentligt friskt? Er det okay at lave den aftenen inden og putte i beholder + køleskab?
Mener jeg har læst, at bl.a. æblers næringsværdi nedsættes drastisk få timer efter udskæring?!

Da jeg tilfældigvis arbejder i en frugt og grønt afdeling kan jeg hjælpe dig lidt.

Under bedste forhold i køleskabet vil jeg mene at salaten kan holde sig i ca. 4-5 dage. Sørg for at placere salaten det mest kølelige sted i køleren. Prøv også at at holde salaten lufttæt i en plastpose eller et eller andet, for ikke at lade salaten tørrer ud.

Det med æbler påvirker ikke salat. Det er nemlig sådan at æbler udskiller noget der hedder Ethyl (tror jeg), som har den effekt på noget frugt og grønt, som fx bananer, at modningsprocessen fremskyndes. :)
Brugeravatar

Træner her: Ultimate Gym

Smith: Lave den om morgenen?! hehe..

Pauch: Notits taget, jeg takker ;)
Brugeravatar

Pauch: du mener ethylene (nogen kalder det bare ethen), og alle planter laver det som et led i modnings- og blomstringsprocessen. Læg et meget modent æble ned til nogen grønne bananer og de modner af sig selv :) Ikke at det betyder noget her, for det er ikke modningen, der medfører næringsfaldet i tilberedt mad. Det er derimod ilt og den slags. Modning er f.eks. karakteriseret ved aktive pektinaser og nedbrydning af strukturelle kulhydrater, mens sådan noget som bruning af nyskårne æblerskiver eller avocado er mere afhængig af aktivering af polyfenoloxidase og ilt.
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Smeden skrev:Pauch: du mener ethylene (nogen kalder det bare ethen), og alle planter laver det som et led i modnings- og blomstringsprocessen. Læg et meget modent æble ned til nogen grønne bananer og de modner af sig selv :) Ikke at det betyder noget her, for det er ikke modningen, der medfører næringsfaldet i tilberedt mad. Det er derimod ilt og den slags. Modning er f.eks. karakteriseret ved aktive pektinaser og nedbrydning af strukturelle kulhydrater, mens sådan noget som bruning af nyskårne æblerskiver eller avocado er mere afhængig af aktivering af polyfenoloxidase og ilt.

Din viden er dejlig Smed.
Brugeravatar

Smeden skrev:Pauch: du mener ethylene (nogen kalder det bare ethen), og alle planter laver det som et led i modnings- og blomstringsprocessen. Læg et meget modent æble ned til nogen grønne bananer og de modner af sig selv :) Ikke at det betyder noget her, for det er ikke modningen, der medfører næringsfaldet i tilberedt mad. Det er derimod ilt og den slags. Modning er f.eks. karakteriseret ved aktive pektinaser og nedbrydning af strukturelle kulhydrater, mens sådan noget som bruning af nyskårne æblerskiver eller avocado er mere afhængig af aktivering af polyfenoloxidase og ilt.

Siger bare hvad jeg er blevet oplært i :wink: , og vi gør da også brug af det i vores kølerum m.m, hvor der er bestemte ting som ikke må ligge op ad hinanden.

Se fx også.

http://www.altomkost.dk/Viden_om/Foedev ... varing.htm

Ethylen
Nogle frugter udskiller ethylen i en mængde, der kan give problemer, hvis de opbevares sammen med andre slags frugt eller grønsager. Ethylen fra æbler kan fx få tomater til at modne for hurtig og give gulerødder en bitter smag. Derfor bør fx æbler, pærer, blommer og ferskner ikke opbevares sammen med grønsager.
Brugeravatar

Jeg syntes ikke jeg har sagt det modsatte?
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

En crisper fra Tupperware er nice til opbevaring af salat og generelt alle former for grønt :)
"At hjælpe er at forstå" - Søren Kierkegaard

Træningstøj Proteinpulver
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 80

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Unifitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 190.00

Smeden skrev:Jeg syntes ikke jeg har sagt det modsatte?

Synes bare du sagde at Ethylen kun var med til at modne frugten selv :roll:
Brugeravatar

Men det er jo en gas, sådan hvordan skulle det kunne forhindre den i at modne alting i nærheden? Desuden skriver jeg jo "Læg et meget modent æble ned til nogen grønne bananer og de modner af sig selv".
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

my bad
Brugeravatar

8800 skrev:En crisper fra Tupperware er nice til opbevaring af salat og generelt alle former for grønt :)

Jeg må til party - Tupperware party that is :king:
Brugeravatar

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 58 gæster