Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1006
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1004

Følg bodybuilding.dk på

Skråbænk!

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hey alle, hvad foretrækker i når i skal lave skråbænk, vægte i hver hand eller stang, og hvorfor evt..

Reputation point: 0

Geografisk sted: Ishøj

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Helt klart med DB's, altså vægte i hver hånd, det er Øvelsen imo. De er rigtig gode, fordi de kræve noget mere balance, og så føler jeg bare et bedre pump med dumbells end barbells. Man kan virkelig strække musklen godt med håndvægte.

Træner her: Hadsten Motionsforening

Kostplan: Vis kostplan

DB aktiverer brystmusklen bedre, i incline bænkpress, end BB (mener det er 2-3%). DB kræver ligeledes en del balance og kontrol med vægten.

Jeg fortrækker selv BB til mine øvelser :wink: Jeg kan faktisk ikke rigtig give dig et svar på hvorfor, men har altid været mest til Barbell.
Sidst rettet af HAV 24. jun 2008, 21:37, rettet i alt 1 gang.

Dumbbells egner sig godt til skråbænk, og det er også det jeg tager.
Kig forbi min log

Okey super, tak skal i have ;)

HAV skrev:DB aktiverer brystmusklen bedre, i incline bænkpress, end BB (mener det er 2-3%). DB kræver ligeledes en del balance og kontrol med vægten.

Jeg fortrækker selv BB til mine øvelser :wink: Jeg kan faktisk ikke rigtig give dig et svar på hvorfor, men har altid været mest til Barbell.

Det skifter mellem alle :) Personligt bruger jeg næsten kun Dumbells til bryst, jeg føler de virker bedst for mig, og dem takker jeg for at mit bryst er blevet som det er, på så kort tid.
Men for nogle virker BB's vel bare bedre :8
Det gælder om at prøve sig frem

Spo skrev:
HAV skrev:DB aktiverer brystmusklen bedre, i incline bænkpress, end BB (mener det er 2-3%). DB kræver ligeledes en del balance og kontrol med vægten.

Det skifter mellem alle :) Personligt bruger jeg næsten kun Dumbells til bryst, jeg føler de virker bedst for mig, og dem takker jeg for at mit bryst er blevet som det er, på så kort tid.
Men for nogle virker BB's vel bare bedre :8

Tager du så også bænkpres med DB?

Benyt begge dele, variation er den bedste progression.
lasseschulznielsen @ instagram
Brugeravatar
Månedens skribent: September 2008

Reputation point: 15

Geografisk sted: Aalborg

Ja jeg kører også bænkpres med dumbells, kig evt i min log :wink:

Men jeg skifter også en del, så nogle dage kører jeg f.eks
Incline db
flad bænkpres med bb

Varitation er som schulz siger, en temmerlig god ting :D

Db's udentvivl :)

kan slet ikke styre bb incenline??

Geografisk sted: Hillerød

Træner her: Hillerød Fysioterapi & Træningscenter

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 200.00

BOOBS skrev:Db's udentvivl :)

Du kan heller ikke engang styre din pik når den incliner :P

:dance: you know im just playin :dance:

Spo skrev:
Det skifter mellem alle.
Men for nogle virker BB's vel bare bedre.

Det er bevist, at brystmusklen aktiveres mere ved DB incline bænkpress end ved BB incline bænkpress (mener somsagt det er en 2-3 %) - dette målt med EKG scanner.

Har forgæves forsøgt at finde det skema, der ligger her på siden, hvor der står hvor mange % af musklerne der bliver aktiveret ved en given øvelse.

Du har ret i, at det gælder om at prøve sig frem, da vi alle reagere forskelligt på træning - men ovenstående er facts :wink:

Spo skrev:
BOOBS skrev:Db's udentvivl :)

Du kan heller ikke engang styre din pik når den incliner :P

:dance: you know im just playin :dance:

HAHA dy har sku alligevel humor knægt :lol:

Geografisk sted: Hillerød

Træner her: Hillerød Fysioterapi & Træningscenter

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 200.00

HAV skrev:
Spo skrev:
Det skifter mellem alle.

Det er bevist, at brystmusklen aktiveres mere ved DB incline bænkpress end ved BB incline bænkpress (mener somsagt det er en 2-3 %) - dette målt med EKG scanner.

Har forgæves forsøgt at finde det skema, der ligger her på siden, hvor der står hvor mange % af musklerne der bliver aktiveret ved en given øvelse.

Du har ret i, at det gælder om at prøve sig frem, da vi alle reagere forskelligt på træning - men ovenstående er facts :wink:

Det ville være ret interessant med sådan et skema :)

Spo skrev:
HAV skrev:
Spo skrev:
Det skifter mellem alle.

Det ville være ret interessant med sådan et skema :)

Det ligger et sted derude i trådene, men kan simpelthen ikke huske hvor. Skal nok lige se om jeg ikke kan trylle det frem - har nemlig ikke fået det gemt her på min nye computer, desværre.

Spo skrev:Det ville være ret interessant med sådan et skema :)

Kan ikke finde det oprindelige skema her på siden, men har er et link til noget tilsvarende: http://www.gk22.com/articles/1_iemg.shtml

HAV skrev:

Kan ikke finde det oprindelige skema her på siden, men har er et link til noget tilsvarende: http://www.gk22.com/articles/1_iemg.shtml

det ser ret spændende ud, ved dog ikke hvor meget man skal ligge i det :wink:
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator

Reputation point: 675

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00

Nick187 skrev:
HAV skrev:

Hvad mener du ?

Tak Hav! Genialt link.

Men kan det virkelig passe at decline bænk, bygger så godt på hele major? Jeg troede den bare lige kradsede en god bund på, altså bunden af pec's.

Spo skrev:Tak Hav! Genialt link.

Men kan det virkelig passe at decline bænk, bygger så godt på hele major? Jeg troede den bare lige kradsede en god bund på, altså bunden af pec's.

Du aktivere hele brystet selvom du kører flad bænk, decline eller incline. Det eneste du flytter er stresset på musklen. Det er ikke muligt KUN at træne den øverste, midterste eller nederste del af brystet.

Jeg mener, at grunden til at musklen bliver aktiveret mest ved decline er, at det er en meget naturlig arbejdsstilling for kroppen og dermed brystet, hvor skulderne ikke er nær så indvolveret.

HAV skrev:
Nick187 skrev:
HAV skrev:

Hvad mener du ?

Ja den kræver nok lige en uddybning :wink:

Jeg mener at det kan være meget godt at vide hvor stor muskelfiberaktiveringen i en øvelse er, og delvis bruge det i sit valg af øvelser - men samtidig bør man, når man træner for hypertrofi, også huske at variere sine øvelser og gøre det der virker bedst for en.

Fx. har jeg altid haft en virkelig svag barbell bænkpres - men det er uden tvivl den øvelse der bedst bygger masse på mit bryst. Grunden til det tror jeg er at mine brystfibre udtrættes før resten af pressemuskulaturen, der hos mig er relativt stærkere end brystet. Så jeg har altid responderet hypertrofimæssigt bedst ved høj volumen i bb bænkpres (selvom dennes EMG i undersøgelsen er en af de laveste), hvor mange andre ser bedre resultater ved flere forskellige øvelser til patkassen.

EDIT: nu skal det ikke lyde som noget ævl om at vi allesammen er fysiologisk vidt forskellige, men blot at nogle generelt set responderer bedre/dårligere på nogle øvelser end andre
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk

Bodyman Bodylab

Brugeravatar
Administrator

Styrkeliste

Men når man kigger på dehersens iEMG-målinger, skal man jo passe lidt på man ikke bliver forgabt. Selvom nogle af øvelserne viser sig at være overraskende gode i forbindelse med at aktiverere muskelfibrene, så er der jo mange faktorer der spiller ind: Skadespotentiale, compound/basis-øvelser mv.

.. så selvom der står Leg Extensions aktiverer quads mere, vil jeg nu stadigvæk foretrække Squat, da Leg Extensions ikke opbygger en fornuftig core-styrke, samt Squat aktiverer flere muskler. :)

Men det er da yderst interessant (og sjovt) at se sådan en liste over iEMG-målinger :P
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Nick187 skrev:Ja den kræver nok lige en uddybning :wink:

Jeg mener at det kan være meget godt at vide hvor stor muskelfiberaktiveringen i en øvelse er, og delvis bruge det i sit valg af øvelser - men samtidig bør man, når man træner for hypertrofi, også huske at variere sine øvelser og gøre det der virker bedst for en.

Fx. har jeg altid haft en virkelig svag barbell bænkpres - men det er uden tvivl den øvelse der bedst bygger masse på mit bryst. Grunden til det tror jeg er at mine brystfibre udtrættes før resten af pressemuskulaturen, der hos mig er relativt stærkere end brystet. Så jeg har altid responderet hypertrofimæssigt bedst ved høj volumen i bb bænkpres (selvom dennes EMG i undersøgelsen er en af de laveste), hvor mange andre ser bedre resultater ved flere forskellige øvelser til patkassen.

EDIT: nu skal det ikke lyde som noget ævl om at vi allesammen er fysiologisk vidt forskellige, men blot at nogle generelt set responderer bedre/dårligere på nogle øvelser end andre

Nu skal vi lige huske ikke at blande tingene. EMG måler muskelspændingen i musklen ved en given øvelse. Musklerne bliver aktiveret jfr. skemaet på alle mennesker ved den given øvelse de udfører - om øvelsen så er velegnet til hypertrofi mv. hos den enkelte er en anden snak, for som du selv skriver, så responderer vi forskelligt. Kost og programstruktur har ligeledes meget at sige vedr. hypertrofi.

flamingopikken skrev:Men når man kigger på dehersens iEMG-målinger, skal man jo passe lidt på man ikke bliver forgabt. Selvom nogle af øvelserne viser sig at være overraskende gode i forbindelse med at aktiverere muskelfibrene, så er der jo mange faktorer der spiller ind: Skadespotentiale, compound/basis-øvelser mv.

.. så selvom der står Leg Extensions aktiverer quads mere, vil jeg nu stadigvæk foretrække Squat, da Leg Extensions ikke opbygger en fornuftig core-styrke, samt Squat aktiverer flere muskler. :)

Men det er da yderst interessant (og sjovt) at se sådan en liste over iEMG-målinger :P

Fuldstændig enig!

HAV skrev:Nu skal vi lige huske ikke at blande tingene. EMG måler muskelspændingen i musklen ved en given øvelse. Musklerne bliver aktiveret jfr. skemaet på alle mennesker ved den given øvelse de udfører - om øvelsen så er velegnet til hypertrofi mv. hos den enkelte er en anden snak, for som du selv skriver, så responderer vi forskelligt. Kost og programstruktur har ligeledes meget at sige vedr. hypertrofi.

Men forsøget skal vel forstås sådan at jo højere elektrisk spænding i en given muskelgruppe, jo større er mængden af involverede muskelfibre i den valgte muskel (fx. det mediale skulderhoved), eller har jeg misforstået noget?
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk

Bodyman Bodylab

Brugeravatar
Administrator

Styrkeliste

Nick187 skrev:
HAV skrev:Nu skal vi lige huske ikke at blande tingene. EMG måler muskelspændingen i musklen ved en given øvelse. Musklerne bliver aktiveret jfr. skemaet på alle mennesker ved den given øvelse de udfører - om øvelsen så er velegnet til hypertrofi mv. hos den enkelte er en anden snak, for som du selv skriver, så responderer vi forskelligt. Kost og programstruktur har ligeledes meget at sige vedr. hypertrofi.

Men forsøget skal vel forstås sådan at jo højere elektrisk spænding i en given muskelgruppe, jo større er mængden af involverede muskelfibre i den valgte muskel (fx. det mediale skulderhoved), eller har jeg misforstået noget?

Forsøget skal forståes således, at EMG måler muskelspændingen i musklen ved en given øvelse (se skemaet). Så hvis det også er det du mener med dit spørgsmål, så ja.

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 64 gæster