Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

HAV skrev:DB aktiverer brystmusklen bedre, i incline bænkpress, end BB (mener det er 2-3%). DB kræver ligeledes en del balance og kontrol med vægten.
Jeg fortrækker selv BB til mine øvelserJeg kan faktisk ikke rigtig give dig et svar på hvorfor, men har altid været mest til Barbell.

Spo skrev:HAV skrev:DB aktiverer brystmusklen bedre, i incline bænkpress, end BB (mener det er 2-3%). DB kræver ligeledes en del balance og kontrol med vægten.
Jeg fortrækker selv BB til mine øvelserJeg kan faktisk ikke rigtig give dig et svar på hvorfor, men har altid været mest til Barbell.
Det skifter mellem allePersonligt bruger jeg næsten kun Dumbells til bryst, jeg føler de virker bedst for mig, og dem takker jeg for at mit bryst er blevet som det er, på så kort tid.
Men for nogle virker BB's vel bare bedre![]()
Det gælder om at prøve sig frem

BOOBS skrev:Db's udentvivl![]()
kan slet ikke styre bb incenline??
you know im just playin 

Spo skrev:
Det skifter mellem alle.
Men for nogle virker BB's vel bare bedre.

Spo skrev:BOOBS skrev:Db's udentvivl![]()
kan slet ikke styre bb incenline??
Du kan heller ikke engang styre din pik når den incliner![]()
you know im just playin

HAV skrev:Spo skrev:
Det skifter mellem alle.
Det er bevist, at brystmusklen aktiveres mere ved DB incline bænkpress end ved BB incline bænkpress (mener somsagt det er en 2-3 %) - dette målt med EKG scanner.
Har forgæves forsøgt at finde det skema, der ligger her på siden, hvor der står hvor mange % af musklerne der bliver aktiveret ved en given øvelse.
Du har ret i, at det gælder om at prøve sig frem, da vi alle reagere forskelligt på træning - men ovenstående er facts

Spo skrev:HAV skrev:Spo skrev:
Det skifter mellem alle.
Det er bevist, at brystmusklen aktiveres mere ved DB incline bænkpress end ved BB incline bænkpress (mener somsagt det er en 2-3 %) - dette målt med EKG scanner.
Har forgæves forsøgt at finde det skema, der ligger her på siden, hvor der står hvor mange % af musklerne der bliver aktiveret ved en given øvelse.
Du har ret i, at det gælder om at prøve sig frem, da vi alle reagere forskelligt på træning - men ovenstående er facts
Det ville være ret interessant med sådan et skema

Spo skrev:Det ville være ret interessant med sådan et skema

HAV skrev:Spo skrev:Det ville være ret interessant med sådan et skema
Kan ikke finde det oprindelige skema her på siden, men har er et link til noget tilsvarende: http://www.gk22.com/articles/1_iemg.shtml

Nick187 skrev:HAV skrev:Spo skrev:Det ville være ret interessant med sådan et skema
Kan ikke finde det oprindelige skema her på siden, men har er et link til noget tilsvarende: http://www.gk22.com/articles/1_iemg.shtml
det ser ret spændende ud, ved dog ikke hvor meget man skal ligge i det

Spo skrev:Tak Hav! Genialt link.
Men kan det virkelig passe at decline bænk, bygger så godt på hele major? Jeg troede den bare lige kradsede en god bund på, altså bunden af pec's.

HAV skrev:Nick187 skrev:HAV skrev:Spo skrev:Det ville være ret interessant med sådan et skema
det ser ret spændende ud, ved dog ikke hvor meget man skal ligge i det
Hvad mener du ?

Nick187 skrev:Ja den kræver nok lige en uddybning![]()
Jeg mener at det kan være meget godt at vide hvor stor muskelfiberaktiveringen i en øvelse er, og delvis bruge det i sit valg af øvelser - men samtidig bør man, når man træner for hypertrofi, også huske at variere sine øvelser og gøre det der virker bedst for en.
Fx. har jeg altid haft en virkelig svag barbell bænkpres - men det er uden tvivl den øvelse der bedst bygger masse på mit bryst. Grunden til det tror jeg er at mine brystfibre udtrættes før resten af pressemuskulaturen, der hos mig er relativt stærkere end brystet. Så jeg har altid responderet hypertrofimæssigt bedst ved høj volumen i bb bænkpres (selvom dennes EMG i undersøgelsen er en af de laveste), hvor mange andre ser bedre resultater ved flere forskellige øvelser til patkassen.
EDIT: nu skal det ikke lyde som noget ævl om at vi allesammen er fysiologisk vidt forskellige, men blot at nogle generelt set responderer bedre/dårligere på nogle øvelser end andre
flamingopikken skrev:Men når man kigger på dehersens iEMG-målinger, skal man jo passe lidt på man ikke bliver forgabt. Selvom nogle af øvelserne viser sig at være overraskende gode i forbindelse med at aktiverere muskelfibrene, så er der jo mange faktorer der spiller ind: Skadespotentiale, compound/basis-øvelser mv.
.. så selvom der står Leg Extensions aktiverer quads mere, vil jeg nu stadigvæk foretrække Squat, da Leg Extensions ikke opbygger en fornuftig core-styrke, samt Squat aktiverer flere muskler.
Men det er da yderst interessant (og sjovt) at se sådan en liste over iEMG-målinger

HAV skrev:Nu skal vi lige huske ikke at blande tingene. EMG måler muskelspændingen i musklen ved en given øvelse. Musklerne bliver aktiveret jfr. skemaet på alle mennesker ved den given øvelse de udfører - om øvelsen så er velegnet til hypertrofi mv. hos den enkelte er en anden snak, for som du selv skriver, så responderer vi forskelligt. Kost og programstruktur har ligeledes meget at sige vedr. hypertrofi.

Nick187 skrev:HAV skrev:Nu skal vi lige huske ikke at blande tingene. EMG måler muskelspændingen i musklen ved en given øvelse. Musklerne bliver aktiveret jfr. skemaet på alle mennesker ved den given øvelse de udfører - om øvelsen så er velegnet til hypertrofi mv. hos den enkelte er en anden snak, for som du selv skriver, så responderer vi forskelligt. Kost og programstruktur har ligeledes meget at sige vedr. hypertrofi.
Men forsøget skal vel forstås sådan at jo højere elektrisk spænding i en given muskelgruppe, jo større er mængden af involverede muskelfibre i den valgte muskel (fx. det mediale skulderhoved), eller har jeg misforstået noget?

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 64 gæster