Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1513
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1510

Følg bodybuilding.dk på

Søgt forkert studie

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Jeg er lige nu i vildrede.

Så dum som jeg er, har jeg søgt forkert uddannelse. Skulle på Erhvervsøkonomi (HA), men er åbenbart kommet til at søge Erhvervsøkonomi. Som rigtig hedder Erhvervsøkonomi med tilvalg. Som udelukkende eksisterer i århus og som jeg aldrig har hørt om, derfor troede jeg det var HA jeg søgte.

Derfor har jeg nogle muligheder som jeg har lidt under en uge til at finde ud af:

1. Læse erhvervsøkonomi som jeg ikke har lyst til da den ikke kan bygges med merc men soc.
2. læse 1 år på erhvervsøkonomi for derefter at skifte til HA og starte forfra.
3. Arbejde 1 år mere med fuldtidsarbejde hvis jeg kan finde et. Som så bliver mit 4 sabatår i alt.
4. Pendle 4 timer fra århus til herning hver dag og starte på HA i herning og så have mulighed for at blive skiftet til århus efter et år.
5. Bo i herning i 1 år for at studere der og derefter blive flyttet til århus.

Jeg er lidt irriteret lige nu, for jeg har jo lige haft et helt år med arbejde. Vil gerne igang, men ikke i fucking herning :P. Vil også gerne bo med kæresten i århus.

Hvad ville i gøre i min situation? Nogen som har læst det første år på HA som ved om man evt. kan gennemføre det blot ved at læse derhjemme det meste af tiden, så jeg ikke behøver at pendle 5 gange i ugen? Og nogen som selv er igang med dette pendle fis lige nu. Umiddelbart vil det tage 2 timer hver vej.

Derfor udnytter jeg den bedste løsning lige nu. Spørg bb.dk! :drink:

EDIT: kan se der også er ledige pladser i ålborg
Sidst rettet af MadzP92 31. jul 2014, 10:40, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Reputation point: 189

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 175.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Har du kigget efter, om der er flere pladser tilbage på det som der var meningen du skulle søge?
If you always do what you’ve always done, you will always get what you’ve always got.
Brugeravatar

Reputation point: 81

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Fitnessworld Aalborg, Eternitten

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 165.00
- Dødløft: 195.00

Thez skrev:Har du kigget efter, om der er flere pladser tilbage på det som der var meningen du skulle søge?

HA i Aarhus er altid fuldstændig booket op. og jeg kan ikke blive flyttet fra erhvervsøkonomi til erhvervsøkonomi HA. Så jeg har forsøgt at søge dispensation, men det er ikke muligt da alle er optaget.
Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg vil kraftigt fraråde dig, at du starter på en HA uddannelse som selvstudie. Ja med mindre du allerede er en haj til de fleste discipliner du vil møde på 1. år. Der er en enorm forskel på at blive undervist, og så sidde og læse op i en undervisningsbog. Det er typisk kombinationen der giver den gode forståelse.

Om du så vil pendle, eller flytte til Herning, det er jo så en af de der slags valg vi alle må tage nogle gange. Men du lyder godt nok ikke særlig begejstret for tanken om at flytte til Herning. Og alle går døde på at pendle så langt.

Jeg ville nok vente et år mere, og tjene nogle flere penge. Så kan det være du helt undgår studielån.
Brugeravatar

Reputation point: 20

Træner her: Dansk Fitness Vanløse

Styrkeliste
- Bænkpres: 0.10
- Squat: 300.00
- Dødløft: 60.00

Galleri: Vis galleri (8)

Her er hvad du gør:

- Drop ud af erhvervsøkonomi i Herning
- undersøg hvilke fag de har på bacheloren på HA i århus
- find steder du kan tage enkeltfag med mulighed for meritoverførsel / evt. tag første år af hd
- start på HA næste år
- gennemfør din bachelor på 2 år grundet dine meriterede fag

Velbekomme.
Brugeravatar

Reputation point: 245

Kostplan: Ingen kostplan

Bundesball skrev:Jeg vil kraftigt fraråde dig, at du starter på en HA uddannelse som selvstudie. Ja med mindre du allerede er en haj til de fleste discipliner du vil møde på 1. år. Der er en enorm forskel på at blive undervist, og så sidde og læse op i en undervisningsbog. Det er typisk kombinationen der giver den gode forståelse.

Om du så vil pendle, eller flytte til Herning, det er jo så en af de der slags valg vi alle må tage nogle gange. Men du lyder godt nok ikke særlig begejstret for tanken om at flytte til Herning. Og alle går døde på at pendle så langt.

Jeg ville nok vente et år mere, og tjene nogle flere penge. Så kan det være du helt undgår studielån.

tak for svar. den største del af grunden til at jeg ikke vil til herning er fordi jeg ønsker at bo med min kæreste i århus.

Uanset hvad behøver jeg ikke studielån, for som jeg skrev er det ikke første sabbat år. har lige haft et helt arbejdsår, så har en god opsparing og et billigt bosted i århus.

OT: Er der nogen der ved om der er nogen mulighed overhovedet for at få en cand.merc ved denne uddannelse. Det kræver vidst at man tager nogle ekstra fag eller noget, men det kan jeg ikke rigtig finde noget om.

EDIT: HA er også ledigt i kolding og ålborg f.eks.
Brugeravatar

Styrkeliste

Moody skrev:Her er hvad du gør:

- find steder du kan tage enkeltfag med mulighed for meritoverførsel / evt. tag første år af hd
- start på HA næste år

Velbekomme.

Er det virkelig muligt at læse alle 60 point som enkeltfag uden for studiet?
Brugeravatar

Styrkeliste

MadzP92 skrev:
Moody skrev:Her er hvad du gør:

- start på HA næste år

Velbekomme.

Er det virkelig muligt at læse alle 60 point som enkeltfag uden for studiet?

Næppe, men det er heller ikke meningen du kun læser 1. års fag. Pointen er at du tager nogle 2. og 3. års fag også, så du kan delvist kan være en del af det almindelige forløb de første 2 år, hvorefter du er færdig.
Brugeravatar

Reputation point: 245

Optagelsen på kandidat afhænger af uddannelsesinstitutionen - På min nuværende uddannelse kan jeg sagtens fortsætte på kandidaten (cand.merc.scm), men skal tage et enkelt kommunikationsfag efter afslutning.
http://www.facebook.com/fitprojectdk - Matcher klienter med personlige trænere i hele Danmark
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Horsens

Træner her: WT Center
Fitness World Vesterbro

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Dødløft: 235.00

Skal selv til at starte på 5. semester, dog i Odense.
Kan se at fagene er helt anderledes hos dig i Herning.

Og de fag du skal have 1. år vil jeg ikke råde dig til ikke at møde op, medmindre du er rigtig klog i forvejen.

Det vil ikke kræve den store indsats at få 02-4, men hvis du vil have 10-12, så er mit råd at møde op.

Statistikken er ret svær, dog kan du nøjes med at møde op til øvelsestimerne, forlæsningerne er typisk bare en gentagelse af hvad der står i bogen.

Øvelsestimerne er dog vigtige, da der her er tid til at få hjælp og se om man har lavet sine lektier rigtigt.

Logbog: Ingen logbog

Du har en mulighed for at bo i Aarhus, gøre det på den normerede tid og altså læse den Cand.Merc linje, du måtte ønske om 3 år.

Kontakt Erhvervsakademi Aarhus. De kan med garanti finde en ekstra plads til dig som markedsføringsøkonom. Det tager 2 år, og hvis du har valgt valgfagene statistik og driftsøkonomi kan du få merit på HA. Det vil sige, at du kan få lov at læse HA supplering og kun bruge ét år fra, du har færdiggjort uddannelsen som markedsføringsøkonom, før du har en HA.

Det vil så give dig 2 år rolige og nemme år og ét år, hvor du virkelig giver den gas. Det skal dog siges, at hvis du vælger den 1-årige suppleringsordning kræver det et nogenlunde snit på markedsføringsøkonomen, men det er nu bestemt også muligt at hive hjem.

Reputation point: 5

ChristianR skrev:Du har en mulighed for at bo i Aarhus, gøre det på den normerede tid og altså læse den Cand.Merc linje, du måtte ønske om 3 år.

Kontakt Erhvervsakademi Aarhus. De kan med garanti finde en ekstra plads til dig som markedsføringsøkonom. Det tager 2 år, og hvis du har valgt valgfagene statistik og driftsøkonomi kan du få merit på HA. Det vil sige, at du kan få lov at læse HA supplering og kun bruge ét år fra, du har færdiggjort uddannelsen som markedsføringsøkonom, før du har en HA.

Det vil så give dig 2 år rolige og nemme år og ét år, hvor du virkelig giver den gas. Det skal dog siges, at hvis du vælger den 1-årige suppleringsordning kræver det et nogenlunde snit på markedsføringsøkonomen, men det er nu bestemt også muligt at hive hjem.

Dette lyder meget interessant, og skal jeg selvfølgelig lige læse op på hvordan man gør.

Indtil videre er jeg kommet til disse muligheder i stedet for:

1. Flytte til ålborg i et år (kender nogle derfra i det mindste).
2. læse erhvervsøkonomi og tage ekstra fag så jeg kan få cand.merc.
3. gøre som du skriver.

Tusind tak for hjælpen. tror lige jeg ringer til studievejlederen igen og forhøre mig om situationen :)
Brugeravatar

Styrkeliste

så blev det undersøgt.

man kan godt lave dette med markedsføringskonomen. Men man skal derefter læse 1,5 år som er vinterstart. så det ender alligevel ud i 4 år.

og mht. at læse ekstra fag, så er det en del man skal supplere op med, så når man er færdig med denne så skal man næsten læse et helt år mere + man selv skal betale = 4 år + penge :P.

og man kan ikke blive flyttet fra ålborg til århus. Det er udelukkende herning jeg skal på hvis det er :P.

så vi tilbage på flyt til herning i et år, eller tage den uddannelse jeg er kommet på nu, og flyt efter et år eller færdiggøre den og læse cand.soc.

hvis nogen kender til cand.soc. så må i endelig gerne skrive. har hørt at det er en ekstremt blød uddannelse som bliver set ned til i forhold til merc.
Brugeravatar

Styrkeliste

MadzP92 skrev:så blev det undersøgt.

man kan godt lave dette med markedsføringskonomen. Men man skal derefter læse 1,5 år som er vinterstart. så det ender alligevel ud i 4 år.

Min bøf. Det kan jeg også se på AUs hjemmeside. Det må netop være lavet om. De sidste mange år har man kunne vælge mellem at gøre det på 1, 1½ eller 2 år og mellem henholdsvis dansk eller engelsk. Nu har de åbenbart droppet den etårige.

Reputation point: 5

Jeg vil vove den påstand at man godt kan tage en HA hjemmefra.

Hvis du er flittig og dygtig skal det nok gå. Jeg ville evt. møde op til introforløbet og se om der var nogen andre fra Aarhus der ville mødes til sparring osv. Alt undervisningsmaterialet bliver normalt lagt på nettet.

Jeg har selv en HA (jur) fra CBS. Det er selvfølgelig ikke 100 % de samme fag, men i løbet af de 3 år var der ikke noget man ikke ville kunne læse hjemme også evt. supplere med at komme til nogle øvelsestimer med jævne mellemrum.

Yderligere kan du formentlig finde diverse kurser i Aarhus der kan hæve dit niveau. Personligt synes jeg ikke det er noget særligt, men jeg kender mange der har fået meget ud af det.

Opsummering: Man kan sagtens tage det 1. år uden at pendle til alle forelæsninger. Hvis du lægger en ordenlig indsats hjemme og får regnet dine opgaver til du kan dem, kan du også få gode karakterer. Engang i mellem kan det være du føler behov for at deltage i undervisningen men der er immervæk en forskel på at pendle 5 dage om ugen også på at komme 2-3 gange om måneden.

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Dødløft: 160.00

Bjoernkp skrev:Jeg vil vove den påstand at man godt kan tage en HA hjemmefra.

Hvis du er flittig og dygtig skal det nok gå. Jeg ville evt. møde op til introforløbet og se om der var nogen andre fra Aarhus der ville mødes til sparring osv. Alt undervisningsmaterialet bliver normalt lagt på nettet.

Jeg har selv en HA (jur) fra CBS. Det er selvfølgelig ikke 100 % de samme fag, men i løbet af de 3 år var der ikke noget man ikke ville kunne læse hjemme også evt. supplere med at komme til nogle øvelsestimer med jævne mellemrum.

Yderligere kan du formentlig finde diverse kurser i Aarhus der kan hæve dit niveau. Personligt synes jeg ikke det er noget særligt, men jeg kender mange der har fået meget ud af det.

Opsummering: Man kan sagtens tage det 1. år uden at pendle til alle forelæsninger. Hvis du lægger en ordenlig indsats hjemme og får regnet dine opgaver til du kan dem, kan du også få gode karakterer. Engang i mellem kan det være du føler behov for at deltage i undervisningen men der er immervæk en forskel på at pendle 5 dage om ugen også på at komme 2-3 gange om måneden.

Se det lyder interessant.

Jeg snakkede med en om at man kan være inde på herning studiet. Men i og med at det er samme studie da herning uni hører under AU, så kan man tage forelæsningerne i århus ved bare at møde op der. Ingen lægger mærke til det :P. Og så kun tage nogle enkelte undervisningstimer i herning.

Nu kender jeg ikke til hvordan man studerer på denne uddannelse hvor meget der er forelæsning og hvor meget der er klasseundervisning. Men hvordan lyder dette?.

EDIT: dette er fagene de første 2 semestre:

Matematik

Statistik

Eksternt Årsregnskab

Organisationsadfærd

2. semester

(1. år)

Kvantitativ metode

Økonomistyring

Erhvervsøkonomi
Brugeravatar

Styrkeliste

MadzP92 skrev:
Bjoernkp skrev:Jeg vil vove den påstand at man godt kan tage en HA hjemmefra.

Se det lyder interessant.

Jeg snakkede med en om at man kan være inde på herning studiet. Men i og med at det er samme studie da herning uni hører under AU, så kan man tage forelæsningerne i århus ved bare at møde op der. Ingen lægger mærke til det :P. Og så kun tage nogle enkelte undervisningstimer i herning.

Nu kender jeg ikke til hvordan man studerer på denne uddannelse hvor meget der er forelæsning og hvor meget der er klasseundervisning. Men hvordan lyder dette?.

Det er bestemt også en mulighed. På CBS ville du både kunne have deltaget i forelæsninger og øvelsestimer selvom du ikke var studerende. Det vigtigste er at identificere evt. forskelle på pensum og at du kan finde en der vil dele sit skema med dig.

Der er dog ingen tvivl om, at det bliver noget rod. Personligt ville jeg dog langt foretrække at gøre det og for mig fungerede det fint at jeg sjældent var til undervisning. Spørgsmålet er om DU kan administrere det. Det ved du bedst selv :)

Styrkeliste

Bjoernkp skrev:Det er bestemt også en mulighed. På CBS ville du både kunne have deltaget i forelæsninger og øvelsestimer selvom du ikke var studerende. Det vigtigste er at identificere evt. forskelle på pensum og at du kan finde en der vil dele sit skema med dig.

Der er dog ingen tvivl om, at det bliver noget rod. Personligt ville jeg dog langt foretrække at gøre det og for mig fungerede det fint at jeg sjældent var til undervisning. Spørgsmålet er om DU kan administrere det. Det ved du bedst selv :)

Ifølge hvad jeg ved, så er uddannelsen i herning præcis den samme som i århus da herning som sagt hører under århus. Hvilket er derfor jeg også kan skifte fra herning til århus efter 1 år. Så må man vel gå ud fra at pensum er det samme? :)

EDIT: men hvad er det præcis man skal administrere. Om jeg laver noget derhjemme, planlægge hvornår jeg skal til herning osv? :P
Brugeravatar

Styrkeliste

Umiddelbart så lyder det til at de har ændret nogle fag i forhold til sidste år. Der havde de ihvertfald en gruppe it-opgave på første år og det kan være en udfordring i forhold til at skulle pendle, hvis du ikke finder nogle gruppemedlemmer, der kan håndtere din situation.

Derudover så skal du også være obs på at 1. års forelæsningerne plejer at være proppet med folk siddende på trappen og i vindueskarmene, så en studerende der egentlig ikke burde være der...det er nok ikke noget du får særlige mange point for ved at sige højt :D

Jeg har selv læst HA.it i Aarhus med håndboldtræning i Skive 3 gange om ugen(minimum 10 timers transporttid om ugen + kamp). Jeg brugte min transporttid til at få læst pensum og så kunne jeg lave opgaver på andre tidspunkter. Det kunne godt lade sig gøre for mig, og det kan måske også godt fungere for dig at pendle, men det giver ikke tid til ret meget andet :)
Nathan Jones skrev:At this point, we can only conclusively look at muscle growth on a large scale and say that picking things up and putting them down a lot makes muscles get bigger.
Brugeravatar

Reputation point: 300

Træner her: Team Danmark Aarhus

Styrkeliste
- Bænkpres: 145.00
- Squat: 222.00
- Dødløft: 280.00

Jeg læser selv HA i Aalborg og her kan det sagtens lade sig gøre, at hoppe med på forelæsningerne selvom man ikke er studerende. Rigtig mange kender ikke hinanden alligevel, og slet ikke 1. år.
Så i din situation, havde jeg taget 1. år i Herning, hentet kursusplanen for Århus Universitet, og så taget det meste af undervisningen der og kun mødt op til det mest obligatoriske i Herning :)

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 155.00

Mange tusind tak for jeres bidrag. Så det bare i tænkeboksen om jeg vil pendle det første år (tage forelæsninger i århus), eller om jeg bare vil starte på den uddannelse jeg kom ind på nu og se om jeg vil skifte efter et år.
Brugeravatar

Styrkeliste

Hvad der er smartest for dig kommer hovedsageligt an på dit eget udgangspunkt. Prøv at være realistisk omkring dine egne evner. Hvad er dit udgangspunkt? Det lyder jo som om at du har haft 3 sabbatår, hvilket alt andet lige gør at det du har lært tidligere ligger længere tilbage i hukommelsen. Matematikken er f.eks. relativt nemt, hvis man har haft matematik på A niveau i gymnasiet (og kan huske dette). Da jeg var hjælpelærer i matematik på Herning campus, havde de studerende ugentlige afleveringer som jeg skulle rette og dumpe/bestå. Disse var adgangsgivende til eksamen. Det samme var gældende for statistik så vidt jeg husker.

Fag som organisationsadfærd kan man sagtens selv læse op - problemet er bare, som i mange af de andre fag, at der er en del gruppearbejde. Det kan lade sig gøre over distance, min erfaring er bare at det bedste gruppearbejde foregår med regelmæssige møder, især i starten når man ikke kender hinandens måde at arbejde på.

Hvis det stadig er John der underviser i statistik, vil jeg råde dig til at dukke op, eller købe hans bøger. Han er ufattelig dygtig og den bog vi blev undervist i var elendig.

Som du kan læse har jeg selv taget en HA i Herning, dog før den helt store sammenlægning med AU. (Blev færdig i '12) jeg læste HA International Management, men kan forstå at der er ændret lidt i fagene/opbyggelsen af studiet. Du skal dog være velkommen til at skrive hvis du har spørgsmål, så kan jeg forsøge at svare :)
Men som sagt, vær realistisk omkring egne evner. Vi havde en del fra Århus der hoppede fra pga de kørte død i det.
Brugeravatar

Reputation point: 40

Geografisk sted: København

Træner her: The Gym

ok tak for det. Matematik har altid været min stærke side. mht. 3 sabbatår, så har jeg kun haft 2 år efter gymnasiet. Har haft matematik A, og jeg kommer rimelig hurtigt ind i det igen hvis nødvendigt.

Jeg kan godt forstå mange kører død i det, og det vil jeg også hvis jeg skal afsted hver eneste dag. men hvis man tager forelæsningerne i århus, så bliver muligheden lige pludselig lidt mere interessant. (især hvis der er andre fra århus i samme klasse man kan lave samarbejde med).

Men tusind tak for svaret, kan godt se det er risky :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Ifølge hvad jeg ved, så er uddannelsen i herning præcis den samme som i århus da herning som sagt hører under århus. Hvilket er derfor jeg også kan skifte fra herning til århus efter 1 år. Så må man vel gå ud fra at pensum er det samme? :)

EDIT: men hvad er det præcis man skal administrere. Om jeg laver noget derhjemme, planlægge hvornår jeg skal til herning osv? :P[/quote]

Ja præcis. Får du regnet dine opgaver, læst i pensum, kigget på eksamensopgaver osv. Vær ærlig over for dig selv. Hvis du ikke er med og har behov for at få noget forklaret så sørg for, at du får lejlighed til at få det uddybet. Hvad der også er vigtigt er, at du har styr på diverse tilmeldingsfrister og anden formalia. Vi havde meget få obligatoriske hjemmeopgaver og først gruppearbejde på 2. år - hvis I har gruppeprojekter du ikke må lave alene skal du finde en løsning på dette også.

Styrkeliste

Mange tak for hjælpen. Det lyder som om at det er værd at tage chancen. Jeg er ikke vant til offentlig transport, og kan se at der er mange muligheder mod herning med arriva, bus og dsb. så det skal jeg også have undersøgt. med mindre du ved noget? :)

Hvornår er jeres mødetider?. for kan se at jeg kan tage tog fra arrive 6:45 og være i birk 8:11. Hvorimod hvis jeg skal møde kl 8:00 så er jeg nød til at tage arriva 6:00 og være i birk 7:29.

Har ikke undersøgt mulighederne for transport helt endnu, men hvis du kender lidt til mødetidspunkter så ville det være en stor hjælp :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 114 gæster