Jeg har for nylig læst en hel del om HIIT træning. Altså høj intens træning - som eksempelvis sprint. Derfor har jeg nu selv tænkt mig, at leve efter den filosofi der ligger bag en træningsplan med HIIT/vægtløftning.
Jeg vil løfte tungt i hvert fald 5 gange om ugen, og sprinte 3-4 gange om ugen. Sprinten foregår ved 2x60m og 2x100m - her med 4 min. pause mellem hvert sprint.
Hvad jeg håber at opnå med denne 'nye' træning:
- Forøge muskelmassen
- Komme i bedre kondition
Forøge muskelmassen, fordi der ved HIIT træning ikke bliver tæret nær så meget på musklerne som ved et langdistance løb. Eller i det hele taget træning hvor man kommer ind i en lang steady state fase. Derved burde muskelmassen i hvert fald ikke have chancen for at formindskes
Bedre kondition går jeg ud fra, eftersom det jo er kredsløbstræning. Forskellen på om det foregår via sprint eller en konstant kadence på 7 km., burde vel være underordnet?
Kort spurgt, spilder jeg tid ved at sprinte et par timer(ca. 4 timer) efter min styrketræning? Påvirker det for meget min muskelmasse? Og kommer jeg overhovedet i bedre fysisk form?
Vil utrolig gerne høre folk, der evt. har erfaring indenfor denne slags træning - eftersom jeg ved det ligger fjernt fra de fleste bodybuildere at bruge sprint som deres cardio...
På forhånd tak for hjælpen