Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1043
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1040

Følg bodybuilding.dk på

Spm. vedr. HST

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

hej

j har læst om HST på artikler/traeningsprogrammer/hst-hypertrophy-specific-training.html og http://www.motion-online.dk/styrketraen ... _traening/

og vil gerne starte på sådan et program over de 6-7 uger inden j skal cutte. Mit principelle spørgsmål er det med at at vægtene og progressionen ser ud til at virke for let. Målet efter de 6-7 uger altså kun en 2,5-5% stigning i vægt (5RM). Det lyder som meget let.... j selv træner 3*8 og næsten hver gang til failure... virkeligt underligt.

Kan i fortælle om jeres erfaringer m. HST?

Kan man evt. cutte under HST? Skal det absolut være basisøvelser? Kan læse at den excenttriske fase og pausen på ca. en uge er ikke så vigtigt...

Reputation point: 0

Geografisk sted: København

Styrkeliste
- Bænkpres: 70.00
- Squat: 60.00
- Dødløft: 90.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Hvis du vil have alle de gode råd for og imod HST så skal du søge. Der har været en lang og til tider faglig diskution om det.
Hvor der bla. også bliver beskrevet at det er alt for let 2/3 dele af tiden man træner det. Hvis man kører efter det originale hst princip.

prøv søgeordene "HST + sandy" eller lign.
Det er en af de tråde der hedder ngoet med hst som er på en 2-3 sider.. find den og læs den, så får du svar på ALT om hst :D

Geografisk sted: Frederikssund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 145.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (1)

Tak,men kan desværre ikke finde det indlæg - kan du?

Styrkeliste

første hit på google??
Brugeravatar

Geografisk sted: aalborg ø

Træner her: Unifitness

Kostplan: Ingen kostplan

har googlet denne: viewtopic.php?f=3&t=32193&start=0

men det er bare en kritik af HST-programmet... det er ikke særligt informativt.

Styrkeliste

jeg kopire lige lidt af det fra den tråd du linker til. Ved der er en anden tråd også der ligne. Men kan ikke huske hvad man skal søge på udover HST for at finde den. og gider ikke kigge dem alle igennem..

Periodiseret progression ala det man laver i fx HST har til formål at gøre dig stærkere ved at stimulere CNS og de neurale tilpasninger. Det er et styrkeløfterprincip. I HST vil man typisk træne med submaksimale vægte ca. halvdelen af tiden, fordi programmets progression dikterer det. Det får man ikke store muskler af. Man bliver muligvis stærkere, men selv dette er spekulativt, eftersom man bruger enormt meget tid på at lave alt for høje gentagelser. Og dette er kernen af, hvorfor HST er noget lort. Som hypertrofiprogram tvinger det udøveren til at spilde tiden ca. halvdelen af tiden (den første uge af en ny reprange) og som styrkeprogram tvinger det udøveren til at spilde tiden ca. 2/3 af tiden (de uger hvor man træner lettere end 5 reps).

Hypertrofi er et resultat af, at man træner hårdt. Musklerne vokser ikke fordi du laver neurale tilpasninger, men fordi du udsætter dem for en hård belastning over en given tidsperiode. Pga. den indlagte progression er HST ikke særlig hårdt, og derfor er det ikke særlig anvendeligt, hvis formålet er hypertrofi.

De fleste begyndere der prøver HST siger, at de får både styrke- og hypertrofimæssig fremgang. Min påstand vil være, at man responderer på stort set hvad som helst, hvis man som begynder ikke er vandt til at træne efter en så fastsat programstruktur. Jeg kunne aldrig drømme om at køre endnu en HST-cyklus.

Styrkeliste

OK, så må j heller lade være med HST.

Disse artikler på dette website: artikler/bodybuilding/hemmeligheden-bag-traeningscyklusser.html, artikler/bodybuilding/vaegttraeningens-vigtigste-grundregler.html osv.

Disse anbefaler jo HST-principper... nu er jeg mere end forvirret.

Styrkeliste

ligesom med forskning, og alt andet her i verden vil du altid kunne finde noget eller nogen som er for, og andre som er imod.

Derfor må man forholde sig kritisk til det hele. Du kan prøve HST og se hvad du synes om det. Så er du da den erfaring rigere. Og det kan jo klares på 6 uger.

Eller du kan prøve at finde et andet program, eller sæt sætte et sammen.. Man kommer længest med erfaringer. Hver gang jeg har prøvet et program, eller ny træningsmetode bliver jeg lidt klogere på mig selv om min krop. Og ud fra de ting vil man med tiden bedre kunne sige hvad for programmer øvelser, ect. som passer til en selv.
Så mit råd er nok mere; prøv dig frem med forskellige typer programmer og se hvad du får bedst resultater ved.

Styrkeliste

hvor mange set og reps skal man egentlig tage i hver øvelse? :)

Abs-Killer skrev:hvor mange set og reps skal man egentlig tage i hver øvelse? :)

Du skal tage det der passer. mere præcist kan det ikke siges. Der er ikke nogen magisk hemmilighold broderskab der vogter over den store hemmelighed i form af en korrekt antal sæt og reps.

Nogen tager mange nogle tager få. Det vigtigste er bare at du træner tungt, og sørger for at udmatte musklerne.

Styrkeliste

Illisher skrev:
Abs-Killer skrev:hvor mange set og reps skal man egentlig tage i hver øvelse? :)

Du skal tage det der passer. mere præcist kan det ikke siges. Der er ikke nogen magisk hemmilighold broderskab der vogter over den store hemmelighed i form af en korrekt antal sæt og reps.

Nogen tager mange nogle tager få. Det vigtigste er bare at du træner tungt, og sørger for at udmatte musklerne.

Okay.. Jeg mener vist jeg valgte 5-6 reps og 3-4 set, tror jeg?

Abs-Killer skrev:
Illisher skrev:

Okay.. Jeg mener vist jeg valgte 5-6 reps og 3-4 set, tror jeg?

yes.. men igen, der er ikke noget der er bedst. Det smarteste ville være at variere sine sæt og reps engang hver 8. uge eller hvordan det nu passer ind i ens program. Og at variere sine øvelser også.

Styrkeliste

Interessant diskussion...

Vi to (tre) er jo til det man kalder for failuretræning (til udmattelse) - Efter uger omlægger man jo ofte sit program med nye øvelser. Når er i et programforløb og fra 6-7. uge ikke længere oplever progression, kan man så ikke reducere antal gentagelser med en ad gangen til gengæld for at tage mere i vægt? i princippet helt ned til 5 gentagelser?

Man kan jo enten reducere antal gentagelser eller reducere gentagelser samtidig med øge antal sæts. Det sidst nævnte vil vel ikke hjælpe på når man rammer panden mod muren vedr progression ? eller måske i mindre grad.

Styrkeliste

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 36 gæster