Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69651 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1479
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1476

Følg bodybuilding.dk på

Spørgsmål omkring stofskifte

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Håber nogle kan svare på disse spørgsmål, som er poppet op i mit hovede, og søgning på internettet har ikke kunne hjælpe.

1) Det basale metabolsk rate (BMR) er kroppens behov for energi eksklusivt aktivitet. Derefter skal man så tilføje den energi, man bruger på forskellige aktiviteter gennem dagen, såvel som jeg har forstået. Hvorfor er det så, at ens ligevægtsindtag pr. dag er højere når man træner 6 gange om ugen, vs. 3 gange om ugen? Jeg går ud fra jeg har misforstået noget, men hvis vi siger man har et BMR på 2000 kcal, og vi antager man bruger 300 kcal på sit træning. Så burde det vel være 2300 på alle træningsdage, og frekvensen af træning være irrelevant?

2) Har læst at det er farligt for kroppen at være under ens BMR når man vil tabe vægt. Desuden skulle det efter sigende også få BMR til at droppe. Men, hvis overstående påstand fra spørgsmål 1 er korrekt, med at ligevægtsindtag = BMR+daglig aktivitet, vil man så kunne undgå dette, ved at for eksempel at dyrke cardio? Lad os stadig antage at ligevægtsindtaget hedder 2300 med træning. Hvis man så også dyrker cardio for 500 kalorier, så vil ligevægtsindtaget vel hedde 2800(?). Man forbrænder/har brug for 500 ekstra kalorier, men hvis man har fået de 2000 kcal, som i eksemplet anses, som BMR, vil det så stadig være farligt? I teorien har man jo så indtaget 2000 kalorier, men det samlede energi over hele dagen vil jo være 1500. Ville dette forbigå det negative? Jeg tvivler, men spørg lige for at være sikker.

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Initial skrev:Håber nogle kan svare på disse spørgsmål, som er poppet op i mit hovede, og søgning på internettet har ikke kunne hjælpe.

1) Det basale metabolsk rate (BMR) er kroppens behov for energi eksklusivt aktivitet. Derefter skal man så tilføje den energi, man bruger på forskellige aktiviteter gennem dagen, såvel som jeg har forstået. Hvorfor er det så, at ens ligevægtsindtag pr. dag er højere når man træner 6 gange om ugen, vs. 3 gange om ugen? Jeg går ud fra jeg har misforstået noget, men hvis vi siger man har et BMR på 2000 kcal, og vi antager man bruger 300 kcal på sit træning. Så burde det vel være 2300 på alle træningsdage, og frekvensen af træning være irrelevant?

2) Har læst at det er farligt for kroppen at være under ens BMR når man vil tabe vægt. Desuden skulle det efter sigende også få BMR til at droppe. Men, hvis overstående påstand fra spørgsmål 1 er korrekt, med at ligevægtsindtag = BMR+daglig aktivitet, vil man så kunne undgå dette, ved at for eksempel at dyrke cardio? Lad os stadig antage at ligevægtsindtaget hedder 2300 med træning. Hvis man så også dyrker cardio for 500 kalorier, så vil ligevægtsindtaget vel hedde 2800(?). Man forbrænder/har brug for 500 ekstra kalorier, men hvis man har fået de 2000 kcal, som i eksemplet anses, som BMR, vil det så stadig være farligt? I teorien har man jo så indtaget 2000 kalorier, men det samlede energi over hele dagen vil jo være 1500. Ville dette forbigå det negative? Jeg tvivler, men spørg lige for at være sikker.

Undskyld jeg har lidt svært ved at overskue dit spørgsmål.

Du kan bruge denne til at beregne dit energiforbrug.

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/beregn_dit_energiforbrug/

Husk at når du træner for muskel hypertrofi så bruger kroppen energi på at restituere.
Mr BB Statue siger, træn hårdt spis fornuftigt og sov godt.
Brugeravatar

Geografisk sted: DK

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 160.00

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Initial skrev:1) Det basale metabolsk rate (BMR) er kroppens behov for energi eksklusivt aktivitet. Derefter skal man så tilføje den energi, man bruger på forskellige aktiviteter gennem dagen, såvel som jeg har forstået. Hvorfor er det så, at ens ligevægtsindtag pr. dag er højere når man træner 6 gange om ugen, vs. 3 gange om ugen? Jeg går ud fra jeg har misforstået noget, men hvis vi siger man har et BMR på 2000 kcal, og vi antager man bruger 300 kcal på sit træning. Så burde det vel være 2300 på alle træningsdage, og frekvensen af træning være irrelevant?

Kunne forestille mig det har noget at gøre med en efterforbrænding der så må komme oveni BMR + træning, uden dog at have belæg for det :)
"It’s only a matter of calories in vs. calories out".

Geografisk sted: Jylland

Træner her: Randers FC Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 93.60
- Squat: 118.00
- Dødløft: 124.00

Jacquess skrev:
Initial skrev:1) Det basale metabolsk rate (BMR) er kroppens behov for energi eksklusivt aktivitet. Derefter skal man så tilføje den energi, man bruger på forskellige aktiviteter gennem dagen, såvel som jeg har forstået. Hvorfor er det så, at ens ligevægtsindtag pr. dag er højere når man træner 6 gange om ugen, vs. 3 gange om ugen? Jeg går ud fra jeg har misforstået noget, men hvis vi siger man har et BMR på 2000 kcal, og vi antager man bruger 300 kcal på sit træning. Så burde det vel være 2300 på alle træningsdage, og frekvensen af træning være irrelevant?

Kunne forestille mig det har noget at gøre med en efterforbrænding der så må komme oveni BMR + træning, uden dog at have belæg for det :)

Men det samme ville vel gælde for hver træning, der vil jo også være efterforbrænding? Så om man træner 6 gange eller 3 gang om ugen, så burde den påkrævende energi vel være den samme?

Initial skrev:
Jacquess skrev:

Men det samme ville vel gælde for hver træning, der vil jo også være efterforbrænding? Så om man træner 6 gange eller 3 gang om ugen, så burde den påkrævende energi vel være den samme?

Kan godt se din pointe, og har også selv undret mig over det - så følger lige spændt med i tråden og håber på der kommer en med et kvalificeret svar :)
"It’s only a matter of calories in vs. calories out".

Geografisk sted: Jylland

Træner her: Randers FC Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 93.60
- Squat: 118.00
- Dødløft: 124.00

Bum. Søger stadig svar' specielt på første spørgsmål.

Not sure if serious...
Hjælp andre og tjen penge på det. http://www.slavehandel.dk
Brugeravatar

Du siger selv at du hypotetisk forbrænder 300 kcal pr træning. Hvorfor sku du så ikke forbrænde mere ' totalt set, ved 6 x træning end 3 x træning?
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Jeg snakker ikke totalt. Jeg snakker om denne ligevætsformel på BB.dk, som viser ligevægtsindtag pr. dag. Hvorfor skal jeg indtage mere pr. dag, hvis jeg træner flere gange om ugen? Jeg burde stadig indtage det samme på træningsdage, hvorvidt det hedder 1-7 gange om ugen?

@WaterBoy, jeg er ganske seriøst. Men siden du tror jeg ikke er det, må det være fordi svaret er åbentlyst? Please share :)

Det kan godt være, igen, at det er mig der er en idiot og har overset noget. Men sammenlignet med MOLs ligevigtsberegner, giver BB.dks ikke nogen mening.

Nu er det her bare et skud i tågen og I må ikke hænge mig op på det.
Men det kunne måske hænge sammen med den akkumulerede træthed. Hvis du træner 6 gange i ugen, så skal dine muskler bruge mere energi på at restituere, end hvis du kun træner 3 gange i ugen.
Musklerne tager trods alt mere end 24 timer om at restituere (så vidt som jeg har forstået), hvis du har trænet dem godt igennem.

Men igen, I må ikke hænge mig op på det.
Hvorfor træner I?

Flaban skrev:For at blive stærkere og vedligeholde styrken så jeg selv kan bære mine indkøbsposer, når jeg bliver en gammel mand.

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 130.00

Galleri: Vis galleri (5)

Iron Hand skrev:Nu er det her bare et skud i tågen og I må ikke hænge mig op på det.
Men det kunne måske hænge sammen med den akkumulerede træthed. Hvis du træner 6 gange i ugen, så skal dine muskler bruge mere energi på at restituere, end hvis du kun træner 3 gange i ugen.
Musklerne tager trods alt mere end 24 timer om at restituere (så vidt som jeg har forstået), hvis du har trænet dem godt igennem.

Ved ikke rigtigt, ville godt se nogle kilder, men som du siger er det bare et skud i tågen :)

Ja, det vil kræve mere energi at træne 6 gange om ugen versus 3. Men det får kroppen jo også, eller skal have, set på et totalt ugentligt plan, hvis du altså indtager de (jeg antager) 200-300 kalorier ekstra på træningsdage. Eksempel:

2300 kcal x 6 = 13800
2300 kcal x 3 = 6900
Altså, du får mere energi ved bare at spise mere på træningsdage. Men igen, hvorfor skulle hvor ofte man træner gøre det daglige ligevægtsindtagindtag højere? :wink:

Initial skrev:
Iron Hand skrev:Nu er det her bare et skud i tågen og I må ikke hænge mig op på det.

Ved ikke rigtigt, ville godt se nogle kilder, men som du siger er det bare et skud i tågen :)

Ja, det vil kræve mere energi at træne 6 gange om ugen versus 3. Men det får kroppen jo også, eller skal have, set på et totalt ugentligt plan, hvis du altså indtager de (jeg antager) 200-300 kalorier ekstra på træningsdage. Eksempel:

2300 kcal x 6 = 13800
2300 kcal x 3 = 6900
Altså, du får mere energi ved bare at spise mere på træningsdage. Men igen, hvorfor skulle hvor ofte man træner gøre det daglige ligevægtsindtagindtag højere? :wink:

Jeg har altid forstået ligevægtsindtaget på BB.dk, som en snit af den kommende uge. Dvs. skriver du 3 X træningspas frem for 5, så bliver gennemsnittet det højere. Dog vil jeg også anbefale at bruge en MOL.dk ligevægtsindtag beregner, som allerede er linket til i den her tråd fremfor BB.dk - det er jo vidt forskelligt hvor meget du presser dig selv i et træningspas, og basalt set beregner de det bare ved et vis faktor af dit aktivitetsniveau ganget med dit BMR.

Umiddelbart ganger BB.dk's beregner dit basale stofskifte med 1.375 ved 1-3 træningspas om ugen, og 1.55 ved 3-5 pas om ugen.
Dette er ved vægtintervallet 60-95, har ikke prøvet andet - og for mænd selvfølgelig.

Altså vil det umiddelbart være et gennemsnit.

Du kan evt. læse mere om basaltstofskifte og hvorledes der bliver beregnet forskellige aktiviteter på http://www.motion-online.dk/sundhed_og_ ... ofskiftet/

Denne beregner(http://www.motion-online.dk/sundhed_og_ ... giforbrug/) bruger også PAL(Physical Activity Level) - som faktor til at beregne stofskiftet, den beregner dog for en dag, fremfor - som det ligner her på BB.dk per uge.

Reputation point: 5

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 175.00

Oliverg skrev:
Initial skrev:

2300 kcal x 6 = 13800
2300 kcal x 3 = 6900

Jeg har altid forstået ligevægtsindtaget på BB.dk, som en snit af den kommende uge. Dvs. skriver du 3 X træningspas frem for 5, så bliver gennemsnittet det højere. Dog vil jeg også anbefale at bruge en MOL.dk ligevægtsindtag beregner, som allerede er linket til i den her tråd fremfor BB.dk - det er jo vidt forskelligt hvor meget du presser dig selv i et træningspas, og basalt set beregner de det bare ved et vis faktor af dit aktivitetsniveau ganget med dit BMR.

Dette giver faktisk mening, ved ikke hvorfor jeg ikke havde tænkt over det før #-o

Oliverg skrev:Denne beregner(http://www.motion-online.dk/sundhed_og_ ... giforbrug/) bruger også PAL(Physical Activity Level) - som faktor til at beregne stofskiftet, den beregner dog for en dag, fremfor - som det ligner her på BB.dk per uge

Der er en ting der forvirre mig i den der, og det er mit aktivitets niveau i form af styrketræning. Man skal tilføje det i minutter. Tag for eksempel min træning i går. Tror jeg var i centeret 1 time og 15-30 min. Men så meget trænede jeg jo slet ikke. Jeg kørte 30 sæt. Tror ikke jeg bruger mere end 1 minut pr. sæt i gennemsnit. Det vil sige 30 minutters træning. Er det sådan det skal forstås, eller skal man sætte ind for 1 time of 10 min?

Nu har jeg aldrig brugt ligevægtsberegneren, men jeg går ud fra, at den tager et gennemsnit af træningerne og fordeler det ud på en ugentlig basis. Så jo mere du træner, jo højere gennemsnit.

Hvis du vil have et mere præcist resultat på hvor meget energi du bruger på din træning, så kan du gøre følgende. Tag et pulsur på til træning og aflæs din gennemsnitspuls under træning, samt den samlede træningstid. Gå derefter til denne side http://www.braydenwm.com/calburn.htm og tast ind. Nu kan du prøve at udregne dit BMR for en dag og lægge Kcal for træningen oveni, så har du et rimeligt sikkert resultat.
En dag uden træning, er en dag uden mening!!!
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online