Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69651 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Initial skrev:Håber nogle kan svare på disse spørgsmål, som er poppet op i mit hovede, og søgning på internettet har ikke kunne hjælpe.
1) Det basale metabolsk rate (BMR) er kroppens behov for energi eksklusivt aktivitet. Derefter skal man så tilføje den energi, man bruger på forskellige aktiviteter gennem dagen, såvel som jeg har forstået. Hvorfor er det så, at ens ligevægtsindtag pr. dag er højere når man træner 6 gange om ugen, vs. 3 gange om ugen? Jeg går ud fra jeg har misforstået noget, men hvis vi siger man har et BMR på 2000 kcal, og vi antager man bruger 300 kcal på sit træning. Så burde det vel være 2300 på alle træningsdage, og frekvensen af træning være irrelevant?
2) Har læst at det er farligt for kroppen at være under ens BMR når man vil tabe vægt. Desuden skulle det efter sigende også få BMR til at droppe. Men, hvis overstående påstand fra spørgsmål 1 er korrekt, med at ligevægtsindtag = BMR+daglig aktivitet, vil man så kunne undgå dette, ved at for eksempel at dyrke cardio? Lad os stadig antage at ligevægtsindtaget hedder 2300 med træning. Hvis man så også dyrker cardio for 500 kalorier, så vil ligevægtsindtaget vel hedde 2800(?). Man forbrænder/har brug for 500 ekstra kalorier, men hvis man har fået de 2000 kcal, som i eksemplet anses, som BMR, vil det så stadig være farligt? I teorien har man jo så indtaget 2000 kalorier, men det samlede energi over hele dagen vil jo være 1500. Ville dette forbigå det negative? Jeg tvivler, men spørg lige for at være sikker.

Initial skrev:1) Det basale metabolsk rate (BMR) er kroppens behov for energi eksklusivt aktivitet. Derefter skal man så tilføje den energi, man bruger på forskellige aktiviteter gennem dagen, såvel som jeg har forstået. Hvorfor er det så, at ens ligevægtsindtag pr. dag er højere når man træner 6 gange om ugen, vs. 3 gange om ugen? Jeg går ud fra jeg har misforstået noget, men hvis vi siger man har et BMR på 2000 kcal, og vi antager man bruger 300 kcal på sit træning. Så burde det vel være 2300 på alle træningsdage, og frekvensen af træning være irrelevant?

Jacquess skrev:Initial skrev:1) Det basale metabolsk rate (BMR) er kroppens behov for energi eksklusivt aktivitet. Derefter skal man så tilføje den energi, man bruger på forskellige aktiviteter gennem dagen, såvel som jeg har forstået. Hvorfor er det så, at ens ligevægtsindtag pr. dag er højere når man træner 6 gange om ugen, vs. 3 gange om ugen? Jeg går ud fra jeg har misforstået noget, men hvis vi siger man har et BMR på 2000 kcal, og vi antager man bruger 300 kcal på sit træning. Så burde det vel være 2300 på alle træningsdage, og frekvensen af træning være irrelevant?
Kunne forestille mig det har noget at gøre med en efterforbrænding der så må komme oveni BMR + træning, uden dog at have belæg for det

Initial skrev:Jacquess skrev:Initial skrev:1) Det basale metabolsk rate (BMR) er kroppens behov for energi eksklusivt aktivitet. Derefter skal man så tilføje den energi, man bruger på forskellige aktiviteter gennem dagen, såvel som jeg har forstået. Hvorfor er det så, at ens ligevægtsindtag pr. dag er højere når man træner 6 gange om ugen, vs. 3 gange om ugen? Jeg går ud fra jeg har misforstået noget, men hvis vi siger man har et BMR på 2000 kcal, og vi antager man bruger 300 kcal på sit træning. Så burde det vel være 2300 på alle træningsdage, og frekvensen af træning være irrelevant?
Kunne forestille mig det har noget at gøre med en efterforbrænding der så må komme oveni BMR + træning, uden dog at have belæg for det
Men det samme ville vel gælde for hver træning, der vil jo også være efterforbrænding? Så om man træner 6 gange eller 3 gang om ugen, så burde den påkrævende energi vel være den samme?

Flaban skrev:For at blive stærkere og vedligeholde styrken så jeg selv kan bære mine indkøbsposer, når jeg bliver en gammel mand.

Iron Hand skrev:Nu er det her bare et skud i tågen og I må ikke hænge mig op på det.
Men det kunne måske hænge sammen med den akkumulerede træthed. Hvis du træner 6 gange i ugen, så skal dine muskler bruge mere energi på at restituere, end hvis du kun træner 3 gange i ugen.
Musklerne tager trods alt mere end 24 timer om at restituere (så vidt som jeg har forstået), hvis du har trænet dem godt igennem.
Men igen, I må ikke hænge mig op på det.

Initial skrev:Iron Hand skrev:Nu er det her bare et skud i tågen og I må ikke hænge mig op på det.
Men det kunne måske hænge sammen med den akkumulerede træthed. Hvis du træner 6 gange i ugen, så skal dine muskler bruge mere energi på at restituere, end hvis du kun træner 3 gange i ugen.
Musklerne tager trods alt mere end 24 timer om at restituere (så vidt som jeg har forstået), hvis du har trænet dem godt igennem.
Ved ikke rigtigt, ville godt se nogle kilder, men som du siger er det bare et skud i tågen![]()
Ja, det vil kræve mere energi at træne 6 gange om ugen versus 3. Men det får kroppen jo også, eller skal have, set på et totalt ugentligt plan, hvis du altså indtager de (jeg antager) 200-300 kalorier ekstra på træningsdage. Eksempel:
2300 kcal x 6 = 13800
2300 kcal x 3 = 6900
Altså, du får mere energi ved bare at spise mere på træningsdage. Men igen, hvorfor skulle hvor ofte man træner gøre det daglige ligevægtsindtagindtag højere?

Oliverg skrev:Initial skrev:Iron Hand skrev:Nu er det her bare et skud i tågen og I må ikke hænge mig op på det.
Ved ikke rigtigt, ville godt se nogle kilder, men som du siger er det bare et skud i tågen![]()
Ja, det vil kræve mere energi at træne 6 gange om ugen versus 3. Men det får kroppen jo også, eller skal have, set på et totalt ugentligt plan, hvis du altså indtager de (jeg antager) 200-300 kalorier ekstra på træningsdage. Eksempel:
2300 kcal x 6 = 13800
2300 kcal x 3 = 6900
Altså, du får mere energi ved bare at spise mere på træningsdage. Men igen, hvorfor skulle hvor ofte man træner gøre det daglige ligevægtsindtagindtag højere?
Jeg har altid forstået ligevægtsindtaget på BB.dk, som en snit af den kommende uge. Dvs. skriver du 3 X træningspas frem for 5, så bliver gennemsnittet det højere. Dog vil jeg også anbefale at bruge en MOL.dk ligevægtsindtag beregner, som allerede er linket til i den her tråd fremfor BB.dk - det er jo vidt forskelligt hvor meget du presser dig selv i et træningspas, og basalt set beregner de det bare ved et vis faktor af dit aktivitetsniveau ganget med dit BMR.

Oliverg skrev:Denne beregner(http://www.motion-online.dk/sundhed_og_ ... giforbrug/) bruger også PAL(Physical Activity Level) - som faktor til at beregne stofskiftet, den beregner dog for en dag, fremfor - som det ligner her på BB.dk per uge

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 46 gæster