Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1348
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1346

Følg bodybuilding.dk på

Sqeeze/muskelkontakt - hvor vigtigt?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej allesammen :)

Nu har jeg hørt et par stykker efter det, men vil gerne prøve at høre fra nogle flere...

Det er egentlig hvor vigtigt det er at sqeeze/klemme/spænde/presse/what-ever musklen, når man løfter? Men også om man virkelig skal kunne mærke musklen, som nogen også kalder muskelkontakt eller mind-to-muscle? Jeg har nemlig svært ved det i brystet og ryggen.

Jeg kan bare ikke helt finde ud af det. Når jeg løfter føles det "tungt", men det er forskelligt hvor meget jeg egentlig kan mærke musklen spænde til og syre til tider. Dog synes jeg det er langt nemmere i maskiner, som f.eks. leg extensions. Igen, ved specielt bryst og ryg, synes jeg.

Men også ved simple øvelser, som flyes og lateral raise, kan jeg have svært ved virkelig at få den muskelkontakt jeg ønsker.

/På forhånd tak

Reputation point: 5

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Det er ikke til at sige præcis hvor vigtig muskelkontakt er i forhold til hypertrofi. Jeg er i hvert fald ikke bekendt med studier, der har fokuseret på lige præcis dén problemstilling, og det ville overraske mig, hvis det overhovedet er muligt at gennemføre under tilnærmelsesvist videnskabelige forhold.

Men muskelkontakt er IMO vigtigere end de fleste går og tror. Særligt i isolationsøvelser. Jo større potentiale en øvelse har for at anvende støttemuskler og momentum, des større risiko er der alt andet lige for, at man ikke får trænet den korrekte muskel. Derfor kan man fra tid til anden godt støde på folk, der træner biceps med lige så meget kærlighed som når de fx træner bryst og alligevel har dårlige biceps af den simple årsag, at de lader alle mulige andre muskler (og tyngdekraften/momentum) end biceps lave arbejdet for dem.

Omvendt har mange isolationsøvelser den fordel, at det er utroligt nemt at mærke, om man rent faktisk aktiverer de rigtige muskler. Jeg er personligt ikke i tvivl, om mine quads kommer på arbejde, når jeg laver leg extensions. Det samme er ikke altid tilfældet i squat.
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 710

Geografisk sted: Østerbro

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 225.00

The Juice skrev:Men muskelkontakt er IMO vigtigere end de fleste går og tror. Særligt i isolationsøvelser. Jo større potentiale en øvelse har for at anvende støttemuskler og momentum, des større risiko er der alt andet lige for, at man ikke får trænet den korrekte muskel. Derfor kan man fra tid til anden godt støde på folk, der træner biceps med lige så meget kærlighed som når de fx træner bryst og alligevel har dårlige biceps af den simple årsag, at de lader alle mulige andre muskler (og tyngdekraften/momentum) end biceps lave arbejdet for dem.

Men hvis nu man husker at det er musklen der skal arbejde, og med det husker at køre den excentriske-fase nogenlunde langsomt/kontrolleret og prøver omvendt med koncentriske-fase at gøre den nogenlunde eksplosivt. Uden at man ligger og vrider i bænken eller er ved at falde bagover, når man laver sine curls. Er det fint nok at man ikke har den ultimative muskelkontakt?

Maleren skrev:Omvendt har mange isolationsøvelser den fordel, at det er utroligt nemt at mærke, om man rent faktisk aktiverer de rigtige muskler. Jeg er personligt ikke i tvivl, om mine quads kommer på arbejde, når jeg laver leg extensions. Det samme er ikke altid tilfældet i squat.

Laver jeg så ikke noget forkert, hvis mine flyes ikke går lige i pat-værket, og hvis mine jeg ikke kan mærke min skuldre brænde ved de sidste gentagelser i lateral raise. (Sorry jeg spørg igen, men for ikke fred i sind, før jeg er helt afklaret.. :) )

Men i bænk kan jeg nærmest ikke mærke mit patværk, hvor det er triceps, som nærmest gør det hele. Til tider det samme i skulderpres. Men når jeg så kommer over til dips, føler jeg igen at det bare er tungt, men kun går lidt i triceps og skulder.

Sory hvis der er nogle fejl... Skulle nå en bus

Maleren skrev:Er det fint nok at man ikke har den ultimative muskelkontakt?

Ja bestemt. Og i øvrigt er det, so med så meget andet, noget der tager tid at blive god til.

Maleren skrev:Laver jeg så ikke noget forkert, hvis mine flyes ikke går lige i pat-værket, og hvis mine jeg ikke kan mærke min skuldre brænde ved de sidste gentagelser i lateral raise. (Sorry jeg spørg igen, men for ikke fred i sind, før jeg er helt afklaret.. :) )

Men i bænk kan jeg nærmest ikke mærke mit patværk, hvor det er triceps, som nærmest gør det hele. Til tider det samme i skulderpres. Men når jeg så kommer over til dips, føler jeg igen at det bare er tungt, men kun går lidt i triceps og skulder.

Det kan jeg ikke umiddelbart sige. Flies er en sjov øvelse, som jeg personligt aldrig har gjort mig meget i, og som ikke fungerer på samme måde som isolationsøvelser normalt gør. Laterals skal helst kunne mærkes i dine skuldre, og det er ikke utænkeligt at du kører dem uhensigtsmæssigt. Det er forbløffende hvor mange mennesker der ikke kan finde ud af at lave et ordentligt lateral raise. Du kan evt. eksperimentere med at lave lean-away laterals.

En nem måde at teste om en given øvelse rent faktisk rammer det, man gerne vil have den til, er at lave et dropsæt i den, idet dropsæt akkumulerer mælkesyre og blod (mao: pump) i langt højere grad end mere almindelig træning og pumpet er en rimelig god indikator for, hvilke muskler der er på arbejde.
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

juice . det er en fornøjelse læse dine svar. helt præcis.-)

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Vis galleri (1)

sunway skrev:juice . det er en fornøjelse læse dine svar. helt præcis.-)

Det glæder mig at høre :)
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Som sunway også skrev, det har været en fornøjelse at læse dine svar :) Mange tak!

Bare lige en sidste ting... :)
Når jeg ved de sidste gentagelser begynder at sqeeze, kan jeg ikke løfte vægten, men når jeg ikke gør kan jeg godt.... Hvad skal man vælge??? At løfte uden muskelkontakt, eller sqeeze, men kun tage 1-1/2 rep mere?

Du skal selvfølgelig tage et par reps mere :wink: Jeg laver sgu tit rows, hvor jeg har fremragende kontakt på de første 5-6 reps og nærmest skal kaste de sidste 2-3 stykker op. Mere belastning = større bøffer.
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste