Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1029
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1026

Følg bodybuilding.dk på

Standing vs. seated military

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hey

Er i tvivl om jeg skal vælge standing eller seated military press, og jeg har søgt rundt på nettet.
Jeg får selv ret ondt i lænden når jeg har taget mine reps og skal sætte stangen ned på gulvet.. Synes ellers jeg prøver at rette lænden så meget jeg kan, men det giver jo også et ordentligt tryk når man skal have den ned i strakt arm. Det kan stadig mærkes næste dag :(

Men hvad mener i helt kort at fordelene er ved de to forskellige former for udøvelse? Hvad bruger i selv?

Mvh Martin

Reputation point: 0

Geografisk sted: København, Lyngby

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Har du ikke mulighed for at sætte stangen i din squathøjde og så tage den ud derfra?
"If you want to fly, you need to cut the shit that brings you down"
- Knaegt
Brugeravatar

Geografisk sted: Esbjerg

Styrkeliste
- Bænkpres: 124.00
- Squat: 135.00
- Dødløft: 210.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Bruger selv bælte, hvis jeg kan mærke det gnaver lidt i lænden.
Så hvis du har mulighed for det, så brug bælte, ellers er Knaegt's forslag også det jeg vil foretrække.
Tears will get you sympathy - Sweat will get you results!! ...
og i logland - viewtopic.php?p=876994
Brugeravatar

Reputation point: 124

Knaegt skrev:Har du ikke mulighed for at sætte stangen i din squathøjde og så tage den ud derfra?

Tjo altså, jeg skal dog så gå et par meter frem og lidt til siden, da der ikke er plads til at løfte op derfra. Men det akn selvfølgelig godt lade sig gøre.
Men jeg ville sådan set mere høre hvilke fordele i ser i de forskellige udøvelser? :) Kan jeg ikke bare tage seated, eller er standing bare bedre?

Nu er der nok nogle der påberåber flueknepperi, men står du op er det military, sidder du ned er det seated front press.. Military er pr. definition stående

Har du ordentlig styr på din military teknik? Det lyder til at du enten ikke har det eller også har du en svag core og så skal fokus være et helt andet sted
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Ja okay.. Lækkert link btw!

Men vil igen gerne høre hvad den basale forskel er på de to øvelser? :) Kunne jeg lige så godt tage seated?

Martin T skrev:Ja okay.. Lækkert link btw!

Men vil igen gerne høre hvad den basale forskel er på de to øvelser? :) Kunne jeg lige så godt tage seated?

seated >>>>>>>>>>>>>>>>> standing
Nubretpumper
Brugeravatar

Misterhamper skrev:

Der er jo pros and cons for begge to.. du træner mere core ved military, men tror at mange, inkl. misterhamper og mig selv, føler en bedre kontakt til delts ved at lave seated front press
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Dingo skrev:
Misterhamper skrev:

Der er jo pros and cons for begge to.. du træner mere core ved military, men tror at mange, inkl. misterhamper og mig selv, føler en bedre kontakt til delts ved at lave seated front press

Det er en con at man træner mere core ved military. Når man træner skuldre, skal fokus ligge på skuldre, og ikke på andre muskler.
Nubretpumper
Brugeravatar

Misterhamper skrev:
Dingo skrev:
Misterhamper skrev:

Det er en con at man træner mere core ved military. Når man træner skuldre, skal fokus ligge på skuldre, og ikke på andre muskler.

Med den argumentation kunne man jo ligeså godt bare sætte sig i maskiner og stativer og lave alt og så træne 2 øvelser til core til sidst.
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Dingo skrev:Nu er der nok nogle der påberåber flueknepperi, men står du op er det military, sidder du ned er det seated front press.. Military er pr. definition stående

Har du ordentlig styr på din military teknik? Det lyder til at du enten ikke har det eller også har du en svag core og så skal fokus være et helt andet sted

Et ekstra tip for dem der nemt for knas med ryggen unde rpresset er at klemme ballerne sammen. Når man aktiverer ballerne kan man ikke svaje i lænden og core kobles automatisk ind. Naturligvis er en god grundspænding i core med til at hindre dette, men nogen synes det er enklere at holde formen ved "klem ballerne sammen" tricket. Derudover er det et tip jeg har fået fra Mel Siff, så kilden blive rikke bedre.

Stående eller siddende?
Stående kan man med god teknik aflaste ryggen. Da ryggen komprimere mere og core ikke kobles lige så meget ind siddende. Øvelsen vil i højere grad blive en stabilisering og basis øvelse stående, men det er der intet galt i. Det kommer an på ens mål. Jeg foretrækker almindeligvis at give frie basis øvelser først i træningen og fokusere på lidt fære reps og tungere løft, og for den erfarne løfter kan det være en fordel, man kan klemme lidt ekstra reps ud ved hjælp af et lille skub fra benene til sidst i sættet. Næste øvelse kan så være en partial rep seated dumbbell press, hvis målet er rendyrket masse på delts.
Mentor for personlige trænere.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009

Reputation point: 175

Dingo skrev:Med den argumentation kunne man jo ligeså godt bare sætte sig ned og træne skuldre og så træne 2 øvelser til core til sidst.

Fixed. Din post før gav ikke meget mening, lidt for meget strawman.
Nubretpumper
Brugeravatar

Misterhamper skrev:
Dingo skrev:Med den argumentation kunne man jo ligeså godt bare sætte sig ned og træne skuldre og så træne 2 øvelser til core til sidst.

Den gav ganske fint mening. Selvfølgelig er der også fordele, som PH skriver, ved at sætte sig mere fastlåst og bare hjerne delts i smadder, uden tvivl.

Men at bruge argumentet at "man træner skuldre, ikke core" holder ikke vand. Så skal du heller ikke lave rygøvelser med fleksion af armen, for man træner ryg og ikke biceps.. U knew what my point was
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Dingo skrev:
Misterhamper skrev:

Den gav ganske fint mening. Selvfølgelig er der også fordele, som PH skriver, ved at sætte sig mere fastlåst og bare hjerne delts i smadder, uden tvivl.

Men at bruge argumentet at "man træner skuldre, ikke core" holder ikke vand. Så skal du heller ikke lave rygøvelser med fleksion af armen, for man træner ryg og ikke biceps.. U knew what my point was

Hvis det var en bedre rygøvelse at træne dem uden brug af biceps, så ville din pointe give mening.
Men man får jo ikke stor ryg af ikke at lave basisøvelser, så din pointe holder ikke.
Men du kan godt bruge eksemplet med at træne sine biceps kun ved hjælp af rygøvelser fx... den sammenligning kan nok godt bruges
Nubretpumper
Brugeravatar

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 18 gæster