Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1082
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1080

Følg bodybuilding.dk på

Større muskler uden vægte?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej normalt betegner man jo BW øvelser for at give styrke og ikke større muskler.

Det sådan set klart nok hvis man ligger og tager en masse psuhups, da det ikke er tungt nok. Det skal jo være tungt før de vokser sig større.

Men nu er der stadig en helvedes masse øvelser jeg ikke kan tage i sæt. Det ville da give større musker så right? Da det er at løfte tungt.

eksmelpel på øvelser:
one arm pushups
one arm pullups
dragonflags
handstand pushups
pistols
L-seat (statisk)

Jeg ved godt disse øvelser kræver mere end bare styrke, nemlig balance/teknik, men derfor mener jeg stadig de burde være "tunge" nok til at kunne erstatte vægte. Dog stadig suppler med et par basis øvelser som bænkpress mm.

Reputation point: 0

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Som regel giver BW øvelser (push-ups, sit-ups osv.) hvor du kan tage mange gentagelser ikke særlig meget styrke, men derimod muskeludholdenhed. For at træne styrke skal du arbejde med meget højere intensitet (høj belastning, få gentagelser). Her kan man f.eks. benytte one-arm push-ups, som du selv nævner, da de færreste kan tage +15 reps.

Mener der lægger en artikel om kropsvægtstræning, enten her på siden, eller på Bodylab.
Brune ris > hvide ris
Brune kartofler > hvide kartofler? :S
Brugeravatar

Geografisk sted: Østerbro

Træner her: The Gym
Fitness World - Århusgade

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 102.50
- Dødløft: 130.00

Det handler jo i bund og grund om at kunne holde gentagelserne inden for et interval, der er hensigtsmæssigt i forhold til hypertrofi.

F.eks. via belastning.

Fedt også min forståelse af det.

Må lige finde artiklen så :)

Ville nemlig gerne erstatte næsten alle vægte med BW øvelser hvis jeg kan opnå samme resultat angånede muskelmasse.

Styrkeliste

Hvad vil du så gøre den dag du kan tage 15 one hand push ups ?

Kostplan: Ingen kostplan

så vill jeg tilbage til vægte :D

Når jeg kan køre de aller vildeste BW øvelser, har jeg opnået mit styrkemæssige mål og køre vægte derfra. Medmindre kroppen spiller max til den tid, så ville jeg nok droppe decideret styrke træning og ud og lave parkour/tricing istedet.

Men man bliver vel aldrig 100% tilfreds og i det kolde danmark bliver jeg nok ved med styrke træning bare med vægte istedet.

Styrkeliste

HerreBred skrev:Hej normalt betegner man jo BW øvelser for at give styrke og ikke større muskler..

Gør man det? :-k :-k
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

det ene udelukker jo ikke det andet.

Har det bare lidt sådan, hvorfor træne med vægte når du ikke engang kan løfte din egen vægt i alle øvelser?

Med kropsvægt øvelser får du også meget bedre "kontakt" med dine muskler og er istand til at kunne bruge din krop langt bedre end en der kun har trænet med vægte.
De har jo for det meste hverken balance, smidighed, råstyrke i core (her menes techno pumper eller hvad de nu kaldes) eller noget. De har bare store muskler.
Sidst rettet af HerreBred 11. apr 2011, 14:08, rettet i alt 1 gang.

Styrkeliste

Dingo skrev:
HerreBred skrev:Hej normalt betegner man jo BW øvelser for at give styrke og ikke større muskler..

Gør man vel ikke når du siger det sådan :D Det jeg tænkte var mere ment som armstrækker ikke giver større muskler da det er for "lette". Men har dog også hørt det generelt for BW øvelser, men kan godt se det ikke passer nu :D

Styrkeliste

HerreBred skrev:
Dingo skrev:

Gør man vel ikke når du siger det sådan :D Det jeg tænkte var mere ment som armstrækker ikke giver større muskler da det er for "lette". Men har dog også hørt det generelt for BW øvelser, men kan godt se det ikke passer nu :D

Jeg ved godt hvad du mente, men ville bare stikke lidt til den :wink:
Selvfølgelig får man ikke de vilde muskler af at lave ganske almindelige armstrækkere og rygbøjninger på gulvet. Det har så imidlertid ikke så meget at gøre med at det er BW øvelser, men at det er BW øvelser for 4. klasses børn og slappe håndboldpiger uden ambitioner om at blive bedre.

Der er mange der kan opnå voldsomme resultater med kropsvægtstræning, men det er fordi de tilpasser dem så de bliver tilpas tunge og komplicerede, som f.eks. evil wheels, dragon flags (for lige at tage maven) og så ellers armhævning og dips i alle mulige og umulige afskygninger. Dertil kommer der diverse akrobatiske udfoldelser i stativer, ringe mv...
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

de fleste nystartede ville have godt af at lære at manipulere med deres bw inden de overhovedet begyndte at løfte jern

hvis du forstår at udnytte nogle af de øvelser du selv nævner+ mange flere, vil du på den lange bane sætte langt den overvejende del af nye fitness idioter til vægs
Brugeravatar

Reputation point: 245

moody you got that right :D

Ser mange nybegynder der går direkte hen til håndvægtene og laver curls hele dage, til grin. Men de ved vel ikke bedre?, det siger jo også bare lidt om instruktørene og fitness centerenes holdning til at lære folk det bedste. Spørg man til råds får man et standard program baseret på 90% maskiner, wtf? Ingen grund til bryst maskiner hvis ikke du kan tage armstrækker hehe.

Angående statiske øvelser, hvordan påvirker de så musklen iforhold til dynamiske øvelser.

Et eksempel på statiske øvelser:

L-seat - Den spænder vildt meget i triceps. Men er statisk
Planken - Den spænder vildt meget i maven. Men er statisk
Dragonflags udøves godt nok som en dynamisk bevægelse, men syntes den rammer ryggen/maven statisk.

Self er statiske øvelser gode, det kan jo mærkes, men hvordan de er iforhold til dynamiske er jeg ikke klar over? Er en kombination af statisk og dynamiske øvelser bedre fremfor kun dynamiske, eller ville dynamiske øvelser only kunne give samme resultat, hvis de rigtige øvelser vælges?

Styrkeliste

HerreBred skrev:moody you got that right :D

Ser mange nybegynder der går direkte hen til håndvægtene og laver curls hele dage, til grin. Men de ved vel ikke bedre?, det siger jo også bare lidt om instruktørene og fitness centerenes holdning til at lære folk det bedste. Spørg man til råds får man et standard program baseret på 90% maskiner, wtf? Ingen grund til bryst maskiner hvis ikke du kan tage armstrækker hehe.

Angående statiske øvelser, hvordan påvirker de så musklen iforhold til dynamiske øvelser.

Et eksempel på statiske øvelser:

L-seat - Den spænder vildt meget i triceps. Men er statisk
Planken - Den spænder vildt meget i maven. Men er statisk
Dragonflags udøves godt nok som en dynamisk bevægelse, men syntes den rammer ryggen/maven statisk.

Self er statiske øvelser gode, det kan jo mærkes, men hvordan de er iforhold til dynamiske er jeg ikke klar over? Er en kombination af statisk og dynamiske øvelser bedre fremfor kun dynamiske, eller ville dynamiske øvelser only kunne give samme resultat, hvis de rigtige øvelser vælges?

plejer at lave lidt af begge dele dragonflags, evil wheel og nogle crunches.

du kunne eventuelt kigge lidt på noget human flag ;)

Logbog: Ingen logbog

Vi har en fin artikel omkring emnet her:

artikler/bodybuilding/kropsvaegt-traening.html
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM