Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1455
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1452

Følg bodybuilding.dk på

Størrelsen af kalorieoverkud - kontra muskelvækst.

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Jeg er simpelthen nødt til at få svar på det her, da jeg hører så mange forskellige meninger.

Jeg har ladet mig fortælle at det kræver et kalorieoverskud på 6,5kcal at danne 1g 'muskel'.. Hvorvidt det passer er irrelevant, men det kræver altså en mængde energi.

Eftersom der ved dannelsen af muskel også dannes fedt, er mit spørgsmål så: Den ratio mellem muskel og fedt (altså hvor meget der dannes i forhold til hinanden) - er den principielt ikke størst ved det lavest mulige kalorieoverskud? Jeg snakker kun om ratioen, ikke den reelle vægtforøgning der sker.

Grunden til at der dannes muskel, er vel at muskelfibrene er ødelagte eller overrevne i en hvis grad, og kroppen sender derfor protein og andet til musklen og superkompenserer. Må man så ikke også antage, at et mega kalorieoverskud, fx 2000 over ligevægtsindtag, at det vil danne en meget større mængde fedt ifht. muskel (igen den ratio jeg mener) - netop da muskeloverrivningen er konstant? Eller vil størstedelen af overskuddet slet ikke optages og bare udskilles?

Jeg ved godt det er meget firkantet, og måske endda urealistisk overhovedet at stille op sådan.. Håber i forstår mit spørgsmål. :-)

/Jeppe
Sidst rettet af JeppeRask 4. feb 2014, 21:36, rettet i alt 1 gang.

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 160.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Jo større overskud des mere fedtvæv vil der dannes. Var det det du var i tvivl om?
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

JeppeRask skrev:Eftersom der ved dannelsen af muskel også dannes fedt

Ikke nødvendigvis, de 2 ting har intet med hinanden at gøre.

Men det er da klart, at ved et højere kalorieindtag vil der være en større forøgelse af fedt, ellers ville man jo bulke på langt over ens ligevægtsindtag og blive et massemonster.

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 180.00

Altså, jo det var da min overbevisning.. Men hvorfor? Findes der et sweetspot.. Hvad er fordelen ved bulke med et 1000 kcal overskud - kontra 200-300? Man er 'sikker' på at danne så megen muskel som muligt, men er der et max? :-)

Styrkeliste

Det er meget forskelligt fra person til person, hvor meget man tager på i muskel og fedt.
Brugeravatar

Reputation point: 65

Styrkeliste
- Bænkpres: 180.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 267.50

JeppeRask skrev:Altså, jo det var da min overbevisning.. Men hvorfor?

Ja, kroppen har en naturlig begrænsning på hvor meget muskelmasse der kan opbygges, muskelprotein syntesen i vores skeletmuskulatur er relativ lav og det er derfor meget begrænset hvor meget vi opbygger.

JeppeRask skrev:Findes der et sweetspot.. Hvad er fordelen ved bulke med et 1000 kcal overskud - kontra 200-300? Man er 'sikker' på at danne så megen muskel som muligt, men er der et max? :-)

Det gør der vel, men hvad præcis det er kan man ikke specificere præcist. 500kcal er som regel det sweetspot der anbefales. Fordelen ved 1000 kcal overskud er et potentiale for større muskelvækst på bekostning af væsentlig større fedtlagring, umiddelbart ikke anbefalesværdigt.

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 180.00

JeppeRask skrev:Altså, jo det var da min overbevisning.. Men hvorfor? Findes der et sweetspot.. Hvad er fordelen ved bulke med et 1000 kcal overskud - kontra 200-300? Man er 'sikker' på at danne så megen muskel som muligt, men er der et max? :-)

Fordelen er at der dannes mindre fedtmasse jf. det jeg skrev før. Edit: Ved det mindre overskud that is

Hvor sweetspot er, hos dig, må du finde frem til selv via trial and error metoden. Ikke alle er lige heldigt disponeret ifht. at bygge muskelmasse. Derfor findes der ikke et endegyldigt svar på det du søger.

Et overskud på ca. 300/dag vil dog, for de fleste, fungere godt ifht. at bygge muskel uden at der dannes for meget fedtvæv.

Mht. loftet for mængden af muskelmasse du, som naturlig udøver, kan opnå, så tyder de studier, der er på området, som jeg er bekendt med, at et overskud på 500+ ikke skulle give nogen yderligere signifikant øgning i muskelmasse.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Ok, tak for de gode svar. Har i nogle artikler eller evt. navnet på det jeg bør søge efter? Hvad kaldes det på engelsk? :-)

Styrkeliste

Jeg har regnet ud at jeg har bulket alt for hårdt i 8 uger ca 800 kcal om dagen i alt 8.5 kg. skød simpelthen mit ligevægtsindtag helt forkert.
Det gjorde så jeg ifølge min fedttang tog ca 5 kg fedt på også der 3.5 kg tilbage så går jeg ud fra 2.5 kg væske og det sidste kg er muskler. Bum. Så dirty bulk kan ikke anbefales. Skammer mig sku lidt:-)

Reputation point: 60

Styrkeliste
- Bænkpres: 67.50
- Squat: 80.00
- Dødløft: 110.00

Labze skrev:

Jeg har forsøgt mig på google, men kan ikke helt finde sammenhængen.. Hvorfor dannes der fedt, under muskeldannelse?

Styrkeliste

JeppeRask skrev:
Labze skrev:

Jeg har forsøgt mig på google, men kan ikke helt finde sammenhængen.. Hvorfor dannes der fedt, under muskeldannelse?

Det handler om kcal overskudet... Hvis du rammer sweat spot i forhold til kcal overskud så vil der ikke dannes fedt(i hvert fald meget lidt), men kun muskel. Men som fyren der skriver ovenfor at han har haft 800kcal overskud om dagen hvilket så har været for meget og han har taget meget fedt på også. (det næste er firkantet sat op)

Man kan sige at hos ham gik 400 af de 800 kcal om dagen til at danne større muskler mens de resterende 400kcal så vil sætte sig som fedt.

Forståeligt ?
Brugeravatar

Træner her: FLEXfitness

Logbog: Ingen logbog

Tobias Boll skrev:
JeppeRask skrev:
Labze skrev:

Det handler om kcal overskudet... Hvis du rammer sweat spot i forhold til kcal overskud så vil der ikke dannes fedt(i hvert fald meget lidt), men kun muskel. Men som fyren der skriver ovenfor at han har haft 800kcal overskud om dagen hvilket så har været for meget og han har taget meget fedt på også. (det næste er firkantet sat op)

Man kan sige at hos ham gik 400 af de 800 kcal om dagen til at danne større muskler mens de resterende 400kcal så vil sætte sig som fedt.

Forståeligt ?

Ja, det var mere om der var en dybere forklaring.. Altså hvis vi antager det kræver 6,5 kcal at opbygge 1g muskel, og man så ligger i et 10kcal overskud, jamen så vil der dannes fedt for de resterende 3,5kcal. Er det en forkert antagelse?

Det forvirrer også at man snakker om ligevægtsindtag, for muskeldannelsen er jo ikke noget der sker hver 24. time, hvor kroppen så regner sammen om der skal dannes muskel eller fedt, det er vel en konstant proces. Findes der nogle lidt dybere artikler om lige netop det her? :-)

Styrkeliste

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 54 gæster