Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1080
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1078

Følg bodybuilding.dk på

Stort styrketab ved skift til 5x5 ? + Skade

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej BB.dk

Jeg er gennem den seneste måned begyndt at køre 5x5 i de store øvelser for at bibeholde min styrke, og måske endda stige lidt. Det skal siges at jeg p.t. cutter og ca. taber 200-300 gram om ugen.

Dog har dette haft en utrolig negativ effekt på min bryst træning. Jeg kunne førhen bænke 85 kg x 10 på en god dag, nu ligger jeg og kæmper med at få 85 kg op 5 gange. :shock: Som om det ikke var nok, så har jeg også overbelastet noget i venstre side af mit bryst, som nærmest føles som en hård knude? Dette har medført at jeg nu kører bænkpress MEGA skævt, kan simpelthen ikke længere køre lige!

Så mit spørgsmål er derfor hvad i ville gøre i min situation? :?

Kan skaden og det store styrketab virkelig skyldes at jeg er nået en ''kritisk'' periode i mit cut hvor kroppen simpelthen begynder at brokke sig???

På forhånd tak for jeres hjælp!

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Hvorfor træner du, hvis du er skadet?

Reputation point: 5

jeg har ikke trænet bryst siden jeg fik ''skaden'' Tror blot det er en lille overbelastning som forhåbentlig er væk efter 1-2 uger. Prøvede dog at træne ryg, biceps og ben i dag uden problemer.

Jesper B__S skrev:jeg har ikke trænet bryst siden jeg fik ''skaden'' Tror blot det er en lille overbelastning som forhåbentlig er væk efter 1-2 uger. Prøvede dog at træne ryg, biceps og ben i dag uden problemer.

Du har mistet 4-5 reps i bænkpres på en måneds tid - ikke i andre øvelser - trods for at dit kcal underskud er ganske marginalt, og er nu begyndt at mærke en vis irritation i musklen. Er det forstået korrekt?

Man når ikke en kritisk periode på en måned, med så moderat et underskud.
Det er svært ikke at lade tænkerne falde på at der er noget galt med din brystrutine og hvad din krop er konditioneret til.
Prøv at tænk; Hvad gør du anderledes med dit bryst som du ikke gør med resten af kroppen? Kører du liiige lidt tættere på fail, og er resten af programmet højere reps/færre sæt? Har du flere hjælpeøvelser med der involverer din pressestruktur, som du ikke har i squatten?

Umiddelbart så tænker jeg enten;
a) Du har kørt for tungt i tiden op til at du begyndte at cutte, og kroppens nu pludselige mangel på energi har sendt den ud i en overreachingsfase.
b) Du har kørt det samme program alt for længe, specielt i bænken, og din krop ser ingen grund til at beholde sin styrke og masse under kcal underskud
c) Du træner dit bryst hårdere (mere volumiøst/intensitivt o.l) end resten
d) Den irritation du nævner er den primære faktor for din nedsatte funktionalitet
e) Dit bryst er genetisk dårligt prædisponeret til at være et "weakest link"

A-d lyder mest sandsynligt.
Jeg erindrer selv da jeg cuttede for første gang, og for alt i verden ikke ville miste masse og styrke i bænken. Nøjagtigt som dig kørte jeg 5x5 i bænk, til fail tilmed, og supplerede med yderligere 3x8. Bænkpres er jo godt, meget bænkpres er jo meget godt? Netresultatet blev at den øvelse jeg gik mest ned i, var netop bænkpres. Hurtigt fik jeg fjernet de 3x8 og gik 2 reps fra failure - og vupti, jeg gik fra at miste ca. 2 reps om ugen til at miste 1 rep hver 14 dag - og jeg cuttede mere end det dobbelte af dig.

Der skal nok lidt flere oplysninger på bordet inden vi kan give et kvalificeret bud :king:
Vejen mod 400 point.
Brugeravatar

Geografisk sted: Nakskov

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 240.00

Kostplan: Ingen kostplan

Tilbage til Fitness & bodybuilding