Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1237
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1234

Følg bodybuilding.dk på

Studielån

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Hej alle.

Her er et spørgsmål om SU lån til rejser.
Jeg står i den situation, at jeg efter min uddannelse, (færdig sommeren 2014) vil ud at rejse.
Jeg vil spare de penge op jeg kan, men samtidig overvejer jeg at optage et SU lån, (2800 cirka pr. måned), hvor pengene så vil blive sat ind på en opsparingskonto til rejse.

Det der taler for at låne er:
- muligheden for at have 40-50.000 kr ekstra til at rejse for. ( + det er en billig måde at låne penge på)
- Kan tage afsted umiddelbart efter uddannelsen slutter (skal ikke bruge yderligere tid på at spare op og derved kan jeg starte på en videruddannelse tidligere)
- Kommer afsted når nu muligheden er der, hvilket den muligvis ikke vil være senere.

Det der taler imod er:
- at man skal betale af på lånet i x antal år.

Sådan som jeg ser det, så har man som studerende ikke mulighed for at spare det vilde op. Jeg synes også, at man skal leve livet som ung og derved opleve de ting man ønsker, mens man har mulighed for det.
At man så vil stå med en gæld på 60-80.000, som man så skal afdrage på når man kommer hjem, er så mindre fedt.
Men dog har man fået udlevet sine drømme, mens man havde mulighed for det og vil ikke sidde som en gammel sur mand og fortryde, at man ikke greb chancen.

Men hvad siger folk? Har I selv studiegæld og hvordan ser i på princippet?

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Studielån er fint nok, hvis man vil det.

Husk på, at du betaler en 3-4 % i rente, mens du studerende, hvorefter den falder til 1 % (sådan som tilstandene er lige nu). Det er det billigste forbrugslån, du kan opdrive, så hvis du gerne vil afsted så snart, du er færdig, er det bare at gøre det. Personligt arbejdede jeg et halvt år, før jeg tog tre måneder afsted.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Hvor vil du rejse hen og hvor længe vil du rejse? Det virker som ret mange penge, som umiddelbart kan gøres billigere. Studielån er et billigt lån, ja, men det er ikke ensbetydende med at det er en pisse god idé at bruge 30.000kr på opium og ludere i Thailand.
Brugeravatar

Træner her: SPH GYM

hr_bjoern skrev:Hvor vil du rejse hen og hvor længe vil du rejse? Det virker som ret mange penge, som umiddelbart kan gøres billigere. Studielån er et billigt lån, ja, men det er ikke ensbetydende med at det er en pisse god idé at bruge 30.000kr på opium og ludere i Thailand.

Jeg brugte 75.000 på tre måneder i U.S.A. Og der var ingen ludere. Ej heller stoffer.

Til trådstarter: Du behøver ikke forsvare over for os, at du gerne vil afsted. Gør det, der giver dig værdi.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Garik skrev:
hr_bjoern skrev:Hvor vil du rejse hen og hvor længe vil du rejse? Det virker som ret mange penge, som umiddelbart kan gøres billigere. Studielån er et billigt lån, ja, men det er ikke ensbetydende med at det er en pisse god idé at bruge 30.000kr på opium og ludere i Thailand.

Jeg brugte 75.000 på tre måneder i U.S.A. Og der var ingen ludere. Ej heller stoffer.

Til trådstarter: Du behøver ikke forsvare over for os, at du gerne vil afsted. Gør det, der giver dig værdi.

This.

Rejs ud. Alt for få mennesker gør det, de egentlig vil. Det lyder som en forfærdelig kliché, men det er sandt.

30.000 på opium og ludere er i øvrigt helle ikke at kimse ad.
Brugeravatar

Reputation point: 55

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Garik skrev:

For 75.000kr vil jeg gætte på, at du har levet godt. Rigtig godt. Min pointe er, at der sagtens kan spare, der hvor der kan spares. USA er relativt dyrt ift. Østen, men det afhænger jo mest af alt hvad man kan vil på sin rejse. Med det in mente, så er jeg enig i det sidste du siger. Økonomi kan man altid bekymre sig over.
Brugeravatar

Træner her: SPH GYM

Do it.

Brugte selv en 60.000 på lidt over 2 måneders rejse rundt i Japan. Vi boede på de billigste hostels og spiste billig mad. Pengene gik hovedsageligt til transport. Men det var pissefedt.

Reputation point: 40

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

30.000 lyder måske af meget for en studerende, men så snart du får et "voksenjob" vil du kunne spare dem op på ingen tid.
Du kan desuden altid betale ekstra af på dit studielån.
Rejser er noget af det mindst dumme du kan bruge penge på.
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

Kostplan: Ingen kostplan

Hvis du føler for det, så gør det. Når du engang får arbejde er det selvfølgelig surt at give en del af sine surt tjente penge væk, men så kan du altid tænke på hvor fedt du havde det.

Reputation point: 232

Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Squat: 210.00
- Dødløft: 220.00

Hej tak for de gode svar.
Godt der er andre der også tænker som mig omkring emnet :)
Så længe man ikke optager en overskuelig gæld (for mig personligt over100.000 +) på det, så går det hele jo nok.

til hr_Bjoern:
De rejser jeg har planlagt er:
- en skitur a en 1 måneds varighed til Whistler i Canada.
- en 2,5-3 måneders rejse til Australien, fiji og New Zealand med kæresten.

Derudover tror jeg muligvis der bliver plads til en sæson som skibums i alperne, hvor man vil kunne tjene lidt til afbetaling af gælden.
Så er rejselysten vist også stillet for nogle år.

kender mange der har været skibums, rejseguide osv. ingen af dem havde andet end gæld med hjem :) men tag det lån, du får aldrig et billigere
It's not whats on the scale, it's whats in the mirror
Brugeravatar

Logbog: Ingen logbog

Kender også en del der har været i Hemsedal og de blev ikke millionærer af det, men havde dog nok cirka en 10.000 -15.000 kr med hjem.
Men ja. Lånet bliver uden tvivl optaget :)

Har du et arbejde pt. Og hvordan ser din boligsituation ud. Jeg er selv færdig med min uddannelse til februar. Jeg har sparet ca. 120.000 kr. Op på 2,5 år mens jeg har studeret. Jeg har boet billigt boligmæssigt, men ikke sparet på diverse.
Brugeravatar

Reputation point: 105

Træner her: VK49

Styrkeliste
- Bænkpres: 25.00
- Squat: 50.00
- Dødløft: 75.00

Tilbage til Off topic

Brugere online