Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 918
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 916

Følg bodybuilding.dk på

Styrketræning under vægttab

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej allesammen

Jeg har i et stykke tid haft lavet en del HIT, kombineret med et lavere kalorieindtag, for således at tabe lidt vægt.

Jeg er normalvægtig, men jurastudiet kræver en del timer på min flade røv, og sammen med en masse andre dårlige undskyldninger, har jeg været fysisk inaktiv i temmelig lang tid. Jeg vejer på nuværende tidspunkt 85,0 kg., og vil gerne ned på 80,0 kg., for så vil jeg have en temmelig fin BF%, så jeg efterfølgende kan begynde at skovle nogle muskler på skelettet ;)

"Problemet" er dog bare, at jeg glæder mig så meget til at komme igang med styrketræning, at jeg er begyndt at styrketræne frem for at lave HIT (jeg er så småt begyndt på "Back to Basics").

Jeg er klar over, at for at styrketræning skal give "mening", bør man være i et kalorieoverskud, men det hænger ikke så godt sammen med mit ønske om vægttab!

Mit spørgsmål er derfor: Er styrketræning en O.K. erstatning for HIT, når jeg ønsker vægttab? Jeg er klar over, at der er andre gode fordele ved at styrketræne under vægttab, men jeg har ikke altid tid til at både lave HIT og styrketræne regelmæssigt, og desuden kan min krop ikke holde til det PT, fordi jeg efter HIT er så død, at jeg ikke kan træne dagen efter :P

Skal jeg "droppe" styrketræning og gå tilbage til HIT, eller skal jeg fortsætte med styrketræning, samtidig med at jeg er i kalorieunderskud hver dag?

Jeg ser frem til nogen konstruktive svar :)

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Man kan sagtens styrketræne i kalorieunderskud. De fleste ville sikkert også anbefale styrketræning, idet det giver et større potentiale for at beholde så meget muskelmasse som muligt.
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Reputation point: 1330

Geografisk sted: Mother Russia

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Som jeg skrev, så er jeg godt klar over fordelene ved styrketræning under vægttab.

Det jeg spurgte om var, om det var et godt alternativ til HIT.

Der er rigtig mange der siger at man ikke kan "få muskler" mens man taber sig, men hvis man er nybegynder (hvilket jeg er, da jeg jo har været inaktiv så længe), så kan man godt opnå gains. Men er de her gains i form af forøget muskelmasse eller bare en ændring i nervesystemet?

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

ChristofferH91 skrev:Som jeg skrev, så er jeg godt klar over fordelene ved styrketræning under vægttab.

Det jeg spurgte om var, om det var et godt alternativ til HIT.

Der er rigtig mange der siger at man ikke kan "få muskler" mens man taber sig, men hvis man er nybegynder (hvilket jeg er, da jeg jo har været inaktiv så længe), så kan man godt opnå gains. Men er de her gains i form af forøget muskelmasse eller bare en ændring i nervesystemet?

Begge dele. Nogle sætter PRs under cut, og alle begyndere får nogle gains, næsten uanset hvordan de spiser.

Ja, det er et fint alternativ til HIT. Styrketræning forbrænder også kalorier.
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Reputation point: 1330

Geografisk sted: Mother Russia

Jmt skrev:
Ja, det er et fint alternativ til HIT. Styrketræning forbrænder også kalorier.

Enig . Har selv kombineret styrketræning med vægttab og det fungerede uden problemer - dog skal du bare tænke over at du jo også vil tage lidt på i muskelmasse når du begynder styrketræning samtidig med at du vil forbrænde fedtet - så det er ikke sikkert at vægten går så hurtigt ned som ønsket. Men en varig omlægning tager jo tid og det er bestemt hele ventetiden værd at gøre det på denne måde syntes jeg :thumpup:
The only place where "succes" comes before "work" is in the dictionary !!
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus

Træner her: Team Danmark Aarhus

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 165.00
- Dødløft: 190.00

Tak for svarene :)