Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69644 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1714
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1712

Følg bodybuilding.dk på

SU lån - Dumt?

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Hej

Jeg læser pt til Folkeskolelærer, og jeg får pt en udeboende SU på 5200 kr i måneden. Jeg overvejer kraftigt at tage et su lån, som lyder på de 3300 kr man kan låne ekstra hver måned, for at kunne leve bedre imens jeg studere, da jeg mener det er en investering i min fremtid, også er det jo et af de bedste lån man kan få. MEN stortset alle andre jeg har snakket med, siger jeg ikke bør gøre det, da jeg vil komme ud med en gæld på 132000 kr. Som jo også er mega meget, men mener man kan betale dem af over 15 år? Især når jeg skal flytte København næste år, får jeg bruge for de ekstra penge.

Hvad tænker i om denne løsning?

- Bonus info
Jeg søger jobs.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Tag lånet, så du ikke skal slide dig selv halvt ihjel mens du læser og stadig risikere at tjene for meget, og skulle tilbagebetale. Så kan du supplere med lidt weekendarbejde, og ellers holde fokus på dine studier.

Det var hvad jeg gjorde, da jeg læste til lærer.
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

Logbog: Vis logbog

Tak for svar

Hvor meget måtte du betale om måneden, og over hvor langtid. Og kan høre at vi har samme indstilling, så jeg gør det :)

FBAS skrev:Tak for svar

Hvor meget måtte du betale om måneden, og over hvor langtid. Og kan høre at vi har samme indstilling, så jeg gør det :)

Lige for tiden afdrager jeg 500kr. hver anden måned, tidligere var jeg nede på 200kr. hver anden måned -altså en hund om måneden. Det er nok ikke den mest geniale løsning, rent ud sagt skubber jeg jo mere eller mindre bare gælden foran mig ad infinitum, men lortet er så lavt forrentet at det kan være lige meget.

Hvis ikke du har anden gæld når du er færdig, og ellers lander en god stilling, burde du kunne magte ungefær en tusse måneden. Ellers kan du altid bruge min metode, det er lidt dummere men væsentligt mindre mærkbart.
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

Jeg har selv valgt at tage SU-lån, men ikke som et forbrugslån. Lige præcis pga. den lave rente, har jeg valgt at lave det som en opsparing. Når man kommer ud efter endt studie og vil låne til et hus, så er det noget nemmere når man allerede har 170.000 til at stå - også selvom det er lånte penge. Jeg bruger af dem pt, da jeg ikke har noget job, men så snart jeg starter på nyt job, så bliver pengene lagt ind til opsparing igen.

For at svare på dit spørgsmål. Tag da det SU-lån. Det er også dig der skal bestemme det alligevel :D

Geografisk sted: Aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 125.00

Kostplan: Vis kostplan

Brugeravatar

Reputation point: 25

Geografisk sted: København N

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 150.00
- Dødløft: 220.00

Det ville nok være en god ide, at tænke grundigt over, hvad du foretager dig i fremtiden.

Det hele virker meget lidt gennemtænkt.
Brugeravatar

Reputation point: 30

Det kommer helt an på hvad du vil bruge dem på.

Hvis det er for at kunne købe en helflaske 4 gange om måneden er det ualmindeligt dumt. Hvis det er fordi dit rådighedsbeløb er på 500 kr efter faste udgifter giver det mere mening.

Jeg synes ikke du skal gøre det bare fordi du kan.

Reputation point: 140

Mikael skrev:Det kommer helt an på hvad du vil bruge dem på.

Hvis det er for at kunne købe en helflaske 4 gange om måneden er det ualmindeligt dumt. Hvis det er fordi dit rådighedsbeløb er på 500 kr efter faste udgifter giver det mere mening.

Jeg synes ikke du skal gøre det bare fordi du kan.

Har samme holdning som citater her.
Hvis det hjælper dig til en lettere hverdag og generelt gør det mindre stressende at studerer, så er det da bestemt det værd.
Hvis det derimod er til at fyre 500kr af i byen, 4 gange månedligt, så er det måske ikke så smart.
Der er jo også den mulighed som hedder ikke at låne det fulde beløb og derved eksempelvis låne 1000kr hver måned.
"Believe you can succeed and you will" - David Schwartz
Brugeravatar

Reputation point: 15

Træner her: Fitness World Aalborg

Med al respekt for læreruddannelsen, hvorfor så ikke arbejde lidt ved siden af i stedet? Det er jo ikke ligefrem den mest tidskrævende og læsetunge uddannelse.

Bevares der kan være mange gode og valide årsager til at tage studielån, men hvis det kun handler om at slippe for at arbejde en 30-40 timer pr. måned og have lidt ekstra økonomisk råderum i hverdagen, forekommer det ikke som en specielt fornuftig økonomisk disposition.

Reputation point: 5

Jeg tager SU lån og har arbejde. Som AMTC skriver så kan man jo betale ufattelig lidt af hver måne, så det er ikke et lån man skal være bange for at brænde inde med.

Jeg får vel udbetalt en 10-12 kilo kroner hver måned og det er lækkert nok. Jeg læser så også til en uddannelse med nærmest 100% jobsikkerhed og god løn, men havde nok gjort det uanset.

Hvorfor ikke flytte 3000kr. fra et tidspunkt hvor det ikke er så meget, til et tidspunkt hvor det er rigtig meget? Det er i hvertfald sådan jeg ser det. Uden SU lånet var jeg nok droppet ud for år siden, penge har for stor betydning for mig. Man skal leve igennem hele livet.
MAKE
PEDRO
GREAT AGAIN
Brugeravatar

Reputation point: 285

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 180.00

Jeg tager selv SU lån, og har dem så bare stående på en opsaringskonto. På den måde har jeg f.eks. til indskud til en lejlighed når jeg er færdiguddannet, og bliver smidt ud af min studielejlighed.
Men hvis du tager SU lån, så fuldfør din uddannelse. Dem jeg kender som sidder i "hård" gæld nu, er dem som tog SU lånet i et par år, og valgte at droppe ud af uddannelsen i sidste ende. Men ved man at man gennemfører uddannelsen, og at der er rimelige jobmuligheder efterfølgende, så kan SU lån være en fin mulighed.

Reputation point: 45

Moose skrev:Jeg tager SU lån og har arbejde. Som AMTC skriver så kan man jo betale ufattelig lidt af hver måne, så det er ikke et lån man skal være bange for at brænde inde med.

Jeg får vel udbetalt en 10-12 kilo kroner hver måned og det er lækkert nok. Jeg læser så også til en uddannelse med nærmest 100% jobsikkerhed og god løn, men havde nok gjort det uanset.

Hvorfor ikke flytte 3000kr. fra et tidspunkt hvor det ikke er så meget, til et tidspunkt hvor det er rigtig meget? Det er i hvertfald sådan jeg ser det. Uden SU lånet var jeg nok droppet ud for år siden, penge har for stor betydning for mig. Man skal leve igennem hele livet.

Jeg gjorde det samme. Nu har jeg været færdiguddannet i et års tid, så skal til at betale tilbage. Det kommer ikke til at betyde noget mærkbart i min økonomi. Jeg har både købt bil og hus, været på ferie og generelt nydt livet.
Jeg er glad for, at jeg ikke levede dårligere end nødvendigt under studiet bare for at have en tudse mere om måneden i dag.
Brugeravatar

Reputation point: 200

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 200.00

Har en veninde, der har gjort netop det. Stort SU-lån, og på et halvt år har hun betalt 80.000 tilbage, og mangler 20.000. Personligt ville jeg foretrække, at tage et SU-lån. Enten investere dem, spare dem op, bruge lidt af dem til en afbudsrejse eller what ever. Du kommer i hvert fald ikke til at føle du mangler penge, når du er færdiguddannet. Det er lige præcis der, du har færrest udgifter, da du formentlig stadig bor i din billige studielejlighed
Brugeravatar

Reputation point: 152

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 117.50
- Dødløft: 157.50

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 124 gæster