Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1728
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1726

Følg bodybuilding.dk på

Sundt fedt - og hvornår?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Godaften...

Efter at have kigget grundigt på min kostplan (og andres, samt diverse indlæg) kan jeg se, at jeg ikke får nok sundt fedt.
Jeg synes også jeg kan mærke det i form af bl.a. tørhud osv. som det sunde fedt netop skulle afhjælpe lidt.
Jeg vil derfor til at supplere med f.eks. UDO's choice, men hvad er bedst? - pilleform, eller flydende? - og hvornår skal det helst indtages?
Er der andre alternativer til UDO's (olie)?

Jeg ved godt, at jeg også får sundt fedt fra fisk og nødder, men det er ikke så tit det sker, så derfor vil jeg lige supplere lidt med f.eks. UDO's...

Håber I kan hjælpe...

:)

Reputation point: 0

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Fitness World Aalborg

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Mon ikke det er lige godt? Dog ville det være mest hensetsmæssigt at få det flydende, så man ikke pøs at indtage vanvittig mange piller hver dag :lol:
Brugeravatar

Træner her: Performance Gym

Galleri: Vis galleri (13)
Kostplan: Vis kostplan

R0mme1 skrev:Mon ikke det er lige godt? Dog ville det være mest hensetsmæssigt at få det flydende, så man ikke pøs at indtage vanvittig mange piller hver dag :lol:

Jeg mener bare, at have læst indlæg med noget "fedt-opløsligt-et-eller-andet" og hvornår man helst skulle tage det, men er ikke sikker?

Så jeg kan godt hælde et par ml. UDO's i min shake som jeg tager efter træning? - eller er der andre "hensigtsmæssige" tidspunkter?

Morgen og aften er fin. Lige før sengetid er det godt med lidt sundt fedt. Det er ikke så vigtigt.
Brugeravatar

Træner her: Power Gym

Logbog: Ingen logbog

Du tænker nok på fedt- eller vandopløslige vitaminer.

Efter træning i din PWO-shake vil være en yderst dårlig idé, da fedt sænker optagelseshastigheden og det ønsker du ikke efter træning :wink:

Til natmåltidet inden du går iseng, så du kan bruge kasseinproteinen længere tid af natten.
Brugeravatar

Moderator

Reputation point: 55

Geografisk sted: København

Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 302.50
- Dødløft: 292.50

Biiver skrev:Du tænker nok på fedt- eller vandopløslige vitaminer.

Efter træning i din PWO-shake vil være en yderst dårlig idé, da fedt sænker optagelseshastigheden og det ønsker du ikke efter træning :wink:

Til natmåltidet inden du går iseng, så du kan bruge kasseinproteinen længere tid af natten.

Lige præcis. Indtag dine sunde fedttilskud inden sengetid. Og på dette tidspunkt skal du også indtage din vitaminpille vil jeg foreslå. Nogle vitaminer er afhængige af fedt. De bliver kun optaget ved indtagelse af fedt.
Where there is a will, there is a way!

Geografisk sted: Gladsaxe

Træner her: Atlas Motion og Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 112.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 170.00

Steve- skrev:

Lige præcis. Indtag dine sunde fedttilskud inden sengetid. Og på dette tidspunkt skal du også indtage din vitaminpille vil jeg foreslå. Nogle vitaminer er afhængige af fedt. De bliver kun optaget ved indtagelse af fedt.

Hvilke vitaminer er der tale om her? - kan jo ligeså godt få det hele med nu... :wink:

Ja, netop. Hvad er det for noget med at nogle piller skal opløses i fedt osv.? - kan du evt. linke til noget læsning? :)

Nogen vitaminer skal indtages sammen med fedt.

I den herlige verden af kemi skelner man groft sagt mellem ting der kan opløses i vand og ting der kan opløses i olie (egentlig organiske opløsningsmidler, men nu siger vi fedt). Det er et spørgsmål om molekylet er polært eller ikke polært, altså om der er en ladningsfordelen. I vand er der en ladningsfordelen, og derfor kan man opløse ting der har en ladningsfordeling deri. Omvendt med ting der ikke har :). Samtidigt kan man ikke opløse f.eks. benzin eller olivenolie i vand.

På samme måde er der visse vitaminer, der ikke kan opløses i vand og altså skal indkapsles i en fedtkapsel før det kan optages i tarmen.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

Smeden skrev:Nogen vitaminer skal indtages sammen med fedt.

I den herlige verden af kemi skelner man groft sagt mellem ting der kan opløses i vand og ting der kan opløses i olie (egentlig organiske opløsningsmidler, men nu siger vi fedt). Det er et spørgsmål om molekylet er polært eller ikke polært, altså om der er en ladningsfordelen. I vand er der en ladningsfordelen, og derfor kan man opløse ting der har en ladningsfordeling deri. Omvendt med ting der ikke har :). Samtidigt kan man ikke opløse f.eks. benzin eller olivenolie i vand.

På samme måde er der visse vitaminer, der ikke kan opløses i vand og altså skal indkapsles i en fedtkapsel før det kan optages i tarmen.

Ah, okay. Men hvornår ville det så være mest optimalt at optage f.eks. UDO's choice og lignende på pille-form?

Kan jeg godt tage f.eks flydende UDO's til min morgenmad? (som består af kogt havregrød m. æble og mælk)

Det kan du godt, men du skal undgå at opvarme de sunde fedtsyrer ved fx stegning eller kogning, så hæld det på grøden når det serveres :wink:
Brugeravatar

Moderator

The Gym

Styrkeliste

Biiver skrev:Det kan du godt, men du skal undgå at opvarme de sunde fedtsyrer ved fx stegning eller kogning, så hæld det på grøden når det serveres :wink:

Ok, det skal jeg huske...

Jeg har nu (næsten) sommerferie, og har derfor bedre tid til at planlægge kosten herhjemme...

I løbet af en dag spiser jeg følgende:

Morgenmad:
Havregrød, mælk, æble og te.

Træning:
Shake + banan.

Middag:
Groft rugbrød, tun, salat og gulerødder.

"Tidlig" eftermiddag:
Rugbrød, magert pålæg og ost, hytteost.

"Sen" eftermiddag:
Shake + æble.

Aftensmad:
Magert kød + kartofler, pasta eller ris og grønsager.

Aftensnack:
Yogurth m. proteinpulver + banan.

Er der i forbindelse med et af disse måltider, at jeg kunne anvende UDO's istedet for om morgenen? - eller er det fint nok bare at indtage det om morgenen sammen med grøden?

___

Du kan godt spise det om morgenen og om aftenen - 10-15 mL eller sådan :)

Hvad for noget yoghurt er det? :?
Brugeravatar

Moderator

The Gym

Styrkeliste

Biiver skrev:Du kan godt spise det om morgenen og om aftenen - 10-15 mL eller sådan :)

Hvad for noget yoghurt er det? :?

Det er bare cheasy med vanille smag og så et halvt scoop af Bodylabs proteinpulver m. banansmag - det smager superb...

Cheasy med vanilje? Er der ikke en god portion kulhydrat i det? Det skal du i hvert fald undgå inden du går iseng og eftersom dit pulver er med banansmag kan jeg regne ud, at det er whey, hvilket heller ikke er optimalt inden sengetid. Du kan med fordel købe en bøtte kasseinprotein (Slow Release), noget fromage fraise, kvark eller lignende og spise det istedet :wink:
Brugeravatar

Moderator

The Gym

Styrkeliste

Biiver skrev:Cheasy med vanilje? Er der ikke en god portion kulhydrat i det? Det skal du i hvert fald undgå inden du går iseng og eftersom dit pulver er med banansmag kan jeg regne ud, at det er whey, hvilket heller ikke er optimalt inden sengetid. Du kan med fordel købe en bøtte kasseinprotein (Slow Release), noget fromage fraise, kvark eller lignende og spise det istedet :wink:

Tja, mener det er 5 gr. kulhydrat og 4 gr. protein per 100 ml. plus 25 gram whey 80...

Bruger skam også Fromage Frais - det smager skønt med banan blandet i, samt et skud sødemiddel... :wink:

Det er alligevel en smule kulhydrat, men sålænge du ikke spiser alt for mange kulhydrat inden sengetid, så går det nok - kommer også an på din kropsbygning :wink:

God træning! =D>
Brugeravatar

Moderator

The Gym

Styrkeliste

Biiver skrev:Det er alligevel en smule kulhydrat, men sålænge du ikke spiser alt for mange kulhydrat inden sengetid, så går det nok - kommer også an på din kropsbygning :wink:

God træning! =D>

Hehe, jo tak.

Tja, kropsbygningen svinger lidt. Men er 174 cm og vejer pt. 65 kg. Løber en del ved siden af styrketræningen (er dog småskadet lige nu!), så kan godt tåle lidt kulhydrater... :)

Det billigste (og ofte det bedste med en vestlig kost) tilskud af sundt fedt vil være torskelevertran (eller fiskeoliekapsler) og olivenolie, evt. rapsolie.

Stubbe skrev:Det billigste (og ofte det bedste med en vestlig kost) tilskud af sundt fedt vil være torskelevertran (eller fiskeoliekapsler) og olivenolie, evt. rapsolie.

Ja, men er ikke så meget inde i hvor meget jeg skal have af hver, hvis jeg f.eks. anvender hørfrø-, oliven-, eller rapsolie for at få de nødvendige omega-syrer. Derfor overvejer jeg UDO's... :)

*JJ* skrev:
Stubbe skrev:Det billigste (og ofte det bedste med en vestlig kost) tilskud af sundt fedt vil være torskelevertran (eller fiskeoliekapsler) og olivenolie, evt. rapsolie.

Ja, men er ikke så meget inde i hvor meget jeg skal have af hver, hvis jeg f.eks. anvender hørfrø-, oliven-, eller rapsolie for at få de nødvendige omega-syrer. Derfor overvejer jeg UDO's... :)
KOmmer jo an på dit øvrige kostindtag, men er fedtindtag lavt vil ca 2 tsk til 1 spsk af både torskelevertran og olivenolie ikke være helt galt.

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 50 gæster