Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 999
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 996

Følg bodybuilding.dk på

Tage på og tabe sig samtidig

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Jeg ved godt, man ikke kan ride på to heste samtidig, men har lidt svært at acceptere det :wink:

Jeg vil gerne tage noget muskelmasse på, og vil samtidig gerne lidt ned i fedtprocent. Derfor sørger jeg for at ikke få for mange kcal men samtidig sørger jeg for at få godt med proteiner. Selv om jeg hører gang på gang at det ikke kan lade sig gøre, har jeg lidt svært at acceptere og forstå det.

Hvis jeg nu f.eks. kun spiste tun for alle 1500 kcal (det er kun et eksempel - det gør jeg ikke :) ) så har vel musklerne det de skal bruge, men jeg får stadig et lille underskud af daglige kcal, hvilket burde resultere i et vægttab. Er jeg helt forkert på det :? Vil gerne forstå det.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Aalborg

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Tag nu lidt på her i november, december, januar,... smid 3-4 kg på kroppen og brug så februar, marts, april, juni, til at gøre dig klar til bikini sæsonnen. Det får du et bedre resultat ud af :)
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Tak for dit svar!

Jeg er ikke i tvivl om, at det du skriver vil være det mest effektive i forhold til at bygge muskler. Men ved du, om det overhoved er mulig at tage muskelmasse på samtidig med, at man taber fedt? Rent teoretisk...
Brugeravatar

toto_G4M3R skrev:Tag nu lidt på her i november, december, januar,... smid 3-4 kg på kroppen og brug så februar, marts, april, juni, til at gøre dig klar til bikini sæsonnen. Det får du et bedre resultat ud af :)

Tak for dit svar!

Jeg er ikke i tvivl om, at det du skriver vil være det mest effektive i forhold til at bygge muskler. Men ved du, om det overhoved er mulig at tage muskelmasse på samtidig med, at man taber fedt? Rent teoretisk...
Brugeravatar

Jeg ligger selv i kcal underskud og gainer altså stadig muskelmasse, måske ikke så meget som hvis jeg lå i overskud, men der sker noget begge veje, det siger spejlet ;-)
At det så ikke er det mest effektive må man jo bare acceptere.

Reputation point: 25

Geografisk sted: Fyn

Træner her: Fitness Syd

Faynai skrev:
toto_G4M3R skrev:Tag nu lidt på her i november, december, januar,... smid 3-4 kg på kroppen og brug så februar, marts, april, juni, til at gøre dig klar til bikini sæsonnen. Det får du et bedre resultat ud af :)

Tak for dit svar!

I princippet kan det vel godt lade sig gøre i og med at du ikke hver dag indtager nøjagtigt dit ligevægtsindtag... Nogle dage er du måske 50 kcal i overskud, andre i 50 kcal underskud... Men gør nu én af delene.. Livet er for kort til ineffektiv træning ;)

Kaas95 skrev:Jeg ligger selv i kcal underskud og gainer altså stadig muskelmasse, måske ikke så meget som hvis jeg lå i overskud, men der sker noget begge veje, det siger spejlet ;-)
At det så ikke er det mest effektive må man jo bare acceptere.

Du er en mand. For dig gælder nogle andre spilleregler. Vi kan nemmere gaine muskel end piger kan. Hvis du er forholdsvis begynder, så er der også begyndergains som spiller ind.. Spejlet siger at du gainer muskel? Det kan godt være at du ser større ud, men det er ikke nødvendigvis pga du gainer masse.. Det kan sagtens se ud som om at man har større muskler når man smider noget fedt. Største delen taber muskelmasse under et cut.
Brugeravatar

Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste

toto_G4M3R

Det ved jeg så ikke rigtigt noget om, forskellen på kvinder og mænd.
Stiger i vægt hver uge i stortset alle øvelser, så ja, gaine må jeg da :-)

Reputation point: 25

Geografisk sted: Fyn

Træner her: Fitness Syd

Ikke sikkert det er 'gains', det kan lige så godt være neurale tilpasninger der sørger for du stiger i diverse øvelser. Men fred være med det.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: Esbjerg

Styrkeliste
- Bænkpres: 65.00
- Squat: 90.00
- Dødløft: 150.00

ja for den eneste måde du kan øge din styrke på er ved at øge din muskels tværsnit.. ](*,)

Kaas95 skrev:toto_G4M3R

Det ved jeg så ikke rigtigt noget om, forskellen på kvinder og mænd.
Stiger i vægt hver uge i stortset alle øvelser, så ja, gaine må jeg da :-)

Du kan sagtens stige i styrke selv om du taber dig. Også uden at du gainer muskelmasse.
Men at man stiger i styrke under cut er jo bare et godt tegn. Det betyder i hvertfald at det ikke står helt skidt til :)
Brugeravatar

Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste

Faynai skrev:Hvis jeg nu f.eks. kun spiste tun for alle 1500 kcal (det er kun et eksempel - det gør jeg ikke :) ) så har vel musklerne det de skal bruge, men jeg får stadig et lille underskud af daglige kcal, hvilket burde resultere i et vægttab. Er jeg helt forkert på det :? Vil gerne forstå det.

Kroppen kan sagtens forbrænde proteiner i stedet for kulhydrat/fedt, hvis det er det eneste der er tilgængeligt (som i dit tuneksempel). Kroppens førsteprioritet er at overleve, og det gøres bedst ved at have depoter til dårlige tider (fedtdepoter). Større muskler betyder desuden endnu større forbrænding, hvorfor større muskler ikke vil give nogen mening i en "knaphedssituation", hvor det blot gælder om at overleve.

Når du er i kalorieunderskud, vil den derfor forbrænde alt du indtager, det være sig kulhydrat, protein eller fedt, for at holde dens depoter så meget ved lige, som det er muligt. Der vil derfor ikke være noget protein tilbage til at bygge på musklerne.
Håber det giver mening.

Reputation point: 45

Styrkeliste
- Bænkpres: 7.00
- Squat: 9.00
- Dødløft: 13.00

Faynai skrev:Hvis jeg nu f.eks. kun spiste tun for alle 1500 kcal (det er kun et eksempel - det gør jeg ikke :) ) så har vel musklerne det de skal bruge, men jeg får stadig et lille underskud af daglige kcal, hvilket burde resultere i et vægttab. Er jeg helt forkert på det :? Vil gerne forstå det.

Mere protein er ikke altid bedre, eksempelvis i cut, så er det ikke kun mængden af protein der afgør hvor meget muskelmasse du mister, det er mere forbundet med mængden af kalorier du er i underskud. Dvs. ligger du 500kcal i underskud og kun spiser eksempelvis 250 gram protein, 100 gram kulhydrat og 50 gram fedt, eller 175 gram protein, 175 gram kulhydrat og 50 gram fedt ville resultatet højst sandsynlig blive identisk. Derimod ligger du 200 kalorier i underskud i forhold til 500 eller 1000 vil du i alt miste mindre muskelmasse ved målstregen.

Du kan godt øge muskelmasse mens du falder i fedtprocent, det er dog på ingen måde praktisk og kræver streng kontrol over sin diæt. Ved ikke at øge din muskelmasse mens du beholder samme fedtmasse vil din fedtprocent langsomt falde, men du vil helt klart opnå hurtigere resultatet ved at tage 1 ting af gangen.

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 180.00

Labze skrev:Du kan godt øge muskelmasse mens du falder i fedtprocent

Det kan man næppe på samme tid. Man kan dog "cycle", hvor man i kortere perioder ligger i kalorieoverskud efterfulgt af en kortere periode i kalorieunderskud.
Men du har ganske ret i, at det er en besværlig proces.

Reputation point: 45

Styrkeliste
- Bænkpres: 7.00
- Squat: 9.00
- Dødløft: 13.00

Klud skrev:
Labze skrev:Du kan godt øge muskelmasse mens du falder i fedtprocent

Det kan man næppe på samme tid. Man kan dog "cycle", hvor man i kortere perioder ligger i kalorieoverskud efterfulgt af en kortere periode i kalorieunderskud.
Men du har ganske ret i, at det er en besværlig proces.

I et tilpas lavt kalorieoverskud, kombineret med et tilpas mængde træning er det mulig at tage fedtfri muskelmasse på. En øgning af muskelmasse uden en forøgelse af fedt = Øget muskelmasse med lavere fedtprocent. Ikke praktisk men muligt.

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 180.00

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster