Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1330
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1328

Følg bodybuilding.dk på

Teste sin 1RM.

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej bb.dk :)
Jeg har et lille problem. Jeg vil gerne teste min 1RM i bænkpres. Jeg har ingen "opsynsmand", og eftersom jeg ikke lige gider sidde fast på bænken fordi jeg ikke kan løfte stangen, kommer spørgsmålet: Hvordan måler jeg min 1RM ?

Jeg har kigget lidt på denne RM-beregner, som skulle være nogenlunde præcis. Selvfølgelig kan man aldrig være 100% sikker på den, men den giver et nogenlunde fingerpeg af hvor man ca. ligger henne.

http://www.motion-online.dk/styrketraen ... -beregner/

Her er lidt forskellige spørgsmål til det:

1. Skal jeg bare bevæge mig langsomt op i antal kg. ? Altså lige gå 2,5-5 kg. op pr. gang til jeg nogenlunde kan mærke, jeg ikke kan tage flere kg. på ?

2. Skal jeg bare prøve at stole på den RM-beregner og måske tage 5-10 kg. af det den viser for ikke at være "stuck" ? (I svare sikkert nej til jeg skal gøre dette hehe)

3. Eller er det næsten umuligt at måle ens 1RM. uden en "opsynsmand".

Håber i kan hjælpe mig :)
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Rødovre

Træner her: Balance Club
Fitness World Husum

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Jeg bruger selv beregnere til at finde mine 1RM. Dette gør jeg, da jeg synes, at jeg spilder min træning, hvis jeg laver 1RM målinger. Altså den ene dag, da jeg jo ikke kan træne som normalt, når jeg laver de målinger, og jeg synes ikke, at jeg lige nu er stærk nok til at smide en træning væk :oops:
Mål om fremtiden (ubestemt tid):
Bænk; 150 ][ Squat; 200 ][ Dødløft; 200
Vægt (lean) med en højde på 190: 90kg

Geografisk sted: Farum

Træner her: Fitness World Farum

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 165.00

Logbog: Vis logbog

Du kan ikke bruge den der beregner til at få at vide hvad din 1 RM er. Og hvad er idén i at kunne sige at ens 1 RM er et eller andet, når man aldrig har løftet det? Det er alt for individuelt hvordan ens 1 RM ligger i forhold til ens rep-løft.

Jeg sætter mit 5 RM til 100 kg derinde, og den siger at mit 1 RM et 108 kg. I virkeligheden er det 115, og måske helt op mod 120.
KIG FORBI MIN LOG ELLER SE HOMEMADE TRAINING FOOTAGE !
Brugeravatar

Geografisk sted: Nyborg

Træner her: Nyborg Motion

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 180.00

Kostplan: Vis kostplan

Ville sætte stor pris på hvis i svarede på både 1. 2. og 3. :D
Brugeravatar

Fitness World Husum

1. Skal jeg bare bevæge mig langsomt op i antal kg. ? Altså lige gå 2,5-5 kg. op pr. gang til jeg nogenlunde kan mærke, jeg ikke kan tage flere kg. på ?

Når man laver maxtest går mad det ikke over flere træningspas. Søg på maxtest i forummet, og du vil finde eksempler på hvordan man opvarmer til sådan et. Maxtest laves over ét træningspas

2. Skal jeg bare prøve at stole på den RM-beregner og måske tage 5-10 kg. af det den viser for ikke at være "stuck" ? (I svare sikkert nej til jeg skal gøre dette hehe)

Jeg ville overhovedet ikke bruge den der beregner til noget.

I teorien burde det jo ikke være nødvendigt med en opsynsmand til maxtest, da du selv skal kunne tage den. Jeg tog chancen da jeg rev 115 kg og gjorde det mens jeg var alene i centrer. Dette var nok lidt dumdristigt. Spørg dog en i centret om han ikke lige vil stå begved. Jovist er BB en individuel sportsgren, men det betyder ikke at man ikke må spørge andre mennesker om hjælp
Brugeravatar

Styrkeliste

d-o-l-l-e skrev:Hej bb.dk :)
Jeg har et lille problem. Jeg vil gerne teste min 1RM i bænkpres. Jeg har ingen "opsynsmand", og eftersom jeg ikke lige gider sidde fast på bænken fordi jeg ikke kan løfte stangen, kommer spørgsmålet: Hvordan måler jeg min 1RM ?

Jeg har kigget lidt på denne RM-beregner, som skulle være nogenlunde præcis. Selvfølgelig kan man aldrig være 100% sikker på den, men den giver et nogenlunde fingerpeg af hvor man ca. ligger henne.

http://www.motion-online.dk/styrketraen ... -beregner/

Her er lidt forskellige spørgsmål til det:

Håber i kan hjælpe mig :)

Ja det kan være en god idé at gå langsom op, du kan altid prøve dig frem med først 2,5, 5 osv-
Ang opsynsmand, er der så ikke andre i din gym? De fleste ville gerne give en hånd med hvis man spørg, jeg har ihvertfald aldrig fået et nej-

Held og lykke
In House We Trust!
Dancing is not a crime!
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 135.00

Jo kunne selvfølgelig godt spørge en i centret hehe. Og tak for hjælpen :D
Brugeravatar

Fitness World Husum

RM beregnere er ikke særligt anvendelige. Der kan være meget stor forskel på hvor nøjagtige de er. De kan ramme enddog LANGT ved siden af den reele 1RM. Så jeg ville ihvertilfælde ikke bruge dem til noget der skal være fundament for et program man ønsker at køre. Hvis man bruger dem til at estimere hvad ens 1RM er, inden man skal teste det, for at vide hvordan man skal bygge det op, så er det vel okay.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Nogle som gider skrive et par linjer om hvordan man lavet et rigtig maxtest med opvarmning og sådan.. kan ikk rigtig finde noget når jeg søger ..

Reputation point: 5

Geografisk sted: Odense

Ordy skrev:Nogle som gider skrive et par linjer om hvordan man lavet et rigtig maxtest med opvarmning og sådan.. kan ikk rigtig finde noget når jeg søger ..

De eneste retningslinier, der er vigtige, er at du er varm og føler at du kan præstere godt, samtidig med at du har belastet dig selv minimalt. Her er fra mit sidste max i bænkpres:

Opv.
2 x 140 kg
1 x 160 kg PR+5 kg
1 x 165 kg PR+10 kg
1 x 170 kg PR+15 kg
4 x 150 kg PR + 2 reps
15 x 100 kg

Opvarmning har nok, hvis jeg kender mig selv, bestået af 20 reps med stangen, 8-15 med 60 kg, og det samme med 100 kg. Et par reps på 120 kg, og derefter er jeg nået til "tunge" kg for mig. Det andet sidste sæt var for at se hvor mange reps jeg kunne løfte med 150 kg, og det sidste igen var for pump, og de to er så selvføgeligt lidt ligegyldige for det, du spørger om.
You can't really be strong until you can see a funny side to things

Personlig træning og fysioterapi
Følg bloggen på http://www.MoosFit.dk, Facebook eller Instagram #MoosFit
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2009 Månedens skribent: Februar 2010

Reputation point: 902

Geografisk sted: www.moosfit.dk

StefanM skrev:
Ordy skrev:Nogle som gider skrive et par linjer om hvordan man lavet et rigtig maxtest med opvarmning og sådan.. kan ikk rigtig finde noget når jeg søger ..

De eneste retningslinier, der er vigtige, er at du er varm og føler at du kan præstere godt, samtidig med at du har belastet dig selv minimalt. Her er fra mit sidste max i bænkpres:

Opv.
2 x 140 kg
1 x 160 kg PR+5 kg
1 x 165 kg PR+10 kg
1 x 170 kg PR+15 kg
4 x 150 kg PR + 2 reps
15 x 100 kg

Opvarmning har nok, hvis jeg kender mig selv, bestået af 20 reps med stangen, 8-15 med 60 kg, og det samme med 100 kg. Et par reps på 120 kg, og derefter er jeg nået til "tunge" kg for mig. Det andet sidste sæt var for at se hvor mange reps jeg kunne løfte med 150 kg, og det sidste igen var for pump, og de to er så selvføgeligt lidt ligegyldige for det, du spørger om.

Hihg-rep, som du siger du har opvarmet med (8-15 reps med 60 kg) tager IMO for meget på energien i forhold til hvad det giver af reel opvarmning til en 1 RM test. Jeg ville aldrig gå over 5 reps (pånær når man lige taget stangen allerførst) inden en maxtest.
Brugeravatar

Styrkeliste

SørenDP skrev:
StefanM skrev:

Opv.
2 x 140 kg
1 x 160 kg PR+5 kg
1 x 165 kg PR+10 kg
1 x 170 kg PR+15 kg
4 x 150 kg PR + 2 reps
15 x 100 kg

Hihg-rep, som du siger du har opvarmet med (8-15 reps med 60 kg) tager IMO for meget på energien i forhold til hvad det giver af reel opvarmning til en 1 RM test. Jeg ville aldrig gå over 5 reps (pånær når man lige taget stangen allerførst) inden en maxtest.

Den type vægt, jeg nævner, har ingen betydning for mig eller mig energiniveau. Tilgengæld er det den måde, jeg normalt varmer op på ved en almindelig træning, og det har derfor en mental betydning, som bestemt også er værd at huske.
You can't really be strong until you can see a funny side to things

Personlig træning og fysioterapi
Følg bloggen på http://www.MoosFit.dk, Facebook eller Instagram #MoosFit
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2009 Månedens skribent: Februar 2010

Reputation point: 902

Geografisk sted: www.moosfit.dk

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online