Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1120
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1118

Følg bodybuilding.dk på

Træning med vægte kontra krops vægt

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej BB
Jeg er ny registreret bruger herinde, men har været "anonym" i en del tid.
Jeg har trænet med egen krops vægt og dyrket diverse øvelser som bl.a. denne gut udfører https://www.youtube.com/user/geoffcraft i længere tid.
Jeg læste Bruce Lee's trænings bog for nogle uger siden, og der blev ofte nævnt at Bruce Lee kombineret træning med vægte og træning med egen krop. Jeg kan tydeligt se fordelen ved dette i det at man får trænet type 2 musklerne ved vægtene og type 1 ved krops øvelserne.
Derfor er jeg nu gået i gang med den 'kombineret' træning, mit spørgsmål er bare, hvorfor I som erfarne trænere ikke har lige så meget fokus på træning med egen krops vægt som I har på træning med vægte? (jeg ved godt jeg generaliserer når jeg skriver dette)
I min optik virker træning med egen krops vægt optimalt i det man rammer flere muskelgrupper på én gang.

Og ét sidste lidt mere tricky spørgsmål. Ham her påstår han kun har trænet med sin egen krop som udgangspunkt, men kan det lade sig gøre at blive så stor udelukkende af den træning? Billede
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Ham på billedet, har da nok helt sikker også haft en håndvægt i hånden før :)
Jack S. Jonathanson: SUNDHED og FISSEFORM?! Hva fuck snakker du om?! Jeg træner for at blive en freak!
Brugeravatar

Geografisk sted: Nakskov

Træner her: Fitness Center Wing Tsun Do

Brugeravatar
Administrator

Reputation point: 15

Logbog: Vis logbog

jonathanson skrev:Ham på billedet, har da nok helt sikker også haft en håndvægt i hånden før :)

I har nok set videoen en trilliard gange før, men det er ham her

- imponerende
"You got to feel bad to look good"
Brugeravatar

Rasmus Thorup skrev:Lidt relateret info:
http://www.news.bodylab.dk/sporg-eksper ... mbojninger

Tak for linket! Jeg er glad for de hurtige og konstruktive svar man får her på BB :D
Brugeravatar

HFK skrev:Jeg kan tydeligt se fordelen ved dette i det at man får trænet type 2 musklerne ved vægtene og type 1 ved krops øvelserne.

Ævl og kævl
HFK skrev:Derfor er jeg nu gået i gang med den 'kombineret' træning, mit spørgsmål er bare, hvorfor I som erfarne trænere ikke har lige så meget fokus på træning med egen krops vægt som I har på træning med vægte? (jeg ved godt jeg generaliserer når jeg skriver dette)

Der er ellers rigtig mange der kører dips og div. træk øvelser.
HFK skrev:I min optik virker træning med egen krops vægt optimalt i det man rammer flere muskelgrupper på én gang

Prøv at find en kropsvægtøvelse der rammer ligeså mange muskler som squat og dødløft.

Kropsvægt øvelser er rigtig effektive, men at sige de er mere effektive end frivægt, den er jeg ikke med på :) eller også er det mig der misforstår.

Anyways her er en artikel du kan læse.
artikler/bodybuilding/kropsvaegt-traening.html
Set the record straight.
Brugeravatar

Geografisk sted: AK Nordland

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 220.00

Kostplan: Vis kostplan

som saunzor siger, så er det med type 1 og type 2 fibrer med krops/fri vægts træning en omgang bullshit. Men, vi slipper nok aldrig for broscience så længe youtube fitness world og fitness dk eksisterer og scooby for den sags skyld.

Frivægtsøvelser kan være meget gode, dem som typisk bliver brugt er dips chins og pullups. Mht. til ham på billedet og i videoen så ser hans ben ynkelige ud kontra overkrop.
Brugeravatar

Reputation point: 20

Geografisk sted: Odense

Type 1 muskler er da de "langsomme". De udholdende. Og det bliver da primært trænet når man laver træningen i udgangspunkt med kroppen i det at man i givetvis kommer til at lave flere gentagelser end man gør med vægte. Dermed rører man type 2 muskler når det gælder vægte fordi det er eksplosivt og dermed de "hurtige" muskelfibre man træner?
Jeg vil virkelig gerne lære, så ret mig endelig! Jeg har i hvert fald gået rundt og troet dette var det rigtige..

@Saunzor, tak for linket. Jeg har lige skimmet den og det virker som noget jeg helt sikkert kan bruge!
Brugeravatar

HFK skrev:Type 1 muskler er da de "langsomme". De udholdende. Og det bliver da primært trænet når man laver træningen i udgangspunkt med kroppen i det at man i givetvis kommer til at lave flere gentagelser end man gør med vægte. Dermed rører man type 2 muskler når det gælder vægte fordi det er eksplosivt og dermed de "hurtige" muskelfibre man træner?
Jeg vil virkelig gerne lære, så ret mig endelig! Jeg har i hvert fald gået rundt og troet dette var det rigtige..

@Saunzor, tak for linket. Jeg har lige skimmet den og det virker som noget jeg helt sikkert kan bruge!

altså type 1 fibrer er dem du bruger når du går, rejser dig, eller laver mange gentagelser af et eller andet. Men, type 2 fibrer er dem du bruger når der kommer belastning på og det er sådan set lige meget om det er kropsvægt eller vægte for den sags skyld, det er desuden type 2 fibrer der har det største vækstpotentiale.
Brugeravatar

Reputation point: 20

Geografisk sted: Odense

HFK skrev:Type 1 muskler er da de "langsomme". De udholdende. Og det bliver da primært trænet når man laver træningen i udgangspunkt med kroppen i det at man i givetvis kommer til at lave flere gentagelser end man gør med vægte. Dermed rører man type 2 muskler når det gælder vægte fordi det er eksplosivt og dermed de "hurtige" muskelfibre man træner?

Hvor mange gentagelser snakker du om?
Hvis det er den samme rep range, som når du kører frivægte, så bruger du ikke andre fibre.
En person der har kørt 5x80 kg. i pulldowns eller 5xBW(80 kg.) pullups har ikke brugt andre fibre.
Set the record straight.
Brugeravatar

Geografisk sted: AK Nordland

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 220.00

Her er en god artikel om kropsvægttræning:
artikler/bodybuilding/kropsvaegt-traening.html
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

"Hvor mange gentagelser snakker du om?"
Når jeg laver chin-ups eks. bliver det snildt til omkring 12 gentagelser. Med håndvægte sørger jeg for at tage vægten op så jeg maks. kan tage omkring 5-6 stykker.
Men tak for hjælpen. Dejligt at blive klogere
Brugeravatar

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 28 gæster