Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Thor skrev:Hej Gents,
Jeg kører et klassik 2-split henh. bryst/skulder/triceps og ben/ryg/biceps.
Jeg har besluttet mig for at inkludere nogle upright rows i programmet.
Bør denne øvelse køres på ryg-dagen el. på skulder-dagen ?
Thanx!

pullupman skrev:Alt for stort skade-potentiale. Råd, byt uprigt ud med alm. BB shrugs. Istedet kan du lave lateral raises

Zaulich skrev:pullupman skrev:Alt for stort skade-potentiale. Råd, byt uprigt ud med alm. BB shrugs. Istedet kan du lave lateral raises
Hvis manden kan gøre det uden problemer, hvorfor skal han så lade være? Jeg har kørt den adskillige gange uden problemer - overhovedet.
Jeg synes fint man kan køre den, såfremt kroppen ikke brokker sig.

Thor skrev:Grunden til at jeg påtænker at tage upright rows med, er for at få lidt mere fokus på traps.
Jeg har laver allerede lateral raises og BOR (ca. 45 grader foroverbøjet).
Det forekommer mig at upright rows vil være det der rammer traps mest direkte, men hvis jeg har overset en anbefalelsesværdig øvelse til formålet, så hører jeg gerne om det..

Thor skrev:Takker.
Dødløfter allerede et par gange om ugen, men kan sagtens kombinere det med lidt rackpulls.
Vil du mene at Shrugs et mere effektivt end upright rows for trapezius ?

Thor skrev:Tak StefanM.. I en artikel publiceret idag på Tmuscle.com har de målt muskelaktiveringen på et hav af skulder og traps øvelser. BB Shrugs er en klar vinder m.h.t. aktivering af traps. Så nu er din glimrende rådgivning underbygget af videnskaben..;-)
http://www.tmuscle.com/free_online_arti ... _exercises

StefanM skrev:I er godt klar over at EMG i praksis ikke betyder ret meget, ikke? Det er langt mere fornuftigt at køre sikre øvelser, der "føles godt", med god form og intensitet. Derfra er resten af det træningsmæssige detaljer.

StefanM skrev:I er godt klar over at EMG i praksis ikke betyder ret meget, ikke? Det er langt mere fornuftigt at køre sikre øvelser, der "føles godt", med god form og intensitet. Derfra er resten af det træningsmæssige detaljer.

A Menace To Chicken skrev:StefanM skrev:I er godt klar over at EMG i praksis ikke betyder ret meget, ikke? Det er langt mere fornuftigt at køre sikre øvelser, der "føles godt", med god form og intensitet. Derfra er resten af det træningsmæssige detaljer.
True.. - jeg har bare altid haft den "gode følelse", du nævner, når jeg kører pres bag nakke. Jeg ødelagde min højre rotatormanchet, for godt 12 år siden, på at kravle i træer med en kædesav i strakt arm i nogle ret åndsvage vinkler, men jeg har aldrig følt noget til den gamle skade når jeg kører pres bag nakke. Eller træk til nakke, for den sags skyld.
En af de øvelser der stadig niver i skuldren er, desværre, dibs..- men jeg håber at kunne træne mig op til at køre dem igen, inden for en overskuelig fremtid.

Thor skrev:StefanM skrev:I er godt klar over at EMG i praksis ikke betyder ret meget, ikke? Det er langt mere fornuftigt at køre sikre øvelser, der "føles godt", med god form og intensitet. Derfra er resten af det træningsmæssige detaljer.
Jeg har ingen viden om EMG's betydning for muskelvækst udover hvad der står i artiklen, men er interesseret.
Kan du forklare hvorfor du mener, at det ikke er et væsentligt parameter i forhold til at vælge relevante øvelser.
Jeg går naturligvis ud fra at god form og intensitet er en selvfølge.

StefanM skrev:Thor skrev:StefanM skrev:I er godt klar over at EMG i praksis ikke betyder ret meget, ikke? Det er langt mere fornuftigt at køre sikre øvelser, der "føles godt", med god form og intensitet. Derfra er resten af det træningsmæssige detaljer.
Jeg har ingen viden om EMG's betydning for muskelvækst udover hvad der står i artiklen, men er interesseret.
Kan du forklare hvorfor du mener, at det ikke er et væsentligt parameter i forhold til at vælge relevante øvelser.
Ift muskelstyrke er det en smule anderledes. Der kan man eksempelvis konstatere en stor aktivitet af VMO i unilaterale benøvelser (Hvilket er godt, da VMO har en stor rolle i stabilitet af patella ift dens bevægelse i den anatomiske glidebane, og en svag VMO kan blandt andet resultere i patella-femoral syndrom)

Ahrendsen skrev:StefanM skrev:Thor skrev:StefanM skrev:I er godt klar over at EMG i praksis ikke betyder ret meget, ikke? Det er langt mere fornuftigt at køre sikre øvelser, der "føles godt", med god form og intensitet. Derfra er resten af det træningsmæssige detaljer.
Ift muskelstyrke er det en smule anderledes. Der kan man eksempelvis konstatere en stor aktivitet af VMO i unilaterale benøvelser (Hvilket er godt, da VMO har en stor rolle i stabilitet af patella ift dens bevægelse i den anatomiske glidebane, og en svag VMO kan blandt andet resultere i patella-femoral syndrom)
Dvs, det er godt at bruge unilaterale ben øvelser for at få mere fokus på VMO. Jeg sys fx min halter lidt? (unilaterale øvelser, såsom leg extension, one legged benpres og single leg split squat) ??

StefanM skrev:A Menace To Chicken skrev:StefanM skrev:I er godt klar over at EMG i praksis ikke betyder ret meget, ikke? Det er langt mere fornuftigt at køre sikre øvelser, der "føles godt", med god form og intensitet. Derfra er resten af det træningsmæssige detaljer.
True.. - jeg har bare altid haft den "gode følelse", du nævner, når jeg kører pres bag nakke. Jeg ødelagde min højre rotatormanchet, for godt 12 år siden, på at kravle i træer med en kædesav i strakt arm i nogle ret åndsvage vinkler, men jeg har aldrig følt noget til den gamle skade når jeg kører pres bag nakke. Eller træk til nakke, for den sags skyld.
En af de øvelser der stadig niver i skuldren er, desværre, dibs..- men jeg håber at kunne træne mig op til at køre dem igen, inden for en overskuelig fremtid.
Det lyder ret træls - er du blevet diagnosticeret + genoptrænet korrekt ved en terapeut osv?
Ellers er dips altså ikke en øvelse, man ikke kan leve uden... Mange får problemer med kravebenet netop pga dén, og der er immervæk rigeligt med fine alternativer...

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 28 gæster