Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

BBA skrev:For at rydde en evt misforståelse, så er der tale om primærvalg, hvor partierne og vælgerne udpeger de kandidater der skal stille op ved det senere præsidentvalg den 4. november 2008

Mandenibusken999 skrev:hmm nu er jeg ikke så klog ang politik så var der nogen som kunne forklare kort og godt hvad forskellen mellem republik og demokrati er?

Foreigner skrev:Libetarians er ikke det samme som liberalister i Danmark. Liberal og liberalist er ikke det samme.
Liberalister er folk der er tilhængere af liberalisme.
Libertarians er tilhængere af "libertarianism" og ikke "liberalism". Men de to ideologier udelukker ikke nødvendigvis hinanden.

Nu ordkløver du jo selvfølgelig lidt rigeligt, da jeg bare ville afklare en almindelig misforståelse omkring, at amerikanske liberals ikke er = liberale i dansk forstand.

Foreigner skrev:Det der vækkede mig ved dit indlæg var, at demokraterne var socialdemokrater og at de ønsker en stærkere stat. Om de er socialdemokrater kan diskuteres, det kommer an på hvilken definition man tager udgangspunkt i. Men jeg er overbevist om at republikanerne går ind for en stærkere stat, og demokraterne for en stat, der blander sig mindre - hvilket man må sige passe udemærket på den liberalistiske ideologi.
Republikanerne er dog det klassiske eksempel på konservaisme. Nemlig en magtfuld stat, der observerer befolkningen og med overhoveder for ethvert lag og enhver "arena".
Jeg skød migselv måske lidt i foden ved at kalde begge fløje for liberalistiske. Demokraterne er nemlig i højere grad liberalistiske end republikanerne, der jo som bekendt er konservative. De to ideologier udelukker hinanden på mange punkter.
Hvad angår libertarians og danske liberalister, så kom jeg til at rode lidt rundt i det.
Liberal (på engelsk) er ikke det samme som libertarian og liberal (på dansk).
Man kommer jo til at lave et på fejl når ordene minder om hinanden så meget - identiske

Det har i hvert fald været et omdebateret emne, altså hvilken fløj der vil have den stærkeste stat. Jeg vil stadig holde på, at venstrefløjen vil have en større stat end højrefløjen, særligt hvis vi kigger på de økonomiske forhold. Jeg har dog ikke noget konkret at underbygge det med, så det går udelukkende på intuition.
Jeg er i øvrigt ikke enig i at venstrefløjen er mere liberalistisk. På de værdipolitiske områder kan der muligvis være noget om snakken (vedrørende abort fx), men økonomisk er højrefløjen noget mere liberalistisk orienteret end venstrefløjen. Bush har fx givet skattelettelser til de 10 % rigeste.

Rades skrev:Forhåbentlig en replublikaner, der kan få styr på økonomien med fokus på de 3 store chok; kreditkrisen, boligchokket og oliechokket, og så undgå recession.
klart det vigtigste i mine øjne

8800 skrev:Rades skrev:Forhåbentlig en replublikaner, der kan få styr på økonomien med fokus på de 3 store chok; kreditkrisen, boligchokket og oliechokket, og så undgå recession.
Hvorfor er en republikaner bedre til det end en demokrat?
Den nuværende præsident er republikaner og det kører ikke så godt for Bushen.

Rades skrev:8800 skrev:Rades skrev:Forhåbentlig en replublikaner, der kan få styr på økonomien med fokus på de 3 store chok; kreditkrisen, boligchokket og oliechokket, og så undgå recession.
Ja, er replublikanerne ikke mere liberalister? Tænker på ekspansiv finanspolitik.
For at fed nedsætter renten hjælper jo tydeligvis ikke en daddel..

8800 skrev:Rades skrev:8800 skrev:Rades skrev:Forhåbentlig en replublikaner, der kan få styr på økonomien med fokus på de 3 store chok; kreditkrisen, boligchokket og oliechokket, og så undgå recession.
Ja, er replublikanerne ikke mere liberalister? Tænker på ekspansiv finanspolitik.
Ekspansiv finanspolitik kan da i ligeså høj grad føres af f.eks. demokraterne, da det jo også er f.eks. øgede offentlige udgifter.
Desuden har Bush jo kun givet skattelettelser til de rigeste... Ikke en god måde at sætte gang i privatforbruget.

Foreigner skrev:Hvis man ser på hvilken fløj vil give mere kontrol og magt til staten, så er det uden tvivl republikanerne, der ønsker en stærkere stat end demokraterne. Demokrater har tendens til at modarbejde republikanske forslag, der vil indskænke individets frihed mere end nødvendigt - f.eks. øget overvågning, spørgsmål om abort, homoseksuelles rettigheder osv..
Jeg er både enig og uenig. På de værdipolitiske områder er demokraterne uden tvivl de mest liberale.
Hvad angår økonomisk, så mener jeg stadig at demokraterne er mere liberalistiske.
At Bush har givet skattelettelser til de rigeste viser jo blot at han (og republikanerne) er konservative (tænk hierarki og klasser).
Hvis man er på højrefløjen, så betyder det ikke at man per automatik er mere liberalistisk end et parti på venstrefløjen. Det er derfor den gamle højre-venstre skala ikke dur, vi skal have fat i værdi-skalaen.
Dansk Folkeparti ligger også langt ude på højrefløjen, men de er næppe et liberalistisk parti.
De Radikale ligger både på højre og venstre fløjen (kommer an på om man betragter partiet fra et økonomisk er værdipolitisk perspektiv).

Rades skrev:8800 skrev:Rades skrev:8800 skrev:Rades skrev:Forhåbentlig en replublikaner, der kan få styr på økonomien med fokus på de 3 store chok; kreditkrisen, boligchokket og oliechokket, og så undgå recession.
Ekspansiv finanspolitik kan da i ligeså høj grad føres af f.eks. demokraterne, da det jo også er f.eks. øgede offentlige udgifter.
Desuden har Bush jo kun givet skattelettelser til de rigeste... Ikke en god måde at sætte gang i privatforbruget.
troede demokraterne gik ind for automatisk budgetvirkning?? altså de blandet sig mindst muligt.
Udover de rige, burde de subprime ramte også hjælpes Men egentlig har de fået hjælp ved en ekstra afdragshorisont + renten sænket af fed og kurserne på obligationer er steget.
Ellers ser jeg ingen kritik af hans skattelettelser.. Hvis man forventede mere scandinaviskvelfærdssystem i USA, hører man ikke til i USA jo.

8800 skrev: At give de rige skattelettelser er nu nok ikke den mindst effektive metoder til at kickstarte den private efterspørgsel.

Karl Æg skrev:8800 skrev: At give de rige skattelettelser er nu nok ikke den mindst effektive metoder til at kickstarte den private efterspørgsel.
Det kommer jo i høj grad an på, hvor mange arbejdspladser en sådan lettelse skaber. Generelt er det langt effektivere for efterspørgslen at få flere folk i arbejde end at give skattelettelser over en bred kam, fordi folk har en tendens til at spare den ekstra skattelettelse op i stedet for at forbruge den.

Rades skrev:Lånereglerne er som sådan gode nok.. Der jo sikkerhed i huset. Men når der kommer et kæmpe udbud boligmarkedet, er værdien jo for lav..
Jeg har ingen kritk overfor skattelettelserne til de rige.
Det er jo ikke de lavestlønnet der har største forbruget i USA.
Og der mener jeg hvilke velfærdssystem der er i landet.
Men mon ikke den svage dollar redder det hele??

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 52 gæster