Bruger login







Ugen der gik, uge 16, 2019
Sommer og træning

Tilbudsguide, uge 17, 2019
Vindruer og skyr!

Ugen der gik, uge 15, 2019
Arnold Classic 2019 og straps!

Tilbudsguide, uge 16, 2019
Innocent juice og æg!


Statistik

Vi har 55500 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Holgersen

Vores medlemmer har i alt skrevet 2027480 indlæg i 86575 emner

17 nye indlæg i dag


Online
I alt: 359
Medlemmer: 6
Skjulte: 3
Gæster: 350

Følg bodybuilding.dk på

Vægtløftningssko og springerknæ

Udskriv emne


Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum





Hej bb.dk

Jeg har overvejet at anskaffe mig et par vægtløftningssko fordi min ankelmobillitet er ringe. Jeg har desværre også problemer med det ene knæ hvor jeg tidligere er blevet fortalt det er springerknæ. Det startede da jeg spillede fodbold for 10 år siden og har plaget mig on/off siden da. Pga. den høje hæl i vægtløftningssko vil der være øget belastning på patellar scenen og dermed en
øget belastning på knæet. Det bliver bl.a. beskrevet i denne artikel: https://fitproject.dk/fordele-og-overve ... tningssko/
Derfor er jeg i tvivl om det er en god ide at anskaffe mig skoene. Hvad synes i? Nogen med erfaringer? Alle input er velkomne.

Venlig hilsen og glædelig jul, Lars
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 211
Tilmeldt: 29. dec 2016, 12:21
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Uden at være proffessor, så kommer det da langt an på din skwat form, jeg vil mene at ''sumo skwat'' dårlig nok belaster dine knæ i forhold til konventionel når du rammer dybden.

Du kan altid bruge knæ bind? eventuelt se dem fra rogue eller howmuchyoubench.net
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 56
Tilmeldt: 19. maj 2017, 22:39
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 180.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



@Jacob. Belastningen henover knæet er ikke størst i bunden af et squat, men ved sticking point.

De fleste rehabiliterer springerknæ med langsomme kontrollerede eccentriske squats/leg presses/hack squats suppleret med et bens-arbejde - polequins stepups f.eks til styrkelse af VMO. En kompetet træner med evt fysioterapeutisk baggrund ville kunne hkælpe med fornuftig genoptræning.

Ift ankelmobilitet camouflerer VL-sko problemet - du har behov for at arbejde med det parallelt. Fjek evt instasitet "footcollective" der har mange tips og tricks til ankelmobilitet, generel mobilisering af fødder og tær, samt øvelser til balle og et-bens kontrol.

VL-sko kan dog afhjælpe et akut problem ift din squat-form - post gerne en video, så man kan se dine kropsproportioner og bevægelsesmønster.
... My CNS is a neural net processor; a learning computer...

Billede

...there is a time in every one’s life when you must clench your teeth together and your fate only depends on your determination.
Brugeravatar

 
Reputation point: 315
 
Indlæg: 3969
Tilmeldt: 7. jan 2010, 17:41
Geografisk sted: Aarhus
 
Træner her: Ultimate Gym
Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Aarhus Athlet Klub
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tak for de gode svar indtil videre.
Jeg er ved at uploade en video med squat form, så den kommer op inden så længe.
Mht. mit springerknæ forsøger jeg at rehab med kontrollerede squats og side step ups til VMO. Kan se de fleste faktisk bruger en eleveret hæl i poliquin step ups så det vil jeg også prøve næste gang.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 211
Tilmeldt: 29. dec 2016, 12:21
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



dwellengers skrev:@Jacob. Belastningen henover knæet er ikke størst i bunden af et squat, men ved sticking point.

De fleste rehabiliterer springerknæ med langsomme kontrollerede eccentriske squats/leg presses/hack squats suppleret med et bens-arbejde - polequins stepups f.eks til styrkelse af VMO. En kompetet træner med evt fysioterapeutisk baggrund ville kunne hkælpe med fornuftig genoptræning.

Ift ankelmobilitet camouflerer VL-sko problemet - du har behov for at arbejde med det parallelt. Fjek evt instasitet "footcollective" der har mange tips og tricks til ankelmobilitet, generel mobilisering af fødder og tær, samt øvelser til balle og et-bens kontrol.

VL-sko kan dog afhjælpe et akut problem ift din squat-form - post gerne en video, så man kan se dine kropsproportioner og bevægelsesmønster.


https://www.youtube.com/watch?v=o4cH0HE ... e=youtu.be

Video af mit squat. Er på SU så jeg træner i Urban. Dont judge me.

Kunne være fedt med respons enten på videoen eller på OP. Eller begge. :-)
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 211
Tilmeldt: 29. dec 2016, 12:21
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Det ser ud til, at stangens bane nærmest er som et "/", eller tager jeg fejl? Altså fra startposition til slutposition. Under nogle reps ligger stangen nærmest foran dine tæer i bundpositionen. Stangens bane skal helst være så tæt på vinkelret på gulvet som muligt - og så lige over midten af dine fødder.
Træningsprogram: Renaissance Periodization's PL Hypertrophy Training Template
Brugeravatar
 
Reputation point: 80
 
Indlæg: 2695
Tilmeldt: 29. okt 2012, 09:43
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Dødløft: 130.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Det ser ud til at du har ret. Hvordan laver jeg det om?
Generelt har jeg haft svært ved at lave progression i squat, så min form er garanteret ikke den bedste.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 211
Tilmeldt: 29. dec 2016, 12:21
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg ved ikke hvad Etrius snakker om. Der ingen regler for at stangen skal ligge ret med fødderne eller hvad han påstår?

Din form er god. Dog så er der svært at se om du er high eller lowbar skwatter, du falder lidt forover som kan være skyld i dine løbesko eller at du ikke spreder dine knæ ud.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 56
Tilmeldt: 19. maj 2017, 22:39
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 180.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



JacopGørDetSelv skrev:Jeg ved ikke hvad Etrius snakker om. Der ingen regler for at stangen skal ligge ret med fødderne eller hvad han påstår?

Din form er god. Dog så er der svært at se om du er high eller lowbar skwatter, du falder lidt forover som kan være skyld i dine løbesko eller at du ikke spreder dine knæ ud.

Jeg snakker ikke om regler. Jeg snakker heller ikke om, at stangen - død og pine - skal følge en ret linie. Men det er det, som man i teorien bør sigte efter. For pokker, det er simpel fysik.
Træningsprogram: Renaissance Periodization's PL Hypertrophy Training Template
Brugeravatar
 
Reputation point: 80
 
Indlæg: 2695
Tilmeldt: 29. okt 2012, 09:43
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Dødløft: 130.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Såså venner. Ikke skændes i min tråd :-)

Så vidt jeg ved er det en fordel hvis stangen er over midten af foden og at den bliver det hele tiden. Det ser det ikke ud til den gør ved mig. Hvordan kan jeg rette det? Og er det noget squat sko kan hjælpe mig med?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 211
Tilmeldt: 29. dec 2016, 12:21
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



123træner skrev:Såså venner. Ikke skændes i min tråd :-)

Så vidt jeg ved er det en fordel hvis stangen er over midten af foden og at den bliver det hele tiden. Det ser det ikke ud til den gør ved mig. Hvordan kan jeg rette det? Og er det noget squat sko kan hjælpe mig med?

Næ, der er ingen grund til at skændes. Selvfølgelig skal man forsøge at holde en nogenlunde lige stangføring over midten af fødderne. Alt andet fører til balanceproblemer og et dårligere udgangspunkt for at, ja, squatte. Fysikkens love gælder også under squat. :mrgreen:

Forudsat at du har et godt opspænd og holder det, kan du forsøge at åbne mere op i hoften. Stå lidt bredere, evt. med mere skrå fødder og lad som altid dine knæ følge føddernes retning, når du squatter. Det vil gøre din knævandring (ud over tæerne) mindre og kan forhåbentlig løse dit problem.
Træningsprogram: Renaissance Periodization's PL Hypertrophy Training Template
Brugeravatar
 
Reputation point: 80
 
Indlæg: 2695
Tilmeldt: 29. okt 2012, 09:43
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Dødløft: 130.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Vægtens vandring frem vil være begrundet af hvor meget der er på stangen relativt ift ens egen masse. Har man en stor bagdel, kan masse-midtpunktet sagtens være centreret midt på foden i bunden af squattet, selvom stangen vandrer frem, ved lavere kg. Det ser ikke i høj grad ud til at TS kommer på tæerne, fremfor hele foden.

Du kan prøve dig frem med URBAN GYM´s 5-kgs skiver under hælene (de sorte) og se om den ændrer din bevægelse. Din bevægelse ser ok ud, det kræver bare mere øvelse. Start evt med et goblet squat og mærk hvordan bevægelsen er.
... My CNS is a neural net processor; a learning computer...

Billede

...there is a time in every one’s life when you must clench your teeth together and your fate only depends on your determination.
Brugeravatar

 
Reputation point: 315
 
Indlæg: 3969
Tilmeldt: 7. jan 2010, 17:41
Geografisk sted: Aarhus
 
Træner her: Ultimate Gym
Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Aarhus Athlet Klub
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tak for feedback. Har bestilt nogen squatsko fra bodyman. Prøvede at tage nogle klodser under hælene sidst jeg squattede og det føltes meget anderledes, så det bliver spændende.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 211
Tilmeldt: 29. dec 2016, 12:21
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Begynder forum




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster