Benjamin Reilly skrev:Hvordan går det med at blive clairvoyant?
Goddag Baba O'Reilly. Det går faktisk ikke særlig godt. Eller, jeg føler mig en smule clairvoyant, men jeg bliver ikke mere clairvoyant lige nu. Til gengæld oplever jeg seriøs deja-vu for tiden ret ofte. Jeg
VED jeg har set nogle ting i drømme, når jeg så oplever dem, bliver jeg sådan helt slået ud af den fordi jeg pludselig kan huske, jeg har set det før. Det er ret fascinerende.
I går havde jeg en fantastisk dag. Vi var i Kildeparken, og jeg købte en engangsgrill og skumfiduser. Det var en sand fest, mine venner, det var virkelig, virkelig skønt. Efterfølgende var der musik om aftenen, og alt var godt og uendeligt hyggeligt udover alle grænser, noget af det hyggeligste jeg nogensinde har oplevet. Gratis kaffe og småkager, jeg blev helt hyper på koffein og vi hoppede og dansede rundt, det var rart.
På vej hjem i bussen nåede jeg netop at komplimentere en af de optrædende, som bor i samme by som mig, og jeg tror, hun blev glad for rosen. Det er jeg glad for, hun gjorde. Men hun var faktisk også god, virkelig.
Jeg fik også læst lidt Søren Kierkegaard, "Liljen paa Marken og Fuglen under Himlen". Jeg læser det dog på nydansk, og forkortet, - jeg fandt bogen på biblioteket. Det handlede om glæde, og jeg vil komme med nogle citater, jeg virkelig synes om.
"Se til himlens fugle; de sår ikke, og høster ikke, og sanker ikke i lader" - ubekymrede om den dag i morgen. "Betragt græsset på marken - som er i dag."
"Gør det og lær"
"Så lad os da betragte liljen og fuglen, disse de glade læremestre. "De glade læremestre", ja, thi du ved, at glæden er meddelsom; og derfor underviser ingen bedre i glæden end den, der selv er glad. Læreren i glæde har egentlig ikke andet at gøre end selv at være glad eller at være glæden; hvor meget han end anstrenger sig for at meddele glæde - når han ikke selv er glad, er undervisningen ufuldkommen. Således er der intet lettere at undervise i end i glæde - ak, man behøver blot selv altid i sandhed at være glad.
Men dette "ak", ak det tyder på, at det endda ikke er så let - nemlig ikke så let altid selv at være glad; thi at det, når man er det, er let nok at undervise i glæde: intet er vissere."
[...]
"Dersom det, man glæder sig over, var slet intet, og man dog i sandhed var ubeskrivelig glad, da beviste det jo allerbedst, at man selv er glæden og glæden selv - som liljen og fuglen er det, de glade læremestre, i glæde, der, just fordi de er
ubetinget glade, er glæden selv. Den nemlig, hvis glæde er afhængig af visse betingelser, han er ikke glæden selv, hans glæde er jo betingelsernes og betingelsesvis i forhold til disse. Men den, der er glæden selv, han er ubetinget glad, ligesom omvendt, den, der er ubetinget glad, er glæden selv."
[...]
"Ubetinget glad bliver kun den, som er glæden selv, og kun ved at være ubetinget glad, bliver man glæden selv."
[...]
Dog kunne man ikke ganske kort angive, hvorledes glæden er indholdet af denne liljens og fuglens undervisning, eller hvad der er indholdet af denne deres undervisning i glæde. Det vil sige, kunne man ikke ganske kort angive tankebestemmelserne i denne deres undervisning? Jo, det kan man let, thi hvor enfoldige liljen og fuglen også er, de er så vist ikke tankeløse. Altså, man kan det let, og lad os ikke glemme, allerede dette er i denne henseende en overordentlig forkortning, at liljen og fuglen selv er, hvad den underviser i, selv udtrykker det, hvori den som lærer underviser. Dette er - forskelligt fra den ligefremme og første oprindelighed, at liljen og fuglen i strengeste forstand fra øverste hånd har det, hvori den underviser - den erhvervede oprindelighed. Og denne den erhvervede oprindelighed i liljen og fuglen, den er jo igen enfold, thi om en undervisning er enfoldig, beror ikke så meget på, om der bruges simple, dagligdags udtryk, eller højtravende og lærde, nej, det enfoldige er, at læreren selv er det, hvori han underviser.
Og således er det tilfældet med liljen og fuglen. Men denne undervisning i glæde, hvad igen deres liv udtrykker, er ganske kort følgende: der er et i dag, det
er, ja, der falder et uendeligt eftertryk på dette
er, der er et i dag - og der er ingen, slet ingen bekymring for den dag i morgen, eller for den anden morgen."
[...]
"Hvad er glæde, eller det at være glad? Det er i sandhed at være sig selv nærværende; men det at være sig selv i sandhed nærværende, det er dette "i dag", dette at
være i dag, i sandhed at
være i dag. Og i samme grad som det er sandere, at du er i dag, i samme grad som du er dig selv ganske nærværende i at være i dag, i samme grad er ulykkens dag i morgen ikke til for dig."
I dag tror jeg bliver en god dag, jeg glæder mig i hvert fald, og jeg nyder det lige nu. Det samme håber jeg, I gør.
Der findes ingen uinteressante ting, kun uinteresserede mennesker.