Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1728
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1726

Følg bodybuilding.dk på

Væskeindtag under måltid

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Jeg hørt/læste engang, at det var mest hensigtmæssigt at drikke mindst muligt under selve måltidet og vente med at stille tørsten efter måltidet. Altså sørge for ikke at drikke for meget (vand) under måltidet..

Kan dette passe og hvad skulle det hjælpe? I så fald, hvilke mængder snakker vi?

Reputation point: 0

Geografisk sted: Århus C

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Det har været oppe før. Jeg har hørt det samme fra en eller anden kostekspert. Kan dog ikke finde noget på skrift omkring emnet.

Tror den generelle holdning her er, at det ikke gør noget.
Brugeravatar

Træner her: Power Gym

Logbog: Ingen logbog

jeg kan ikke lige se hvad det skulle gøre, det hele bliver jo alligvel blandet nede i maven.
Jonathan gir aldrig op !!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hjørring

Træner her: Fitness Master Hobro

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
- Squat: 80.00
- Dødløft: 90.00

Det eneste jeg umiddelbart kan forestille mig kan være,I hvert fald i bodybuilding sammenhæng, er at væske også mætter en smule, og man derfor spiser en smule mindre.
Brugeravatar

Det sq svært nok at få drukket al den væske man ska' ha' ned i forvejen så jeg ville ikke spilde min tid på det...

Men det lyder alligevel lidt spændende, hvis der er nogen der har noget info? Mit gæt er at det måske løber lidt for hurtigt ned gennem de første fordøjelsesstadier og hober sig for mig op på en gang, men det er bare gætteri..
No One Ever Really Dies

Der er intet galt i at drikke til sin mad, med mindre vi snakker ret store mængder. Der er forskellige alternative kure der anbefaler at man ikke drikker til maden da man så ikke optager alt næringen fra maden #-o der er ingen dokumentation bag disse påstande.

Kroppen har reelt kun brug for 1-1½ L væske dagligt + ekstra når der er meget varmt eller man er meget fysisk aktiv, så egentligt ikke så svært at dække væskebehovet i et land som DK.

Jeg mener at have hørt (har ingen referencer, desværre!), at det er fordi man så vil bruge længere tid på at tygge maden og blande det med spyt, hvorved nogle enzymer nedbryder maden bedre - eller noget i den stil, men som sagt, kan ikke helt huske det... :(

Endvidere har jeg også hørt, at væsken skulle "binde" sig, hvis man indtager store mængder til krydrede retter - men igen, stadig ingen referencer... :|

Men et interessant emne - måske nogen kan belyse det... :P

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Fitness World Aalborg

Har hørt noget om at det generelt er for at forhindre at man skyller alle mineraler og vitaminer for hurtigt igennem kroppen så den ikke når at bruge dem fuldt ud.. men i det tilfælde er det jo lige gyldigt om det er under måltid eller bare generelt
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)
Kostplan: Vis kostplan

*JJ* skrev:Jeg mener at have hørt (har ingen referencer, desværre!), at det er fordi man så vil bruge længere tid på at tygge maden og blande det med spyt, hvorved nogle enzymer nedbryder maden bedre - eller noget i den stil, men som sagt, kan ikke helt huske det... :(

Endvidere har jeg også hørt, at væsken skulle "binde" sig, hvis man indtager store mængder til krydrede retter - men igen, stadig ingen referencer... :|

Normalvis har kroppen ingen problem med at nedbryde maden der indtages- der udskilles flere gange den nødvendige mængde enzymer.

Der kan sagtens bindes mere eller mindre væske i kroppen men det har heller ikke noget at gøre med om der drikkes til eller efter måltidet.

Dingo skrev:Har hørt noget om at det generelt er for at forhindre at man skyller alle mineraler og vitaminer for hurtigt igennem kroppen så den ikke når at bruge dem fuldt ud.. men i det tilfælde er det jo lige gyldigt om det er under måltid eller bare generelt
Som jeg nævnte før er dette noget sludder.

Stubbe skrev:
Dingo skrev:Har hørt noget om at det generelt er for at forhindre at man skyller alle mineraler og vitaminer for hurtigt igennem kroppen så den ikke når at bruge dem fuldt ud.. men i det tilfælde er det jo lige gyldigt om det er under måltid eller bare generelt
Hvor siger du det?
Jeg snakker ikke om mens man spiser og om væsken hindrer optagelsen fra mavesækken. jeg snakker om kroppens vitamin og mineral lagre generelt. Og at vi er oppe i 4-5 liter om dagen i dette eksempel.
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)
Kostplan: Vis kostplan

Stubbe skrev:
*JJ* skrev:Jeg mener at have hørt (har ingen referencer, desværre!), at det er fordi man så vil bruge længere tid på at tygge maden og blande det med spyt, hvorved nogle enzymer nedbryder maden bedre - eller noget i den stil, men som sagt, kan ikke helt huske det... :(

Normalvis har kroppen ingen problem med at nedbryde maden der indtages- der udskilles flere gange den nødvendige mængde enzymer.

Der kan sagtens bindes mere eller mindre væske i kroppen men det har heller ikke noget at gøre med om der drikkes til eller efter måltidet.

Ok, men som sagt, det var også blot noget jeg havde hørt...

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Fitness World Aalborg

Dejligt mange svar/påstande. Men er der nogen, som kan belyse emnet med noget faktisk dokumentation eller lign?

Geografisk sted: Århus C

Dingo skrev:
Stubbe skrev:
Hvor siger du det?
Jeg snakker ikke om mens man spiser og om væsken hindrer optagelsen fra mavesækken. jeg snakker om kroppens vitamin og mineral lagre generelt. Og at vi er oppe i 4-5 liter om dagen i dette eksempel.
Faren ved et stort væskeindtag er ikke at udvaske mikronæringsstoffer, men at fortynde niveauet af nogle mikronæringsstoffer i kroppen og derved skabe ubalance der i sidste ende kan forårsage at man dør. 4-5 L om dagen er ikke noget problem at håndtere, mens 4-5 L over kort tid eller i forbindelse med hård aktivitet kan være et problem.

Merrild skrev:Dejligt mange svar/påstande. Men er der nogen, som kan belyse emnet med noget faktisk dokumentation eller lign?
Er det noget bestemt du vil have belyst? F.eks. står der noget i NNR.

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 50 gæster