Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69650 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1560
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1558

Følg bodybuilding.dk på

Valleprotein efter træning

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej,
Jeg er faldet over noget, som har ødelagt mit verdensbillede lidt.. er jeg helt galt på den hvis...?

Selv. er det anbefalet at man indtager proteiner der optages hurtigt efter træning. Derfor er valleprotein (ofte i form af proteinpulver) et udmærket bud.
Men samtidig er det også anderkendt, at hvis man ikke får tilført kulhydrater til kroppen efter træning, så vil proteinet, som man har indtaget, ikke bruges til at opbygge muskler, og vil i stedet bruges til at opfylde vores glykogendepoter.

Hvis disse påstand holder, så stiller jeg mig kritisk overfor proteinpulverindustrien (hvis der er noget der hedder det). Fordi, i teorien, er valleprotein derfor ikke det optimale til at opbygge muskelmasse, sammenlignet med f.eks. wieght gainer, idet man både får kulhydrater og proteiner i WG.
Og selv hvis man vil vedligeholde sin muskelmasse, altså ikke bygge mere på, så er kulhydrater igen at foretrække frem for protein, pga. prisen.

So here goes,
Hvad nytte har valleprotein overhovedet?

(lyder måske meget dumt, og der er måske noget jeg har overset. Men baseret på det jeg har skrevet, holder den så ikke?)

Håber på noget feedback,
M - B
Brugeravatar

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 210.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Vel derfor det også er anbefalet at man indtager nogle hurtigt optagelige carb efter træning sammen med sit whey? (dextrose, maltodextrin, eller noget andet med et højt glykæmisk index?

Kostplan: Ingen kostplan

du kan selv bestemme dine protein og kulhydrat fordeling hvis du køber carbs og protein seperat. Derudover kan du selv bestemme hvilke slags carbs du vil have.

Hvis du vil have en protein-shake senere på dagen, så slipper du også for at indtage "store" mængder carbs sammen med den hvis du vælger at købe valle istedet for WG
There are people who say that they can and there are people who say that they cant

Both are usually right
Brugeravatar

Reputation point: 15

Logbog: Vis logbog

K1M skrev:Vel derfor det også er anbefalet at man indtager nogle hurtigt optagelige carb efter træning sammen med sit whey? (dextrose, maltodextrin, eller noget andet med et højt glykæmisk index?

Jo, selvfølgelig. Eller man kunne klare sig med et par frugt eller whatever.
Men min pointe er netop at whey som "ene" kosttilskud på "ingen" måder er optimalt. Det fungere bedst med noget andet ved siden af..og derfor min undren.

@ Ioxer,
same point. Så eneste umiddelbare fordel ved valle er, hvis man ønsker et ekstra proteintilskud i dagligdagen. Men i træningsmæssige sammenhæng, SKAL det kombineres med noget andet, for bedst resultat?
Brugeravatar

Styrkeliste

nu er jeg ikke ekpert i protein pulver, men de fleste pulverer jeg har prøvet indeholder en god sjat kulhydrater og protein. Kroppen vil helt klar foretrække at bruge kulhydraterne til at gendanne depoterne, hvorefter proteinet kan blive brugt til at opbygge musklerne igen.

Der er også en hel del der bare drikker kakao af samme grund, fordi der er en god koncentration af proteiner og kulhydrater.

jeg synes personligt bare ikke der er nok i kakao, iforhold til hvad du kan få fra pulveret.

Mvh

mimame skrev:nu er jeg ikke ekpert i protein pulver, men de fleste pulverer jeg har prøvet indeholder en god sjat kulhydrater og protein. Kroppen vil helt klar foretrække at bruge kulhydraterne til at gendanne depoterne, hvorefter proteinet kan blive brugt til at opbygge musklerne igen.

Der er også en hel del der bare drikker kakao af samme grund, fordi der er en god koncentration af proteiner og kulhydrater.

jeg synes personligt bare ikke der er nok i kakao, iforhold til hvad du kan få fra pulveret.

Mvh

Sandt, men de produkter der vinder købernes interesse på markedet lige nu er overvejende populære, netop fordi at der reklameres med at det er ren protein. Jo mindre % "ikke protein", jo bedre kvalitet bliver der sagt. Og dermed havner vi igen i samme problem...
Brugeravatar

Styrkeliste

mimame skrev:nu er jeg ikke ekpert i protein pulver, men de fleste pulverer jeg har prøvet indeholder en god sjat kulhydrater og protein. Kroppen vil helt klar foretrække at bruge kulhydraterne til at gendanne depoterne, hvorefter proteinet kan blive brugt til at opbygge musklerne igen.

Mvh

En god sjat kulhydrat? nope
http://www.hvidovrestyrke.dk/ - Hvidovre Styrkeløft Forening
Brugeravatar

Reputation point: 20

Styrkeliste
- Squat: 215.00
- Dødløft: 240.00

Mm... får nu altid bare en shake med mællk, 40 gram pulver også kreatin :P

burde jeg tilføje carbs?:S

Geografisk sted: Aalborg

markn skrev:Mm... får nu altid bare en shake med mællk, 40 gram pulver også kreatin :P

Der er masser af kulhydrater i mælk. Men ellers æd et par stykker frugt og drik din shake - så er du "home safe".
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00

Galleri: Vis galleri (8)

Garik skrev:
markn skrev:Mm... får nu altid bare en shake med mællk, 40 gram pulver også kreatin :P

Der er masser af kulhydrater i mælk. Men ellers æd et par stykker frugt og drik din shake - så er du "home safe".

Der er som regel ~ 5 g kulhydrater pr.100 ml. mælk.
Hvis man føler de anbefalede råd om 2-300 ml. mælk sammen med shake (vurderes selv. efter smag), så er man stadig "kun" oppe på 15 g carbs, hvilket igen er 5 g mindre end det anbefalede. Derfor skal der et frugt med, da de giver ~ 10g kulhydrater (æble).

Og dog, for nogen anbefaler at man indtager 1 g carb pr. kg. kropsvægt efter træning --> problem, hvis man "kun" drikker whey + mælk.

Jeg er stadig kritisk, er whey nu det optimale?
Brugeravatar

Styrkeliste

Protien pulver er jo noget man tager sammen med carbs altid... for at opnå den bedst indtagelse af protien...

weghitgainer er jo det helt samme! der har producent bare tilføje carbs for dig så du er fri for at tænke på det...

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 145.00

Problemet med WG er bare, at protein/carb-ratioen ofte er lidt skæv i forhold til, hvad de fleste foretrækker. Too much sugar. Vel fordi kulhydraterne er billigere end valle.

Topicstarter: Det bliver jo altid anbefalet, at indtage kulhydrater efter træning sammen med sin protein. Fordelen, ved at have tingene adskilt, er, at det ikke er hensigtsmæssigt at fylde sig med alt det sukker i tide og utide. Det er hverken sundt eller særlig BB.

Whey
Pros
- God proteinkilde uden kulhydrater
- Kan bruges i shakes (smoothies etc.), på gryn og til generel madlavning

Cons
- Ingen kulhydrater (her er WG bedre post-WO)

WG
Pros
- God kulhydrat/proteinkilde efter træning

Cons
- Indeholder virkelig mange kulhydrater
- Har ikke ret mange anvendelsesmuligheder, hvis man vil undgå kulhydraterne.

Summa summarum:
- Kog en pose ris og æd den sammen med din whey-shake efter træning. Er garanteret også sundere.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00

Galleri: Vis galleri (8)

Jeg mindes sku ikke at have læst nogle valle protein udbydere undlade at skrive at ens proteinshake skal tages med kulhydrater ved siden af hvis det er i forbindelse med post-workout?
Det er klart at man skal have kulhydraterne og det bliver der ikke sagt imod, så where's the problem?

Til det med WG, så er det som andre har sagt, at ved rent protein + carbs ved siden af kan man selv bestemme hvor mange carbs i forhold til protein man vil have :)
Brugeravatar

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00

Galleri: Vis galleri (9)

Super.
Tak for det hele alle sammen - det er lækkert!
så er jeg blevet dét klogere om det i dag, great! Tak for hjælpen :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 58 gæster