Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69535 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050005 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1066
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1064

Følg bodybuilding.dk på

Spettis begynderlog - Back to basics

Udskriv emne

Opret en logbog og lad andre følge din træning

Tilbage til Logbog

Hey BB!

Jeg har længe kigget på back to basics programmet, og har flere gange tænkt "NU begynder jeg på B2B!" men det er aldrig blevet til noget. Før nu altså. Jeg har sat mig for, at jeg fra på mandag den 15. juli, begynder jeg at køre B2B, i stedet for bare at rende rundt og tage de øvelser / maskiner der nu liiige frister.

Indtil på mandag, vil jeg bruge det meste af den tid jeg er i træningscenteret på at få teknikken på plads, til dødløft og bent over barbell rows, eftersom det er to øvelser jeg aldrig har kørt, så jeg ved hvordan det skal gøres når jeg for alvor begynder på mandag.

Går ud fra, at jeg lige så godt, kan få smidt nogle stats ind fra start af.

Alder: 16 år
Højde: 171 cm
Vægt: 53
Træningserfaring: Jeg har styrketrænet siden marts, men som I nok allerede har fået forståelsen af, har det overhovedet ikke været noget seriøst.

Jeg har altid været 'the skinny guy', så nu er det tid til at få det ændret!

- Forresten. Om tirsdagen og fredagen, indgår Chin ups i programmet, og jeg kan lige så godt være ærlig og sige, at på nuværende tidspunkt har jeg ikke styrken til at lave mere end to chin ups, hvor jeg virkelig skal anstrenge mig for at få den anden i hus, så er der eventuelt en anden øvelse jeg kan køre, indtil jeg får opbygget nok styrke til at køre chin ups? :-k
Sidst rettet af Spetti 11. jul 2013, 18:46, rettet i alt 1 gang.

Reputation point: 0

Træner her: Fitness World

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Lav pulldowns, hvis du ikke føler, du kan lave chin ups :)

Og velkommen til :)
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Velkommen til og held og lykke med træningen. :)
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2010

Reputation point: 573

Garik skrev:Lav pulldowns, hvis du ikke føler, du kan lave chin ups :)

Det vil jeg gøre, og så vil jeg med tiden prøver at se, om jeg på ét eller andet tidspunkt får styrke nok til at køre chin ups.

- Tak skal du have, Garik :D

TheCzech skrev:Velkommen til og held og lykke med træningen. :)

Og tak til dig også, TheCzech, det bliver super fedt endelig at komme igang med et fast program, og samtidig at logge så jeg kan følge mig egen fremgang! :´)

Spetti skrev:
Garik skrev:Lav pulldowns, hvis du ikke føler, du kan lave chin ups :)

Det vil jeg gøre, og så vil jeg med tiden prøver at se, om jeg på ét eller andet tidspunkt får styrke nok til at køre chin ups.

- Tak skal du have, Garik :D

Det gør du da - du skal bare klø på :wink:
Brugeravatar
Chef-moderator

Styrkeliste

Så er jeg begyndt på B2B! Her er lidt fra dagens træning:

Bænkpres
4 sæt x 10 reps - 17½ kg. (Jeg kørte med 10 reps i dag, fordi at jeg gerne vil op på de 20 kg sharp inden jeg kører som skrevet i B2B med 6-8 reps. Regner med at jeg på torsdag kan klare det med 20 kg)

Dumbell Decline Press
Sprang denne øvelse over i dag, da jeg synes at det er en kamp at få vægtene op uden en spotter. Der er dog nogle tips i denne tråd unracke-decline-db-press-t71784.html som jeg vil prøve af i morgen når jeg har kørt alle mine øvelser, bare for at se om ét af de tips virker for mig, så jeg kan køre øvelsen uden spotter. - Ellers må jeg jo bare vente på at gutterne kommer hjem fra ferie :´)

Dumbell skulderpres
4 sæt x 6 reps - 8 kg

Dumbell side laterals
4 sæt x 6 reps - 5 kg

Skullcrushers
1 sæt x 10 reps - 5 kg (Bare for lige at sørge for at teknikken sad 100 % i skabet, det var lidt tid siden jeg sidst havde kørt Skullcrushers)
4 sæt x 6 reps - 10 kg

Weighted abs
4 sæt x 6 reps - BW, kører med ekstra vægt næste gang.

Kommentar til træningen:
Alt i alt en dejlig træning, det er dejligt endelig at følge en plan, fremfor bare at tage det der nu liiige er ledigt. :king:

Skift decline ud med almindelig DB press? Man behøver ikke spotter til DB-øvelser, før man svinger rundt med virkeligt seriøse kilo.
Brugeravatar
Chef-moderator

Styrkeliste

Garik skrev:Skift decline ud med almindelig DB press? Man behøver ikke spotter til DB-øvelser, før man svinger rundt med virkeligt seriøse kilo.

Det tænkte jeg også over at gøre, men så sagde jeg til mig selv, at der nok var en grund til at det var decline. Hmm, jeg synes bare at jeg havde svært ved at få vægtene op, men det kan være at det bare er mig :lol:

Jeg skifter decline ud med alm. DB Press næste gang, tusind tak for inputtet, Garik! :drink:

På det her tidspunkt i din træningskarriere, er det ikke værd at beskæftige sig med, om det er decline, almindelig eller incline - det er det måske om en fem-ti år eller længere ude i fremtiden :)

Og det var da så lidt :wink:
Brugeravatar
Chef-moderator

Styrkeliste

Så er jeg lige kommet hjem fra dagens træning, hold da op hvor er det dejligt at træne, når der næsten er tomt i fitness world!

Pulldowns
4 sæt x 6 reps - 40 kg

Cable rows
4 sæt x 6 reps - 25 kg

Bent over barbell rows
4 sæt x 6 reps - 10 kg (Med hvad jeg kalder for 'tung stang', den vejer mere end den jeg bruger til f.eks. bænkpres)

Dødløft
4 sæt x 6 reps - 20 kg (Også med tung stang)

Squat
4 sæt x 6 reps - 15 kg (Med den lette stang)

Calf raises
4 sæt x 6 reps - 20 kg

Dumbell curls
4 sæt x 6 reps pr. arm - 8 kg

Kommentar til dagens træning:
Wooooh, KÆFT hvor jeg dog allerede elsker B2B, tror aldrig at jeg har svedt så meget i løbet af en træning. Nu hvor jeg er kommet hjem, føler jeg mig som en gammel mand som lige er faldet ned fra første etage eller sådan noget, sindssyg min ryg og mine ben er smadrede - på den gode måde! [-o<

Da jeg skulle til at køre dødløft, kom der en flink gut over til mig, fordi at han kunne se at jeg ikke heeelt havde styr på teknikken, og han hjalp mig så igang med de første reps, så jeg ligesom fik følelsen af hvordan det skulle gøres, virkelig dejligt med sådanne mennesker!

Bænkpres
4 sæt x 6 reps - 20 kg

Alm. Dumbell presses
4 sæt x 6 reps - 9 kg

Skullcrushers
4 sæt x 6 reps - 10 kg

Dumbell skulderpres
4 sæt x 6 reps - 9 kg

Dumbell side laterals
4 sæt x 8 reps - 5 kg

Weighted abs
4 sæt x 6 reps - BW + 5 kg

Alt i alt en vellykket træning, jeg kom op på de 20 kg i bænkpres som jeg har ville i så lang tid, så må næste mål være 40 kg :´)

Hvis der er nogle, der sidder og tænker "9 kg i skulderpres?? Bør han ikke tage 8 reps x 8 kilo, før han stiger i vægt?" eller lignende, så er det fordi at der var tre gutter der deltes om 8 kg vægten, og da jeg spurgte dem hvor mange sæt de havde tilbage, så fik jeg svaret "Det ved vi ikke.." #-o - Så jeg besluttede mig for at prøve at tage 9 kg i stedet for, og det gik nu ganske fint.

D'OH! Missede dagens træning, på grund af en tanketorsk ](*,)

Havde planlagt hele dagen i mit hoved, med familie fødselsdag og huhaj hvor det kørte, 20 > 22 skulle jeg så have været oppe og træne, og så dum som jeg nu engang er, huskede jeg ikke på at Fitness world her i Ballerup lukker klokken 20 om fredagen.. Nå, så må jeg jo bare smutte op i morgen tidlig i stedet for! #-o

Så må jeg hellere se at få sat fredagens - som endte med at blive til lørdag morgen - træningen ind. Det er akkurat det samme som om tirsdagen, for min energi var virkelig i bund fra jeg stod op om lørdagen, til jeg gik i seng, så here we go;

Pulldowns
4 sæt x 6 reps - 40 kg

Cable rows
4 sæt x 6 reps - 25 kg

Bent over barbell rows
4 sæt x 6 reps - 10 kg (Tung stang)

Dødløft
4 sæt x 6 reps - 20 kg (Tung stang)

Squat
4 sæt x 6 reps - 15 kg (Let stang)

Calf raises
4 sæt x 6 reps - 20 kg

Dumbell curls
4 sæt x 6 reps pr. arm - 8 kg

- Må få samlet kræfter sammen til at få trænet i dag, selvom at det ikke ligefrem er lysten der driver, eftersom at jeg kom hjem fra fodbold i Aalborg klokken 4 i morges. :´)

Fik taget mig sammen til at få gennemført dagens træning, så here we go!

Bænkpres
4 sæt x 6 reps - 20 kg

Alm. Dumbell presses
4 sæt x 7 reps - 9 kg

Skullcrushers
4 sæt x 7 reps - 10 kg

Dumbell skulderpres
4 sæt x 7 reps - 9 kg

Dumbell side laterals
1 sæt x 6 reps - 6 kg
3 sæt x 8 reps - 5 kg - Da jeg prøvede at gå op til de 6 kg, kunne jeg efter det ene sæt, mærke at det ikke ville holde 3 sæt mere, så jeg valgte at gå ned til 5 kg igen, for at få de sidste sæt med.

Weighted abs
4 sæt x 8 reps - 5 kg

Pulldowns
4 sæt x 8 reps - 40 kg

Cable rows
4 sæt x 7 reps - 25 kg

Bent over barbell rows
4 sæt x 8 reps - 10 kg (tung stang)

Dødløft
4 sæt x 6 reps - 20 kg (tung stang)

Dumbell curls
4 sæt x 8 reps pr arm - 8 kg

Det er altid dejligt når man kan tage flere reps end man kunne sidst i alle 4 sæt, hvilket jo var tilfældet med pulldowns, cable rows, bent over barbell rows og db curls. Jeg har endnu ikke styrken til at presse de sidste 2 reps ud af hvert sæt i dødløft med nuværende vægt, så jeg kan komme op på 8 reps x 4 sæt, men det kommer jo nok!

Jeg sprang squat og calf raises over, eftersom at jeg ud af ingenting fik ondt i mit højre baglår. Jeg var færdig med mine 4 sæt dødløft, og gik så ud for at tage noget at drikke, på vej over til squatracket var det som om at der var noget der bare sagde 'snap' i mit baglår, og så gik jeg som om at jeg allerede havde kørt squat :whistle:

Jeg gik derfor ovenpå og tog db curls i stedet for, og smuttede så hjem derefter. Mit baglår har det fint her fire timers tid efter træningen, så det er vel bare mig, der fik gjort et eller andet mærkeligt, som forårsagede den smerte. :-k

Puuh, missede lige torsdagens og fredagens træning, eftersom at min ven der lige er kommet hjem fra 1½ måneds ferie inviterede mig over, så det ville jeg da ikke sige nej til. Dejligt at folk begynder at komme hjem fra ferie, så har jeg nogle at træne med igen! :dance:

Nåmen her kommer mandagens træning i hvert fald:

Bænkpres
4 sæt x 6 reps - 10 kg (Tung stang), jeg må have fundet ud af hvad den lette, og den tunge stang vejer, for 10 kg med den tunge stang, føltes godt nok en smule tungere end 20 kg med den lette stang gør. :-k - Årsagen til at jeg tog tung stang i dag, var at der ikke var nogle af de lette stænger ledige, så jeg tog en af de tunge i stedet!

Alm. Dumbell presses
4 sæt x 7 reps - 9 kg

Dumbell skulderpres
4 sæt x 7 reps - 9 kg

Dumbell side laterals
1 sæt x 8 reps - 4 kg - Jeg var jo så klog, ikke at kigge på hvad der stod på vægtene da jeg tog dem op, jeg regnede ikke lige med, at de var lagt der hvor 5 kg vægtene hører til :oops:
3 sæt x 8 reps - 5 kg

Cable Pushdowns
I undrer jer sikkert over, hvorfor jeg tog cable pushdowns i dag, i stedet for skullcrushers, og det skyldes at jeg laver DB side laterals på den øvre etage, eftersom at der næsten altid er tomt deroppe. Imens jeg stod og lavede side laterals, kom min ven forbi, og sagde at han kun manglede cable pushdowns og så var han færdig, så jeg valgte at køre med der. Det er jeg glad for at jeg gjorde, for nu har jeg fået ham med på B2B-båden! :´)

1 sæt x 8 reps - 16 kg
3 sæt x 8 reps - 18 kg

Weighted abs
4 sæt x 8 reps - BW + 5 kg

Selvom jeg ikke fulgte programmet til punkt og prikke, føler jeg at det var god træning. Jeg fik min ven med på B2B-båden, så har jeg jo ikke bare en jeg kan træne sammen med, men en jeg kan træne sammen med, som kører samme program som mig, bedre kan det næsten ikke blive! Så fra i morgen af bliver programmet overholdt 100 % og ingen spring-over dage i den nærmeste fremtid. Jeg regner med at få sammensat en ny kostplan i løbet af ikke så længe, så jeg også kan få dét på plads! :mrgreen:

Sidste uge efter mandagens træning, var der lige nogle problemer i løbet af ugen der skulle løses på kryds og på tværs, så jeg fik ikke trænet tirsdag, torsdag eller fredag, men nu er jeg tilbage, og alt er perfekt!

Mandag:
Bænkpres
4 sæt x 7 reps - 20 kg (Let stang)

Alm. Dumbell presses
4 sæt x 7 reps - 9 kg

Skullcrushers
4 sæt x 7 reps - 10 kg

Dumbell skulderpres
4 sæt x 7 reps - 9 kg

Dumbell side laterals
4 sæt x 8 reps - 5 kg

Weighted abs
4 sæt x 8 reps - 5 kg

Tirsdag:
Pulldowns
4 sæt x 8 reps - 40 kg

Cable rows
4 sæt x 8 reps - 25 kg

Bent over barbell rows
4 sæt x 7 reps - 10 kg (Tung stang) - En rep pr. sæt mindre end sidste træningspas :(

Dødløft
4 sæt x 7 reps - 20 kg (Tung stang)

Dumbell curls
3 sæt x 6 reps pr. arm - 9 kg
1 sæt x 5 reps pr. arm - 9 kg - Armene døde fuldstændig efter 5 reps pr. arm i sidste sæt

Squat
4 sæt x 7 reps - 15 kg (Let stang)

Calf raises
4 sæt x 7 reps - 20 kg

Kommentar til træningen:
Fantastisk træning, det er en dejlig følelse at kunne tage flere reps end jeg kunne i sidste træningspas, så jeg har vidst intet at brokke mig over :´)

Bænkpres
4 sæt x 8 reps - 20 kg (Let stang)

Alm. Dumbell presses
4 sæt x 8 reps - 9 kg

Skullcrushers
4 sæt x 8 reps - 10 kg

Dumbell skulderpres