Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65802 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049605 indlæg i 100423 emner

0 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1404
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1402

Følg bodybuilding.dk på

Vægtløftning - Arbejdskravsanalyse

Udskriv emne


Træning for styrke og eksplosivitet

Tilbage til Styrketræning





Hej BB..

Jeg er igang med at skrive SRP og har fået til opgave at lave en arbejdskravsanalyse for en udvalgt eksplosiv idrætsgren og har valgt vægtløftning. Ville hører jeres mening omkring hvor vigtigt i ville vægte de fysiske faktorer i forhold til vægtløftning.
Opgave lyder; "Lav en arbejdskravsanalyse for en udvalgt eksplosiv idrætsgren, og diskuter hvilken indflydelse anabole steroider vil have på effekten af træningen."

Vægtløftning (vurder de fysiske faktorer fra 1-5)
Maksimal muskelstyrke -
Eksplosiv muskelstyrke -
Aerob effekt (Kondital) -
Aerob kapacitet -
Anaerob effekt -
Anaerob kapacitet -
Bevægelighed -

Mvh
Emil
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. jun 2011, 16:33
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Maksimal muskelstyrke 5
Eksplosiv muskelstyrke 5
Aerob effekt (Kondital) 2
Aerob kapacitet 1
Anaerob effekt 5
Anaerob kapacitet 3
Bevægelighed 4

det er mit bud

Maksimal styrke siger sig selv
Exsplosiv muskelstyrke fordi øvelserne der konkurreres i er ekstremt eksplosive. Du kan have en god portion maksimal styrke, men hvis din eksplosivitet halter, vil du ikke kunde udnytte din fulde styrkepotentiale i øvelserne, vis enkelte led skal udføres meget hurtigt.
Der bliver ikke sat Aerobe krav til vægtløftere, men alt efter hvilken vægtklasse man vælger at stille op i, så vil det være fordelagtigt ikke at være ekstremt ringe til at transportere blod ud til de store muskler. Derfor 2-tallet og ikke 1.
Aerob kapacitet 1, fordi du behøves ikke at være udholdende rent aerobisk.
Den anaerobe effekt siger vel sig selv
Den anaerobe kapacitet. Det er godt med en god anaerob kapacitet til træning, så man evt. kan træne hårdere og oftere. Til konkurrencen er det også fint, men ikke det altafgørende. Måske skulle det være et 4-tal?

Bevægelighed, b.la. squat kræver stor bevægelighed i hofterne.

Det er mine tanker omkring det og skal ikke kunne udelukke at de kan diskuteres :wink:
Sidst rettet af Crip'O 17. dec 2012, 01:19, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 1475
Tilmeldt: 11. dec 2009, 22:26
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (9)
Kostplan: Vis kostplan



Anabole steroider har enorm indflydelse på vægtløftning. Jeg vil ikke stille mig klog på nogle af de kategorier du har opstillet, dog husker jeg at der for et års tid siden var en kvindelig løfter som blev taget i bruge forbudt og fik dermed frataget nogle medaljer - husker hverken navn, vægtklasse eller lign., men der må være andre som kan byde ind - det kan være det er relevant for din rapport. Derudover er der youtubefænomenet Pat Mendes, som blev taget for væksthormoner og skulle oprindelig stille op til OL 2016 - igen, måske noget du kan bruge.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1820
Tilmeldt: 16. jan 2008, 21:53
 
Træner her: SPH GYM
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



hr_bjoern skrev:Anabole steroider har enorm indflydelse på vægtløftning. Jeg vil ikke stille mig klog på nogle af de kategorier du har opstillet, dog husker jeg at der for et års tid siden var en kvindelig løfter som blev taget i bruge forbudt og fik dermed frataget nogle medaljer - husker hverken navn, vægtklasse eller lign., men der må være andre som kan byde ind - det kan være det er relevant for din rapport. Derudover er der youtubefænomenet Pat Mendes, som blev taget for væksthormoner og skulle oprindelig stille op til OL 2016 - igen, måske noget du kan bruge.


Personen du omtaler er Hammelstrup. Hun blev rigtig nok taget for doping, men de fleste vidste det efterhånden godt, eftersom hendes løft var steget enormt meget over kort tid. Det var let at følge med i, i hendes logbog. Derudover havde hun vidst en bruger på bodyhouse/musclezone ved navn Laura, hvor hun spurgte ind til doping man kunne bruge hvis man var kvindelig vægtløfter på højt plan.
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 2930
Tilmeldt: 22. aug 2010, 10:03
Geografisk sted: København
 
Træner her: Anger Mangement
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tak for svarene. Vil prøve at undersøge det lidt nærmere med de eksempler i har givet mig. :)
Og måske det ville være lettere at forstå din vurdering i arbejdskravsanalysen hvis du begrundede det kort.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. jun 2011, 16:33
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Har skrevet begrundelserne nu :)
Brugeravatar
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 1475
Tilmeldt: 11. dec 2009, 22:26
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (9)
Kostplan: Vis kostplan



SienZ skrev:Personen du omtaler er Hammelstrup.


Hendes navn er Laura Hammelstrup og må ikke forveksles med hendes søster Sarah Hammelstrup der også er vægtløfter og er 100% clean.
Brugeravatar
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 763
Tilmeldt: 15. maj 2011, 17:59
 
Træner her: Sportshøjskolen
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Til TS.

For at kunne give præcise svar er det vigtigt at du definere hvad du mener på hvert punkt. Hvad er f.eks. bevægelighed? Hvordan defineres maximalstyrke? Osv osv.
Mvh Anders J, fysioterapeut.
LOG:
HAM DER BOR I NORGE
“Talent is God given. Be humble. Fame is man-given. Be grateful. Conceit is self-given. Be careful.”
Brugeravatar

 
Reputation point: 87
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30. jun 2005, 09:32
Geografisk sted: Skien, Norge
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Styrketræning




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 0 gæster